Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door sylvia
Ordell schreef: Tuurlijk heeft een hond niet genoeg aan enkel spiervlees, dat heb ik al even eerder geschreven, maar dat bedoel ik niet. Het gaat erom dat de term "all-meat sydroom", net als eiwitfractie, een verzinsel is van de brokkenindustrie en het ziektebeeld hiervan nergens staat beschreven, laat staan wetenschappelijk onderzocht... ;)
maar zo zijn er wel meer dingen niet beschreven of wetenschappelijk bewezen die wel zo zijn, en volgens mij is het wel wetenschappelijk bewezen dat als je alleen vlees voert je hond een calcium tekort oploopt alleen of ze daar de wetenschappelijke term op een dossier aan verbinden van all meatsyndrome is wat anders, het feit blijft dat iedereen dat er wel mee bedoelt
Door Lizzy
Is me trouwens nog steeds niet duidelijk wat je hier nou exact mee bedoelt:

"Heel jammer dat zulke verhalen de kop blijven opsteken, en vaak klakkeloos worden overgenomen door rauw-voerders, en bovendien nog gewaardeerd worden met allerlei onzin formules".
Door Ordell
Lizzy schreef: Is me trouwens nog steeds niet duidelijk wat je hier nou exact mee bedoelt:

"Heel jammer dat zulke verhalen de kop blijven opsteken, en vaak klakkeloos worden overgenomen door rauw-voerders, en bovendien nog gewaardeerd worden met allerlei onzin formules".

je leest het steeds terug, vooral op andere forums, en er wordt zomaar aangenomen dat een hond hier ziek van kan worden, terwijl hier nog nooit naar is onderzocht... ;)
Door sylvia
Ordell schreef: je leest het steeds terug, vooral op andere forums, en er wordt zomaar aangenomen dat een hond hier ziek van kan worden, terwijl hier nog nooit naar is onderzocht... ;)

Ik denk wel dat er onderzocht is dat een hond of kat for that matter ziek worden van een voeding zonder calciumbron.
Door chooky
zoek eens op NSH evt samen met all-meat.
Kijk anders even bij vertaalde artikelen van Ian Billinghurst. Hij heeft ook geschreven over het AMS.
Door Ordell
chooky schreef: zoek eens op NSH evt samen met all-meat.
Kijk anders even bij vertaalde artikelen van Ian Billinghurst. Hij heeft ook geschreven over het AMS.
Er is erg veel geschreven over het all-meat syndrom, evenals eiworfractie......er is alleen nog nooit onderzoek naar het ziektebeeld gedaan.. ;)
Door sylvia
Ordell schreef: Er is erg veel geschreven over het all-meat syndrom, evenals eiworfractie......er is alleen nog nooit onderzoek naar het ziektebeeld gedaan.. ;)
Misschien niet onder de noemer all meatsyndrome, heel vaak krijgen dingen een populaire naam die onder de mensen een vaste plek krijgt terwijl dit niet een wetenschappelijke naam is, dus zelfde beestje andere naam
Door Ordell
sylvia schreef: maar zo zijn er wel meer dingen niet beschreven of wetenschappelijk bewezen die wel zo zijn, en volgens mij is het wel wetenschappelijk bewezen dat als je alleen vlees voert je hond een calcium tekort oploopt alleen of ze daar de wetenschappelijke term op een dossier aan verbinden van all meatsyndrome is wat anders, het feit blijft dat iedereen dat er wel mee bedoelt
Uiteraard krijg je van te weinig calcium slechte botten, maar ik heb toch nergens geschreven dat je geen bot moet geven? ;)
Ik hebben het over de stemmingmakerij rond het niet bestaande begrip "all meat syndroom" en het begrip "eiwitfractie".
Vooral dat laatste is door het antwoord van Tannetje ook ontkracht... ;)
Door sylvia
Ordell als je "alle" berichten leest zie je dat er al verschillende keren is gezegd dat met het all meatsyndrome bedoeld wordt dat een hond of kat alleen vlees te eten krijgt zonder bot of andere calciumbron
Door chooky
Dat is ook hoe Billinghurst erover schrijft.
NSH, Nutritional Secondary Hyperthyroidism is een afwijking aan het skelet, naar men aanneemt veroorzaakt door eenzijdinge voeding (hoofdzakelijk vlees, geen botten).
In het artikel waar ik het over had (ik kan het origineel iet vinden, alleen de vertaalde versie op de BN website) staat ook vrij specifiek beschreven aan welke aandoeningen de honden leden en werd een experiment op pups beschreven.
Door chooky
Dat fabrikanten het gebruiken voor hun inkomsten, is net zoiets als dat ze het begrip 'vleeseter' ombouwen tot een dier wat alleen vlees eet. Dit is gewoon een definitie aan een woord geven die het van origine niet heeft.
Door Lizzy
Volgens mij hebben we het hier over 2 verschillende dingen:

1)Voedingsfabrikanten die ingewikkelde dingen roepen als "eiwitfractie" en "all meat syndrome" om hun eigen troep aan de markt te brengen en mensen af te schrikken (zoals Ordell zegt) van het zelf samenstellen of voeren van versvlees.

