Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Limpy
Met suikerziekte plassen ze idd ook heel veel ja, als het idd suiker is hou er dan rekening mee dat het even duurt voordat ze goed is ingesteld qua insuline en dus even flink blijft doorplassen....

Tja, dat gillen hoort blijkbaar bij dovige/slechtziende/warrige katten, ik herken het wel van de oude heren die ik had of heb.

Succes woensdag, hoop dat er wat uit komt en dat er wat aan gedaan kan worden.
Door Cizsel
Vandaag het bloed laten prikken,
De dierenarts bevestigde nogmaals, dat dit een beeld van alles geeft, en inderdaad de beste keuze is voor een oude kat

Het is gelukkig gelukt zonder roesje, ik was een beetje bang met Mispel dat die nogal heftig zou tegenstribbelen, maar ze heeft zich sterk gehouden! De assistente nam haar in 'de houdgreep' en ik ging erbij staan om haar gerust te stellen. De dierenarts scheren, prikken en klaar alweer, was echt zo gebeurd. Daarnaast nog even nageltjes geknipt omdat ik zei dat ik ze de laatste tijd altijd hoor tikken op de vloer en dat niet gewend ben. Ze waren niet echt te lang, maar ze heeft ze wel even 'bijgepunt'. Toch wel te merken dat ze dat nu zelf minder begint bij te houden.

Ze heeft nu een kaal plekje in haar hals, ik vind dat altijd zo schattig want dat voelt zo zacht haha
Thuis heeft ze wat lekkers gehad en ze ligt nu weer lekker in haar mandje
Het is echt veel makkelijker gegaan dan ik had gedacht en dat geeft me ook weer hoop voor een eventuele behandeling
't Is alsof ze helemaal opkikkert van het lenteweer

Vrijdagmiddag mag ik bellen voor de uitslag...
Door Cizsel
Ik ben nu heel bang dat het slecht nieuws is  :-X :-X :-X

Ik belde de DA net en kreeg de assistente ervoor, de DA is momenteel buiten de kliniek aan het werk en of het goed is als ik teruggebeld wordt als ze er weer is.... nouja, tuurlijk is dat goed, maar maak me nu toch best wel zorgen

Vorige keer met Storm's urine en ontlasting vertelde de assistente gewoon dat alles in orde was...
Ik ben net even naar de DA geweest, ik was er vlak bij en ik wou toch graag een uitdraai van alle uitslagen.

Nou, ik heb me druk lopen maken om niks, alle uitslagen zijn keurig volgens de dierenarts!

Één waarde is wat verhoogd, dat is de Urea (BUN), die is 14,9. Volgens mijn uitdraai zijn de normaalwaarden tussen de 5.7 en de 13.5 mmol/L
De dierenarts zei dat dit kan komen omdat ze vlak van tevoren gegeten heeft, of omdat ze een beetje uitgedroogd was. Ik was hier een beetje verbaasd over want haar bakje was al lang leeg voordat ik heenging. Ik heb haar niet zien drinken toen, maar normaal drinkt ze echt ZOVEEL! Maar omdat alle andere nierwaardes keurig zijn, is er volgens de DA niks aan de hand met haar nieren.

Dat ze dus zoveel drinkt en plast... de DA vermoed dat dat ook aan haar dementie ligt. Dat zou heel goed kunnen, want we merken ook vaak dat ze na het eten terugloopt naar haar bakje om meer te eten en dat wel tot 10x toe, alsof ze vergeten is dat ze al gegeten had.
Dat zou met het drinken dus ook zo kunnen zijn. Of, omdat ze toch bijna alle tandjes kwijt is, zou het kunnen zijn omdat ze pijn in haar bekje heeft en dat probeert te verzachten, maar haar tandvlees zag er niet ontstoken uit vorige keer.

Afgezien van haar ouderdomsstaar en doofheid (en misschien wat last in de heupjes), denkt de dierenarts toch echt aan dementie.
Nou heeft zij meegelopen in een homeopatische praktijk en ze had een voedingssupplement die ze me echt aanraadde. Ze had er al vaak verbetering mee gezien, maar er is altijd een kans dat het bij Mispel geen verschil maakt.... Het gaat om Cholodin - fel
Op het potje staat "a chewable dietary supplement containing choline, amino acids, vitamins, minerals and taurine for cats", ruwweg vertaald tot "een kauwbaar voedingssupplement dat choline, amino zuren, vitamine, mineralen en taurine bevat, voor katten".

Mispel krijgt geen vers helaas, dat heb ik geprobeerd maar toen zat ik om de haverklap bij de dierenarts met een verstopping. Het moet wel leuk blijven. Ze krijgt blikvoer (zacht voer) vanwege haar gebitje. We gaan eerst een halve tablet per dag proberen, en even kijken of ze het zo eet, en anders vijzelen we het toch door haar voer heen. Ik ben een beetje bang dat ze het niet eten wil, maar ik wil het érg graag proberen. De kans dat ze er niet van opknapt is aanwezig, maar er is ook een kans dat ze een tijd lang weer veel helderder in haar koppie zit. Als het effect heeft zouden we dat binnen één tot twee weken moeten zien.
De dierenarts vond het eventjes lastig om te zeggen hoeveel we haar moeten geven. Ze weegt meestal rond de 2,6-2,8 kilo en het is één tablet per 4,5 kilo. We beginnen dus met een halve, maar als dat geen tot weinig effect heeft mogen we ook een hele proberen.

