Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door AlexaLuca
Ja ik heb zijn volledige stamboom hier liggen. Van zijn vaders kant zijn het bijna allemaal blauwe britten (een enkeling lilac, en een schildpad), en van zijn moeders kant creme (enkeling blue tortie/white, cream tortie).

Hij heeft strepen op z'n staart en inderdaad wat donkerdere vlekjes en streepjes op z'n vacht. Ik moet er wel bij zeggen dat zijn broer een stuk groter was, hij is altijd de kleinste kater van het nest geweest.
Wat ik ook op internet heb gelezen is dat sommige creme Britten er langer over doen om uit te groeien (tot 2 jaar).

Ik denk dat hij door de (lichte?) tandvleesontsteking op dit moment toch minder eet. Heb niet het idee dat hij verder pijn heeft. Het valt me wel op dat hij gewoon niet zo'n honger heeft en z'n bordje moeilijk leeg krijgt..

Op dit moment gaat het met de CB moeilijk. Overdag eet hij het alleen gemixt met ander blik, 's avonds wil hij nog wel eens een paar hapjes rauw nemen. Misschien overgaan naar Bibi?
Door koekje
Ga er maar vanuit dat een ontsteking pijnlijk is, hij zal het verder alleen niet laten zien (behalve dan moeilijker eten).
Ander merk kvv kan zeker helpen, er zijn meer katten die CB niet zo lekker vinden.
Door AlexaLuca
De DA vroeg trouwens of ik wist of zijn ouders getest waren op FIV en FELV. Volgens mij gebeurt dat met alle Britten met een stamboom niet? Zijn vader is in ieder geval een dekkater die ik vaak voorbij zie komen. Ik bel nog wel even, maar het moet toch haast wel.

Oh en waar ze ook over begon is dat in het ergste geval als het tandvlees ontstoken blijft dat al zijn tanden eruit zouden worden gehaald.

Hoe staan jullie hier tegenover?

Hoe groot achten jullie de kans dat als ik hem 'goede dingen' blijf laten eten dat het niet meer terug komt na een eventueel AB kuurtje? Ik zat zelf te denken om eendagskuikens in huis te halen, kippenpootjes (ik griezel er eerlijk gezegd van, maar voor hem is het heel belangrijk).

Afbeelding
Door Limpy
Een verantwoorde fokker laat idd beide ouderdieren daarop testen (en evt andere enge dingen), weet je of ze ook op hcm getest zijn?

Als je kat geen FORL heeft zou ik niet zomaar laten trekken, wacht eerst het wisselen effe af.
Geef hem idd wat knaagwerk, als hij nu idd aan t wisselen is zal hij geen kippenpoten willen/kunnen eten.
Kippennekjes zijn dan wel leuk knaagwerk (en kuikens natuurlijk ook -> hou er wel rekening mee dat die vaak vliegles krijgen voordat ze gegeten worden  ;D )
Door fem fatale
Ook met Forl hoef je niet meteen te trekken.

De enige tanden die bij Jet getrokken zijn, heeft mijn eigen DA eruit gehaald, de kattentandarts heeft een mondspoeling voorgeschreven om de ontsteking onder controle te houden (weg gaat ie niet, maar hij is heel minimaal nu) en dat gaat prima. Hij gaat pas trekken als de ontsteking niet meer onder controle te houden is, en ze pijn krijgt. Op dit moment heeft ze duidelijk geen pijn, want het is een verwoed knager, en bij Jet is "aan de lichte kant" nog nooit een probleem geweest  :biggrin2:

Als ik TS was, zou ik de DA niets aan de tanden laten doen bij de castratie, maar een afspraak maken met een tandheelkundig dierenarts. Die kan dan ook uitzoeken wat er aan de hand is, want dit is géén voerprobleem, daar is hij echt te jong voor.

Ik schreef al eerder dat voer wel kan helpen bij het oplossen van het probleem, in combinatie met andere dingen, maar dan moet je wel echt barfen en niet kvv geven, maar als hij nu moeilijk eet, is dat nu nog geen optie.