Dat gebeurd inderdaad wel. Maar als je je daar als mens direct door af laat schrikken en verder geen research pleegt: dan ben je ook wel een beetje een sukkel ook zeg.... Maar goed, ik blijf van mening dat de eiwitfractie voor voerfabrikanten WEL interessant is omdat zij over het algemeen met slechte tot minder goede eiwitbronnen werken. Loopt je eiwitfractie dan de spuigaten uit, lijkt me dat niet gezond. Hoewel er wel heel veel geluiden zijn momenteel zie aangeven dat de hoeveelheid eiwit niet interessant is.... Wie het weet mag het zeggen. Ik zou zelf nooit een kant-en-klaar voer willen voeren met een belachelijk hoge eiwitfractie (brok maar ook geen versvlees). Maar ik weet dat mijn eigen samengestelde voer wel een hoge eiwitfractie bevat en dat zal me een worst wezen want ik weet welke kwaliteit eiwit ik gebruik (laatst las ik weer ergens dat kopvlees nauwelijks voedingsstoffen bevat).

2)All meat syndrome: wij (behalve Ordell dan) verstaan daar allemaal onder "een dieet van vlees en vlees en orgaanvlees". Dus: een hond loopt tekorten op. Een calcium tekort, maar meerdere tekorten. Dit is een kreet die sommige dierenartsen roepen als je bijv. zegt dat je versvlees geeft. Die lui hebben nog nooit van versvlees gehoord en denken dat jij zegt 'vers vlees' en zij vinden het nodig om jou erop te moeten wijzen dat je hond kapot gaat als je hem alleen vlees geeft. Leg je dan uit dat je over een complete voeding praat en dus ook gemalen botten enzo geeft: dan zijn ze weer happy.

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit iemand het 'all meat syndrome' zien gebruiken om mensen van het versvlees en barf af te houden. Maar het is wel belangrijk dat mensen weten dat je een hond niet alleen kunt voeren met vlees. Ik heb het hier dus niet over 'hele prooidieren' maar over vlees. Er zijn nog steeds mensen op deze aarde die hun Chiwhawha (jaha, dat schrijf je niet zo) tartaar, hart, lever rosbief voeren. Ik mag toch aannemen dat jij Ordell ook weet dat dit niet voldoende is. Om deze reden krijgen dit soort hondjes trouwens bij bevallingen vaak last van eclampsie. Gewoon geen calcium in het lijf aanwezig dat ze kan onttrekken voor de melk voor de pups.....
Door chooky
Lizzy schreef:
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit iemand het 'all meat syndrome' zien gebruiken om mensen van het versvlees en barf af te houden.
Ik ben het wel vaak tegengekomen, zelfs bij wetenschappers, oa het artikel waar Billinghurst op reageerde. maar al die mensen weten absoluut niet wat barf inhoudt. Ik ben zelfs mensen tegengekomen die zelf de 'barf' methode menen aan te hangen en het benoemen als een all-meat-diet, maar dat ligt natuurlijk niet aan het niet-bestaan van het all-meat-syndrom (oftewel NSH), maar aan het gebrek aan kennis van diverse personen, die oftewel de term 'barf' niet snappen, aftewel all-meat-diet niet vatten.
Door Lizzy
chooky schreef: Ik ben het wel vaak tegengekomen, zelfs bij wetenschappers, oa het artikel waar Billinghurst op reageerde. maar al die mensen weten absoluut niet wat barf inhoudt. Ik ben zelfs mensen tegengekomen die zelf de 'barf' methode menen aan te hangen en het benoemen als een all-meat-diet, maar dat ligt natuurlijk niet aan het niet-bestaan van het all-meat-syndrom (oftewel NSH), maar aan het gebrek aan kennis van diverse personen, die oftewel de term 'barf' niet snappen, aftewel all-meat-diet niet vatten.
OK, maar dit is dan inderdaad een kwestie van de vier O's!

(Onwetendheid, Onbenulligheid, Onkundigheid, Oliedommigheid).
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 07 dec 2004, 10:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Door An
Phoe wat een gedoe om een woord zeg. Wat maakt het nu uit of je het all meat syndrom noemt of wat anders. We weten toch allemaal dat een hond enkel en alleen met vlees voeren niet goed is en dat dat zich onherroeppelijk wreekt. Daar hoeft toch zelfs geen onderzoek naar gedaan te worden. Als je gewoon gaat kijken welke stoffen allemaal in vlees zitten en dan welke stoffen een hond nodig heeft dan ga je zien dat beide lijstjes niet overeen komen toch? Dan kan je makkelijk gaan zoeken welk de gevolgen zijn van het ontbreken van elke stof die niet in vlees zit uit een hondenvoeding et voila je hebt de gevolgen van enkel vlees voeren.

Wortelen zijn gezond voor mensen, maar enkel en alleen wortelen eten is niet goed. Of je dat dan het all wortel syndroom noemt of wat anders wat doet dat er toe, het is niet goed punt.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door