Ik heb hier nog een toevoegingetje.
Doordat we een weekende weg gingen, en ik nog niet een methode gevonden heb om de katten dan vers te voeren (ik geef barf) en we nog een hele berg (goede) brokken liggen hebben, hebben ze een dagje brok gekregen.
En ik merkte wel meteen een paar zaken:
De vacht werd toch iets minder zacht (ookal had ik niet gemerkt dat ze nog zachter werden bij overgang naar barf).
De katten waren minder actief, iets slomer. Minder geïnteresseerd ook in de omgeving. Dat had ik dus ook niet gemerkt toen ik naar barf overging.
Ze hadden vast hun buik helemaal rond gegeten, maar toch hadden ze vrij snel terug honger (had ik wel gemerkt, dat ze langer voldaan zijn op vers).
En dan niet wat in je vragenlijstje past, maar wat ik wel heel erg leuk vind. Een paar dagen ervoor was Kleintje wat aan het miepen. Zo van: vleesbot wil ik wel maar mijn spier laat ik liggen.

Kreeg ze dus haar spier steeds opnieuw voor haar neus, at ze steeds een klein stukje en liet de rest liggen. Het lag niet aan de diersoort want het waren er verschillende door elkaar en allemaal had ze ze al met smaak gegeten.
Na dat dagje brok: alle bakjes helemaal leeg en blij dat ze waren om terug vers te krijgen.

Ze leken wel opgelucht.

Ik weet dat er katten zijn bij wie het net omgekeerd zou zijn en die je zeker geen brok meer moet geven omdat ze dan vers weigeren, maar de mijne zijn het met mij eens dat vers leuker is. Brokjes zijn leuk als snoepje, maar geef ons als maaltijd toch maar ons vlees. Dat is tenminste eten.