Ik kan alleen antwoord geven voor de tijd dat ik het fokken hier meemaak, wat nu zo'n 4 jaar is, waarvan ik het eerste jaar alleen deeltijd hier was.
1)Welk ras fok je?
Alaska Malamutes
2)Hoe lang fok je honden?
4 jaar
3)Hoeveel nesten heb je gefokt?
7 nesten
4)Waarom fok je honden?
We werken met ze. En we vinden het leuk.
5)Is er wel eens iets mis gegaan met een moeder hond tijdens bevalling/zoogperiode? Zo ja, wat?
Een keer heeft een teefje eclampsie gehad. Niets aan overgehouden. De pups waren bijna 8 weken.
6)Is er wel eens iets mis gegaan met de pups? Zo ja, wat?
- 5 pups overleden, ze waren misvormd. Ik denk aan een virus, maar ben niet zeker wat het is geweest. 2 pups blijven leven, in goede gezondheid, behalve dat een van hen zeer schichtig is. We vermoeden dat dit komt door de stress die ze heeft meegemaakt direct na en misschien ook voor de bevalling. Moeder heeft verder nergens last van gehad.
- 2 pups van 8 overleden, misschien omdat ze zwak waren, misschien omdat de moederhond op ze is gaan liggen.
- 1 pup van 2 overleden door misvormd bekkie, kon niet drinken. De moeder hond heeft morning after gekregen na een ongewenste dekking. Bleek dus uiteindelijk toch zwanger van 2 pups, waarvan er eentje mooi is uitgegroeid.
-1 pup van 6 overleden.
- 3 pups van 7 overleden.
Even toelichten: we grijpen niet in na bevallingen bij zwakke pups de eerste week zo ongeveer, of misschien wel langer, maar tot nu toe zijn er nooit pups overleden na die eerste week. Er komt een punt waarop we wel zouden ingrijpen, dat zal dan een beetje op gevoel gaan, maar heb ik iig nog niet meegemaakt. De pups die de eerste week doorkomen zijn altijd prima gezond opgegroeid. We laten geen doodsoorzaken onderzoeken, maar bijna altijd is wel te zien dat de overleden pups al van begin zwakker waren, niet perse kleiner, maar gewoon minder beweeglijk, of erg schreeuwerig (door honger als ze niet goed drinken) of anderszins net wat ander gedrag. Maar soms is het ook volkomen onduidelijk. En ik was er niet bij, maar Stef legde ooit een ogenschijnlijk in orde pup die aan zijkant was geraakt aan mams tepel waarna mams de pup duidelijk weer afstootte. Daar gaan we dan niet tegenin.
7)Vaccineer jij tegen Herpes? Zo ja, waarom? Zo nee, waarom niet?
Nee, vind ik niet nodig.
8)Was er iemand bij je, bij de eerste keer dat je hond ging bevallen? Zo ja, waarom? Zo nee, waarom niet?
Mijn vriend, maar hij was daarvoor altijd alleen. Los van het feit dat hier geen dierenartsen beschikbaar zijn om langs te komen (te verweg, te druk, zeker geen 24/7 instelling) en we niemand kennen die zou kunnen helpen, vind ik het ook gewoon fijn om samen te zijn en onze eigen weg te volgen.
9)Is er wel eens uberhaubt iets mis gegaan tijdens de bevalling? Zo ja, wat? En wat heb je gedaan?
Tijdens bevallingen is niets misgegaan. Wel was een teefje (inmiddels gecastreerd) altijd laat en had pijnlijke weeën, maar de bevallingen verliepen verder goed.
10)Hoe selecteer je pupkopers? Welke vragen stel je mogelijke pupkopers?
We wijzen mensen eerst heel duidelijk op alle nadelen en op alles wat de hond nodig gaat hebben en op de consequenties als de hond niet krijgt wat hij nodig heeft. Op basis daarvan haakt een deel af. Degene die dan nog interesse hebben spreken we verder per mail, of ze komen langs. Daar heeft tot nu toe niemand tussen gezeten die we hebben geweigerd. Alleen wel de hoeveelheid pups, sommige mensen willen er 2 tegelijk, dat doen we in principe niet.
11)Hoeveel pupkopers wil je minimaal op je wachtlijst hebben voordat je het nest fokt? Hoeveel pups krijgt jouw ras gemiddeld?
We hebben nauwelijks een wachtlijst. Af en toe is er een vraag om een pup, maar we zeggen dan dat ze ons zelf in de gaten moeten houden en pas weer contact kunnen opnemen als er daadwerkelijk een nest geboren is. Ik denk dat 6 gemiddeld is voor de malamute.
12)Adverteer je voor je pups? En zo ja, waar?
In een internetkrant waar alle (ras)honden worden aangeboden.
13)Vind je het acceptabel dat pupkopers werken en zo ja, hoeveel uur maximaal?
Ja, nadat we ze gewezen hebben op de dingen waarvan wij vinden dat ze die moeten weten is de rest hun eigen verantwoordelijkheid. In Estland is de situatie wel anders dan in NL, mensen wonen ruim, vooral wat buitenplaats betreft en vaak wonen gepensioneerde ouders nog in huis.