Bij mijn Jet zijn we in eerste instantie niet gaan tandenpoetsen, omdat mevrouw een halve turkse van is, en die staan er niet om bekend dat ze zich heel makkelijk laten verzorgen, de kattentandarts vond het al knap als ik de mondspoeling erin kreeg. En inderdaad, ze vind het vreselijk, maar het is wel een kat die het principe "actie - beloning" heel goed doorheeft, dus ze is mondspoeling getraind. In haar geval was poetsen ook minder nodig, omdat het een barf kat is, en ze dus een opmerkelijk schoon gebit heeft. (Maar bij de volgende controle ga ik het er wel over hebben of ik haar misschien ook moet poetstrainen - we trainen nu ook op "AAA" voor bij de tandarts  :biggrin2:).
Maar met barf alleen help ik haar niet. Zij is afgespeend op prooi, en dat eet ze bij mij ook, en toch waren er al tanden uitgevallen toen ze 11 maanden was.
Door AlexaLuca
Vandaag bij DA gecastreerd. Alles is goed gegaan. Hij heeft een antibiotica injectie gekregen voor zijn tandvlees. DA vond het allemaal wel meevallen maar moet het wel goed in de gaten houden.
Hij was vandaag 3.3 kilo. De indicatie van vorige week was waarschijnlijk onbetrouwbaar omdat hij erg veel bewoog.

Met dit gewicht zat ik zelf al in mijn hoofd, geeft me toch een beter gevoel!
Door AlexaLuca
Ik ga trouwens ook beginnen met de mondspoeling en tandenpoetsen. Alles voor preventie van nog een ontsteking! Hij liet me al vrij makkelijk kijken naar z'n tandjes dus ik ga het gewoon proberen.
Door Ruisje
Gebitsproblemen bij katten kan ook goed een erfelijke probleem zijn. Een kat van 7 maanden met die problemen, dat komt niet van het voer dat ie heeft gehad!
Ik zeg dit omdat ikzelf Cornish Rexen en Perzen heb gefokt en ook bepaalde lijnen kende waar bij de katten voor hun 6e jaar bijna alles getrokken moest worden omdat het continue ontstoken was. In veel veel Brits Korthaar katten zitten tegenwoordig Perzisch bloed.  Niet om je bang te maken, maar om rekening mee te houden. ;)

Ik zou zeker geen brokken meer geven, maar naast carnibest een andere kvv te proberen. Misschien vindt ie t niet zo lekker. Plus ter afwisseling wat kippennekken en grotere stukken vlees. En zoals andere al zeiden: 2 a 3x per dag en niet laten treuzelen, dan weghalen!! ;)  Maar ik denk dat een andere smaak 'm beter zal bevallen...
Door flin
ik zie een 'van Berkendonck' in n onderschrift..............heel waarschijnlijk een Popone

en een Handaro's Casanova!! wauw!!

:D :D :D
Laatst gewijzigd door flin op zo 25 mar 2012, 22:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ruisje
Huh? Bij mij ? Kan niet!

Ja, late reactie van mijn kant, maar was weekje weg :-)
flin schreef: ik zie een 'van Berkendonck' in n onderschrift..............heel waarschijnlijk een Popone

en een Handaro's Casanova!! wauw!!

:D :D :D
Door flin
Ruisje schreef: Huh? Bij mij ? Kan niet!

Ja, late reactie van mijn kant, maar was weekje weg :-)
jawoor, echt wel!!!! ::)

in elk geval in je onderschrift! ;D

B'Elanna is n v Berkendonck, Korenna een 'verre' Handaro's!

allebei met n lange stamboom ;)
Laatst gewijzigd door flin op ma 02 apr 2012, 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ruisje
flin schreef: jawoor, echt wel!!!! ::)

in elk geval in je onderschrift! ;D

B'Elanna is n v Berkendonck, Korenna een 'verre' Handaro's!

allebei met n lange stamboom ;)
Dit is B'Elanna : http://www.pawpeds.com/db/?a=p&id=31140 ... o&o=ajgrep
en Korrena : http://www.pawpeds.com/db/?a=p&id=38183 ... o&o=ajgrep

Misschien als we heel ver teruggaan...? Beide dames heb ik zelf gefokt ;-) En zijn ook precies de twee tutten die geen kvv lusten. :(
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door