Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Limpy
Gewoon de totale weekportie aan organen per kat door 3 delen en je bent er, ik geef er ook wat bot bij omdat ze anders winderig worden op alleen maar orgaan.

De katsels danken voor het compliment middels een virtueel kopje.
Door Annemarie Rijnveld
Haha, mijn katten wonen buiten (het zijn ex-zwervers), slapen doen ze in het onderhuis, maar verder zijn ze eigenlijk heel de dag buiten,dus wij hebben daar geen last van.
Door Annemarie Rijnveld
Hoi Tanja,
Ik heb nog eens nagedacht over het hoe en waarom van het willen berekenen van de diverse onderdelen in het menu en herinner mij nu dat ik al op 3 dagen een heel prooidier geef:
dus met alles erop en eraan, ook de organen die dan al in de juiste proportie zijn.

Op de andere dagen moet ik zelf samenstellen en dan kan ik het niet zonder de organen stellen, denk ik, want de hoeveelheid daarvan in de prooidieren is al precies pas.
Als ik daaraan ga sleutelen, ben ik bang dat de verhoudingen tussen vlees, bot, en organen scheeftrekken.

Ik denk dat ik maar beter de 3 dagen prooidieren (heel) zo kan aanhouden en dan een mix maken van de organen, invriezen in een ijsblokjes-bak, en naar gelang toevoegen op de overige 4 prooiloze dagen.

Wat denk jij hiervan?
Door Too
Ik ben Tanja niet maar dat klinkt als een heel goed idee, dan weet je heel zeker dat je ze niet te kort doet!

Hier gaat t op de 'luie-mensen-manier'  2x per week krjgen ze een orgaanmaaltje als ontbijt de andere dagen serveer ik spiervlees in de ochtend
T kan ongetwijfeld nog beter maar voor nu doe ik t zo
Door Annemarie Rijnveld
Dag Too,
Ja, ik probeer ook met een minimum aan moeite een maximum aan rendiment eruit te krijgen. Tis niet gemakkelijk, hoor.
Ik heb geloof ik nog nooit in mijn leven zo hard mijn hersens moeten laten werken, er komt bijna rook uit mijn oren. ;D

En waar laat jij het bottenwerk dan? Geef jij dat 's avonds?
Door Too
;D ;D

In de beginperiode dacht én droomde ik in percentage-diersoort-puzzels en hoe t te verpakken en percentages en hoe te voeren en hoe t te bemachtigen en percentages en...

En ja mijn dames krijgen 2xdaags een maaltje: 's ochtends spier of orgaan en 's avonds iets bottigs
Aangezien ze maar 80/90 gram pp/dag krijgen doe ik t zo, anders word ik echt volledig ibbel van de kleine frutsporties
Door Limpy
Had je de barfrekenhulp algevonden? Gewicht en % invoeren die je de kat wil voeren en tadaa...de pc rekent het voor je uit!
http://www.barfplaats.nl/handleiding-to ... -rekenhulp
(lees kat waar hond staat, je kunt alleen nog geen ras invoeren)

Die ijsblokvormpjes is wel handig. Kun je leuke dagporties van maken.
Als je elke dag zo´n kleine portie orgaan geeft met beetje spiervlees of bv 1 kipnekje zullen ze niet zo snel winderig worden (niet elke kat heeft daar last van)
Bij de "luie mensen manier" geef je dan 2 of 3 x een grotere portie vandaar dat ik er wel wat bot bij doe, Too dr katten kunne er blijkbaar wel tegen. (hier is het ook alleen pekke die dan scheten gaat laten, maar die kan er dan ook wel wat van  :D )
Gewoon even uitproberen waar jou katten het goed op doen.
Door Annemarie Rijnveld
Jaha, de rekenhulp was het 1e waar ik naar had gegrepen. Maar misschien ligt het aan mij, maar het werkt niet andersom.
Bijv. eerst moet je gewicht van dier invullen en dan geeft het een aantal procenten aan, vervolgens kan je dan schuiven met de percentages en de grammen rollen eruit.
Maar als je zoals in mijn geval de grammen hebt (150 spier + bot= 85%) , en je wil weten hoeveel gram je er van iets anders bij moet doen (15% orgaan), dan werkt het niet.
Althans, mij lukt het niet.
Door Limpy
Waar baseer jij die 150 gram op? Met wat goochelwerk kan ik daar ± 27 gram organen per dag aan plakken....
Door Annemarie Rijnveld
Zsjo, dat vind ik knap van je, ik heb er dagen op zitten rekenen en nog kwam ik er niet uit. Ik heb het mijn man moeten vragen om het ff voor mij uit te rekenen, en hij kwam met moeilijke wiskundige formules.

