Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Mowgli
Wij moesten Mowgli met 7 maanden laten castreren. Hij was namelijk niet meer te houden; probeerde de hele tijd onze handen te rijden, bij gebrek aan beter deed hij het dan maar met waterflessen en hij werd hondsbrutaal.
Nadat hij gecastreerd was, is hij veel rustiger geworden, en de kattenbak stonk meteen niet meer.
Door Martine-Tom
Nee hoor, Doki is nog niet naar de ballenbak geweest.
Hij heeft nog een paar weken te gaan... :biggrin2:
Ga de link eens bekijken.
Dankje!
Door Kefraya
Mary schreef: Dit is een interessante link mbt vroegcastratie, een positief betoog, gekregen via het kattengedragscentrum:
(wel een beetje laat misschien)
http://www.felinewelfarefoundation.org/ ... castratie/
zie vooral ook de link onderaan die pagina!
groetjes, Mary
De FWF noemt leeftijden voor vroegcastratie vanaf 6 weken, dat vind ik echt veel en veel te vroeg. Het mag dan in Amerika gebeuren, maar er is hier geen enkele reden om zo vroeg in te grijpen. Alles jonger dan 4 maanden wordt vroegcastratie genoemd, maar er is natuurlijk nog een gigantisch verschil in ontwikkeling van én risico voor het kitten of je een hummel van 6 weken dan wel 12 weken hebt. In jouw geval zou ik rustig even wachten.
Er zijn twee dingen waar je rekening mee moet houden: katten worden steeds vroeger geslachtsrijp: vroeger was het gebruikelijk om pas met 8/9 maanden te castreren, nu kunnen poezen al met 6 maanden zwanger zijn. Dat betekent dus ook dat katers vroeger geslachtsrijp worden en daarmee vroeger gaan sproeien.
De grens is dus duidelijk naar voren verlegd.

15% van de katers die begint met sproeien voor castratie houdt daar nooit meer mee op, dus ik zou er persoonlijk niet té lang mee wachten.
Door Martine-Tom
Hij is nu 3 weken hier, over 2 tot 3 weken mag ik dus bellen voor de afspraak, voor alsnog niks gehoord of gelezen wat me anders doet denken dan dat op te volgen  :)
Hij zal tegen die tijd om en nabij 20 weken oud zijn.
Door Kefraya
martine-tom schreef: Hij is nu 3 weken hier, over 2 tot 3 weken mag ik dus bellen voor de afspraak, voor alsnog niks gehoord of gelezen wat me anders doet denken dan dat op te volgen  :)
Hij zal tegen die tijd om en nabij 20 weken oud zijn.
Lijkt me een prima leeftijd  ;)
Door Sunshine*
Al onze katers waren rond de 5-6 maanden toen ze gecastreerd werden. Onze DA is voorstander van nog later maar ik niet i.v.m. sproeien ed.  ;)
Door sella
Ik heb mijn katers vroeguh toen ze nog veel later welkom waren voor hakkietakkie met 8 maande laten castrereren, omdat ze gingen sproeien en de wilde katers hem wilde mores leren. Belachelijk, hij heeft nog maar kleine balletjes, je bent een slechte eigenaar.
Hij is met 8 maanden toch gecastreerd, heeft niet gesproeid, en de wilde katten lieten hem met rust, hij is een geweldige muizen en rattenvanger geworden, precies wat we nodig hadden.

En nu is de ideale leeftijd rond de 6 maanden het max. Grappig hoe het veranderd.
Maar ik ben niet voor vroeg castratie, maar als ik zie hoeveel katten hier open naar buiten worden gepleurd, de rentenaar stakkertjes die gered moeten worden, dan neig ik toch naar vroegcastratie, als ik zie hoe de dieren lijden onder het knokken en dat er 10 katers op 1 krolse poes willen duiken en elkaar dus weer half dood vechten.

Toch zou ik eigen liefje toch wel 6 maanden willen laten worden ;)
Door fem fatale
Het hangt ook een beetje van de kat af hè? Plien werd met 4 maanden opeens heel sletterig, en ondanks dat Kai nog niet selsueel volwassen leek, durfde ik toen toch niet meer te wachten. En toen Kai 6 maanden was, was Jet net gearriveerd, en heb ik Kai ook laten helpen. Maar bij Jet heb ik wat langer gewacht, omdat mijn katten toch niet naar buiten gaan en ik geen andere open katten meer had zitten. Zij was aan het begin van de winter 6 maanden, maar om een langharige kat nu de hele winter met een blote buik te laten zitten leek me niets, dus zij is geholpen met 10 maanden, nog voordat ze ooit krols is geweest, dat is het voordeel van de winter.

