Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door tieneke
lauraV schreef: gemiddeld 4 tot 6 uur per 2 dagen slaap ik
:biggrin2: daar moet ik dan maar een ander topic voor openen :biggrin2:
(overigens ,in de auto kan ik wel in slaap vallen.....hanna , is maar dat je het weet voor zondag :biggrin2: )
Magnesiumchloride  ;)
Door EllenL
@Deesje, wat doe jij dan allemaal in je smoothies en hoe ziet jouw dagmenu er ongeveer uit??

Ik heb nu trouwens een oranje smoothie, wortels, witlof, mango, appel, sap plus prut van 2 uitgeperste sinaasappels en een stukje gember (en nog water natuurlijk) Hij is echt knaloranje geworden... Bij mij is het ook altijd een kan vol, als ik hem wat later maak kan hij ook best in één keer op gaan (nou ja, niet helemaal kloek kloek achter elkaar natuurlijk, lol) en dan moet ik vooral daarna heel erg vaak plassen  :D en meestal probeer ik er nu gewoon mijn ontbijt en lunch van te maken... Zo de rest maar in een glazen fles doen voor strakjes in de trein... Scheelt dan wel dat hij niet groen is deze keer, minder rare blikken  ::)
Door Deesje
Saille schreef: @Deesje, wat doe jij dan allemaal in je smoothies en hoe ziet jouw dagmenu er ongeveer uit??

Ik heb nu trouwens een oranje smoothie, wortels, witlof, mango, appel, sap plus prut van 2 uitgeperste sinaasappels en een stukje gember (en nog water natuurlijk) Hij is echt knaloranje geworden... Bij mij is het ook altijd een kan vol, als ik hem wat later maak kan hij ook best in één keer op gaan (nou ja, niet helemaal kloek kloek achter elkaar natuurlijk, lol) en dan moet ik vooral daarna heel erg vaak plassen  :D en meestal probeer ik er nu gewoon mijn ontbijt en lunch van te maken... Zo de rest maar in een glazen fles doen voor strakjes in de trein... Scheelt dan wel dat hij niet groen is deze keer, minder rare blikken  ::)
haha die rare blikken raak je ook aan gewend  8)

ik heb vandaag een groene smoothie-dag, soort sapvasten waarbij ik echt alleen groene smoothie doe (1keer per week)
verder doe ik meestal 1,5l groene smoothie, aangevuld met noten en zaden, los fruit en groenten en vaak een lijnzaad/avocadosmoothie (puddingkje). regelmatig maak ik een courgettepasta (met wisselende 'saus' - pestovarianten, tomatensaus met gedroogde tomaat en verse kruiden

als ik tuijd heb maak ik crackers of wraps op de droogmachine (lijnzaad, sesam, kokos enz), verder maak ik soms wat luxere dingen zoals 'appelgebak' of chocoladetaart..
Door Dian
Deesje schreef: haha die rare blikken raak je ook aan gewend  8)

ik heb vandaag een groene smoothie-dag, soort sapvasten waarbij ik echt alleen groene smoothie doe (1keer per week)
verder doe ik meestal 1,5l groene smoothie, aangevuld met noten en zaden, los fruit en groenten en vaak een lijnzaad/avocadosmoothie (puddingkje). regelmatig maak ik een courgettepasta (met wisselende 'saus' - pestovarianten, tomatensaus met gedroogde tomaat en verse kruiden

als ik tuijd heb maak ik crackers of wraps op de droogmachine (lijnzaad, sesam, kokos enz), verder maak ik soms wat luxere dingen zoals 'appelgebak' of chocoladetaart..
die dingen die jij naast de smoothies noemt, trekken me niet echt aan......... kun je dan ook iets met vlees oid maken voor het avondeten??
Door Dian
ga straks naar de winkel om eea in te slaan :P Ben benieuwd............ moet de strijd ook weer aangaan met de overtollige kilo's, misschien helpt dit??
Laatst gewijzigd door Dian op di 24 jan 2012, 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Deesje
Dian schreef: die dingen die jij naast de smoothies noemt, trekken me niet echt aan......... kun je dan ook iets met vlees oid maken voor het avondeten??
het kan maar ik doe het niet.. wat ik al zei daarin moet je je eigen weg zoeken/vinden.. en op pag 27 staat mijn verhaal samengevat waarom ik net geen vlees of dierlijke produkten eet... maar als jij een stuk vlees wil eten en dan een bepaalde leefstijl kunt vasthouden moet je dat zeker doen.. zoek daarin je eigen weg, iets wat je vast kunt houden

