Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Sonja
[quote="tieneke"]
Hoe dan ook, van gezonde en natuurlijke voeding bij een hond heeft hij geen ruk verstand!
Net als mijn Da trouwens ;)
[/quote]

Zoals zoveel da's! >:(
Ik krijg vanavond weer een leerzame les van een da die vorige week het spijsverteringssysteem heeft behandeld. Nadat hij eerst had zitten verkondigen dat het gebit van de hond niet geschikt is om te malen, maar is bedoeld om een prooi te vangen en die in stukken te 'knippen' en dat een hond een kort spijsverteringssysteem heeft dat niet in staat is plantaardig voedsel te verteren tenzij wij mensen het voorbewerken, kwam de uiteindelijke conclusie: Een hond is een echte omnivoor wiens voedsel beslist niet in hoofdzaak uit dierlijk materiaal mag bestaan. Nee, de hond heeft absoluut veel meer voorbewerkte groenten en granen nodig zoals de fabrikanten die in die geweldige brokken stoppen. >:( >:( >:(
Nu zou ik zelf bij zoveel onzin maar het liefst m'n hoofd schudden en denken: volgende hoofdstuk, maar er zijn klasgenoten die weten hoe ik voer en dat op zich wel interessant vinden. Die gingen dus vragen stellen en toen kon een discussie niet uitblijven. Hij voorspelde me dat ik wel eens problemen zou kunnen gaan krijgen met mijn manier van voeren. Ik heb de discussie maar afgesloten met de opmerking dat het toch wel opmerkelijk is dat de problemen die mijn honden hadden toen ze nog brokken aten nu verdwenen zijn. ;)
Door Nelly
[quote="Sonja"]
Ja, jammer is dat hè? Hij heeft er niet echt verstand van, maar hij heeft op de ABHB-vakdag wel even de mogelijkheid genoemd van een vers en rauw dieet ter voorkoming van tandsteen, maar hij had duidelijk alleen nog maar de klok horen luiden zonder te weten waar de klepel hangt. De anti-tandsteenbrokken kregen aanzienlijk meer aandacht. :(
Een kennis van mij is bij hem geweest voor een beugeltje voor haar bouvier en die heeft hem verteld dat ze haar hond meestal vers geeft (ze geeft ook nog wel wat brokken) en dat vond hij prima, dus hij is in ieder geval niet anti-vers en dat is al een pluspunt.
[/quote]Sonja, een beugeltje voor een hond? Hoe gekker gaat het nog worden? In mijn ogen is dit fake, tenminste als de hond voor show en fok gebruikt gaat worden. De kans is veel te groot dat die gebitsfouten, die dan wel netjes verdoezeld zijn, toch gaan ververven.
Kan een da die zoiets doet ook geen goeie da vinden, sorry hoor ::)
Door Angelique
[quote="Nelly"]
Sonja, een beugeltje voor een hond? Hoe gekker gaat het nog worden? In mijn ogen is dit fake, tenminste als de hond voor show en fok gebruikt gaat worden. De kans is veel te groot dat die gebitsfouten, die dan wel netjes verdoezeld zijn, toch gaan ververven.
[/quote]

Of er met de hond gefokt/geshowd gaat worden is de verantwoording van de eigenaar. Wat jij zegt zal ook wel gebeuren, maar je kunt een behandeling niet veroordelen op datgene wat men er mee zou kunnen doen. Er zijn honden zat met gebitten waar ze niet mee kunnen functioneren omdat de gebitten niet sluiten, scheef staan, in gehemelten sluiten, zover over of ondersluiten dat ze continue zeiknatte bekken en dus smetbekken hebben enz.
Het is dan prettig dat je zo'n hond kan laten helpen zonder een al te zware operatie.
Een DA om die reden veroordelen tot een "geen goede DA" gaat mij dan ook net iets te ver.
Door Sonja
[quote="Angelique"]
Of er met de hond gefokt/geshowd gaat worden is de verantwoording van de eigenaar. Wat jij zegt zal ook wel gebeuren, maar je kunt een behandeling niet veroordelen op datgene wat men er mee zou kunnen doen. Er zijn honden zat met gebitten waar ze niet mee kunnen functioneren omdat de gebitten niet sluiten, scheef staan, in gehemelten sluiten, zover over of ondersluiten dat ze continue zeiknatte bekken en dus smetbekken hebben enz.
Het is dan prettig dat je zo'n hond kan laten helpen zonder een al te zware operatie.
Een DA om die reden veroordelen tot een "geen goede DA" gaat mij dan ook net iets te ver.
[/quote]

