Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Mevroi Kruim
Zijn de maagjes ontveld? Zo niet, harde vel met steentjes aan de binnenkant verwijderen, dat is echt niet te eten.
Je doet echt heel goed je best joh!
Door Zaniematsu
Kan je in plaats van het lamsvlees lamsribjes geven? Hier eten ze het lamsvlees van het ramspribje, maar ook eten ze het ribje op, als het maar klein is. Dus niet die grove ribben, die zijn erg grof en hard. Op die manier kom je op je "lamsdag" ook aan je bot gehalte.
Kan je daar aan haaskarkassen komen?

Ik heb hier ook voor het eerst kippenmaagjes gegeven aan de katten. Twee van de zeven aten ze op, de andere vijf bleven het de hele dag weigeren.
Nu net heb ik maar wat anders voor geschoteld...... ze moeten toch iets eten voordat ze in de hongerstaking stand gaan.....
Door Annemarie Rijnveld
@Zaniematsu
Lamsribje heb ik geprobeerd, 1 kat rilt ervan, andere kat at er een beetje van, maar besloot dat het toch niet voor zijn bekje bestemd was.
Maar ik geef het nog niet op, ik kan de slager wel vragen om eventueel de lamsribben te malen.
Wat de haaskarkassen aangaat, ik denk dat ik daarvoor bij de poelier moet wezen, en die ga ik vandaag met een bezoek vereren. Hij moet wel bereidt zijn voor mij de zaken te malen.

Hoe heb jij de maagjes ontveld? En hoe ziet zo'n velletje eruit?
En nog een vraagje: moeten niertjes eerst een aantal keren worden gespoeld?
Door Zaniematsu
Hallo Annemarie,

Ik had nog nooit eerder kippenmaagjes gegeven en had dus ook nog nooit van ontvellen gehoord.
Ik heb ze dus niet ontveld maar zo gegeven. Misschien dat meer katten ze wel willen eten als ik ze volgende keer wel ontvel????? ::)
Wie weet!

Wat bepaalde smaken aangaan die ze niet willen eten, is het soms even volhouden en blijven aanbieden. Het is een uitdaging je katten te leren kennen maar dan nog zijn en blijven het zeer bijzondere wezens. Vandaag lusten ze "dit" en een week later doen ze net of je iets neerzet dat niet te eten is..... Maar zo werkt het soms ook andersom. Dan denk je dat ze iets niet lusten, maar opeens beginnen ze er ook van te eten. Dat is tenminste dat ik hier zie gebeuren met verschillende maaltijden.
Door koekje
De maagjes en niertjes die hier worden verkocht, zijn meestal voor humane consumptie bedoeld (ik koop ze bij de vleesturk). Deze zijn dus al schoongemaakt enzo.
Ik voer nier overigens meestal van kleine beestjes. Deze worden eerder geslacht, dus kunnen minder afvalstoffen opslaan/erdoorheen halen. Spoelen doe ik dus niet.

Ik voer hier geen haas, want ze lusten geen wild. Let er wel op dat haas erg hard kan zijn voor een kat, te hard. Als het gemalen is, heb je daar natuurlijk geen last van. Ik zou wel over een tijdje alles zoveel mogelijk ongemalen aanbieden. Dat is beter voor de tanden en het geestelijk vermaak.
Door Zaniematsu
Aha, de maagjes die ik had kwamen ook bij de Islam slager vandaan, dus voor humane consumptie.
Even een uitstapje naar  kippenlevertjes, worden deze afgeraden om te geven wanneer ze niet van de biologische kip afkomen?
ik het kippenlevertjes gekocht bij de Islamitische slager, dus voor humane consumptie, zijn deze niet geschikt voor de kat?
Ze verkopen daar geen biologische kippenlevertjes, dan zou ik op zoek moeten gaan naar een biologisch adres. Dat heeft sowieso mijn voorkeur, maar er is zo moeilijk aan te komen.
Door koekje
Ja, die levertjes zijn ook geschikt, maar bio is beter.
Kippen (vooral plofkippen) krijgen in hun korte leven behoorlijk wat AB en dat gaat de lever door, dat is immers de raffinaderij van het lichaam. Overigens schijnt plof-lever ook niet zo lekker te zijn als bio-lever. Huisdieren die dus maar moeilijk orgaan eten, kunnen bio-orgaan ineens wel lekker vinden.
Door Annemarie Rijnveld
@ koekje,
Hoi Koekje, het is ook mijn idee de beesten op bot te krijgen, uiteindelijk. Hopelijk willen zij er snel aan wennen, want het maakt de zaken dan wel wat eenvoudiger.
Ik geef daarom bij de avondmaaltijd af en toe een lekker bevleesd stukkie bot, en dan maar hopen hè? >:(

@Zaniematsu
Hallo Zaniematsu, dat ontvellen van maagjes schreef Mevr.Kruim, een paar berichtjes terug:''Zijn de maagjes ontveld? Zo niet, harde vel met steentjes aan de binnenkant verwijderen, dat is echt niet te eten''
Ik ga dat toch eens proberen, maar ik weet niet hoe een maagje te ontvellen is.

En wat niertjes betreft, ik geloof dat ze enorm stinken naar pies en er ook naar smaken?
Door Zaniematsu
Ik vond het niet zo duidelijk te zien of de maagjes wel of niet ontveld waren, er leek een wit vliesje om te zitten, maar zou ook een peesje kunnen zijn.
Vandaar mijn vraag.

Groetjes Linda
Door flin
'k heb alleen ervaring met ganzen-maag;

die snij je simpelweg open, gooit daar t zand en rommel uit spoelt even onder de kraan, en trekt de buitenste vellen er zo af,

de rest mogen katzels doen hoor    >:(
Door Mevroi Kruim
Probeer het eens door te snijden. Als je het idee krijgt dat je hoog nodig je mes moet slijpen dan is het wsch dat binnenste vlies van de maag, waarin de kip de steentjes bewaart die ze als alternatief voor tanden gebruikt. Het is een vrij dik beetje rimpelig vel dat je redelijk makkelijk los kunt trekken.
Door Annemarie Rijnveld
Voor Mevr. Kruim een vraag:
Ik heb vandaag wat kippemaagjes gekocht, alleen heten zij hier niet zo. Zij heten ''ventrigli'' of ''durelli'' Op mijn vraag aan de slager of deze ''ventrigli/durelli'' wel hetzelfde waren als kippemaagjes, kreeg ik een nogal onduidelijk antwoord en blijf dus met twijfels zitten.
Het zijn driehoekige vleeshompjes, rood met iets van witgelige troep eraan. Keihard om te snijden, ik heb ze dus met een schaar aan kleine stukjes geknipt (werd wel gewaardeerd)

Nu heb ik gegoogeld en ik meen te begrijpen dat kippen (graanetend gevogelte in het algemeen) een maag hebben die uit verschillende delen bestaat. Een gedeelte van die maag heeft heel sterke spieren (daarom de naam durelli) die ook het hardste voer kan bewerken. In dat gedeelte worden steentjes bewaard, die als molensteentjes te werk gaan en die de sterke spieren helpen bij het vermalen van granen en zaden, waardoor de inhoud vrijkomt en kan worden verteerd.

Deze lange intro om je te vragen of bovenstaande italiaanse durelli nu hetzelfde zijn als de nederlandse kippemaagjes, die jullie aan de kat geven.

Als dat hetzelfde is, dan heb ik nog een vraag voor je. Ik lees op een andere italiaanse site, dat ganzenmaag opengesneden moet worden en goed gewassen, want het bevat gal.
Weet jij misschien of dat inderdaad waar is?
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door