Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Mary
Nou daar kan je wel eens heel goed gelijk in hebben, ze heeft uit 3 opties de badkuip gekozen met molton en dekentje en een dakje erop, gordijntje ervoor, helemaal gezellig. Maar er komt ook af en toe visite ja, dan willen ze ze eventjes zien, is wel kort maar toch, en mijn dochter is een beetje druk...ik mag verder alles doen, ik zat ook in die kuip tijdens de bevalling, ik moest echt mee, tjee wat was dat spannend zeg! Alle telefoons ernaast.
Intussen heb ik al wel een andere plek ingericht voor als ze 2 wk zijn geweest, ben benieuwd of ze dat goed vindt, anders moet ik echt trappetjes gaan maken zodat ze er straks uit kunnen klimmen!
Door pearlsofpassion
Vanaf 5-6 weken gaat de moederpoes zich zowiezo wat meer afzonderen. Dat is de leeftijd waarop ze wat zelfstandiger moeten worden en waarop het speenproces begint.  De ene poes is daar sneller in dan de andere net als elke moeder anders is en sommigen blijven hun jongen gewoon zogen, maar normaal begint dat rond 5-6 weken.  Dan gaan de kleintjes ook al goed op verkenning buiten de mand en beginnen ze dus wat vast voedsel tot zich te nemen.  De ene al wat sneller dan de anderen, maar ze komen allemaal wel. ;)
Dat lijkt mij ook een prima leeftijd om de poes te laten helpen.  Het sluit aan bij de natuurlijke gang van zaken dat de moeder ze dan toch al wat meer het zelf laat uitzoeken en minder gaat zogen.
Als je wacht tot ze gestopt is met zogen zit de kans er dik in dat ze alweer krols wordt en dan kan ze haar kroost zelfs echt afstoten. Hangt weer van de poes af, er zijn er die dat doen, er zijn er die zelfs een tweede nest krijgen en de eerste nog steeds laten meedrinken. Beide situaties zijn niet aan te raden ;).
Door Mary
we houden er twee of drie dus het zogen kan dan wel tot 6mnd of langer doorgaan...verder houd ik haar binnen tot haar grote verdriet omdat je overal die schrikverhalen hoort van plots opkomende krolsheid terwijl ze nog zogen, en de optie poezenpil is ook al zo'n slechte, dat staat haast gelijk aan nouja ik zal het niet te sterk uitdrukken. Dat maakt het allemaal wel wat minder leuk moet ik zeggen....waarom heeft de natuur dat toch zo raar bedacht en waarom kunnen ze nou geen niet gevaarlijke poezenpil maken?
Of een kuisheidsgordeltje of zoiets...hondjes hebben toch ook van die broekjes, zal wel niet gaan bij een poes he.
:-\
Door koekje
Nee, dat kan niet bij een poes, want die kan dan niet meer plassen op de kattenbak. En er zijn genoeg handige katers die zo'n soort broekje wel af zouden krijgen als ze zin hebben.
Overigens is krols zijn voor de poes zelf ook gewoon belastend. Kittens afstoten en slechte melk geven is met name nadelig voor de kittens die er al zijn, maar poes zelf is op zo'n moment puur gedreven door hormonen. Eten, zichzelf (en haar nest) verzorgen is allemaal niet meer belangrijk.

De natuur heeft het zo slecht niet geregeld. Katten werden namelijk niet vaker dan 2x per jaar krols. Met het vele kunstlicht zowel binnen als buiten tegenwoordig, zijn katten het hele jaar door krols.
Door Mary
dat kan wel zo zijn, maar ik moet nu een poes tegen haar wil binnenhouden of haar vergif in de vorm van de poezepil geven....vind ik een rotkeuze. En als ze krols wordt, ook vreselijk voor iedereen.  :-\
Hoe vaak gebeurt het eigenlijk dat een moeder met 6 kittens krols wordt tijdens het zogen, weet iemand dat?
Door koekje
Ik fok zelf niet, maar heb vaak genoeg gelezen dat moederpoes al relatief vroeg in de zoogperiode weer krols werd.
Het is net als bij mensenvrouwen. Er zijn vrouwen waarbij de cyclus niet op gang komt zolang ze borstvoeding geven. Dat zijn er maar weinig, want genoeg vrouwen worden (per ongeluk) snel weer zwanger, zodat er net een jaar tussen de kinderen zit.
Door Mary
misschien zie ik het allemaal te somber in, terwijl het eigenlijk allemaal zo goed gaat.
En eigenlijk hoop je dat iemand de perfecte oplossing heeft en die is er natuurlijk niet. Godzijdank is het petweer!
Door pearlsofpassion
Laten helpen voor de eerste krolsheid, dat is de beste oplossing. ;)
Maar voor nu, gewoon binnenhouden tot de kittens 6 weken zijn en dan laten helpen.
Door Mary
sorry dat ik op elk antwoord weer een nieuwe vraag heb, maar kan je een poes niet laten helpen als ze al krols blijkt te zijn?
Wat wel een voordeel is dat ze de kittens kattebaktraining kan geven, moederpoes haat de kattebak, ze ging altijd naar buiten, ze heeft de eerste dagen gewoon haar plas en poep op zitten houden!
Maar dank voor het meedenken, ik denk dat je gelijk hebt, ik heb ook een beter gevoel bij binnenhouden dan die pil. Gelukkig is er genoeg renruimte hier...
groetjes, Mary
Door pearlsofpassion
Ja, je kan natuurlijk een poes laten helpen terwijl ze krols is, maar het is beter om het te doen wanneer ze niet krols is.
Tijdens het krols zijn is de doorbloeding rond de baarmoeder groter en de hormonen zijn hoger waardoor de terugval na de castratie groter is.  Je kan dan die hormonen wegnemen wanneer ze van nature al lager zijn om de verandering minder groot te maken.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door