Juist, er gaat absoluut niet gefokt of geshowd worden met deze hond. Maar bij deze hond bleef de onderkaak in groei achter. Daardoor kwamen de onder- en bovenhoektanden precies tegenover elkaar te staan, waardoor de bovenhoektanden naar buiten groeiden en de onderhoektanden naar binnen groeiden en in het gehemelte prikten. De hond had hier last van en kon er ook niet goed mee eten. Er zijn dan twee opties: de onderhoektanden afzagen of proberen met een beugel de stand van de tanden gedurende de groei nog wat te corrigeren. Omdat het een heel enthousiast hondje was waarmee ze pakwerkplannen hadden is toen gekozen voor de beugel. En dat heeft resultaat gehad. De hond heeft nog altijd een fikse overbeet, maar het gebit past nu wel op elkaar. De hond doet nu met veel plezier pakwerk. Prima oplossing toch?
Door Eef+Stippels
[quote="Nelly"]
Sonja, een beugeltje voor een hond? Hoe gekker gaat het nog worden? In mijn ogen is dit fake, tenminste als de hond voor show en fok gebruikt gaat worden. De kans is veel te groot dat die gebitsfouten, die dan wel netjes verdoezeld zijn, toch gaan ververven.
[/quote]

Maar dat een da over ethiek andere ideeen heeft dan wij, wil nog niet zeggen dat hij medisch niet goed is, toch? Als een eigenaar dat wil en hij doet het, dan wil dat nog niet zeggen dat hij niet goed is, denk ik. Hij kan zijn werk dan toch wel goed doen? Wij zijn zelf met Wandor bij foreest geweest. Onze eigen da had zijn tand afgebroken en de wortel moest door foreest worden verwijderd. Hij deed dit heel netjes en praktisch zonder bloed, echt vakwerk, vond ik.
Door Robian
[quote="Nelly"]
[/quote]

1 van mijn honden heeft als jonge hond ook een beugel gehad.
Zijn bovenhoektanden groeiden naar voren en die zitten nu netjes weer op zijn plaats.
Ik moest kiezen tussen of laten trekken of een beugel.

Shows interesseren me niet, maar als ik naar een show zou willen zou me dat niet tegenhouden.
Het gaat per slot van zake niet alleen om het gebit.
Wel vind ik dat je met zo'n hond niet moet gaan fokken.
Want zoiets wil je niet vererven.

Groetjes,
Sylvia
Door sylvia
[quote="Robian"]
1 van mijn honden heeft als jonge hond ook een beugel gehad.
Zijn bovenhoektanden groeiden naar voren en die zitten nu netjes weer op zijn plaats.
Ik moest kiezen tussen of laten trekken of een beugel.

Shows interesseren me niet, maar als ik naar een show zou willen zou me dat niet tegenhouden.
Het gaat per slot van zake niet alleen om het gebit.
Wel vind ik dat je met zo'n hond niet moet gaan fokken.
Want zoiets wil je niet vererven.

Groetjes,
Sylvia

[/quote]

Het is alleen wel zo dat er zat fokkers zijn die hun hond het gebit laten restaureren en dan hun reu gewoon ter dekking geven, zonder erbij te vertellen dat het mooie gebit met dank aan meneer Forreest is
Laatst gewijzigd door sylvia op do 10 mar 2005, 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Robian
[quote="sylvia"]
Het is alleen wel zo dat er zat fokkers zijn die hun hond het gebi laten restaureren en dan hun reu gewoon ter dekking geven, zonder erbij te vertellen dat het mooie gebit met dan aan meneer Forreest is
[/quote]

Dan zijn ze de naam fokker niet waard.
Als goede fokker gaat het belang van je ras voor.

Maar goed, je hebt gelijk, zo gaat het vaak in de praktijk wel.
Door crutz
[quote="Ordell"]
Dat is een beetje een rare uitspraak van hem. Ik zal hem er op aanspreken als ik Gino daar heb laten rontgen.... >:(
[/quote]

je hebt Gino uiteindelijk niet bij Kappen laten rontgenen, toch ???

ik weet van de keren dat ik daar met Ace en Umi geweest ben (HD/ED foto's en PennHip) dat hij zeker niet negatief tegen over vers staat, maar dat hij er idd erg weinig vanaf weet

zal vandezomer eens met hem praten als we Umi en Delwyn gaan laten rontgenen......
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door