Pfoe, nou, ik ben echt heel benieuwd of dit wat uithaald. Andere mensen met tips voor dementie, laat maar horen!
Als dit helemaal geen effect heeft, zit ik te denken even langs een homeopatische dierenarts te gaan met Mispel. Maar dan over een maandje ofzo, want de centen zijn eerst weer op. De tabletjes zijn gelukkig niet zo duur, ongeveer 14 euro voor 25 tabletten.
Laatst gewijzigd door Cizsel op vr 30 mar 2012, 16:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat fijn, dat het in ieder geval niets verontrustends is wat er uit het bloedonderzoek is gekomen! Tips over dementie kan ik je helaas niet geven. Ik wens jullie in ieder geval veel sterkte, want een demente kat die ook nog doof is en slecht ziet is ook niet eenvoudig geloof ik.
Volgens limpy is cholodin lekker, hij eet ze gewoon als snoepje (nu is hij uberhaupt wel makkelijk met pillen)
Bij hem werkt het wel goed, de laatste tijd geef ik het eigenlijk alleen nog maar als hij een echt wazige periode heeft.
Verschilt idd per dier of het wel of niet wat doet.
Ik heb er al goede zaken van gehoord.
Ik hoop dat het ook bij Mispel aanslaat.

Is er iets vasts dat ze erg graag eet?
Ik weet niet hoe groot de pilletjes zijn en of ze erin zou trappen maar ik heb er hier twee bij wie ik pillen gewoon tussen de snoepjes kan verstoppen.
Kleintje die trapt daar niet in, die moet elk klein stukje eerst besnuffelen en laat pilletjes dus liggen, maar de jongens laten zich gemakkelijk foppen.
Bij een versetende kat zou je het met stukjes spier kunnen proberen, maar ik weet niet of ze het zo graag at? Gewoon iets wat ze heel graag eet, maar dan zo min mogelijk schadelijk natuurlijk.
Moutpasta vinden veel katten ook erg lekker en is heel handig om een pil in te verstoppen.  Niet te veel geven want het werkt laxerend, maar een klein drupje per dag mag wel.

Als het echt niet werkt, kan je nog steeds iets slechters als ham, paté, pudding of smeerkaas geven om het in te verstoppen, maar liever niet natuurlijk...
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op vr 30 mar 2012, 17:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Bedankt voor de tips!
Nou het mag gevijzeld door het eten dus als het echt niks wordt dan mix ik het gewoon door haar normale voer, op hoop van zegen.
Maar ga in ieder geval alles proberen zodat ze het eet!

Maar de DA zei inderdaad ook al dat het erg op een kattensnoepje lijkt, en dat Limpy het zo makkelijk wegkrijgt is alvast een geruststelling! En een positieve ervaring, dus erg fijn om te horen!
Vanavond krijgt ze haar eerste halfje, ben benieuwd. Ik hou jullie op de hoogte, vooral of het aanslaat!
Hij vind ze ook lekker vandaar dat hij ze graag eet, ze zijn ook niet hard dus dat zou mispel ook nog wel weg moeten krijgen.
Hij eet ze dus gewoon zonder smeersel als zijnde snoepje....

Je kunt ook zelf dingen doen voor geestelijke stimulatie... snapt ze clickeren? Vindt limpy ook leuk om af en toe eens te doen. Iets met geurdingen?
En anders Ttouch?
Ik heb eens clickeren met Gandii geprobeerd, die snapte er niks van haha
Maar Mispel is een erg eigenzinnige kat. Ik kan het wel proberen, maar ik twijfel dat er echt wat uit komt.
TTouch heb ik geprobeerd, maar zodra je haar aanraakt is ze direct al supergespannen. Ik denk dat dit uit haar vorige huisje vandaan komt (we hebben haar uit het asiel 4,5 jaar geleden).

Geurdingen? Bedoel je dan een feliway stekker ofzo?
Ach gossie, zo'n oud poeske!
Cholodin kan goed helpen bij dementie en anders zou je de da nog kunnen vragen naar Selgian (Selegiline), dat is een wat sterker middel dat ook wel eens ingezet wordt. Ik heb het zelf nooit gebruikt, kan er dus geen ervaringen over vertellen.

Wat vaak wel goed helpt bij oude/dementerende katten is om een lampje (evt. een kinderlichtje) aan te laten 's nachts. Als ze dan wakker worden zijn ze wat minder gedesoriënteerd. Iets warms als een snuggle safe of desnoods een warmwaterzak kan ook al veel troost geven en is lekker voor de oude botjes.
Verder moet je er rekening mee houden dat ze niet makkelijk op de bak kunnen, dus zorg dat deze open is, met een lage instap en zet eventueel een extra bak wat dichter bij haar slaapplek. Soms gaan oudjes dapper op weg naar de bak, maar halen het nét niet meer  :biggrin2:
Hun wereldje wordt kleiner, dus ook etensbakjes, slaapmandjes en zo allemaal wat dichter bij elkaar zetten, zodat ze de weg niet meer kwijt raken.
Als ze doof zijn, moet je er voor zorgen dat ze je kunnen zien voordat je ze aanraakt, anders blijven ze steeds maar schrikken.
Bij oude katten steken de botjes wat meer uit, dus als je gaat kammen of borstelen is het fijn voor ze om een zachtere borstel uit te kiezen.

Hopelijk heb je iets aan deze tips?
Heel veel bakken neerzetten en deze minder goed schoonmaken.

De eerste kat van mijn ouders werd op een gegeven moment dement, en waar zij het meeste last van had was dat ze de bak niet meer kon vinden. Met name 's nachts had ze heel veel ongelukjes (weet niet waarom ze zo gedesorienteerd was dan) en dat vond ze zelf echt enorm vervelend. (Zolang het er lag, als het opgeruimd was, was ze het gelukkig weer vergeten.)
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door