Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Anne in Zweden
martine-tom schreef: Oh en anijs....geen goed idee in een smoothie ::)
;D

Venkel ook niet? Is toch anijs vermomd als groente. Ik heb net een hele sinaasappel, mét schil, erdoorheen gejast. Zeer aanwezig, maar wel lekker!

@Mrs. Crumble: zo ken ik het verhaal ook inderdaad. Maar ik merk dat ik met vegetarisch nog steeds een opgeblazen buik had, ook zonder de granen met zuivel of eieren te combineren. Als ik ontbijt met rauw fruit of rauwe groenten gecombineerd met noten en bv. kokosmelk, en de rest van de dag ook groenvoer in een of andere vorm nuttig, heb ik daar geen last van. B12 is inderdaad iets waarvan ook Suzanne zegt dat ze het als supplement neemt. 
Door koekje
Alle veganisten die ik ken, slikken er B12-pilletjes bij. Een aantal vegetariërs overigens ook. Zolang je niet veganistisch eet, hoef je je voor een B12-gebrek door voeding geen zorgen te maken.
Door Martine-Tom
Anne in Duitsland schreef: ;D

Venkel ook niet? Is toch anijs vermomd als groente. Ik heb net een hele sinaasappel, mét schil, erdoorheen gejast. Zeer aanwezig, maar wel lekker!
@Mrs. Crumble: zo ken ik het verhaal ook inderdaad. Maar ik merk dat ik met vegetarisch nog steeds een opgeblazen buik had, ook zonder de granen met zuivel of eieren te combineren. Als ik ontbijt met rauw fruit of rauwe groenten gecombineerd met noten en bv. kokosmelk, en de rest van de dag ook groenvoer in een of andere vorm nuttig, heb ik daar geen last van. B12 is inderdaad iets waarvan ook Suzanne zegt dat ze het als supplement neemt.
Geen idee maar anijs...hoe lekker de smaak ensich ook is maakt het een soort van wrange smaak en heel overheersend, heb er nog maar een fikse lepel honing bij gedaan maar deze is wel heel moeilijk weg te krijgen :-X
Ben nu halfverwege...ben benieuwd of ik het ga redden  ;D
Door Mevroi Kruim
koekje schreef: Alle veganisten die ik ken, slikken er B12-pilletjes bij. Een aantal vegetariërs overigens ook. Zolang je niet veganistisch eet, hoef je je voor een B12-gebrek door voeding geen zorgen te maken.
Tenzij je spijsvertering het niet goed doet en de opname van vitamines verstoord is. Ik ken toch wel een aantal mensen die dood beest eten en evengoed tekort aan B12.
Door koekje
Mevroi Kruim schreef: Tenzij je spijsvertering het niet goed doet en de opname van vitamines verstoord is. Ik ken toch wel een aantal mensen die dood beest eten en evengoed tekort aan B12.
Ja, ik word ook eens in de zoveel tijd gedart. Maar dat komt dus niet door mn voeding. Je kan een aangeboren dinges hebben, maagoperatie gehad, antistoffen tegen de instrincieke factor oid, etc. In deze gevallen helpen pilletjes volgens mij ook niet en zijn injecties de aangewezen optie.
Door tieneke
Anne in Duitsland schreef: Vraag voor Deesje en Tieneke: als je nou iedere dag zo'n fruit/groente/notenontbijt hebt, en je drinkt smoezies tussendoor, en je knabbelt op noten of eet fruit voor de lekkere trek, en mikt er 's avonds een grote salade met noten in - heb je daar dan voldoende aan om gezond oud te worden? Ik ben met Kristen Suzanne's boekjes bezig om me in rauw te verdiepen, maar ik vraag me af of het allemaal voldoende is als je eet zoals ik hierboven beschrijf. Dus met gewone (zoveel mogelijk biologische) groenten bereid, maar zonder "rare" ingrediënten die bij een normale supermarkt niet verkrijgbaar zijn (tarwegras, bv.).
Ik merk dat ik op een rauw ontbijt veel verder kom voordat ik honger krijg dan met een paar boterhammen of pap, en een handvol noten of een smoothie vullen de gaten in de loop van de dag ook goed op, en een salade of iets dergelijks als avondmaaltijd is ook voldoende om de ochtend te halen, maar is dat op den duur de juiste manier om "Raw" te eten?
Je zal er gezonder ouder mee worden dan het bekende ''welvaartsdieet''  ;)
Hier eten we niet volledig rauw maar wel tot de avond, 's avonds hebben we vaak een warme hap maar altijd met een grote uitgebreide salade waar ook weer de nodige gezonde olieen over gaan, ik droog ook veel zelf op hooguit 40 graden. Honger of trek heb je dan ook nooit met deze levenswijze.
Spirulina plus alle andere groene groenten, zaden, noten, enz. zijn super eiwitbronnen en deze worden veel beter opgenomen dan de dierlijke versie die alleen tot verhoogd urinezuur leidt wat weer osteoporose, reuma en een verzuurd lichaam etc geeft.
Deesje eet wel volledig rauw en loopt bijv stevige afstanden op 1 smoothie en voelt zich ook superfit! ;)
Door tieneke
En vergeet vooral de supplementen niet zoals b12, multi totaal, vit d3 etc maar neem dan wel goede  ;)
De meeste mensen lopen met groot vitamine tekort want in het normale voedsel zit niets meer, alles is doodgekookte meuk met e-nummers en ook in gewone groenten en fruit zit niet veel meer behalve een partij gif.
Door Anne in Zweden
tieneke schreef:
Spirulina plus alle andere groene groenten, zaden, noten, enz. zijn super eiwitbronnen en deze worden veel beter opgenomen dan de dierlijke versie die alleen tot verhoogd urinezuur leidt wat weer osteoporose, reuma en een verzuurd lichaam etc geeft.
Deesje eet wel volledig rauw en loopt bijv stevige afstanden op 1 smoothie en voelt zich ook superfit! ;)
Hangt spirulina aan een boom of moet je dat ook als pilletje eten? [mijn extra smileys doen het niet meer, maar hier zou nu een onschuldig fluitend blont gevalletje staan met een groot vraagteken erboven...]
Door Anne in Zweden
pearlsofpassion schreef: Spirulina is toch een alg?  ???
Klinkt mij verdacht alg-achtig...  8)
Ik weet :P, maar ik bedoel eigenlijk: eet je dat rauw/vers of is het alleen in pilvorm verkrijgbaar?
Door Pauline
Ik heb nu: aardbeien/kiwi/sinaasappel/eikenbladsla-smoothie. Ik moet mijn neus dichthouden, want ik ruik de sla heel duidelijk, maar het smaakt prima!
Door Deesje
Chlorella of spirulina is rauw gedroogd in tablet of poedervorm.