voor mij is het simpel.. mijn leefwijze bevalt me, de ene periode ben ik daarin strenger dan de andere.. soms heel basaal smoothies, wisselende salades enz.. soms uitgebreider met 'sjieke' dingen. je kunt alle kanten op
Laatst gewijzigd door Deesje op di 24 jan 2012, 11:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Dian
Deesje schreef: het kan maar ik doe het niet.. wat ik al zei daarin moet je je eigen weg zoeken/vinden.. en op pag 27 staat mijn verhaal samengevat waarom ik net geen vlees of dierlijke produkten eet... maar als jij een stuk vlees wil eten en dan een bepaalde leefstijl kunt vasthouden moet je dat zeker doen.. zoek daarin je eigen weg, iets wat je vast kunt houden

voor mij is het simpel.. mijn leefwijze bevalt me, de ene periode ben ik daarin strenger dan de andere.. soms heel basaal smoothies, wisselende salades enz.. soms uitgebreider met 'sjieke' dingen. je kunt alle kanten op
het moet voor mij allemaal simpel zijn............. anders houd ik het toch niet vol.......... ik ken mezelf, als er iets tegenzit is eten het eerste wat weer "vreten" wordt................. de hele week leven op alleen maar smoothies kan niet??

trouwens, er ligt nog een zak provencaalse wokgroenten in de vriezer, zou je die ook kunnen gebruiken??? En doppers met wortels???
Door Deesje
Dian schreef: het moet voor mij allemaal simpel zijn............. anders houd ik het toch niet vol.......... ik ken mezelf, als er iets tegenzit is eten het eerste wat weer "vreten" wordt................. de hele week leven op alleen maar smoothies kan niet??

trouwens, er ligt nog een zak provencaalse wokgroenten in de vriezer, zou je die ook kunnen gebruiken??? En doppers met wortels???
het kan zeker maar dan weet je waarschijnlijk ook zeker dat je het niet gaat trekken tenzij je heel streng voor jezelf kan zijn..  :D
ik vind 1 dag per week (en misschien worden het er wel 2) sapvasten ideaal.. ik hoef niet te denken over wat ik wanneer eet, ik maak mijn smoothie en klaar is dees.. die verdeel ik over de dag en ik voel me heerlijk..

probeer neit in extremen te gaan, maak bijv 1,5 liter of 2l groene smoothie voor 2 dagen.. dat scheelt weer want dan heb je s ochtends al iets 'klaar'.. zoek uit wat je valkuilen zijn, wanneer je de meeste moeite hebt, wat je lekker vindt aan gezonde dingen en waarmee je je lekkere trek voor ongezonde dingen kunt opvangen..

zo heb ik bijv standaard noten en rauwe chocolade in de kast voor de lekkere trek, die is er niet zo gek vaak meer (wisselt beetje) maar daarmee kan ik het wel 'wegvangen'..

je moet gewoon een goed backup-plan hebben voor moeilijke momenten, weten wat je wil, 'streng' zijn voor jezelf maar ook weer niet te, want dan trek je het niet...
Door -Annemarie-
lauraV schreef: gemiddeld 4 tot 6 uur per 2 dagen slaap ik
:biggrin2: daar moet ik dan maar een ander topic voor openen :biggrin2:
(overigens ,in de auto kan ik wel in slaap vallen.....hanna , is maar dat je het weet voor zondag :biggrin2: )
Da's wel erg weinig.  :(

Ik neem sinds een tijdje 5htp (http://www.detuinen.nl/de-tuinen-5-htp.html/) en dat bevalt mij goed. Alleen voor het slapengaan, niet overdag. Ik slaap er lekker op door en sta redelijk fit op.  :)  Maar ja, wat voor mij goed werkt doet bij een ander misschien helemaal niks.  ;)

