Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot alternatieve geneeswijzen (homeopathie, acupunctuur, bach-bloesems, etc.)

Moderator: Lizzy

Door Mevroi Kruim
Zoek- en speurspelletjes. Begin heel makkelijk met een snoepje dat je duidelijk zichtbaar voor de neus laat vallen, zodra ze ernaar gaat zoeken zeg je zoek! knappe hond!
Dan strooi je er 2. Dan 3. Steeds zo dat ze er direct succes mee heeft.
Dan strooi je ze wat verder weg. Als je hond kan blijven zitten op commando laat je haar zitten en wachten terwijl je de snoepjes strooit, als ze liggen mag ze zoeken.
Ga niet zelf aanwijzen of tig keer 'zoek! zoek! zoek!' roepen, gewoon zo strooien dat ze het goed kan zien, 1x zoek en dan rustig afwachten en zelf laten oplossen. Als ze een keer iets niet vindt is dat helemaal geen probleem, dan kan dat gewoon blijven liggen, dan strooi je weer opnieuw.

Als ze het idee van zoeken goed door heeft kun je het langzaam moeilijker gaan maken. Laat haar blijven terwijl je, goed zichtbaar, een snoepje ergens in het zicht weglegt. Dan mag ze dat gaan zoeken. Als ze dat goed kan ga je het snoepje ergens onder verstoppen. Je kunt ook een oude theedoek of handdoek nemen, die op de grond leggen en heel zichtbaar er een snoepje onder verstoppen. Dan dubbnelvouwen en snoepjes er tussen. Dan meer keren vouwen met snoepjes er tussen. De handdoek mag stuk, ze mag hem helemaal uitschudden en zoeken.

Kan ze dat en snapt ze dat dan kun je steeds moeilijker plekjes opzoeken en op verschillende lokaties zoekwerk laten doen. Je kunt bv ook een spoortje uitleggen van elke pas 1 snoepje en haar dat laten uitwerken. Dan elke 2 passen, dan elke 3 passen, zo leert ze het idee van een spoortje uitwerken.

Heb verder vooral geduld. Geef haar de tijd om op haar eigen manier en haar eigen tempo te zoeken. Als ze zelf zegt dat het klaar is is het klaar, eerder niet. Ga vooral niet helpen en aanwijzen, de bedoeling is dat ze het allemaal lekker zelf kan en mag. Daar krijgt ze zelfvertrouwen van. Het gaat er helemaal niet om dat ze het perfect doet en alles vindt, het gaat er om dat ze er veel lol in heeft.
Door ChantalKrijn
Zit kan ze, wacht en blijf nog niet. We gaan dus ook cursus met haar doen om meer zelfvertrouwen te krijgen in zichzelf. Ik hoop ook gewoon dat ze ooit het vertrouwen krijgt om een koekje aan te pakken. Heeeeel soms doet ze het, en dan bied ik er ook gelijk heel veel aan, zodat ze doorheeft dat we echt niks doen als ze het aanpakt.

Ik ga dat zoekspelletje zeker proberen, dat klinkt goed! Bedankt!
Door Lil
ChantalKrijn schreef: Er komt ook nog bij dat ze vrijwel niks hoort, ze heeft geen trommelvliezen meer. Dat is helemaal weggevreten door alle oorontstekingen die ze heeft gehad toen ze in die schuur zat :'( Ze hoort nog wel wat, maar niet alles.

En gewoon koekje erin werkt ook niet, wanneer ik met koekje aan kom deinst ze terug. Durft ze niet aan te pakken. Ik moet koekje op de grond leggen en zelf ervan afwenden. Dan durft ze hem heel snel en voorzichtig te pakken en onder de tafel of andere 'veilige' plek op de eten.
als ze er niet van schrikt het koekje zachtjes in haar richting gooien. Ze sanpt dan toch dat ze beloond wordt.
Door ChantalKrijn
Lil schreef: als ze er niet van schrikt het koekje zachtjes in haar richting gooien. Ze sanpt dan toch dat ze beloond wordt.
Daar schrikt ze van :( Moet het koekje gewoon op de grond leggen en dan echt afwenden anders durft ze het niet te pakken.

Nu lijkt het net alsof ik alles afwijs, maar ze schrikt echt van ALLES. Als ik aan mijn neus krab terwijl ze naast me zit springt ze al snuivend weg.. :-[
Door nicolette
Zou toch verboden moeten worden die brood fokkers.

Is ze met wandelen ook bang? Met meerdere honden wandelen geeft ook een veilig gevoel, mits de andere hondjes haar haar gang laten gaan. Geen wildebrassen.

Misschien belonen met lekkere stukjes vlees, misschien durft ze die wel uit je hand te pakken.
Of met de clicker gaan werken. Je kunt dan nadat ze het snapt op afstand een click geven, wat ze goed heeft gedaan en dan komt ze het lekkers halen.

