Inge en Bono schreef: Zojuist de uitslag binnengehad; geen wormeitjes aangetroffen.
Lizzy schreef: Maar, standaard wordt er niet op hartworm gecontroleerd.
Inge en Bono schreef: Ik denk het wel; onze boeven doen ook mee aan het spoelwormonderzoek van UU. En bas rouge kwam op die manier aan de uitslag. Dus ik ga er wel vanuit.
(Voor de zekerheid gooi ik er inderdaad wel nog even een mail achteraan, om dit te controleren)
Hallo ,
geen wormeitjes aangetroffen gaat dan over wormeitjes in het algemeen, toch? Niet alleen als het gaat om spoelworm? (Deze vraag even omdat ik vernam dat een hond uit Den Haag besmet zou zijn met hartworm)
Met vriendelijke groet,
Inge
Beste Inge,
Wij kijken naar verschillende wormeitjes van spoelwormen, zweepwormen, haakwormen en lintwormen. Ook kijken we naar de oöcysten van Isospora soorten. Komen we toevallig larven tegen in dit onderzoek, dan zullen we deze determineren. Dit is wel al een keer bij iemand die ook deel neemt aan het onderzoek gebeurt, maar de methode die wij voor de eitjes gebruiken is een andere dan die je voor larven zou moeten gebruiken. Het zou dus zo kunnen zijn dat we bij weinig uitscheiding in het begin van de infectie de larven missen. Maar dan nog vinden we ze waarschijnlijk eerder dan wanneer er geen ontlastingonderzoek gedaan wordt.
Het gaat om Angiostrongylus vasorum, die ook wel de franse hartworm wordt genoemd, dit is niet dezelfde als Dirofilaria immitis die "gewoon" hartworm wordt genoemd. Die laatste kunnen we namelijk helemaal niet via ontlastingonderzoek aantonen, maar komt dan ook niet als infectie in den Haag voor.
Hopelijk beantwoord deze mail uw vraag, mogelijk roept het alleen maar meer vragen op. Indien dit laatste het geval is, schroom niet om deze te mailen.
Met vriendelijke groet,
Het Spoelwormteam