Ik had het trouwens geen probleem gevonden om ze gecastreerd te krijgen en ik denk ook zeker dat het wel een goed idee is ivm kattenoverschot. Iedereen kan wel beloven dat hij/zij de katten laat helpen, maar er zijn overduidelijk heel veel mensen die het niet doen, en ik heb het idee dat dat vaak samen gaat met de kat onbeperkt naar buiten laten gaan. (In alle eerlijkheid, er zit een krolse poes in de tuin, ik snap dat ze niet binnen zit, wat een herrie, maar er is dus een betere oplossing dan de poes buiten zetten.)
Door sella
Oh ik snap je hoor, ik hield mijn krolse kat ook binnen tot ze naar de da mocht voor de verwijdering van de rammelende eierstokjes.
Het is een ellende, vooral dat we een trappenhuis vol met open poesjes hadden, die elkaar krols hielden. Ik heb toen gezegd, haal het er aub uit, ik houdt haar bijna niet meer een ware houdini. Dus met wat extra zenuwen voor da en mij ivm hoger bloedingsrisico is ze toch geholpen. Wat een zegen voor haar en voor mij. Ik kreeg er eindelijk 3 ons meer gewicht op en werdt haar vacht weer mooi en zacht.
Tegenwoordig mag iedereen een kat en gooi je die naar buiten als je gaat werken. Hun hebben er geen last van, alleen verbijsterd vragen of ik snap waarom poes zo dik wordt. Ja ik snap het, maar ga maar naar de da om het je uit te laten leggen :-X
Door Mary
hahaaa, een ware houdini, dat ik precies waarom ik nu een nest met 6 kittens heb liggen! Opsluiten? ik kom er toch wel uit!
Door pearlsofpassion
Mary schreef: hahaaa, een ware houdini, dat ik precies waarom ik nu een nest met 6 kittens heb liggen! Opsluiten? ik kom er toch wel uit!
Dan hoop ik dat je eruit geleerd hebt. ;)
Ik wil niet zeggen dat jij zo bent, maar er zijn nogal wat mensen die denken dat ze hun kat wel binnen kunnen houden en niet willen aannemen dat krolse poezen op den duur echt wel ontsnappen, tot ze het zelf ondervonden hebben.  Het is wel spijtig dat dat steeds weer eerst een nestje tot gevolg heeft. 
Los daarvan begrijp ik gewoon niet waarom je een poes steeds maar krols zou willen laten worden. Ik heb het ooit meegemaakt, en dat nooit meer.  Hier worden de volgende gewoon geholpen voor de eerste krolsheid en geen last en zorgeloos oud worden.  Geen gerommel meer wat ervoor zorgt dat hun levensverwachting een stuk lager komt te liggen en geen last van krolsheden meer, niet voor mij en niet voor haar. 
Krols zijn is niets leuk aan voor de poes en het is ongezond.  Het is gewoon een noodzakelijk kwaad wanneer de poes wil voortplanten. Maar als je dat toch niet wil (wat logisch is in deze tijden van overschot), dan is er absoluut geen reden om die krolsheden in stand te willen houden. Of zou denk ik er toch over, en ik geloof echt wel dat de poezen er zelf ook zo over denken.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op do 19 apr 2012, 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mary
wij wilden gewoon heel graag een nestje en een aantal jonkies zelf houden, maar dat hadden we dus een jaar later gepland, maar er viel niks te plannen, ze heeft een elektronisch kattenluikje open weten te pulken, weetje wel zo een die werkt op de chip. Zodra het kan gaan bij alle katjes de voortplantingsdingesen eruit!
Door pearlsofpassion
Er zijn elk jaar zovelen kittens en nestjes waar men opvang voor zoekt omdat ze gedumpt zijn, al dan niet met moeder erbij.
Spijtig dat je daar niet voor gekozen hebt als manier om eens een nestje in huis te hebben.
Door Mary
het is ook ééns en nooit meer! Veel te veel zorgen maar wel ontzettend leuk! Bovendien had ik bij mijn aanloper (die helaas pas overleden is)een katje willen hebben alleen helaas kwam de liefde maar van één kant. En toen dacht ik, als ze een nestje krijgt houden we die lekker zelf, vind ik gezellig.
Weet je wat ik wel vind, het is waar dat asiels enzo vol zitten, en je moet ook niet zomaar een nestje nemen, maar het blijft net als bij mensen, je wil toch liever je eigen kleintjes dan van een ander, anders zouden alle weeshuizen in de wereld ook gelijk leeg zijn, zou ook fijn zijn, maar helaas neemt iedereen nu eenmaal liefst een eigen baby, ik zie wel overeenkomsten. Ik ben niet nalatig en ook geen fokker, ik wou dit gewoon zelf een keer.

Oei, ik vrees dat ik nu een dikke knuffel in het hoenderhok heb gegooid... :-\
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door