Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door koekje
Ik ga met PoP mee in de mening over nestjes etc. Heel jammer, maar nu niet meer ongedaan te maken. Je kan wel nu al zaken regelen om te zorgen dat het niet nogmaals gebeurt, zoals moederpoes laten opereren.

Luikjes krijgen die van mij (niet-krols!) ook open, ongeacht het soort luikje.

Ieder jaar stromen de asielen en opvangen in NL en BE letterlijk overvol met kittens en iets oudere katten, het seizoen is nu al begonnen. En vaak moet er dan 'nee' worden verkocht aan nestjes, omdat er gewoon geen plaats meer is om ze op te nemen. Dit draagt ook bij aan het nog steeds groeiende aantal zwerfkatten; het merendeel daarvan is namelijk ook gewoon in huiselijke kring geboren, meestal bij mensen die het zo leuk leek voor zichzelf, een nestje.
Ieder kitten wat in het asiel zit te zieligen, krijgt per saldo minder kans op een fijn warm huisje bij een ander kitten wat via een oeps-nestje in particuliere kring verhandeld wordt.

Het kattenoverschot is echt heel erg. En het veroorzaakt dierenleed.
Je hebt er potentieel aan bijgedragen door bewust een nestje voor de leut te willen fokken, maar nu heb je wel de mogelijkheid om het niet verder te laten verspreiden. Laat de katten opereren, te beginnen met moederpoes en daar echt niet te lang mee wachten.
Door Martine-Tom
en weer terug naar het onderwerp  :P

Voor Doki ga ik vandaag even bellen. Hij heeft al 2 weken de sniffels, sinds zijn niesziekteprik dus ik weet niet of dat eerst over moet zijn.
Even navragen en anders maak ik gelijk een afspraak voor over 2 weken.
Door sella
Zorg wel dat Doki goed van de sniffels af is voor hij gecastreerd wordt, dat is toch weer even een dipje in de weerstand, en je wilt niet dat de sniffels chronisch wordt
Door Martine-Tom
Nee liever niet nee...
Het gaat al wel beter, geen snot ofzo, maar af en toe een soort van raspende ademhaling...
Door koekje
Mary schreef: Weet je wat ik wel vind, het is waar dat asiels enzo vol zitten, en je moet ook niet zomaar een nestje nemen, maar het blijft net als bij mensen, je wil toch liever je eigen kleintjes dan van een ander, anders zouden alle weeshuizen in de wereld ook gelijk leeg zijn, zou ook fijn zijn, maar helaas neemt iedereen nu eenmaal liefst een eigen baby, ik zie wel overeenkomsten. Ik ben niet nalatig en ook geen fokker, ik wou dit gewoon zelf een keer.
Adopteren van mensen en huisdieren is toch wel appels met peren vergelijken (cultuur, mogelijke psychische problematiek, eisen voorafgaande aan adoptie, etc). En dan nog zouden er meer kinderen geadopteerd worden als de procedures eenvoudiger en goedkoper zouden zijn en meer garantie zouden geven.

Ik heb 2 poezenkinderen en die heb ik niet zelf gefokt en ook niet zelf gebaard. Ik kan me niet voorstellen dat ik minder van ze zou houden als ik dat wel had gedaan. Toen ze bij mij in huis kwamen, waren het gewoon MIJN katten.

Ik vind dat zodra je een nestje hebt gefokt, je een fokker bent. Of dit nu een eenmalige actie is geweest of je dat verder wenst voort te zetten, fokker ben je er door geworden. Het zijn van fokker is niet gelimiteerd aan mogelijke inkomsten erdoor vergaren of te fokken met rasdieren.

Ik denk dat veel mensen hier de hele nadelige kanten van het (lukraak) fokken hebben gezien en dat zoveel mogelijk willen uitbannen.
Je kan het zien als een soort gratis voorlichting.
Door koekje
martine-tom schreef: en weer terug naar het onderwerp  :P

Voor Doki ga ik vandaag even bellen. Hij heeft al 2 weken de sniffels, sinds zijn niesziekteprik dus ik weet niet of dat eerst over moet zijn.
Even navragen en anders maak ik gelijk een afspraak voor over 2 weken.
Owja, het was jouw draadje.

Ik zeg niet opereren als hij niet helemaal lekker is. Overleggen is een goed idee, misschien even langsgaan als het met een paar dagen niet over is.
Door Martine-Tom
Ziek is hij er niet van hoor, hij rent en vliegt of het niks is, maar die sniffels blijft hij maar houden...
Voor er het mes in gaat krijgt hij toch controle dus ik meld het straks even en dan weet ze dat ze erop moet letten, mss weet ze nog iets wat ik ter ondersteuning nu kan geven (echinacea?).
Door koekje
Doki is nog jong en zn afweersysteem is nog niet af en compleet. Dat is zich nu aan het ontwikkelen etc en dat gaat, net als bij mensenkinderen, met vallen en opstaan.

