Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Ik geef nu pas na een jaar BAARF met mijn grote honden, lamsrib aan ze. Heb ervoor alleen gevogelte of lamsstaartjes gegeven.

Aan karkas kun je heel veelzijdig komen. Zeker als je bij caroba besteld. Die hebben ook duif, fazant, eend en kwartel. Maar ook konijn en dacht ook parelhoen. Die botten zijn allemaal wat zachter en makkelijker verteerbaar. Een lamsrib kan nogal zwaar op de maag liggen. Kunnen ze soms niet geod verteren omdat de maagsappen nog niet zuur genoeg zijn. En dan gaan ze ervan spugen. Of ze poepen er moeilijk ( of niet/opstopping) van.

Lam in KVV is anders. Dan is het bot al gemalen tot kleine stukjes. Dan maakt het niet meer uit van welk dier het komt. Dan kun je ook rund KVV geven. Hij zal dat gewoon verteren omdat het bot al poeder is. Maar een stuk lamsrib kan gewoon voor een beginner te hard zijn.

Even kijken wat hij er in het vervolg mee gaat doen. als het voor hem geen probleem is, dan gewoon blijven geven. Je kunt zelf altijd eerst even kijken of je de rib kapot kan knippen. Lukt dat niet, dan is tie te hard.

In het begin wat incompleet eten is niet zo'n groot probleem. Als hij maar goed blijft poepen. Maar op termijn zal hij naar minstens 4 smaken moeten. Gewoon een questie van uit proberen.

Vis zou ook een goede kunnen zijn voor hem. Onze Mira eet graag sardientjes, vers van de visboer! Misschien ook iets voor Dahras?

Leuk joh dat BARF introduceren! Gewoon lekker uitproberen. Je komt er vanzelf achter wat ze wel en niet lekker vinden!
Nee hij bijt inderdaad geen grote stukken af. Hij knabbelt het heel netjes van het bot af en daarna knauwt hij aan het bot, net zolang tot er een klein stukje over is. Als ik hem nog langer geen eten geef, zal hij het laatste stukje bot ook opeten. Maar zo "streng" ben ik nou ook weer niet. Hij heeft al veel van het ribje geknaagd en gegeten. Voor een beginner is dit zeker niet slecht. Ik ben trots op hem :) !!! Morgen of overmorgen de kwartel aanbieden, ik ben benieuwd hoe dat naar binnen gaat.
Voor een kat helpt het niet, om hem niet te laten eten. Bij honden werkt vasten wel. Maar een kat mag niet vasten. Hij moet binnen 24 uur weer eten. Als een kat niet meer eet, dan gaat juist de hongerprikkel weg. De lever gaat dan vervetten. En geeft onomkeerbare schade. Ik zou dus niet 'streng' zijn bij katten.  ;)
Bij een kat ligt de grens heel subtiel. Alles blijven aanbieden en meteen maar weer met de brokken te voorschijn komen werkt ook niet.
Een beetje honger laten krijgen helpt hier echt wel om hen uit te dagen meer te laten eten. Maar zeker lang niet alles luk!!!. Maar je hebt gelijk, ze moeten elke dag wel eten! Daar let ik dan ook heel erg op en zorg ik dan ook goed voor.
Dahras eet ook kwartel!!! Gisteren heb ik een kwartel aangeboden. Eerst verdeeld onder de poezen en Dahras. Ik had de kwartel in 6 stukken geknipt. Maar 2 van de 6 poezen hadden er zin in en aten er meteen van. De 4 anderen poezen snuffelde er aan, keken er naar en keken mij zo eens aan, waarna ze zich omdraaide en weg liepen.

Dahras had meteen zijn stuk op. Later nog een stuk gegeven en ook dat is er helemaal in gegaan.

@Natascha, Dahras knabbelt beetje voor beetje van het ribje. Ziet er dus goed uit. De stukken bot die in de kvv zitten zijn groter dan wat hij er nu van af knaagt.  Het zijn dan wel de kleinste ribjes van het lam. Ik wijs altijd precies aan wat ik wil en als dat er niet is koop ik gewoon geen lams ribjes die dag.  Ik ga eens zoeken bij Caroba. Daar zal vast wat bij zitten om te geven aan de poezen en Dahras. Dahras is in ieder geval een heel gemakkelijke eter!!
Dahras zit nu nog apart dus voor hem hoef ik geen politieagentje te spelen. Sinds de kwartel heeft hij ook eendenvleugels, sardientjes en muizen gegeten. Alles gaat op behalve het dunne puntje van de eendenvleugel heeft hij laten staan. Zit misschien te weinig smaak en vlees aan voor hem.

Voor mij is het nu gaan google op wat voor barf producten ik waar kan verkrijgen. Ik zat al te kijken bij Caroba, maar daar zie ik geen kale kwartels. Deze hebben ze wel weer bij Lupa. Bij Lupa miste ik weer iets anders dat ik bij Caroba zag. Het probleem is dat je toch een grote bestelling moet afnemen, dus bij beide bestellen zal niet gaan.
Misschien nog even kijken bij Kiezebrink? Misschien dat de poezen het barfen nog over gaan nemen :) Alles wat ze grof aangeboden eten is meegenomen. Misschien moet ik eerst beginnen met de onderdelen te malen en deze puur aan te bieden. Deze tip zag ik hier al voorbij komen. Dat lijkt me een heel goed idee! Ga ik zeker proberen!
Ik denk dat ik dan toch op Lupa uitkom. Daar hebben ze wel kwartels zonder veertjes en ook haaskarkassen per 3 kg. De haaskarkassen van Caroba zijn 1,95 per stuk. Zijn dan wel biologisch. Maar wat ik me af vroeg is of het sowieso wel mogelijk is om haas in gevangenschap te fokken? Ik dacht dat  deze altijd wildvang zijn? Wie weet dat?
Een vriendinnetje van mij vroeger heeft een 'tamme' haas gehad. Een hondje uit de buurt had een nest bijna helemaal doodgebeten op 2 baby haasjes na, daarvan heeft één het overleefd. Het is net even wat meer uitdaging dan een konijn houden, haha, beest heeft wel een heleboel gesloopt, maar het ging wel... niet iets om aan te raden overigens  :D
Saille schreef: Een vriendinnetje van mij vroeger heeft een 'tamme' haas gehad. Een hondje uit de buurt had een nest bijna helemaal doodgebeten op 2 baby haasjes na, daarvan heeft één het overleefd. Het is net even wat meer uitdaging dan een konijn houden, haha, beest heeft wel een heleboel gesloopt, maar het ging wel... niet iets om aan te raden overigens  :D
Bedoel je dat deze baby haasjes in gevangenschap zijn geboren? Of dat 1 van deze babyhaasjes overleefde en in gevangenschap leefde bij je vriendinnetje van vroeger?

Ik las vandaag ook weer op een site over wild dat hazen niet in gevangenschap geboren kunnen worden, dus dat het echt allemaal geschoten wild zou moeten zijn.
Nathascha schreef: Hey
had even geen tijd om alles de afgelopen dagen te lezen. Maar zie dat Dahras heel goed gaat met BARF! wat is tie goed bezig! Erg leuk om te lezen dat hij er zo van geniet.
Ik sta er ook versteld van hoe goed Dahras het doet. Ik ben er super blij mee, daar kunnen mijn dames nog wat van leren ;) Ik denk dat ik binnenkort weer op zoek moet naar wat knauw werk voor hem. In de vriezer heb ik niet zo veel meer wat geknauwd kan worden.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door