Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door lauraV
super  O0
al je na gaat , hier heb ik 5 , misschien 6 jaar geen wormenspuit meer gegeven en ze hadden ook geen eitjes  :)
alleen al het idee dat ik ieder jaar 4x een wormenspuit had gegeven uit voorzorg  :o
Door rupa
vandaag de 3de uitslag binnen van idefix en eer zijn weer geen wormeitjes aangetroffen.
en gelijk weer een nieuwe set aangevraagd voor 3 maanden.

gr paulien en paulien.
Door Drijver
Hier Jake niet vrij. De anderen allemaal wel.

Hartelijk dank voor het opsturen van een herhalingsmonster van Jake.

In de ontlasting van Jake zijn opnieuw zweepwormeitjes (Trichuris) aangetroffen. Dit betekent dat (als u Jake er goed van heeft kunnen weerhouden om buiten dingen van de grond op te eten) uw hond een Trichuris-infectie doormaakt.

Als er sprake is van een echte infectie, zou het kunnen zijn dat we in de toekomst vaker eitjes gaan vinden (= herinfectie). De zweepworm heeft namelijk eieren die zeer hardnekkig zijn in de omgeving. Daarom raden wij u aan (voor zover u dat nog niet deed), om Jake's ontlasting meteen op te ruimen nadat er gepoept is. De eitjes uit de verse ontlasting zijn namelijk niet meteen besmettelijk en door ontlasting gelijk op te ruimen, wordt zoveel mogelijk voorkomen dat andere honden besmet raken. Eitjes die nog niet besmettelijk zijn als ze worden opgenomen, zullen niet tot wormen vormen in de darm van een hond.

Een infectie met zweepwormen heeft vaak weinig consequenties (= geen verschijnselen). Alleen bij een zware infectie (= veel wormen) kan er diarree optreden en eventueel wat vermagering. Helaas kunnen we op grond van onze methode geen uitspraak doen over de hoeveelheid wormen in een darm.

Vanwege de infectie krijgt u van ons een Drontal-tablet als ontworming. Deze kunt u eenmalig toedienen en dat moet voldoende zijn om deze infectie te verwijderen. Echter, we moeten bovenstaande informatie in ons achterhoofd houden, dus bij een later monster is het mogelijk dat we nogmaals Trichuris tegenkomen.

Wel zouden we graag twee weken na de toediening van de tablet een controlemonster ontvangen, zodat we zeker weten dat de wormen zijn verdwenen.
Door SjaakBF
Wat jammer voor jou en Jake maar top zoals ze je informeren! Heb je enig idee waar Jake een dergelijke infectie op kan lopen? Geen idee hoe/waar je woont... zou jammer zijn als dit op de uitlaatplekken gebeurd waar je vaak komt.
Door wijkje
Na wat wikken en wegen heb ik me ook opgegeven..Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig..Dus binnenkort ga ik poep verzamelen..
Laatst gewijzigd door wijkje op vr 17 aug 2012, 01:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Parelridder
Drijver schreef: Hier Jake niet vrij. De anderen allemaal wel.

Hartelijk dank voor het opsturen van een herhalingsmonster van Jake.

In de ontlasting van Jake zijn opnieuw zweepwormeitjes (Trichuris) aangetroffen. Dit betekent dat (als u Jake er goed van heeft kunnen weerhouden om buiten dingen van de grond op te eten) uw hond een Trichuris-infectie doormaakt.

Als er sprake is van een echte infectie, zou het kunnen zijn dat we in de toekomst vaker eitjes gaan vinden (= herinfectie). De zweepworm heeft namelijk eieren die zeer hardnekkig zijn in de omgeving. Daarom raden wij u aan (voor zover u dat nog niet deed), om Jake's ontlasting meteen op te ruimen nadat er gepoept is. De eitjes uit de verse ontlasting zijn namelijk niet meteen besmettelijk en door ontlasting gelijk op te ruimen, wordt zoveel mogelijk voorkomen dat andere honden besmet raken. Eitjes die nog niet besmettelijk zijn als ze worden opgenomen, zullen niet tot wormen vormen in de darm van een hond.

Een infectie met zweepwormen heeft vaak weinig consequenties (= geen verschijnselen). Alleen bij een zware infectie (= veel wormen) kan er diarree optreden en eventueel wat vermagering. Helaas kunnen we op grond van onze methode geen uitspraak doen over de hoeveelheid wormen in een darm.

Vanwege de infectie krijgt u van ons een Drontal-tablet als ontworming. Deze kunt u eenmalig toedienen en dat moet voldoende zijn om deze infectie te verwijderen. Echter, we moeten bovenstaande informatie in ons achterhoofd houden, dus bij een later monster is het mogelijk dat we nogmaals Trichuris tegenkomen.

