Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Ook helemaal juist, en daar leeft de prooi zelfs nog!
Vind ik nog wel een heel deel erger om te zien hoe die levend open gereten wordt dan zo'n doodgeboren lam...

En voor wie eraan moest twijfelen: toch kijk ik daar graag naar. Want ik ben dol op grote katachtigen en zeker leeuwen. De interacties ook tijdens de jacht, razend interessant.
Maar het is maar van wiens kant je het bekijkt.

Zo zaten er eens een paar mussen in de tuin, en die zijn in Belgie erg zeldzaam. Dus ik blij (want ik deed ook nog eens een studie op de genetica van de huismus om ze te kunnen helpen), en zat erg te genieten van het musje dat op en neer wipte rond de kippenren.
Komt me daar ineens een roofvogel naar beneden en grits dat musje voor mijn neus weg. Voor ik besefte wat er gebeurde, was het musje verdwenen...  Ik voel nog steeds verdriet als ik daaraan terugdenk.
Maar ik weet zeker: had ik op tv vb een reportage gezien die die roofvogel gevolgd had en het was voor het gemak geen mus maar vb merel geweest, dan was ik net blij geweest dat hij hem had kunnen vangen.
En dat is het verschil in perspectief. Met welke partij je meeleeft.
Nu is dat niet aan de orde ivm dit lam, want dat was toch al dood. Maar goed...
Ook de chimpansee als meest verwante apensoort aan de mens is wel een kanabilistisch (ook andere apensoorten wel eens) maakt dat ze minder leuk? Nee!
Bij elke diersoort komt kanibalisme wel eens voor door allerlei omstandigheden.
Maar om nou een carnivoor te veroordelen omdat hij eenmaal carnivoor is....mwah.

@haba: ik voer mijn katten dus ook hele prooidieren als ratjes, muizen en eendagskuikens, ben ik dan ook moreel onverantwoord bezig qua normen en waarden als ik dat film vor mn neefje van 14 (op zijn nadrukkelijke verzoek) die dat wil gebruiken voor een spreekbeurt over natuurlijke voeding bij honden/katten? Of trek je die grens pas bij schattige lammetjes?
inge58 schreef: En stel nou......je loopt met je hond een gezellige wandeling te maken.Het is mooi weer en er zijn veel mensen buiten.
Je komt langs een weiland en ach jee ......er ligt een lammetje dat zojuist is overleden.
Je hond steekt een paar bananen in zijn oren,springt over het slootje en begint smakelijk aan het lammetje te vreten.
Dat mag ie thuis ook dus........
Ik denk dat ik er niet blij mee zou zijn als het mijn hond was,en de omstanders gaan het je ook niet in dank afnemen.

Mij zal het niet gebeuren want mijn hondjes zijn gelukkig niet aan hele prooien gewend.
Ik heb er ook geen bezwaar tegen het eten van een natuurlijk gestorven dood dier, hier liggen vaak schapen dood in de berm nadat ze minimaal een dag hebben liggen creperen, ben zelf dol op vlees maar toch vegetarisch omdat ik het niet juist vind hoe 'ons vlees' gehouden wordt! Ik heb verscheidende malen alles met eigen ogen aanschouwd in het slachthuis en ook met eigen oren gehoord hoe een pasgeboren kalf loeit om haar moeder die weggevoerd wordt met de placenta er half uit hangend omdat het melktijd is! Het kalf mag het doen met een speen uit een emmer.
Dames stel u voor net na de geboorte terwijl je kind nog nat is van het vruchtwater wordt het huilend naar een andere kamer gemanoeuvreerd, hoe voelt dat? Dus zelfs bij melkconsumptie heb ik mijn vraagtekens en bezwaren.
Mijn honden eten vlees, maar ik dus niet .
En bij dit topic vroeg ik me af of het verstandig is ze in het geheel te voeren of dat je het jachtinstinct dan aanwakkert..... :-[
Bij dit topic
haba: ik voer mijn katten dus ook hele prooidieren als ratjes, muizen en eendagskuikens, ben ik dan ook moreel onverantwoord bezig qua normen en waarden

nee hoor, een kat jaagt van nature ook op ratjes en muizen,maar we willen toch niet dat een hond op lammetjes gaat jagen??????????
Door Martine-Tom
haba schreef: haba: ik voer mijn katten dus ook hele prooidieren als ratjes, muizen en eendagskuikens, ben ik dan ook moreel onverantwoord bezig qua normen en waarden

nee hoor, een kat jaagt van nature ook op ratjes en muizen,maar we willen toch niet dat een hond op lammetjes gaat jagen??????????
Wat heeft dat er nou mee te maken?
Als ik mijn hond brokjes voer dan vliegt hij toch ook niet oncontroleerbaar de ds binnen om alle zakken open te scheuren?  ::)

