Moderators: koekje, pearlsofpassion
pearlsofpassion schreef: Ik had het wel doorDat onderscheid kan je inderdaad maken en dat doe ik ook. Maar sproeien in huis is voor een kater niet normaal, dan zou je als fokker met dekkaters helemaal gek worden van de stank in huis lijkt me... Het is voor katers niet normaal om hun 'nest' lees: het huis waar ze in wonen te bevuilen, ook niet door te sproeien, dat gaan ze pas doen als ze zich bedreigd voelen doordat er bijvoorbeeld een vreemde kat in huis komt of elke dag voor het raam loopt te paraderen... oftewel uit stress...
Gewoon door het hele bericht, had ik door dat het over opvangkittens ging.
Ik weet ook niet waarom de natuur bij katachtigen zo'n vreemde kronkel gemaakt heeft. Voor de meeste diersoorten is seks toch iets aangenaams, voor katachtigen dus niet.
En voor elk kitten zijn meerdere dekkingen nodig.
Dat is dus ook zo bij leeuwen, luipaarden enz... Daarom dat de vrouwtjes de mannetjes ook vaak aanvallen na de daad. Bij leeuwen valt dat nog mee, die mannetjes zijn ook erg gesteld op hun dominantie en ze kennen elkaar (leven in groep). Maar luipaardmannetjes springen achterwaards van hun partner af na de daad om te verhinderen dat zij hem kan aanvliegen.
Ik heb dat een poes ook ooit zien doen.
Een kater moet een poes ook in haar nekvel grijpen op haar te kunnen dekken, anders krijgt hij de kans niet omdat ze hem van zich af mept en bijt.
Maar goed er zijn dus bergen redenen waarom katten beter af zijn als ze gecastreerd worden.
Wel wil ik nog even aanhalen dat ik het niet helemaal eens ben met het feit dat katers zouden sproeien uit stress of onzekerheid of dergelijke. Dat is dus wildplassen, geen sproeien. Sproeien is hormonaal, wildplassen ingegeven door ongenoegen of zo. Met sproeien bedoel ik dan ook binnen, buiten is inderdaad iets anders en daar kunnen zelf gecastreerde poezen sproeien (ik heb er zo eentje). Dat is gewoon geur afzetten.
Maar tussen wildplassen en sproeien in huis moet je dus wel een onderscheid maken. Sproeien is tegen de muur of deur op, wildplassen gewoon naast de bak plassen.
Sproeien komt voor bij gecastreerde katers maar zoals eerder gezegd zijn dat in den regel katers die het al deden voor hun castratie. Castratie is niet altijd afdoende om dit gedrag te stoppen.
Niet alle open katers sproeien ook, maar eens gecastreerd beginnen de meeste katers er niet meer mee. Sproeien dus he, niet wildplassen. Dat laatste kan altijd opkomen als de situatie stressvol wordt, of de kat een medisch probleem heeft natuurlijk.