Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door tieneke
Pauline schreef: Is ananas zonder kern ook goed? En maximaal 2x per week..... Hmmm... ananas is Eddie's favoriet en hij kan ook wel wat voor zijn gewrichten gebruiken, dat wordt dus ananas kopen!

Alleen ananas??
De kern van ananas bevat kinine, dit is een koortsverlager/ontstekingsremmer dus bij reumatische klachten zeer gezond.
Is zonde om weg te gooien die kern want je proeft er echt niets van  ;)
Door Pauline
tieneke schreef: De kern van ananas bevat kinine, dit is een koortsverlager/ontstekingsremmer dus bij reumatische klachten zeer gezond.
Is zonde om weg te gooien die kern want je proeft er echt niets van  ;)
Dan wordt het met kern! En je schrijft max. 2 per week...., 2x een hele ananas? Dan kan ik die wel delen met Eddie, ben ook dol op ananas.... :biggrin2:
Door Pauline
*Dorothea* schreef: Sita is ook dol op ananas, ik geef haar altijd de kern want die vind ik niet lekker. Best goed dus voor haar gewrichten.
Ja dus!  :D :D :D

Ik lust hem zo ook niet..., even proberen of ik het gesmoothied wel lust..... :P
Door Sanyo
*Dorothea* schreef: Sita is ook dol op ananas, ik geef haar altijd de kern want die vind ik niet lekker. Best goed dus voor haar gewrichten.
Hier idem dito, de oude taart staat al te wachten als ik de ananas aan het slachten ben! :D
Als dat dan ook nog goed is voor haar gewrichten, blijf ik hem er wel uithalen voor haar in plaats van mee te blenderen voor mezelf!

@tieneke, waarom maximaal 2 x per week ananas, en dan bedoel je dan 2 hele ananassen?  :-\ Ik vind dat nl erg lekker, gebruik wel vaker dan 2 x per week ananas, maar natuurlijk niet elke keer een hele.
Door Martine-Tom
Vandaag had ik kliekjes smoothie  ;D
2 worteltjes, 1 peer, 2 kiwi's, sla en spinazie.
Was lekker!!
Wilde eens weten of de wortels totaal zouden verpulveren....ja dus  :biggrin2:
Door tieneke
Sanyo schreef:

@tieneke, waarom maximaal 2 x per week ananas, en dan bedoel je dan 2 hele ananassen?  :-\ Ik vind dat nl erg lekker, gebruik wel vaker dan 2 x per week ananas, maar natuurlijk niet elke keer een hele.
Hier gaan er rustig 2 grote ananassen per week doorheen en heel soms in de zomer meer maar feit blijft dat de kinine in hogere dosering gevoeligheid/ allergische reactie kan opwekken maar hoeft niet natuurlijk, bij zwangere vrouwen zou de kinine zelfs een vroegtijdige bevalling kunnen opwekken maar ook weer in hoge dosering.
Dus als jij meerdere keren per week ananas in je smoothie wil doen lekker doen of bij veel gebruik de pit eruit halen wat een hoop mensen al doen omdat dit kreng echt gepureerd moet worden zo hard is ie.
Door Pauline
Ik had: aardbeien, sinaasappel, kiwi, banaan, courgette en spinazie. Vind de banaan niet zo..... veel te duidelijk proefbaar......

Ga morgen over op een ander soort bladgroente..., welke is nog meer neutraal en goed? Iets van eikenbladsla?
Door -Annemarie-
Anne in Duitsland schreef: Hoe doet een mens trouwens gember door z'n smoothie? Moet neem ik aan apart worden geraspt, omdat de blender hem niet fijn genoeg maalt?
Hier een stukje van ongeveer twee centimeter, geschild en op het laatst met de massa mee laten draaien. Vind er niets van terug, qua structuur.
Met zo'n klein stukje heb je geen overheersende gembersmaak, maar nog wel het pittige van gember. Ik vind het lekker.  :)
Door koekje
Pauline schreef: Ga morgen over op een ander soort bladgroente..., welke is nog meer neutraal en goed? Iets van eikenbladsla?
Ik vind dat niet zo neutraal, maar ook niet vies.
Je zou kunnen kiezen voor ijsbergsla (smaakt naar nix), veldsla of romaine. Raapstelen zijn ook leuk. Radijsblad kan ook, maar is minder neutraal.
Door Pauline
koekje schreef: Ik vind dat niet zo neutraal, maar ook niet vies.
Je zou kunnen kiezen voor ijsbergsla (smaakt naar nix), veldsla of romaine. Raapstelen zijn ook leuk. Radijsblad kan ook, maar is minder neutraal.
Raapstelen is wel een hele goeie! Daar ben ik (normaal gekookt) dol op. Radijsblad lijkt me dan weer niets en andijvie..., daar ben ik nog niet aan toe.
Door pearlsofpassion
Sjonge, ik leer hier wat bij!
Maar als dat allemaal ga volgen en de raapstelen, radijsloof en harten van de ananas allemaal zelf ga eten, wat moeten mijn konijnen dan nog eten?  :(
;D
Door koekje
Pauline schreef: Raapstelen is wel een hele goeie! Daar ben ik (normaal gekookt) dol op. Radijsblad lijkt me dan weer niets en andijvie..., daar ben ik nog niet aan toe.
Ik gooi de raapstelen rauw door de stamp. Ik zou het jammer vinden ze te verhitten, want dan verliezen ze hun subtiele smaak. Ik roer meestal ook een beetje mierikswortelpuree door de stamp heen door opdienen, is lekker.

Andijvie kan een vrij stevige smaak hebben. Romaine/romano/Romeinse sla (en mijn groenteturk verkoopt het als Turkse sla) is juist erg lekker en toch wel anders dan andijvie. Milder, maar wel nootachtig als eikenbladsla en een prettige bite. Ik vind andijvie nog wel een bitter, maar romano niet. Doordat het een stevige sla is, wok ik hem ook nog wel eens als alternatief voor paksoi (is soms ook bitter).
Enneuh, witlof? Is niet groen als het goed is, maar zijn ook rauwe blaadjes en goed verkrijgbaar in de winter.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door