Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Doranto schreef: Ieder zijn eigen ervaringen. Maar dat is dus precies de reden dat ik hem weer heb weggedaan. Na het malen van enkele karkasjes (haas) zag je al krassen op de worm. Ik wil achteraf gezien liever geen molen waarvan het maalgedeelte van aluminium is, ik vind dat veel te zacht. Maar dat is mijn persoonlijke mening. Maar ja, RVS is waarschijnlijk stukke duurder. Maar daar ben ik nu toch voor aan het sparen.
Maar welk type vleesmolen had jij dan? Toch ook dezelfde als die van Cindy?
Door doranto
Annemarie Rijnveld schreef: Maar welk type vleesmolen had jij dan? Toch ook dezelfde als die van Cindy?
Ja, ik had ook dezelfde en heb daar dus andere ervaringen mee. Misschien ben ik wel te veeleisend, maar ik vond hem tegenvallen.
Doranto schreef: Ja, ik had ook dezelfde en heb daar dus andere ervaringen mee. Misschien ben ik wel te veeleisend, maar ik vond hem tegenvallen.
Tja, dan is het toch RVS, en geen ALU. Ik snap dat dan niet.
Ik heb ff gegoogeld op ''hopper''. Het is denk ik de behuizing waarin de worm ronddraait.
Door doranto
Annemarie Rijnveld schreef: Tja, dan is het toch RVS, en geen ALU. Ik snap dat dan niet.
Ik heb ff gegoogeld op ''hopper''. Het is denk ik de behuizing waarin de worm ronddraait.
Het is nu eenmaal een feit dat aluminium altijd af blijft geven. Dat is nu eenmaal een eigenschap van aluminium. Wrijf maar eens met een doek ofzo over iets van aluminium. Ik heb dat liever niet in het voer, ook al zijn er die zeggen dat dat geen kwaad zou kunnen, en je het met het blote oog misschien niet altijd even duidelijk kunt zien. Ik zag het overigens wel. Ik vond het maalsel er grauw verkleurd uit zien.
Door cindy5409
Doranto schreef: Het is nu eenmaal een feit dat aluminium altijd af blijft geven. Dat is nu eenmaal een eigenschap van aluminium. Wrijf maar eens met een doek ofzo over iets van aluminium. Ik heb dat liever niet in het voer, ook al zijn er die zeggen dat dat geen kwaad zou kunnen, en je het met het blote oog misschien niet altijd even duidelijk kunt zien. Ik zag het overigens wel. Ik vond het maalsel er grauw verkleurd uit zien.
mij lijkt als het werkelijk grote hoeveelheden af zou geven deze dan ook niet verkocht zou mogen worden voor gewone consumptie?
Door doranto
cindy5409 schreef: mij lijkt als het werkelijk grote hoeveelheden af zou geven deze dan ook niet verkocht zou mogen worden voor gewone consumptie?
Ik denk dat bij "gewoon" gebruik er uitsluitend vlees doorheen gemalen wordt. Dat is veel zachter en geeft dus ook veel minder wrijving.
Laatst gewijzigd door doranto op di 25 sep 2012, 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Doranto schreef: Het is nu eenmaal een feit dat aluminium altijd af blijft geven. Dat is nu eenmaal een eigenschap van aluminium. Wrijf maar eens met een doek ofzo over iets van aluminium. Ik heb dat liever niet in het voer, ook al zijn er die zeggen dat dat geen kwaad zou kunnen, en je het met het blote oog misschien niet altijd even duidelijk kunt zien. Ik zag het overigens wel. Ik vond het maalsel er grauw verkleurd uit zien.
Jij hebt dezelfde molen als Cindy, dus dan is de behuizing en wokkel van RVS, dat is Roestvrijstaal.
RVS is toch niet hetzelfde als ALU??
Ik heb weer ff gegoogeld en onderstaand gevonden:
Wat is RVS?

De meeste mensen denken bij RVS gelijk aan roestvrij staal. Eigenlijk is dit een onjuiste term. De juiste benaming is roestvast staal.

Tegenwoordig is RVS niet meer weg te denken uit onze samenleving en is onderdeel geworden van veel producten.

RVS is strak, modern, weersbestendig en onderhoudsvrij.

RVS is een combinatie van hoofdzakelijk ijzer, chroom en koolstof. Om van RVS te kunnen spreken is minimaal 10,5% chroom en maximaal 1,2% koolstof aanwezig.

RVS is veredeld metaal, corrosiebestendig en zeer sterk en heeft in gepolijste vorm een exclusieve uitstraling.

EN:
Wat is roestvast staal (RVS) nou precies?

Er heerst nog steeds verwarring over wat nu precies RVS is. Vandaar deze uitleg.

Roestvast staal of roestvrij staal?

