Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Ordell
[quote="Karin & Pyrs"]
Ik had kleintje ook tussen aanhalingstekens gezet ..... ::)
Ze zijn niet echt klein, maar wel een stuk kleiner dan een Pyr en zeker niet zo zwaar van bone .....
Een Pyr groeit ook door totdat hij ca. 3-3,5 jaar is .......
en voor mij hoeft ie dan niet met 1,5 jaar al compleet te zijn ... :-\
Pyrteven: 65-74 cm Pyrreuen 72-80 cm
De bespiering gaat in verhouding ook niet zo snel als het groeien, daarom is het zo belangrijk dat het niet te hard gaat.
PRECIES 1 kg per ELKE week is moeilijk, maar je kunt het wel binnen de perken houden ..........
Inderdaad een kilo is een kilo en niet 3 kilo (wat ook vaak per week gebeurt bij een Pyr die te veel krijgt en dan helemaal uitelkaar groeit ....... :'()
[/quote]

Ik denk zelf dat het niet zo veel uitmaakt, mits je voeding van hoge kwaliteit verstrekt. Wanneer de hond schraal blijft, en dat geldt voor iedere hond, dan kun je slechts minder voeding gaan geven. Sommige Herderlijnen zijn ook pas met 3 jaar geheel uitgezwaard, dus m.i. maakt het als het allemaal normaal doorgroeit, niet heel veel uit...
Op brokken wordt het een ander verhaal, dan ben ik het met je eens.
Gino is echt weken aan een stuk 1,4 tot anderhalve kilo per week aangekomen, zonder groeiproblemen. Dus met inmiddels 70 cm schofthoogte en 39 kilo zouden er net zo goed problemen zijn ontstaan als met een pyr toch?
Ik vraag me alleen af waar die 1 kilo per week op is gebaseerd... ;)
Door Ordell
[quote="Karin & Pyrs"]
Leidraad om het binnen de perken te houden ........

[/quote]

Wat zou er kunnen ontstaan in het geval dat een pyr wel zo hard groeit..?
Door Lizzy
Volgens mijn ex DA is de kilo per week gebaseerd op het rustig en gelijkmatig opgroeien van de hond. De botten krijgen op die manier de kans om gezond te worden. Zo niet loop je de kans op orthopedische problemen.

Atjo Westerhuis schrijft er ook over trouwens:

"Vuistregel is, dat kleine en middelgrote rassen (volwassen gewicht lichter dan 25 kg) 50% van hun volwassen lichaamsgewicht bereiken op de leeftijd van circa 4 maanden, grote honden (volwassen gewicht zwaarder dan 25 kg) op de leeftijd van circa 5 maanden.
Het is goed om zich bewust te zijn van dit fenomeen, omdat hiermee een overgewicht door teveel energietoevoer op een cruciaal moment tijdens de groei kan worden voorkómen".

Volgens mijn berekening praat je bij een middelgrote hond (van 25 kilo) over 0,75 kg per week en bij een grote hond (van 50 kilo) over 1,25 kilo per week dat hij/zij aan mag komen.

Komt van deze URL http://www.uwdierenkliniek.nl/bib-voedinggroei.htm
Door Ordell
[quote="Lizzy"]
Volgens mijn ex DA is de kilo per week gebaseerd op het rustig en gelijkmatig opgroeien van de hond. De botten krijgen op die manier de kans om gezond te worden. Zo niet loop je de kans op orthopedische problemen.

Atjo Westerhuis schrijft er ook over trouwens:

"Vuistregel is, dat kleine en middelgrote rassen (volwassen gewicht lichter dan 25 kg) 50% van hun volwassen lichaamsgewicht bereiken op de leeftijd van circa 4 maanden, grote honden (volwassen gewicht zwaarder dan 25 kg) op de leeftijd van circa 5 maanden.
Het is goed om zich bewust te zijn van dit fenomeen, omdat hiermee een overgewicht door teveel energietoevoer op een cruciaal moment tijdens de groei kan worden voorkómen".

Volgens mijn berekening praat je bij een middelgrote hond (van 25 kilo) over 0,75 kg per week en bij een grote hond (van 50 kilo) over 1,25 kilo per week dat hij/zij aan mag komen.

Komt van deze URL http://www.uwdierenkliniek.nl/bib-voedinggroei.htm
[/quote]

Dus de uitloop is naar 1,25 kilo, daar kan ik mee leven.... ;) 8)
[quote="Karin & Pyrs"]
Hoe kom je daar nu weer bij ........... ??? ???
[/quote]
dit staat bij de raad van beheer op de site

Schofthoogte reuen 70 - 80 cm, teven 65 - 72 cm met een afwijking van 2 cm naar boven bij uitmuntende exemplaren
[quote="sylvia"]

Schofthoogte reuen 70 - 80 cm, teven 65 - 72 cm met een afwijking van 2 cm naar boven bij uitmuntende exemplaren
[/quote]

nou dat klopt helemaal niet meer ::)
essie is 76 cm en toen we wilden fokken met dr heb ik eerst nog navraag gedaan of ze niet te hoog was,
dit was niet zo zeiden ze.
het was idd geval 74 cm geworden en als t goed was werd t 76 cm.
zo niet is essie dus te groot :( ???
Door K@rin
[quote="danielle1980"]
staat ook op verschillende site van pyrfokkers hoor.
ook de reuen tot 82 cm
[/quote]

Bij welke Pyr-fokkers staat dat dan ???

De rasstandaard is ca. 2 jaar geleden aangepast en daarin is de hoogte van de teef opgeschroefd van 72 naar 74 cm.

De UITZONDERING een afwijking van 2 cm naar boven bij PERFECT GETYPEERDE exemplaren is gebleven ......
Dit is dus NIET de standaard, maar betreft alleen bepaalde uitzonderingen .......
Door K@rin
[quote="sylvia"]

[/quote]

Ja, helaas loopt de Raad wel eens wat achter ::) ::) ;)
[quote="Karin & Pyrs"]
Bij welke Pyr-fokkers staat dat dan ???

De rasstandaard is ca. 2 jaar geleden aangepast en daarin is de hoogte van de teef opgeschroefd van 72 naar 74 cm.

De UITZONDERING een afwijking van 2 cm naar boven bij PERFECT GETYPEERDE exemplaren is gebleven ......
Dit is dus NIET de standaard, maar betreft alleen bepaalde uitzonderingen .......

[/quote]

zal nog eens even kijken voor je,
had t echt zien staan,
maar was dus al voor es dr dekking.

maar dan is essie dus wel te groot ??? :o >:(
[quote="danielle1980"]
zal nog eens even kijken voor je,
had t echt zien staan,
maar was dus al voor es dr dekking.

maar dan is essie dus wel te groot ??? :o >:(
[/quote]

ach iedere hond heeft wel wat