Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door koekje
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en uithongeren is iets heel anders dan een beetje honger laten hebben. Ik geloof dat iedere katteneigenaar van hier inmiddels wel op de hoogte is van de risico's van leververvetting.

Ik heb goede ervaringen met mengen met een 'smeermiddel'. Bij Ot was dat tartaar en kattenmelk (aangezien ze geen blik en vis blieft). Andere mensen hebben weer goede ervaringen met zo ineens iets extra's (rauw) naast het bakje te leggen en anderen laten hun kat iets van het aanrecht jatten (onder toeziend oog natuurlijk).
Als ze wel hapjes van de katers wel eens jat, vindt ze het wel te eten, maar is de eerder gebruikte methode om over te zetten niet de juiste geweest. Iedere kat is anders en alleen jij als eigenaar kan daar optimaal op anticiperen. En misschien houdt ze gewoon niet van kvv, zoals hier ook al beschreven is.
Door *Yvje*
Oke oke oke !!! Jullie hebben me weer overtuigd ! Vanaf morgen krijgt ze Kvv, de Bibi soorten eet ze het best, en
nog wat brokken bij voor in de avond ! Hoop dat ze het nu wel gaat willen, irritante is ook dat ze maar ieniemie beetje
per keer eet en heel langzaam ! Niet zoals de katers, die eten veel sneller en meer in èen keer,
wat moet ik daarmee doen ? Gewoon voor zetten, hopen dat ze wat wil en eet ze een klein beetje dan moet ze
gewoon een paar uren wachten ondanks ze vreselijk vervelend is dan ?

Ik ben alleen bang dat ze dan nog weer dunner wordt ! Net als de vorige keer ..
Door koekje
Zoek voor jou en jouw kat de beste optie. Wij kunnen daar niet volledig in adviseren, want kennen jou en jouw kat niet. Je kan verschillende tips proberen die al gegeven zijn, of op zoek naar de beste manier voor jouw situatie.
Gebruik de zoekfunctie en lees wat draadjes door van andere mensen die hun kat hebben overgezet en hoe die dat hebben aangepakt, ter inspiratie.
Ik vrees dat zolang er brokken staan, ze moeilijk over te zetten zal zijn.
Wil ze geen blik? Of iets anders waar je het onder kan mengen?

Verder zou ik haar inderdaad maar een aantal keer per dag wat voorzetten.  Dat heb ik hier ook al een paar keer terug ingevoerd en mijn meisje is er nooit slanker van geworden.  Ze hebben op een aantal dagen wel door dat het te eten is op de vaste momenten. Ik zou wel vaste momenten gebruiken, om haar houvast te geven.  Dan niet meteen op 2 keer per dag, maar eerst wat meer (als dat mogelijk is).
Kleintje durft hier ook al op voorhand beginnen jengelen om eten, maar ze weet het eigenlijk best.  Ze leren het echt snel, en dan eten ze zeker niet minder. Of dat is toch mijn ervaring.

Je moet wel consequent zijn en concreet ivm het vers eten. Anders zal ze je blijven 'ompraten'. Zo slim zijn ze wel.
Door *Yvje*
Ok, ja, manipuleren kan ze als de beste.  ::) Ik zal zo veel mogelijk vaste tijden doen, voor zover dat lukt athans met mijn eigen
dingen natuurlijk. Ik kan er weer gourmet door gaan mengen, dat is het enige waar ze het Kvv in accepteert en ook
handig met verstoppen zeg maar.. en ik geef haar meteen met Liam eten omdat ze van hem vaak wel wat mee pikt, dan eten
ze wel naast elkaar maar misschien helpt dit haar juist wat sneller en beter te eten .. Liam zal het niet van d'r afpakken.
Door Limpy
@Martine:dat je geen risico wilt nemen met een zieke kat is natuurlijk begrijpelijk, zou ik ook niet doen.
Ik refereerde ook aan mijn 2 gezonde dwarsliggers, en die laat ik ook niet langer dan een dagdeel overslaan (ze bedenken zich zelf meestal al wel binnen die periode)
Laatst gewijzigd door Limpy op zo 15 jan 2012, 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Door *Yvje*
Nou, vandaag de tweede dag dat ze zo'n 85 gram Kvv krijgt en verder blikvoer erbij.
T'gaat aardig goed nog .. meeste eet ze zonder blik erdoor, alleen de laatste beetjes wel.
Ze eet haar kvv in twee porties op en krijgt in totaal zo'n 4 keer per dag wat eten .. hopelijk gaat het zo door.
Door *Flip*
*Yvje* schreef: Oke oke oke !!! Jullie hebben me weer overtuigd ! Vanaf morgen krijgt ze Kvv
O0
*Yvje* schreef: Nou, vandaag de tweede dag dat ze zo'n 85 gram Kvv krijgt en verder blikvoer erbij.
T'gaat aardig goed nog .. meeste eet ze zonder blik erdoor, alleen de laatste beetjes wel.
Ze eet haar kvv in twee porties op en krijgt in totaal zo'n 4 keer per dag wat eten .. hopelijk gaat het zo door.
super goed nieuws!! Als ze moeilijk gaat doen, ff iets minder KVV en iets meer blik. Volgens mij gaat het helemaal goed komen!!
Door Martine-Tom
Limpy schreef: @Martine:dat je geen risico wilt nemen met een zieke kat is natuurlijk begrijpelijk, zou ik ook niet doen.
Ik refereerde ook aan mijn 2 gezonde dwarsliggers, en die laat ik ook niet langer dan een dagdeel overslaan (ze bedenken zich zelf meestal al wel binnen die periode)
;)
Ik zou het zo graag willen maar ja hij wil niet, en na 2 hypo's durf ik gewoon niet meer dus dan maar niet, maar met bloedend hart hoor!
Door *Yvje*
*Flip* schreef: O0