Qua hoeveelheid smoothie: ik maak een halve zak groen (200-250 gr) en drie stuks fruit. Flink aangelengd met water en een scheutje druivensap want als het te dik is krijg ik het niet weg. Dan kom ik meestal op anderhalve liter groene drank die ik verspreid over de dag opdrink. Ik eet gewoon (gezond) lunch en avondeten, ontbijt is vaak alleen twee glazen smoothie of een crackertje erbij. Verder neem ik een glas groen als ik zin heb om iets lekkers te snaaien. Dan moet ik eerst van mezelf een glas leegdrinken en dan heb ik ineens geen zin meer in iets anders.  ;D
Alleen aan het eind van de middag is voor mij een lastig tijdstip, dan moet ik iets hartigs eten en is een smoothie mij te zoet.
Door Dian
Deesje schreef: het kan zeker maar dan weet je waarschijnlijk ook zeker dat je het niet gaat trekken tenzij je heel streng voor jezelf kan zijn..  :D
ik vind 1 dag per week (en misschien worden het er wel 2) sapvasten ideaal.. ik hoef niet te denken over wat ik wanneer eet, ik maak mijn smoothie en klaar is dees.. die verdeel ik over de dag en ik voel me heerlijk..

probeer neit in extremen te gaan, maak bijv 1,5 liter of 2l groene smoothie voor 2 dagen.. dat scheelt weer want dan heb je s ochtends al iets 'klaar'.. zoek uit wat je valkuilen zijn, wanneer je de meeste moeite hebt, wat je lekker vindt aan gezonde dingen en waarmee je je lekkere trek voor ongezonde dingen kunt opvangen..

zo heb ik bijv standaard noten en rauwe chocolade in de kast voor de lekkere trek, die is er niet zo gek vaak meer (wisselt beetje) maar daarmee kan ik het wel 'wegvangen'..

je moet gewoon een goed backup-plan hebben voor moeilijke momenten, weten wat je wil, 'streng' zijn voor jezelf maar ook weer niet te, want dan trek je het niet...
oké, maar dan zit ik nog met mijn avondeten.......... wat zou ik dan kunnen maken?? zou je dan bijvoorbeeld Dr. Frank recepten kunnen volgen??
Door Deesje
-Annemarie- schreef: Da's wel erg weinig.  :(

Ik neem sinds een tijdje 5htp (http://www.detuinen.nl/de-tuinen-5-htp.html/) en dat bevalt mij goed. Alleen voor het slapengaan, niet overdag. Ik slaap er lekker op door en sta redelijk fit op.  :)  Maar ja, wat voor mij goed werkt doet bij een ander misschien helemaal niks.  ;)

Qua hoeveelheid smoothie: ik maak een halve zak groen (200-250 gr) en drie stuks fruit. Flink aangelengd met water en een scheutje druivensap want als het te dik is krijg ik het niet weg. Dan kom ik meestal op anderhalve liter groene drank die ik verspreid over de dag opdrink. Ik eet gewoon (gezond) lunch en avondeten, ontbijt is vaak alleen twee glazen smoothie of een crackertje erbij. Verder neem ik een glas groen als ik zin heb om iets lekkers te snaaien. Dan moet ik eerst van mezelf een glas leegdrinken en dan heb ik ineens geen zin meer in iets anders.  ;D
Alleen aan het eind van de middag is voor mij een lastig tijdstip, dan moet ik iets hartigs eten en is een smoothie mij te zoet.

je kunt ook hartige 'soep' smoothies maken  :D  en voor de hartige trek heb ik crackers met lijnzaad of sesam en kruiden..

een lekkere soepsmoothie vind ik pompoen met wortel, paprika (rood), tomaat (en een paar zongedroogde), een teen knoflook, met naar wens kruiden (curcuma doet het er erg goed bij, en chili- of cayennepeper voor de liefhebbers van pittig) en evt een beetje zout en peper..

crackers kun je in redelijk grote hoeveelheid vooruit maken (drogen) en verse pesto kun je best even bewaren..
Door EllenL
Deesje schreef:
je kunt ook hartige 'soep' smoothies maken  :D  en voor de hartige trek heb ik crackers met lijnzaad of sesam en kruiden..

een lekkere soepsmoothie vind ik pompoen met wortel, paprika (rood), tomaat (en een paar zongedroogde), een teen knoflook, met naar wens kruiden (curcuma doet het er erg goed bij, en chili- of cayennepeper voor de liefhebbers van pittig) en evt een beetje zout en peper..

crackers kun je in redelijk grote hoeveelheid vooruit maken (drogen) en verse pesto kun je best even bewaren..
Soep schijnt ook heel gezond te zijn volgens de TCM, ook als ontbijt...