Overgens wil ik ook niet dat mijn katten jagen  :P
Een hond jaagt van nature net zoveel op lammetjes als katten van nature op muizen.
Alleen krijgen honden daar de kans niet meer voor.  En mag het natuurlijk niet omdat de lammetjes van iemand zijn en de muizen niet.... En dat gewoon not done is, een hond die jaagt voor zijn kost, stel je voor! En voor katten lijkt dat heel normaal. 
Maar biologisch gezien is er geen verschil.  Het is enkel verschillend in mensenogen.
bulutmar schreef: En bij dit topic vroeg ik me af of het verstandig is ze in het geheel te voeren of dat je het jachtinstinct dan aanwakkert..... :-[
Jachtinstinct wakker je hier echt niet mee aan....dit is wel 1 van de grootste misverstanden over het voeren van hele prooidieren..... ik kan mijn honden rustig een konijn, eend of welk dier dan ook laten apporteren zonder dat ze er aan gaan eten....het is maar net hoe je ze opvoedt
Oh, en ik vind dat jagende katten net zo veroordeeld mogen worden als jagende honden (wanneer dit niet voor de jacht is) ..... ik zie daar geen verschil in, en stoor me aan de acceptatie van jagende katten (want die vangen lang niet altijd alleen muizen)
Ja, maar die leer je dat niet zomaar af.
Een kat valt zowiezo maar weinig echt af te leren. Zodra ze alleen is doet ze toch haar eigen zin.
Dus het enige wat je dan kan doen is je tuin afzetten, en dan nog, want als er een vogel in land, heb je het niet meer in de hand...
Door Martine-Tom
jara schreef: Oh, en ik vind dat jagende katten net zo veroordeeld mogen worden als jagende honden (wanneer dit niet voor de jacht is) ..... ik zie daar geen verschil in, en stoor me aan de acceptatie van jagende katten (want die vangen lang niet altijd alleen muizen)
Eens.
Ik wil niet dat mijn hond jaagt, en even zo goed wil ik het ook niet van mijn katten. Ze hebben het heus wel eens gedaan maar dat was echt snel afgelopen.
Al moet ik heel stiekum wel bekennen dat ik een klein beetje trots was op mijn tuinteiger toen aan kwam rennen, met een sprong bovenop de schutting belande en in zijn vlucht een kauw mee nam.

Maar goed, dat is dus wel de laatste keer geweest dat meneer jaagde  ;)
Das helemaal waar. Je kan de potentiele prooi natuurlijk wel een handje helpen door de kat een belletje te laten dragen, er zijn tegenwoordig legio veilige halsbandjes te koop. Een buitenkat het jagen afleren lijkt me een onmogelijkheid.
Hier komen ze gewoon niet buiten en mogen ze jagen op speelgoed, zoals de hond mag stoeien met flossen. Buiten wordt er gejaagd op tennisballen, maar niet meer dan dat.
Er zijn genoeg katten met belletjes om hun nek die de halve regio van de halve fauna ontdoen. Een beetje slimme kat weet zich zo te bewegen dat het belletje niet gaat rinkelen.
Voor zover het belletje wel gaat rinkelen, vind ik dat vooral niet kat-vriendelijk. Katten hebben hele gevoelige oren en de hele dag sterk gerinkel onder hun kin is voor een kat echt oorverdovend.
koekje schreef: Er zijn genoeg katten met belletjes om hun nek die de halve regio van de halve fauna ontdoen. Een beetje slimme kat weet zich zo te bewegen dat het belletje niet gaat rinkelen.
Voor zover het belletje wel gaat rinkelen, vind ik dat vooral niet kat-vriendelijk. Katten hebben hele gevoelige oren en de hele dag sterk gerinkel onder hun kin is voor een kat echt oorverdovend.
Ik heb binnenkatten, ze mogen onder toezicht wel af en toe een uurtje de tuin in. Ben geschrokken van een BBCdocumentaire waar de katten inderdaad bijzonder veel schade aanrichten en dus mogen zij niet jagen want ik richt mijn tuin in als vogel,insect, en diervriendelijk. Hier in Petten houden ze nl enorm van grafzerktuinen. Veel tegels en grind...... :biggrin2: En ik houd van het leven.... ;D
Door Martine-Tom
Ik heb gewoon mazzel, mijn pers is te lomp en lui om te jagen, van de week lag hij te maffen onder een struik met 2 kwetterende merels op nog geen 2 meter afstand  :D
Mijn overleden kat is aangereden geweest en verlamd aan zijn achterhand geraakt, dat is weer bij getrokken maar hij heeft altijd een verminderde functie gehouden, enige wat ie nog kon jagen waren hele oude/zieke/slome dieren en zelfs daar was hij niet meer zo succesvol in  :D
martine-tom schreef: Wat heeft dat er nou mee te maken?
Als ik mijn hond brokjes voer dan vliegt hij toch ook niet oncontroleerbaar de ds binnen om alle zakken open te scheuren?  ::)
en als de slager de deur open laat staan? ;)
maar goed, ieder moet doen wat hem goed lijkt, maar ik vind dit helemaal fout.
dan is er ook nog het feit dat hier een heel hoge boete op staat, een doodgeboren lammetje is srm materiaal(al heet dat bij schapen ,meen ik trm) nog een reden waarom ik niet begrijp waarom men zoiets op het web zet.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door