De poes is 1 x volledig geënt: katten- en niesziekt (als kitten en met 1 jaar) en met 2 jaar alleen nies. Dat is 2 jaar geleden.
De 2 katers hebben 2 x een volledige enting gehad (als kitten en met 1 jaar) en met 2 jaar weer. Dat is 3 jaar geleden.
Katers zijn 6 jaar (bijna 7) en poes is nu 4 jaar. Poes kwam bij ons met (vermoedelijk) niesziekte. 3 AB-kuurtjes gehad (eerste 2 sloegen niet aan). Een chronische oogontsteking aan overgehouden. PCR test gedaan, uitslag negatief. Maar dat zegt dus niks, want kan heel goed vals negatief zijn geweest. Dus ze kan heel goed drager van niesziekte zijn. Oog traant regelmatig. Ik maak het om de paar dagen schoon. Soms wordt het weer erger/dikker, en na paar dagen paardenmelk gaat het weer goed. Het is dus redelijk beheersbaar.
Ik wilde eigenlijk dit jaar gaan titeren, maar dacht omdat het kitten komt om ze toch maar weer allemaal volledig te enten. Het is immers alweer 3 jaar geleden. Dus volgens het Amerikaanse entadvies. Ben weer in m'n artikelen over vaccineren gedoken.
Maar ik kom er niet uit!

Vragen die bij me opkomen na het lezen van alle artikelen:
- Is het wetenschappelijk bewezen dat 1 x volledig enten met kattenziekte een levenslange immuniteit geeft? Of wordt dit verondersteld?
- Is het enten met niesziekte bij een poes die (vermoedelijk) niesziekte heeft gehad nou wel of niet aan te raden? De enting met 2 jaar heeft geen problemen opgeleverd.
- Geeft titeren nou wel of niet een reel beeld van de antistoffen?
Graag jullie advies.

Grtz, Winnie