Ik had nl. een kwartel, heel maar zonder organen. Als ik daar de organen bij zou doen, zou ik een kompleet dier hebben.
Deze kwartel woog 150 gram, schoon aan de haak. dus 85% van het benodigde percentage, daar moet 15% aan organen bij om het kompleet te maken. En hoeveel is die 15% in grammen? Dat moest ik weten, en dat is inderdaad 27 gram.
Door Limpy
Ah, dan snap ik je redenatie met dat gewicht, je moet uitrekenen wat ze per dag moeten eten zonder te ontploffen of af te vallen en niet naar wat de prooi weegt...

Ik heb het hier toendertijd zo uitgerekent: ik heb 4 katten waarvan er 2 aanleg hebben snel dik te worden en 2 wel wat meer mogen, dus 2 verschillende %, dikkertjes krijgen 2% en de sprieten ruim 3%
Dit is wat ik aanhou voor mn dikkertjes:
Menu voor een teefpoes (11 jr, 4,2 kg) + kater(2½ jr, 5 kg)
Hoeveelheid: 2% van 5 kilo = 100 gram per dag / 700 gram per week

Rauw vleesbot 45% : 45 gr.
Orgaanvlees 15% : 15 gr.
Spiervlees 40% : 40 gr.

Als je dan een kwartel van 150 gram hebt zouden ze elk een halve kwartel krijgen, aangevult met organen.
Door Annemarie Rijnveld
En dan kijk jij niet naar hoeveel die organen moeten wegen, in het geval van de halve kwartel? (Had ik natuurlijk ook zo kunnen doen, zal ik onthouden voor de volgende keer, is wel wat simpeler)
Doe jij dat gewoon zo'n beetje op het oog erbij?
Kan natuurlijk best wel voor een keer, denk ik. 1x een uitglijer is niet zoooo heel erg.
Door Limpy
Gooi de gewichten van je katten eens in de rekenhulp (groentes op nul zetten) en reken dan uit wat een leuk % is voor ze. Je geeft ze al 3x per week een complete gemalen prooi, dus moet je ongeveer nog 60% aan organen over die andere 4 dagen voeren (als je ze tenminste elke dag compleet wilt geven)
Door Annemarie Rijnveld
ok heb het op de rekenhulp gegooid. krijg dit per kat, eet 100 gr. per dag: (bedoel je dit?)

Menu voor een teef, 4 jaar oud, 4 kilo.
Hoeveelheid: 2.5% van 4 kilo = 100 gram per dag / 700 gram per week

Rauw vleesbot 45% : 45 gr.
Groentes 0% : 0 gr.
Orgaanvlees 15% : 15 gr.
Spiervlees 40% : 40 gr.
Door Annemarie Rijnveld
De organen die ik dan over de resterende 4 dagen zou moeten verdelen (15 gram bestaand uit zeg 9gr hart, rest lever en nier) zijn wel heel erg kleine frutseltjes, misschien dus maar beter over resterende 2 dagen?

Menu voor een teef, 4 jaar oud, 4 kilo.
Hoeveelheid: 2.5% van 4 kilo = 100 gram per dag / 700 gram per week

Rauw vleesbot 45% : 315 gr.
Groentes 0% : 0 gr.
Orgaanvlees 15% : 105 gr.Spiervlees 40% : 280 gr.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door