Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door 202spots
Ik had dit gevonden over wilde eenden en ganzen..
Het is denk ik plaatselijk,en in verschillende omgevingen.
Ik heb ook geen idee hoe het in Holland is,maar ik zou in ieder geval het vel en het vet van de gans halen.
Niet alleen voor eventueel aanwezigheid van PCBs,maar ook omdat er vrij veel vet aan 'n gans zit.

(PCBs, or polychlorinated biphenyls
http://www.atsdr.cdc.gov/tfacts17.html)

En wees er ook zeker van dat er geen lood kogeltjes in zitten.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
There can be a concern about the level of PCBs and other contaminants in
wild fowl. I think your local Fish and Game department would know about any
potential problems in your area. The PCBs are apparently concentrated in
the fat, so removing the skin and the outer layer of fat might make them
safer. You may also need to be cautious that none of the shots are left in
the birds, although I believe lead shot has been banned in the US (not sure
how long ago).
~~~~

Is it safe to eat the meat of Canada geese that have been rounded up and slaughtered?

Several studies have found unacceptable levels of PCBs, dieldrin, heptachlor, and herbicide residues in the meat of Canada geese that have been rounded up and slaughtered. Some of these chemicals are known carcinogens and neurotoxins, and they may have reproductive or developmental effects. Because of this, toxicologists conducting these studies have recommended that meat containing these residues not be consumed by pregnant women or young children.
http://www.hsus.org/wildlife/urban_wild ... ealth.html
~~

http://www.shawsheen.org/News___Info/Mo ... ducks.html

http://www.state.ma.us/dph/beha/waterfow.htm

"In all areas other than the Housatonic River area, to reduce exposure to PCBs, wild waterfowl should be skinned and all fat removed before cooking."
Laatst gewijzigd door mahuni op zo 26 dec 2004, 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Eef+Stippels
Hey, krijg je er een pup bij?!! Ik meen me te herinneren dat je een tijdje geleden strak van mening was dat er geen pup bij zou komen ;D

Een dalmatier? Leuk zeg! Wanneer komt ze of moet ze geboren worden? Leuk dat je het menu al klaar hebt!
Door Lizzy
[quote="ducktails"]
Lizzy, ik vind het menu er goed uitzien.
Ik heb even opgezocht wat Blanca kreeg met 8 weken.
Is een gekopieerd verhaaltje......
Ik moet eerlijk zeggen, ik ben niet zo van de weeg... voer meer op het oog. S'morgens kreeg Blanca van 8 weken een bordje lammerenmelk met bambix.
Om 11uur ongeveer 3 ons gemalenkip karkassen.
Om 5 uur een gf -mix van huttenkase, yogurt, je kunt toevoegen, olijfolie, of visoliecaps of maiskiemolie, of lijnzaadolie en soms levertraan.
Verder havermouthvlokken en een vierde gedeelte van een ei.
De groente en vooral fruit moet het liefst aan de rijpe kant zijn.
Begin met 1 nieuw soort groente en of fruit.
Verder kun je in de mix eventueel vit C of zeealgkelp tabletten toevoegen en een gemalen eierschaal.
Giet deze mix over wat gesneden orgaanvlees of pens, of rundvlees of vis., ongeveer drie ons.
Je ziet het , een verscheidenheid aan eten, havermouthvlokken, gemalen eierschaal, pens, allemaal kalkbronnen.
Het belangrijkste is om aan gemalen kipkarkassen te komen.
Met ongeveer drie maanden heb ik Blanca de eerste ongemalen kipkarkassen gegeven.
Nu met 4 maanden eet ze alle botten, kippepootjes, borstbeen runderknarsbeen, een appeltje , zo weg, pruimen , zo uit de hand, alle soorten fruit vind ze heerlijk.
Ik geef Blanca ook gekookte tafelresten.
Mijn advies, kijk naar je pup, geef meer of minder naar gelang zijn gewicht.
Als hij te mager is b.v. wat extra olie, een half ei, en wat meer havermouth.
Je moet net de ribben kunnen zien.
Kijk naar de ontlasting.
De poep is bij Blanca vaak wittig , dus kalk genoeg.
Omdat de kalk natuurlijk is ben ik niet bang voor teveel kalk.
Omdat haar eten elke dag anders is, ben ik ook niet bang voor tekorten.
Geef 1 nieuw produkt per keer.
Je eerste fruitmix bestaat b.v. uit een appel .
De volgende keer voeg je een stuk banaan toe.
Volg je gevoel en varieer .
Geef natuurlijk meer als de pup groter wordt.
Hou de ribben in de gaten zodra je de ribben meer ga zien, meer geven.