Veel mensen vergeten dat er in groene bladgroenten giga veel eiwiten zitten. De vergelijking, dierlijke eiwitten moet j lichaam eerst afbreken alvorend nieuw op te kunnen bouwen tot bruikbare ketens, plantaardige kunnen in de meeste gevallen direct voor bouw gebruikt sorden. Kost j lichaam minder energie..
Wat op zich Interessant is is dat mijn vriend veel meer kracht kan genereren bij krachtraining dan toen hij meer dierlijke eiwitten at.. Ik loop regelmatig 40km en meer op smoothies en noten. Aanvulling voor mijn vetten zijn avocadosmoothies.

Verder gebruik k nog geen b12 omdat die nog steeds hoog zat is, heb mse daar dus nog niet echt in verdiept. Ik voel me fit en top, beter dan ooit en weet zeker dat k niets mis. Er zijn zoveel mogelijkheden om rauw toch wat andere dingen te maken.. Courgettepasta met tomatensaus of pesto, appelgebak, pompoensoep, chocotaart enzenz..
Door Poedelpret
Deesje schreef: Chlorella of spirulina is rauw gedroogd in tablet of poedervorm.

Veel mensen vergeten dat er in groene bladgroenten giga veel eiwiten zitten. De vergelijking, dierlijke eiwitten moet j lichaam eerst afbreken alvorend nieuw op te kunnen bouwen tot bruikbare ketens, plantaardige kunnen in de meeste gevallen direct voor bouw gebruikt sorden. Kost j lichaam minder energie..
Wat op zich Interessant is is dat mijn vriend veel meer kracht kan genereren bij krachtraining dan toen hij meer dierlijke eiwitten at.. Ik loop regelmatig 40km en meer op smoothies en noten. Aanvulling voor mijn vetten zijn avocadosmoothies.

Verder gebruik k nog geen b12 omdat die nog steeds hoog zat is, heb mse daar dus nog niet echt in verdiept. Ik voel me fit en top, beter dan ooit en weet zeker dat k niets mis. Er zijn zoveel mogelijkheden om rauw toch wat andere dingen te maken.. Courgettepasta met tomatensaus of pesto, appelgebak, pompoensoep, chocotaart enzenz..
Een rauw receptenhoekje zou ik erg leuk vinden!  :please:
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door