Succes hoor nicolette
Door Lil
Je gaat al met een GT aan de slag geloof ik? Lijkt me erg raadzaam als ze zo enorm bang is.
Waarschijnlijk zal ook medicatie voor de angst nodig zijn als die heel extreem is.
Door ChantalKrijn
We gaan inderdaad met een GT aan de slag, maar ze wilde eerst de DAP-band proberen voordat er medicijnen nodig waren. Wat ik natuurlijk zo veel mogelijk probeer te voorkomen, ik wil het liever zo verminderen dan dat ze onder de medicijnen zit.
Maar als dit allemaal niet werkt zullen we er wel aan moeten, dan voelt ze zichzelf gewoon wat beter :-[
Laatst gewijzigd door ChantalKrijn op do 31 mei 2012, 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lil
Hier hielp de dap-band ;) nu was het niet een super angst. Ik heb een hond met verlatingsangst en die moest voor de 5e keer verhuizen. Toen heb ik de dap-band ingezet en een stekker (het was dus eigenlijk dubbel op) en dat hielp. Alleen de toenmalige hond van ma (waar hij veel is als ik werk) werd helemaaaaaal verliefd op hem. Toen dus spray voor hem op zijn matje en toen hield het op. Dus dap kan zeker helpen.

Medicijnen heb ik ook niet gebruikt en achteraf was dat heel stom van me. Diezelfde hond heeft namelijk 10 maanden lang (de eerste 10 van zijn leven, ik heb hem met 5 weken gekregen) enorme angst gehad en heeft als hij alleen was zelfs door benchen en muren gevreten. Met de kennis die ik nu heb... Had ik hem toen toch medicatie moeten geven. Zonder is het overigens ook helemaal goed gekomen.

Heel veel succes en houd vol.
Door petramarcel
herkenbaar dat bang zijn van een koekje, ik had een oudere (9 jaar toen) beagle die fokteef was in het proefdieren gebeuren.
Zij was geplaatst geweest en daar is het fout opgepakt, ze lieten haar vrij lopen en moesten haar vervolgens vangen en hebben dit blijkbaar met eten geprobeerd.
Ze kreeg hier eten bij haar plaats (haar mand of de bank was heilig waar ze ook lag, daar werd ze door ons niet gestoord) de waterbak stond daar ook anders durfde ze niet te eten.
De eerste keer dat ik een snack gaf (varkensoor) raakte ze helemaal in paniek en rende de tuin in, zo sneu. Heb het toen neergelegd en toen heeft ze het stiekem gepakt.

Ze zou in tijdelijke opvang komen maar ze kwam meteen tot rust toen ze bij mij in huis kwam, de roedel die ik toen had (de oudjes die ik nu nog heb) hebben haar enorm geholpen en ik heb niets van haar gevraagd. Wandelen vond ze wel geweldig en al poepetend was alles leuk.
Ik heb het maar zo gelaten, ze kon zelfs los en volgde me (en vooral de roedel) keurig.
Ze heeft nog zo'n 3 goede jaren hier gehad, tot ze bijna blind en doof werd toen sloeg de paniek weer toe en hebben we haar laten gaan (ze had meerdere kwalen hoor maar ik vond dat ze rust verdiende en de lol die ze had was helemaal weg.

Je hebt vooral veel geduld nodig en ik zou zeker de DAP verdamper en band proberen, geen druk en blijf zelf heel rustig ook als ze schrikt, ze is niet zielig (beetje wel maar zo ziet een hond het niet)
Ik weet niet of je het boekje "kalmerende signalen" kent? Daar heb ik wel gebruik van gemaakt.
Heel veel succes
Door ChantalKrijn
Lil, ik hoop dat we het ook zonder medicijnen kunnen doen. We wachten het gewoon af. De GT gaat voor ons informeren voor lessen dus dat hoor ik van de week. Gelukkig is het bij jou goedgekomen!

Petramarcel, zo sneu het dat ze niet eens wat aan durft te pakken :-[ Ik zeg ook tegen haar als ze schrikt (buiten bijvoorbeeld): kom op, doorlopen. Niet ahh wat zielig, dat was eng he.

Het boekje 'Kalmerende signalen' heb ik toevallig vorige week van Martine-tom over de mail gehad en ga er vanavond in beginnen. Krijn is de hort op met collega's dus kan ik lekker rustig alles lezen.
Gelukkig heeft ze bij jullie nog een mooi leven gehad!
Door nicolette
Heb ook een keer een aflevering van Cesar Milan gezien over een zeer angstige hond die uit een proefdieren laboratorium kwam. Hond was na aantal jaar nog steeds bang voor nieuwe baasjes. Zou die aflevering eens moeten bekijken, misschien is het wat om de angst te doorbreken.
Bij zo'n angstige hond benadert hij hem/haar altijd van de zijkant of zelfs achterste voren. Dit zijn ook kalmerende signalen voor de hond. Honden lopen nooit recht op elkaar af, maar altijd schuin. Niet aankijken in de ogen.

Gr. Nicolette
Door ChantalKrijn
Limpy schreef: Zijn bachbloesems of andere bloesems evt een optie te ondersteuning?
Alles is een optie, alleen ik weet mijn weg niet zo in de bloesems :-[
Door Limpy
Kijk eens of er een bloesem-therapeut bij je in de buurt zit die wat op maat kan samenstellen voor je hond.
Saille hier op het forum is ook bloesem expert dacht ik (icm Ttouch)
 Terug naar “Alternatieve geneeswijzen”

Barfplaats wordt gesponsord door