Maakt iemand ook wel eens een hartige koude smoothie, met bijv tomaat, komkommer paprika bleekseldery...??
Door pearlsofpassion
Deesje schreef: hier gaat er ook 1,5 liter per dag in... in combi met wat los fruit en wat noten en avocado ben ik dan voor de dag klaar..

vandaag 2l zonder iets anders, gemiddeld 1 keer per week doe ik een dagje 'sapvasten' in meer of mindere mate.

ik heb in het begin toen ik op de groene smoothies zat na 2 weken 'forse' ontgiftingsverschijnselen gehad, echt moeten rennen voor de wc zeg maar.. maar sinds die tijd is het ook heerlijk.. ik ga nu standaard twee keer per dag en als ik langer dan 2 minuten zit is het veel.. het is eten, 1-3 uur later aandrang zitten en meestal met een minuut klaar.. terwijl ik daar voor soms dagen neit kon of een half uur zat. ik weet nu ook pas wat het is om niet te moeten 'drukken', vroeger hoorde ik dat wel eens en snapte ik niet hoe iemand naar de wc kon zonder persen..

wat betreft de eiwiiten (kom ik later nog een keer uitgebreider op terug), ik heb een aantal redenen waarom ik een bepaalde theorie aan hang, waarom ik er meer voor te zeggen vind dan voor andere.. ik (persoonlijk) heb voor mezelf voldoende overtuigende informatie dat vlees eten op zich niet gezond is. daarnaast wordt de benodigde eiwitintake fors overgewaardeerd.. eiwitten zijn belangrijk, maar ook  met name voor groeimomenten, het jonge leven van baby en jong kind (jong dier).. teveel eiwitten zijn zeker niet gezond.. een teveel aan eiwitten wordt via je darmen uitgescheden en zijn een heerlijk maar voor vooral de minder optimale darmbacterien.. 0,3 gram/kg gewicht is voor volwassenen ruim voldoende eiwit.. dat betekent dat een persoon van 75kg met 25gram eiwit voldoende heeft..

er zijn onderzoeken gedaan waar ze sporters op een eiwit verarmd dieet hebben gezet welke daarop beter gingen presteren. met name omdat veel dierlijke produkten het lichaam verzuren (urinezuur komt verhoogd vrij en is mede veroorzaker van vele ontstekingen in het lichaam) en er gecompenseerd moet worden. Daarnaast zijn er vergelijkende onderzoeken naar osteoporose gedaan die aantonen dat een dieet met hoge eiwitintake (dierlijk) en aanvullend hoge calciumintake fors meer osteoporose veroorzaakt (eskimo's), de hoge vlees/viscomsumptie maakt het lichaam zuur, dit wordt gecompenseerd door calcium te gebruiken om te alkaliseren, waarbij een verhoogde calciumintake niet ervoor zorgde dat calcium niet uit bot ontrokken werd. Daarnaast bevat vlees een niet optimale calcium-fosfor verhouding - veel fosfor weinig calcium (de reden waarom onze honden bot krijgen), wij mensen eten enkel (verhit) vlees en geen bot waardoor de calcium-fosfor verhouding scheeft trekt.. groene bladgroente heeft een calcium-fosfor verhouding die veel beter is.

Daarnaast, en dat is waar het vaak op mis gaat, wordt er naar eiwit gekeken met biologische waarde en de PDCAAS score.. een hoge biologische waarde geeft aan dat er relatief veel aminozuren in de juiste verhouding aanwezig zijn, hierbij scoren plantaardige voedingsmiddelen lager omdat deze niet álle' aminozuren in 1 plantje hebben terwijl in 'vlees' wel alle aminozuren terug te vinden zijn. Echter als je meerdere planten of groenten combineert is dat probleem ook verholpen (het ligt dus maar net hoe je ernaar wil kijken). Ik vergelijk het wel eens met complete kvv, dat is ook neit ideaal, beter is om op verschillende momenten verschillende diersoorten en delen te voeren.. dat maakt voeding compleet en dat is bij de mens niet anders.