Blanca is nu twee jaar en heeft nog niet 1 keer diarree gehad of gespuugd. Ben met haar nog nooit bij een DA geweest, behalve twee entingen. Alleen als pup heeft ze een ontwormingskuur gehad, daarna nooit meer.Een boxerfokster vertelde me dat ze een goede bouw heeft met een mooie bespiering.
Dus voor mijn volgende pup weer Barf natuurlijk....
gr. Ria

[/quote]

Hoi Ria, dank je wel voor jouw uitgebreide uitleg! Ik ga het even uitprinten. Handig om ernaast te houden!

Helen, hoe gaat het eigenlijk met het voeren van jouw pup?? Ben je al begonnen met zelf samengesteld voedsel? En bevalt dat? Wat geef je?
Door Helen
Ik was van plan om al heel snel te gaan barfen. Dat doe ik nog niet, simpelweg omdat ik met Kuma train met als beloning kleine hapjes van haar voer. Ze is superfanatiek op haar eten en veel minder fanatiek op allerhande beloningsbrokjes. Ik vind op dit moment de training het belangrijkst en heb daar dus voor gekozen. De barfonderdelen die ik heb kan je simpel weg niet in 20 kleine gehaktballetjes per maaltijd rollen als beloning...Ze krijgt alle smaken Carnibest als hoofdmoot, maar uiteraard heeft ze al wel allerhande andere dingen gekregen. Ze krijgt regelmatig een GF-mixje, eitjes, biogarde, lamsribben, sardientjes, spiervlees van verschillende dieren. Zaterdag kan ik eindelijk weer aan kippennekken komen en dan krijgt ze die ook. Ik ben absoluut niet bang voor het voeren van botten ed. Ze kauwt goed en alles komt er uitstekend verteerd weer uit.
Kvv voldoet voor mij op de lange termijn niet als "het beste wat je je hond kan voeren", dus barfen gaat ze. Dat staat vast. Maar ik wil nog even profiteren van deze puppyfase waarin ze alles zo supersnel in zich opneemt.

Verder groeit ze mooi gelijkmatig en langzaam. Alles is nog in verhouding. Ik voer ongeveer 4% van haar lichaamsgewicht en ik houd haar heel schraal. Als je haar van de zijkant aait voel je haar ribben.
Door Helen
Ondertussen zijn we al weer een paar weken verder en Kuma barft steeds meer. Ze krijgt drie maaltijden per dag, waarvan 1 per dag een barfmaaltijd. Meestal is dat 's ochtends, want dan heb ik meestal haast en geen tijd om te trainen. Ze krijgt drie keer in de week een heel prooidier. En de andere keren ribbetjes, sardientjes, GF-mixje, een karkasje oid. Ze heeft nergens moeite mee, lust alles en weet er heel goed raad mee. Ze eet niet zo snel als Balou gelukkig. Ze kauwt en trekt en sleurt overal aan. Ik ben dik tevreden. Heb twee honden die alles eten wat ik ze voorschotel!!!
Door Lizzy
Klinkt goed Helen! Heeft Balou ook vanaf dag 1 rauw/vers bij jou gegeten? Ik hoop namelijk ook dat onze aanstaande pup rustiger zal eten als een mafketel als Brutus. Hij is opgegroeid met brokken en hij had echt zoiets met rauw van "mijn hemel, dit is heerlijk, laat niemand het afpakken, dit moet zo snel mogelijk naar binnen".
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 25 jan 2005, 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Helen
[quote="Lizzy"]
Klinkt goed Helen! Heeft Balou ook vanaf dag 1 rauw/vers bij jou gegeten? Ik hoop namelijk ook dat onze aanstaande pup rustiger zal eten als een mafketel als Brutus. Hij is opgegroeid met brokken en hij had echt zoiets met rauw van "mijn hemel, dit is heerlijk, laat niemand het afpakken, dit moet zo snel mogelijk naar binnen".
[/quote]

Balou is begonnen op brokken, maar na een paar weken kreeg ze al gedeeltelijk kvv en weer een paar weken later kreeg ze helemaal kvv en vlak daarna zijn we gaan barfen. Balou barft alweer anderhalf jaar full-time.
Zij is met alles snel, dus ook met eten. Kuma is een heel ander type hond. Dat zie je ook heel duidelijk aan haar eetgedrag.
Door Nelly
Ben dan niet Helen, maar wil toch ff reageren. Andor ( nu 17 wkn)kreeg bij de fokster zowel rodi als brokken en is bij mij direct overgegaan op kvv, en eens per week penslappen en kippenekken, 1 tot 2 x per week een lamsbot en af en toe echt barf in de vorm van eend, parelhoen of id. En hij schrokt als een gek!!! :o Heb het idee dat hij altijd uitgehongerd is ::) Hij is weliswaar schraal, maar niet uitgesproken mager, ik denk dat Kuma van Helen schraler is. Maar dit is zo'n verschrikkelijke vreetzak, dat hou je niet voor mogelijk :P Denk weleens dat het komt omdat hij de kleinste in het nest was, dat hij altijd moeite heeft moeten om genoeg binnen te krijgen; ze waren tenslotte met z'n negenen!
