rob schreef:
Ik heb vorige week een bloedtest laten doen bij mijn blauwe dober voor de schildklier.......bij deze hond is geen melding gedaan dat de hond rauwe voeding krijgt en nu blijkt ze een waarde te hebben van 16...wat dus iets aan de lage kant blijkt....maar wat is nu het belang ervan? wat is er dan anders aan? Bij mijn zwarte teefje is het wel gebeurt met hetzelfde onderzoek.......
Helaas zegt mijn eigen dierenarts dat het een hormonen kwestie is en dus eigenlijk niets met voeding te maken heeft.......wie kan dit goed onderbouwen...zodat ik hem ermee om zijn oren kan slaan....geintje. 
Hij gaat er nog wel achteraan bellen om zekerheid te hebben...maar ja als jezelf kontact zoekt met utrecht krijg je alleen te horen dat het kan via de eigen dierenarts.
Linda
Kijk anders even op deze site:
http://dierenkliniek-de-toren.nl/Specia ... bloed.html
Helemaal onderaan vind je hormonen.
En mijn vraag is dus gelijk welke waarde nu 16 gaf. Was dat T4? Een T4 van 16 is prima en zou mij geen indicatie geven tot schildklierproblemen. Ja, het is wat laag, maar ach, binnen de range. Overigens zegt T4 alleen niet genoeg. Wil je exact weten hoe de schildklier functioneert, moet je een nieuwe bloedtest doen waar ook TSH bepaald wordt. Maar goed, ik liet zelf niet eens opnieuw testen met een waarde van 16.....
Overigens ben ik het met je dierenarts eens: dit heeft niets te maken met voeding. Hoewel ik het wel vreemd vind dat steeds meer honden aan een slechtwerkende (langzaam) schildklier lijden.... Maar goed, voor het zelfde geld heeft dat meer te maken met overmatig vaccineren, slechte voeding, luchtvervuiling of een combinatie van de diversen. Of het heeft niets met dat alles te maken.... Bij mensen denkt men dat het ook erfelijk kan zijn, een schildklierafwijking.