- vr 27 jan 2012, 13:53
Fijn dat de pH-waarde nog steeds netjes is. Dat is heel goed!
De chloor-tip passen meer mensen toe, maar ik vind het zo meuren en niet goed voor het milieu. Je kan ook als je de bakken schoonmaakt en wast, als laatste een drupje glorix erin doen en dan gelijk weer goed afspoelen. De geur spoel je niet zo maar weg en daar gaat het juist om.
Ik heb er hier ook 1 die elders gaat stralen als ze de bak te vies vindt. Dat heeft erin geresulteerd (samen met ruzie en toestanden door andere stresskat) dat ik een tijdje een wildplas-probleem had. Ik heb het kunnen ombuigen, maar het had mogelijk niet veel gescheeld en het was een gewoonte geworden en dan zit je met een constant wildplassende kat.
Ik kan zelf geen urinestaal nemen, dus had ze beiden meegenomen naar de DA en van de grootste wildplasser is toen de blaas leeggedrukt en daar de pH-waarde van gemeten en ook geprobeerd onder de microscoop te leggen. Met de plas niets aan het handje, dus toen zeker geen medisch probleem.
Ik heb de volgende dingen gedaan. Extra bak erbij, zo heb ik er 3 voor 2 katten. Strak schoonmaakregime ingelast, zo zijn de bakken nooit te vies (hier worden ze 1x per week schoongemaakt, met nieuwe dikke laag grit erin). Bij 2 bakken heb ik eerst met watje langs de kin van wildplasser gewreven en toen met dat watje langs de ingang van die bakken. Ik heb een feliwaystekker opgehangen, genoeg voor de formaat van mijn huis: dit gaf iets meer rust aan beide katten, want kat-eigen feromonen. Er is een begin gemaakt met het afzetten van de tuin; hierdoor had de stresskip minder stress en onrust en werd dat niet meer op zuslief botgevierd. Voor dat ik deze dingen allemaal toepaste, zijn we allemaal even uit logeren geweest (naar meneer koekje), zodat we allemaal even in een andere ruimte zaten en dat een change of scenery was.
Sindsdien is er eigenlijk zo goed als niet meer op mn dekbed geplast en zelden nog maar in het hoekje van het tapijt op de slaapkamer.
En ik ben erachter gekomen dat mijn huisje echt gewoon te klein is voor 2 katten. Een 3e kat is al geen optie (slechte ervaring met een logeer-kater erbij), maar als we bij meneer koekje zitten (ruim 2x zo groot huis), zijn de katten veel rustiger op een prettige manier (geen ruzie en meppen, wel leuk spelen en ook samen slapen) en ze doen dan ineens langer met de bakken, terwijl er daar maar 2 staan. Een kat wegdoen kan ik niet, de 2e is erbij gekomen voor de 1e stresskip en de 1e is dus ook niet zo herplaatsbaar en dat wil ik ook helemaal niet. Dus gaan we op termijn verhuizen, naar meneer koekje. Gezelliger voor mij en gezelliger voor de katten. En ze zien hem ook helemaal als 2e moeder.