Er zijn totaal geen aanwijzingen dat echinacea iets werkzaams doet om de afweer te verbeteren, maar desondanks zijn er genoeg mensen die het toch gebruiken. Dat moet je dus zelf weten, ik geloof niet dat het giftig is voor katten; dat spul van Vogel is volgens mij een fytotherapeutisch middel en niet homeopathisch. Homeopathische middelen kan je altijd zomaar geven, dat kan echt totaal nooit kwaad, want er zit toch geen werkzame stof meer in van wat dan ook. Mocht er in iets alcohol zitten, maar een paar drupkes geven en goed uit laten dampen.

Overigens zijn zowel Ot als Sien ziek geworden na castratie. Dat is vast een combinatie geweest van ook nog niet compleet afweersysteem (ze waren wel ietsjes ouder dan Doki, maar nog steeds jong), stress en bij de DA ineens op een kleine ruimte met meerdere dieren en bij een DA komen natuurlijk ook veel zieke dieren en die nemen allerlei bacillen mee. Ze hebben beiden oogontsteking/niesziekte gehad. Niet extreem en het was met een zalfje zo weer weg.
Door fem fatale
De weeshuizen zitten niet vol door het gebrek aan adoptieouders hoor.

Ik kan me dus echt niet voorstellen dat ik minder van een kind zou houden als ik het niet zelf gebaard had (maar ik weet ook al heel lang dat ik nooit zwanger ga worden), en ik denk ook niet dat ik meer van mijn katten had gehouden als ze de eerste 3-4 maanden hier hadden gewoond,
Door Mary
wat ik bedoel is dat er altijd mensen zoals ik zullen zijn die een keer een nestje nemen, dat roei je waarschijnlijk nooit uit. Als je zoekt naar info of je vraagt raad dan hebben de antwoorden altijd dezelfde teneur en niet alleen bij mij hoor, je krijgt alleen maar van die opvoederige antwoorden. Je moet en zal je schuldig voelen dat je dat hebt gedaan.
Door koekje
Ja, de kans is heel groot dat er altijd mensen nestjes zullen nemen, om welke reden dan ook. Dat wil niet zeggen dat het dan aan andere mensen de plicht is om het daar mee eens te zijn en dus ook niet met de gevolgen daarvan.
Het feit is wel dat dat veel van deze nestjes uit onwetendheid komen en voorlichting is daar de beste remedie tegen. Kennis komt je namelijk niet spontaan op, die dien je ergens op te doen en dat kan ook via anderen.
Schuldig voelen is iets wat jij zelf doet. Ik heb hier niemand kwalijke dingen horen zeggen, alleen duidelijkheid is gegeven.

Je kan de kittens niet terugstoppen en natuurlijk zijn kittentjes leuk, dat zal niemand ontkennen. Dat wil niet zeggen dat je je niet verantwoordelijk kan en hoeft te gedragen en ik denk dat je alles in je hebt om juist wel vanaf nu je verantwoordelijkheid te nemen en de beste keuzes voor je katten te maken  :)

Huishoudelijke mededeling:
Hiermee wil ik ook aangeven dat we verder niet ontopic gaan en dat bepaalde discussies over verschillende opvattingen beter in een ander topic besproken kunnen worden. Het gaat nu namelijk meer over fokken en nageslacht en niet zozeer meer over castratie zelf.
Discussies an sich zijn natuurlijk altijd zinnig en interessant.
Door sella
martine-tom schreef: Nee liever niet nee...
Het gaat al wel beter, geen snot ofzo, maar af en toe een soort van raspende ademhaling...
Dan zou ik zeker even overleggen. Ik heb een poezenkind met chronische nies gehad, bij de minste geringste inspanning een zagend/raspend geluid.
Ik kreeg haar overigens met niesziekte, maar dat wist ik niet meteen, haar moeder was tijdens de dracht ziek, en ze komt bij een boer vandaan, dus dat de veearts er voor de koeien kwam heeft ze een prik gehad en pilletjes. Fijn ook dat ze dat meteen hebben gezegd :-X
Ik vindt het best lang na de enting nog sniffelen, ik weet niet beter dat het met een paar dagen weer weg moet zijn na een enting.
Door Martine-Tom
Da gebeld, hij gaat 1 mei onder het mes.
Er word dan nog even naar de sniffels gekeken heb het even laten horen want hij lag net naast me te slapen.
Ze verwacht dat het geen probleem geeft.
Door EllenL
martine-tom schreef: Da gebeld, hij gaat 1 mei onder het mes.
Er word dan nog even naar de sniffels gekeken heb het even laten horen want hij lag net naast me te slapen.
Ze verwacht dat het geen probleem geeft.
oh, het aftellen is begonnen dus... sterkte voor de mooie man en ik hoop dat de snuffels snel over gaan! En als hij nu al relatief heftig reageert op een enting zou ik zelf niet nog een keer enten (maar da's mijn mening), of op zoek gaan naar een therapeut/dierenarts die werkt met homeopatische middelen om zo'n enting te 'ontstoren'
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door