Door Helen
[quote="Nelly"]
Ben dan niet Helen, maar wil toch ff reageren. Andor ( nu 17 wkn)kreeg bij de fokster zowel rodi als brokken en is bij mij direct overgegaan op kvv, en eens per week penslappen en kippenekken, 1 tot 2 x per week een lamsbot en af en toe echt barf in de vorm van eend, parelhoen of id. En hij schrokt als een gek!!! :o Heb het idee dat hij altijd uitgehongerd is ::) Hij is weliswaar schraal, maar niet uitgesproken mager, ik denk dat Kuma van Helen schraler is. Maar dit is zo'n verschrikkelijke vreetzak, dat hou je niet voor mogelijk :P Denk weleens dat het komt omdat hij de kleinste in het nest was, dat hij altijd moeite heeft moeten om genoeg binnen te krijgen; ze waren tenslotte met z'n negenen!
[/quote]

Nelly, je schatje is alweer 18 weken!!! ;D ;D ;D ;D Maak je geen zorgen. Ik hou het voor je bij hoor!

Qua schrokken denk ik ook dat het aan het karakter van je hond ligt. Als ik het zo hoor is Andor een hele wildebras en zo eet hij ook. Kuma is een kalme hond die veel rust in haar doen en laten heeft. En zo eet ze ook.
Door Lizzy
Ja, waarschijnlijk hebben jullie gelijk. Hoewel er wel een groot verschil bestaat tussen Brutus op brokken en Brutus op barf hoor. Hij is echt wel heeeeeel erg (irritant) enthousiast over zijn eten!
Door Mayka
[quote="Nelly"]
[/quote]

Hier nog zo'n vreetzak; Youri krijgt zijn Cb al in de Kong omdat het anders in een mum op is. Lappen pens gaan in één keer naar binnen zonder te kauwen evenals kippenekken (die ik dan wel eerst heb platgeslagen). Hij heeft er geen problemen mee, kotst het niet weer uit en zijn ontlasting blijft ook goed ???.
Hoe doet Andor dat dan? Kauwt hij wel op de pens en kippenekken?

Iemand enig idee wat ik hem kan geven waar hij wel op MOET kauwen?
Door Helen
Je kan Youri een paar flinke ribben geven of een hele kipkarkas. Daar moet hij wel op kauwen. Ik heb enkel kippennekken gegeven om te kijken hoe Kuma iets anders dan gemalen vlees aanpakte. Voor grote pups vind ik kippennekken ongeschikt. Veels te klein.
Door Nelly
[quote="Mayka"]
Hier nog zo'n vreetzak; Youri krijgt zijn Cb al in de Kong omdat het anders in een mum op is. Lappen pens gaan in één keer naar binnen zonder te kauwen evenals kippenekken (die ik dan wel eerst heb platgeslagen). Hij heeft er geen problemen mee, kotst het niet weer uit en zijn ontlasting blijft ook goed ???.
Hoe doet Andor dat dan? Kauwt hij wel op de pens en kippenekken?

Iemand enig idee wat ik hem kan geven waar hij wel op MOET kauwen?
[/quote]De kippenekken sla ik ik nog altijd plat voor Andor, de penslappen gaan vrijwel heel naar binnen. Andor kotst niks uit en z'n ontlasting is prima :) Hij is een echt natuurhondje in mijn ogen, ook met wandelen 8) Ehh op lamsbotten kauwt zelfs Andor, misschien een idee?
Door Nelly
[quote="Helen"]
Nelly, je schatje is alweer 18 weken!!! ;D ;D ;D ;D Maak je geen zorgen. Ik hou het voor je bij hoor!

Qua schrokken denk ik ook dat het aan het karakter van je hond ligt. Als ik het zo hoor is Andor een hele wildebras en zo eet hij ook. Kuma is een kalme hond die veel rust in haar doen en laten heeft. En zo eet ze ook.
[/quote]Dank je Helen, dat je het voor me bij houdt, ik ben daar niet zo sterk in, geniet gewoon van m'n hondje ;D ;D ;D. En Andor is idd een wildebras in alles en toch heeft hij een soort innerlijke rust die bijv. Ashley nooit heeft gehad. Die was altijd - en is nog - enigszins nerveus. Andor heeft dat niet, die kan heel rustig bij je komen zitten/liggen.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door