super goed nieuws!! Als ze moeilijk gaat doen, ff iets minder KVV en iets meer blik. Volgens mij gaat het helemaal goed komen!!
K'hoop het joh !! Ze heeft vandaag gewoon al iets van 100 gram op !! Straks verwen ik haar met haar lekkere portie Bozita !!
Door Too
Kalm aan  hoor met die hoeveelheden....  :o straks is t ineens een bolletje
Zelf zou ik alle porties kvv [evt met een beetje smeermiddel] geven zodat ze ook weinig te kiezen heeft : je eet vers, vers of vers
Door *Yvje*
Ja misschien doe ik dat ook wel. Vandaag gaat al moeizamer, vanochtend wou ze niets, moest ze een paar uur wachten,
toen wel een beetje maar niet veel, nu zojuist ook maar een klein beetje. Moet ik gewoon vast houden aan de vaste tijden
en als ze een keer overslaat haar dan negeren en laten wachten ? Ik geef haar nu dus 4 keer wat te eten ..
Ik zou ook niet nog eens blik apart geven.

Das zo van: weet je't zeker dat je vers wil? Toch niet liever gewoon blik?
Als je haar wil belonen, geef haar dan iets kleins lekkers net nadat ze haar bakje leeg heeft. Of knuffel haar eens goed als ze dat wil. Maar dat ze zo goed eet zal haar zelf ook wel goed doen, en das ook al beloning.
Dat ze zoveel eet wijst er toch op dat ze het wel lekker vind, en helemaal niet zo'n opgave. Dus ik zou dat dan ook zo laten, en het niet moeilijker maken dan het is. Gewoon vers geven, al dan niet met wat blik als het wat moeizamer gaat.  Maar zeker niet meer dan nodig, dat brengt haar enkel van de wijs. Ze moet toch doorkrijgen dat het enkel vers is dat ze krijgt, want dat is de bedoeling.
Door Too
Voor heel veel katten is genoeg ook gewoon genoeg.... en wellicht is zo'n 100gr vers wel genoeg voor poes
Mijn voormalige spichtje heeft gewoon nooit meer gekregen dan  ca 90gr barf/dag [ca 3%] en daar is ze nu dus wat ronder op geworden
-zolang ze gezond, aktief, redelijk bespierd en vrolijk zijn vind ik t geen enkel punt als ze wat knokig zijn, t is net als bij mensen : niet iedereen heeft t zelfde lijf-
Door flin
*Yvje* schreef: Ja misschien doe ik dat ook wel. Vandaag gaat al moeizamer, vanochtend wou ze niets, moest ze een paar uur wachten,
toen wel een beetje maar niet veel, nu zojuist ook maar een klein beetje. Moet ik gewoon vast houden aan de vaste tijden
en als ze een keer overslaat haar dan negeren en laten wachten ? Ik geef haar nu dus 4 keer wat te eten ..
verteren van vers-voer duurt werkelijk langer dan blik of brok, duzz; nee is niet gek!
*Yvje* schreef: K'hoop het joh !! Ze heeft vandaag gewoon al iets van 100 gram op !! Straks verwen ik haar met haar lekkere portie Bozita !!

jaaah... ècht personeel!!!  :D ;D ;D              :P
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door