Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Drijver
Dat heb ik hier nu ook aan de orde bij 2 van de 3. Heb vorige week al weer een herhaling van deze 2 opgestuurt. Ik ben het met je eens dat het een interessant gegeven is dat het om een gewone passage kan gaan en dat er dan niet gelijk gif in de hond geduwd hoeft te worden. Ben heel benieuwd of ze nu wat vinden en of ik wel of niet moet gaan ontwormen.
De vorige keer zijn er bij één van de honden protozoën gevonden, dat was de keer erop niet meer gevonden.
Door lauraV
moet je eigelijk drollen van meerdere dagen opsturen of alleen van 1x ?
het was bij de dames vanmorgen maar een kleine drol, weet niet of ze het genoeg vinden om te kunnen onderzoeken.....
Door Drijver
Drijver schreef: Dat heb ik hier nu ook aan de orde bij 2 van de 3. Heb vorige week al weer een herhaling van deze 2 opgestuurt. Ik ben het met je eens dat het een interessant gegeven is dat het om een gewone passage kan gaan en dat er dan niet gelijk gif in de hond geduwd hoeft te worden. Ben heel benieuwd of ze nu wat vinden en of ik wel of niet moet gaan ontwormen.
De vorige keer zijn er bij één van de honden protozoën gevonden, dat was de keer erop niet meer gevonden.
De uitslag van het herhalingsonderzoek van 2 van de honden is binnen: geen wormeitjes.
Door Parelridder
TOP!! En kun je na gaan, hoe belangrijk het is om als je ontlasting laat onderzoeken bij bijv. Het Woud, de hond 3 dagen te weerhouden van het eten van poep, maar ook takjes, gras, bosgrond, slobberen uit regenplassen... want je kunt anders dus prima alsnog overbodig ontwormen!
Door *Dorothea*
ik val in herhaling, maar ik vind het echt een geweldig onderzoek. Zelfs bij het vinden van wormeitjes wordt er dus niet eens standaard ontwormd, maar  nogmaals ontlasting onderzocht.
Door Parelridder
Gisteren was ik bij de dierenarts (Merel is donderdag aangereden door een wielrenner en de NSAID + traumeel hielp niet afdoende). Daar was iemand die ontwormtabletten kwam kopen en vroeg hoe vaak dat eigenlijk moest. "Ieder kwartaal", luidde het antwoord.
Terwijl ik daar stond te wachten en dit hoorde was ik me eens te meer bewust van wat een contrast het is tussen gangbaar advies enerzijds en het benodigde anderzijds: eens per 3 mnd 'preventief' ontwormen, versus de ervaring dat zelfs bij het vinden van wormeitjes er vaak geen sprake in van infectie.
Ik hoop dat het gangbaar zal worden (te adviseren) veel gerichter te ontwormen, want wat gaat er een hoop onnodig worm-bestrijdingsmiddel in onze maatjes op deze manier..
Door *Dorothea*
Parelridder schreef: Gisteren was ik bij de dierenarts (Merel is donderdag aangereden door een wielrenner en de NSAID + traumeel hielp niet afdoende). Daar was iemand die ontwormtabletten kwam kopen en vroeg hoe vaak dat eigenlijk moest. "Ieder kwartaal", luidde het antwoord.
Terwijl ik daar stond te wachten en dit hoorde was ik me eens te meer bewust van wat een contrast het is tussen gangbaar advies enerzijds en het benodigde anderzijds: eens per 3 mnd 'preventief' ontwormen, versus de ervaring dat zelfs bij het vinden van wormeitjes er vaak geen sprake in van infectie.
Ik hoop dat het gangbaar zal worden (te adviseren) veel gerichter te ontwormen, want wat gaat er een hoop onnodig worm-bestrijdingsmiddel in onze maatjes op deze manier..
Ja dat hoop ik dus ook, dat dit onderzoek een ommekeer gaat veroorzaken.
Door Lizzy
Ik zou mijn adem niet inhouden tot die tijd. Zowel sommige DA's als veel eigenaren zijn gewoon te beroerd om net wat dieper in de materie te duiken en het met "moeilijk" te doen.
Door *Dorothea*
Lizzy schreef: Ik zou mijn adem niet inhouden tot die tijd. Zowel sommige DA's als veel eigenaren zijn gewoon te beroerd om net wat dieper in de materie te duiken en het met "moeilijk" te doen.
Dat is waar. Stel dat ontlastingsonderzoek verplicht wordt, en ontwormingsmiddelen alleen op recept gaan, dan vrees ik dat mensen helemaal niet meer gaan ontwormen. De gemiddelde eigenaar gaat echt geen 20 euro betalen voor een ontlastingsonderzoek aangezien die pillen goedkoper zijn.
Door Martine-Tom
*Dorothea* schreef: Dat is waar. Stel dat ontlastingsonderzoek verplicht wordt, en ontwormingsmiddelen alleen op recept gaan, dan vrees ik dat mensen helemaal niet meer gaan ontwormen. De gemiddelde eigenaar gaat echt geen 20 euro betalen voor een ontlastingsonderzoek aangezien die pillen goedkoper zijn.
Hmm lastig, zat er eens over te denken, mijn moeder is zoeen van maandelijks vlooienmiddel, jaarlijks de cocktail en om de zoveel maanden ontwormen :-X
De da zegt nl dat dat moet....

Ik denk dat stel dat deze da nu zegt dat ontwormen vanaf nu niet meer 4 keer per jaar moet (of hoe vaak ze het ook doet) maar dat er 2 keer per jaar onderzocht moet worden of het nodig is omdat het nogal belastend is blabla dan denk ik echt dat ze het wel zal doen.
Vaak is het geen onwil maar gaan ze gewoon mee met wat de da zegt, althans wat ik om me heen zie, denkk dat het gros wel mee zal gaan met dat advies, mits de da het onderbouwen kan.

En daar schort het hem hier nog aan...
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door