Verder zijn er voldoende (blad)groenten/zaden/pitten die alle 8 de essentiele aminozuren bevatten (amandelnoten, zonnebloempitten, broccoli, wortel, bladgroenten)

Voor inspanning zijn koolhydraten nodig, een reden waarom ik zelf niet weinig koolhydraten eet maar bijv enkel geen geraffineerde koolhydraten. bij gebrek aan kh gaat het lichaam eiwitten verbruiken via omzetting naar glucogeen voor energieverbruik; na afsplitsing van de NH2-groep (die, omgevormd tot ureum, via de nier wordt uitgescheiden) wordt de overblijvende verbinding omgezet in glycogeen (gluconeogenese). Het lichaam gebruikt normaal koolhydraten voor energielevering, dit is de makkelijkste weg om energie vrij te maken en kost het minst voor het lichaam. dat is niet voor niets.. afbraak van eiwitten naar glycogeen is vele malen minder efficient (kost meer zuurstof, duurt langer en kost meer energie) en dat is ook de reden waarom een koolhydraatarm dieet werkt.. bij en gebrek aan kh worden eiwitten 'verbrand' en dat kost meer energie.. naast natuurlijk het feit dat het helemaal niet slecht is om de ongezonde geraffineerde kh te laten staan en dat voor veel mensen een geweldige steun is. om dit echter aan te vullen met verhoogde (dierlijke) eiwitintake is in mijn ogen neit handig.Daarbij worden eiwitten voor andere belangrijke processen gebruikt en is kh niet voor niets voor mensen de 'handigste' energieleverancier..

Ik kan nog wel eventjes door gaan, maar moet ook aan het werk.. Kort samengevat komt het erop neer dat je voor je lichaam een balans meot zoeken en vinden, dat je moet doen waar jij achter staat en waar jij iets aan hebt en iets mee kunt. Ik sta achter de bovenbeschreven theorieen en dat is een deel ervan..

De vergelijking met de hond gaat in mijn ogen wel op. naast het feit dat de hond echt carnivoor is en de mens herbi/fructi/omnivoor (het feit dat we zonder al te veel grote problemen - zet ik nog even mijnvraagtekens bij - bepaalde dingen kunnen verwerken zonder ziek te worden wil niet zeggen dat het optimaal is), hebben we met name een heel andere fysiologie. mensen hebben als hoofdenergieleverancier koolhydraat, honden vet.. honden kunnen energie op een heel andere manier vrijmaken (onderzoeken tonen aan dat ze vetzuren rechtstreeks uit het bloed kunnen benutten - en wij mensen gaan dan kijken of dat ons iets kan opleveren in diabetes onderzoek  ::) ) Daarnaast eet een hond ook bot, eet een hond rauw vlees en varieren we ook bij onze honden in wat ze krijgen. Dus kijken naar de fysiologie vind ik dat ik de vergelijking zeker kan trekken met natuurlijke voeding..
Ok, ik kan al iets beter volgen. Vooral dat bot vind ik wel een logische. 
Wij eten inderdaad geen bot, en waarschijnlijk onze voorouders ook niet of nauwelijks.  Insecten, hebben die een betere balans?
Dat van die koolhydraten en waarom dat mij honden niet zo is, dat wist ik al. 
Het verklaart echter nog steeds mijn eigenlijke vraag niet.  :D Maar goed, das niet erg.  Ooit kom ik er wel ergens achter.  ;)
Tis niet dat ik daar zo zwaar aan til en daar mijn beslissing ivm voeding vanaf laat hangen, maar ik zou het gewoon graag willen begrijpen.
Ik merk wel dat je je serieus wat moet inlezen om zo veganistisch te gaan leven op een gezonde manier. Zodat je niets tekort komt en weet wat je aan het doen bent.  Net zoals barfen dus. Heb je daar ook zo'n overzichtelijke site's en fora voor? Want helemaal op mezelf lijkt me dat zo'n opgave!
Zo'n overzichten van wat heeft een mensen allemaal nodig aan AZ en waar zit wat in enz... Zodat je zelf kan zien dat je menu compleet komt. Lijkt me wel interessant, al weet ik niet of ik ooit het vlees helemaal kan laten. 
Eerst maar eens de rest van mijn leven op de rails krijgen, maar voor erna wil ik me er wel eens in verdiepen.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door