pearlsofpassion schreef: Ik begrijp je hele verhaal, ik wil er gewoon nog even op wijzen dat de resultaten van na 3 maanden prikken sterk beïnvloed kunnen zijn door de metacam. DUs als na 3 maanden prikken als bedoeling heeft om na te gaan of het dieet of medicijnen aanslaan, gaat het volgens mij geen zin hebben.Het prikken na 3 maanden is alleen ter controle van de nieren, dus om te kijken of ze achteruit zijn gegaan of gelijk zijn gebleven.. je hebt dan dus kans dat het idd door de metacam wat slechter kan worden..
Ik weet niet of op kortere termijn al iets gezien zou moeten worden, maar ik zou ofwel vlak na de kuur testen, ofwel een hele tijd na de kuur (nog minstens 3 maanden erna). En dan kan je inderdaad hopen dat de kuur niet zo'n effect heeft en dat effect snel terug verdwijnt, zodat er wel een betrouwbare meting gedaan kan worden maanden later.Ik denk dat ik dan idd 4 maanden erna weer ga laten prikken, tenzij ik natuurlijk eerder merk dat er iets niet goed gaat.. het is wel lastig, al die problemen bij elkaar.. je wilt ze niet met pijn laten lopen, maar je wil ook niet die nieren slechter maken.. het is sowieso kiezen uit 2 kwaden.. ik merk echter wel na een paar dagen metacam geven dat ze minder last heeft van dr pootje, dus het doet iig wel iets.. en dat is toch ook wel wat waard hoor, als ze weer normaal kan lopen en misschien zelfs weer kan spelen.. ikzelf heb dan bijv liever dat ze nog een paar hele goeie maanden heeft met de metacam, als dat ik het niet doe en ze leeft nog lang maar dan constant met pijn.. het gaat om de kwaliteit van leven, niet om de kwantiteit in mijn ogen...
Ik geef sowieso altijd het barf dooivocht erbij, en ik geef van die rollen van Tinlo en daar komt altijd enorm veel vocht uit.. ben zelfs over gestapt op andere kattenbakkorrels omdat me oude korrels de grote plassen niet meer aan kon.. ik heb nu een korrel die klompvormig is, zodat ik de klonten plas er zo uit kan scheppen.. verder gooi ik meestal zelf nog wat extra water over de barf heen.. ze spoelt dus echt wel heel goed door, gelukkig.. ik durf haar verder niet zoveel gekke dingen te geven, want het gaat nu goed en ik wil die balans niet nog verder verstoren door dingen te gaan geven die ze normaal niet krijgt.. maar neem maar van mij aan dat ze absoluut genoeg vocht binnen krijgt
Enkel het vocht van de barf zou ik niet voldoende vinden. Dat is wat ze normaal aan vocht nodig hebben, niet meer dan dat. Als je gemalen barf geeft, kan je er wat extra vocht overheen doen. En ZEKER altijd het dooivocht mee voeren. En kan je verder niet bouillon trekken (zonder zout) en dat verdunt aanbieden? Wat extra vet (wat je vaak hebt bij bouillon) kan geen kwaad voor nierkatten. Ik weet niet zeker of de rest kwaad, kan misschien dat iemand anders daar wat meer info over kan geven.

Maar of de effecten van metacam wel meevallen... Metacam mag niet (in de normale dosis) gegeven worden aan nierpatiënten, dat wordt door de fabricant gezegt. En bij eenmalig gebruik wordt geen nierfalen waargenomen, enkel bij veelvuldig gebruik. Maar nierfalen zie je maar na veel schade, dus mij maak je gewoon niet wijs dat dat eenmalig gebruik ook geen schade aanricht. Zo komt het medicijn echter wel door de keuring (omdat er niets waargenomen wordt) en het is inderdaad een feit dat elke pijnstilling nadelen heeft.Ik snap dat je het goed bedoelt hoor, en vind het alleen maar goed en fijn dat je je bedenkingen deelt.. ik heb echter geen keuze verder.. die metacam is de enige pijnstiller en ontstekingsremmer in 1 voor katten, vertelde de da me.. en zoals ik hierboven al zei; ik heb dan toch liever dat ze korter leeft zonder pijn en met lol in het leven, als dat ze langer leeft maar constant vergaat van de pijn.. als ik voor mezelf zo'n keuze zou moeten maken, zou ik ook kiezen voor korter leven zonder pijn.. en een kat heeft verder toch geen besef van hoe lang ze nog zou willen leven, die kijken alleen naar het leven van nu, van deze minuut en hoe ze zich nu voelen.. dus ik denk dat ik haar een plezier doe om dat leven van nu zo prettig mogelijk te maken voor haar.. gelukkig werkt de pijnstiller wel goed, en zie ik al resultaat.. ik hoop echter wel dat ze na dit kuurtje het niet meer nodig zal hebben, want als het blijvend gegeven moet worden, ben ik idd bang dat die nieren het op den duur niet meer aan kunnen.. maar dan nog steeds geldt dat ze gewoon een leven zonder pijn moet hebben, ookal betekent dat dat het leven dan wat korter gaat duren..
Ik vind echter dat bij een nierpatiënt die extra belasting van de nieren veel erger is dan de bijwerkingen van andere pijnstillers. Bij andere katten kan ik daaraan twijfelen, bij nierpatiënten niet. En kat kan niet leven zonder nieren, dus ik zie niet in hoe een andere bijwerking erger kan zijn als de nieren al aan het einde van hun krachten zijn.
Maar jij hebt inderdaad een onstekingsremmer nodig, niet enkel een pijnstiller, en dan heb je misschien geen andere opties. Dan moet het maar... Maar om nu te zeggen dat het allemaal geen kwaad kan, dat vind ik wat ver gaan. Het spijt me dat ik je zorgen bezorg, maar ik kan toch niet gewooon ja-knikken en dit voor mezelf houden? Das toch ook niet eerlijke tegenover jou?
Ik wil je niet vertellen wat je moet doen, en er zijn inderdaad katten die geen last krijgen van de metacam. Dus ik hoop dat jouw kat er eentje van is, en dat haar waarden verbetert zijn wanneer je de volgende keer bloed laat trekken. Wat je ook beslist te doen.Ik hoop het ook! Op zich is Tess altijd al een wonderkatje geweest, en heeft ze al zoveel dingen overleefd die al dodelijk hadden kunnen zijn.. dat houdt ooit een keer op natuurlijk, maar ik hoop dat ze deze kuur goed doorstaat en dat ze er binnenkort weer mee kan stoppen zodat haar nieren weer rust krijgen.. of haar nieren nog zullen verbeteren, weet ik niet.. het blijft een oud meissie natuurlijk..
Bedankt voor je berichtje!