Wel zouden we graag twee weken na de toediening van de tablet een controlemonster ontvangen, zodat we zeker weten dat de wormen zijn verdwenen.
Da's even helemaal niet leuk om te weten/lezen denk ik. Maar het is tegelijkertijd beter het wel te weten dan niet ;) Ik vind de uitvoerigheid van de info & advies echt súper!

Zoals gezegd had mijn Merel had spoelwormen, ook bij her-onderzoek, ondanks absoluut niets van straat gegeten te kunnen hebben vóór het her-onderzoek. Komende weekend stuur ik haar controle monstertje n.a.v. 2-weken-na-ontwormen toe. Gelijktijdig is dit haar maandelijkse monstertje.
Door Flatcoat4ever!
Heb de eerste uitslag terug gekregen, Jalke was vrij en dat verbaasde me zeer, ik kreeg 'm als herplaatser van 6,5 mnd hij is nu 15 mnd ik heb 'm sinds ik 'm heb niet ontwormt, hij vrat ih begin alles wat in zijn ogen eetbaar was en vooral poep (alle vormen en van iedere 'beest') vond hij ih begin een ware delicatesse.
Nu is dit een spoelwormenonderzoek vraag me alleen af hoe het met de andere soorten wormen gaat de komende 2 jaar, las in het topic dat deze ook werden onderzocht, mijn eigen DA houdt bij hoog en laag vol dat er maar op 1 soort spoelworm wordt getest vlgs de haar verstrekte info?  :D
Laatst gewijzigd door Flatcoat4ever! op vr 17 aug 2012, 09:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Door felicity
wijkje schreef: Na wat wikken en wegen heb ik me ook opgegeven..Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig..Dus binnenkort ga ik poep verzamelen..
Kan je je hier nog voor opgeven?

Ik heb me gemeld en ik kreeg gelijk een automatisch bericht dat ze vanaf de 14e al gestopt zijn met aanmeldingen..
Weet niet of ik me dan heb aangemeld bij de verkeerde? :-[
Door Parelridder
Flatcoat4ever! schreef: Heb de eerste uitslag terug gekregen, Jalke was vrij en dat verbaasde me zeer, ik kreeg 'm als herplaatser van 6,5 mnd hij is nu 15 mnd ik heb 'm sinds ik 'm heb niet ontwormt, hij vrat ih begin alles wat in zijn ogen eetbaar was en vooral poep (alle vormen en van iedere 'beest') vond hij ih begin een ware delicatesse.
Nu is dit een spoelwormenonderzoek vraag me alleen af hoe het met de andere soorten wormen gaat de komende 2 jaar, las in het topic dat deze ook werden onderzocht, mijn eigen DA houdt bij hoog en laag vol dat er maar op 1 soort spoelworm wordt getest vlgs de haar verstrekte info? :D
Ik ben niet thuis, dus heb de gegevens hier niet om het je door te sturen, maar weet van het onderzoeksteam zelf dat ze absoluut op meer testen dan op alleen 1 soort spoelworm. Die info hebben ze per mail gestuurd. Als je ze even mailt, sturen ze je zo de info toe waarop ze al dan niet onderzoeken. Alleen t.a.v. behandeling geldt dat ze beperkt zijn in wat ze mogen toe sturen, dus het kan zijn dat er iets wordt gevonden waarvoor je dan zelf bij de da behandeling zou moeten kopen.

Leuk he, hoe ze kennelijk van alles kunnen vreten zonder iets op te lopen. Mijn honden maken het gelukkig niet zó bont met poep-eten, maar bosgrond, gras, een hap paardenpoep, vogelpoep, een takje.. er gaat echt wel het e.e.a. naar binnen wat daar m.i. niet voor bedoeld is. Best interessant te gaan ervaren hoe vaak dat nou leidt tot infectie (en hoe vaak dus niet!!) en of ik enige logica zie bij mijn honden tussen gedrag/infectie of conditie/infectie.
Door *Dorothea*
Flatcoat4ever! schreef: Heb de eerste uitslag terug gekregen, Jalke was vrij en dat verbaasde me zeer, ik kreeg 'm als herplaatser van 6,5 mnd hij is nu 15 mnd ik heb 'm sinds ik 'm heb niet ontwormt, hij vrat ih begin alles wat in zijn ogen eetbaar was en vooral poep (alle vormen en van iedere 'beest') vond hij ih begin een ware delicatesse.
Nu is dit een spoelwormenonderzoek vraag me alleen af hoe het met de andere soorten wormen gaat de komende 2 jaar, las in het topic dat deze ook werden onderzocht, mijn eigen DA houdt bij hoog en laag vol dat er maar op 1 soort spoelworm wordt getest vlgs de haar verstrekte info? :D
zie bovenstaande post van drijver, zweepwormen gevonden. En er zijn ook anderen bij wie haakwormen zijn gevonden.
Dus nee er wordt niet alleen getest op spoelwormen.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door