In 95% van de gevallen is het hypofyse gerelateerde Cushing in maar enkele gevallen is het bijnier gerelateerd. Tegenwoordig zijn er ook al enkele honden gediagnostiseerd met a-typische Cushing maar deze vorm is dus zeldzaam.
Wil je een definitieve uitslag hebben van waar de tumor zit en hoe groot deze is dan kan dat enkel door een ct-scan.
Meest voorgeschreven is Vetroyl. Sommigen hebben goede ervaring met Cushing Complex van de huisdierdokter. Een hypofysectomie kan uitkomst bieden, is een kostbare operatie maar Vetoryl kan prijziger uitvallen (ook door de ACTH testen die in de beginfase vaak worden herhaald). De mensen die ik heb gesproken hebben goede ervaring met de operatie.
Mijn hondje krijgt bijna 5 jaar Vetoryl en doet het er prima op. Mijn eerste hondje met Cushing is behandeld met Lysodren, dit middel wordt bijna niet meer gebruikt. Het vernietigd de bijnierschors en is onomkeerbaar.
Mijn hondje heeft het toen niet gehaald door de medicatie Lysodren en de ervaring leert dat het een risico is, het is geen ongevaarlijk middel. Vetoryl daarentegen is wat milder.
Even over de pillen, het is al weer even geleden maar ik twijfel er aan of het prednison is. Volgens mij zijn het tabletten met het bestanddeel dexamethason. De test is al weer heel wat jaartjes geleden voor me....
Als er Cushing in het spel is dan kan Vetoryl een uitkomst bieden, meeste honden knappen er van op!
Het gekke is dat ik het vaak kan zien als en hondje Cushing heeft. Tippy zat in het asiel en was al vaak teruggebracht, zou chronische blaasontsteking hebben. Zag het direct: die heeft Cushing....na een testje werden mijn vermoedens bevestigd.
Vorig jaar een motor gekocht in het midden van het land, mensen hadden een maltezertje en waren al een jaar aan het tobben met hem. Heb gezegd dat ze een cushing test moesten doen en ja hoor, raak........! Zag het direct aan het zgn hangbuikje, de blik in de oogjes (zo van ik heb t helemaal gehad) en de kale plekjes op de flanken. Gaat goed met dit hondje nu hij medicatie krijgt. De dierenarts vond het bijzonder maar ik kreeg een mailtje van de mensen dat ze blij waren want er was eindelijk een diagnose....
Hoe dan ook, blijft het een vreemde ziekte. Voor info kijk eens op mijn forum
www.cushing.yourbb.nl