RVS is de afkorting van roestvast staal. In de volksmond beter bekend als roestvrij staal of inox. RVS bestaat uit minimaal 10,5% chroom en maximaal 1,2% koolstof. Het chroom in de samenstelling zorgt voor een beschermlaagje tegen roestvorming. Als het chroom met zuurstof in aanraking komt ontstaat er een onzichtbaar laagje. De oxidehuid.

Eigenschappen RVS

RVS heeft een aantal specifieke eigenschappen ten opzichte van gewoon staal:
•Roestvast
•Moeilijker bewerkbaar
•Niet-magnetisch
•Gevoelig voor chloor

Verschillende soorten roestvast staal

Een aantal eigenschappen wordt door een aangepaste samenstelling teniet gedaan. Zo zijn de soorten 316L (minder koolstof) en 316Ti (toevoeging van titaan) beter lasbaar. Alle roestvaste soorten met een nikkelpercentage tussen de 6 en 26 procent zijn niet-magnetisch. Bij sterke koudevorming verandert de samenstelling en kunnen er toch magnetische eigenschappen optreden. Martensitische, ferretische en duplex roestvaste soorten zijn wel magnetisch. De soort 316 is beter bestand tegen zoutcorrosie dan de veelgebruikte 304. Maar is ook veel duurder.

Speciale behandeling

Zoals al eerder uitgelegd is roestvast staal niet hetzelfde als roestvrij staal. Het is zelfs zo dat wanneer de oxidehuid wordt aangetast er extra snel roestvorming optreed. Beschadigingen kunnen voorkomen worden door geen stalen gereedschap te gebruiken op RVS. Makkelijker is om na het bewerken van RVS het materiaal te beitsen. Bij beitsen wordt er een chemische vloeistof aangebracht. Hierdoor worden alle verontreinigingen opgelost en verwijderd.

Let op met chloor

RVS en chloor of chloriden gaan over het algemeen niet goed samen. Er ontstaat putvormige corrosie. De vorm van corrosie is moeilijk te stoppen, omdat het chlorideionen zich vooral in de corrosieputten verzamelt. Om dit te voorkomen kan er een hoger gelegeerde soort gebruikt worden (25% chroom, 20% nikkel en 5% molybdeen).

Bovenstaande tekst is nog maar een hele beknopte versie. Er zijn veel verschillende soorten RVS. Elk met specifieke eigenschappen voor speciale doeleinden. RVS is absoluut een hele mooie metaal soort, maar heeft wel een speciale behandeling nodig.
Door doranto
Het complete maalhuis van de Kenwood is aluminium.
Alleen het mes en de snijschijf niet. Dat kan ook niet want dat zou te zacht zijn.
Als het RVS zou zijn geweest, had ik hem waarschijnlijk gehouden.
Om vlees te malen is hij prima maar ik persoonlijk vind aluminium niet geschikt voor botten om eerdergenoemde redenen, maar zoals gezegd is dat mijn persoonlijke opvatting.
Laatst gewijzigd door doranto op di 25 sep 2012, 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Parelridder
Overigens maal ik geen extreme dingen. Wat er doorheen gaat aan botwerk is m.n. biologische kip (harder dan plofkip), eend, (bevroren) konijnruggen, haaskarkas en fazantkarkas. Dat kan 'ie goed aan. Haas en fazant voer ik bij uitzondering en is dus niet de hoofdmoot.
Van de dingen die ik gemalen heb gaat alles eigenlijk prima. Sommige dingen moet je met de snoeischaar even op maat knippen, zodat het er in past. Bijvoorbeeld konijnruggen passen zonder moeite, maar haaskarkas heb ik wel moeten knippen.
Doranto schreef: Het complete maalhuis van de Kenwood is aluminium.
Alleen het mes en de snijschijf niet. Dat kan ook niet want dat zou te zacht zijn.
Als het RVS zou zijn geweest, had ik hem waarschijnlijk gehouden.
Om vlees te malen is hij prima maar ik persoonlijk vind aluminium niet geschikt voor botten om eerdergenoemde redenen, maar zoals gezegd is dat mijn persoonlijke opvatting.
Ik heb een meel gestuurd naar Kenwood Nederland, ik wil het nu toch wel graag weten of het van ALU of RVS is gemaakt.
Flips schreef: Is er iemand die iets meer over deze molen kan zeggen?
Ik weet het niet, maar ik zie dat de molen van Cindy 2000 Wt is, en de molen van de link is 1000 Wt.
De worm van de link is in ieder geval in RVS! En dan met die mooie voorsnijder erbij met heel grote gaten, wow.
Prijs is ook mooi.
Maar even afwachten wat de experts zeggen over de watten.
Door doranto
Ik zou ook even uit proberen te zoeken of het écht RVS is.
Vaak wordt er gezegd, roestvrij metaal, of roestvrije legering ofzo. Dat kan dus ook aluminium zijn! Mijn ervaring is dat alleen bij de dure professionele molens het maalhuis écht van staal is, al dan niet roestvrij.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door