Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Esther Q
Ik kan alleen antwoord geven voor de tijd dat ik het fokken hier meemaak, wat nu zo'n 4 jaar is, waarvan ik het eerste jaar alleen deeltijd hier was.
1)Welk ras fok je?
Alaska Malamutes
2)Hoe lang fok je honden?
4 jaar
3)Hoeveel nesten heb je gefokt?
7 nesten
4)Waarom fok je honden?
We werken met ze. En we vinden het leuk.
5)Is er wel eens iets mis gegaan met een moeder hond tijdens bevalling/zoogperiode? Zo ja, wat?
Een keer heeft een teefje eclampsie gehad. Niets aan overgehouden. De pups waren bijna 8 weken.
6)Is er wel eens iets mis gegaan met de pups? Zo ja, wat?
- 5 pups overleden, ze waren misvormd. Ik denk aan een virus, maar ben niet zeker wat het is geweest. 2 pups blijven leven, in goede gezondheid, behalve dat een van hen zeer schichtig is. We vermoeden dat dit komt door de stress die ze heeft meegemaakt direct na en misschien ook voor de bevalling. Moeder heeft verder nergens last van gehad.
- 2 pups van 8 overleden, misschien omdat ze zwak waren, misschien omdat de moederhond op ze is gaan liggen.
- 1 pup van 2 overleden door misvormd bekkie, kon niet drinken. De moeder hond heeft morning after gekregen na een ongewenste dekking. Bleek dus uiteindelijk toch zwanger van 2 pups, waarvan er eentje mooi is uitgegroeid.
-1 pup van 6 overleden.
- 3 pups van 7 overleden.
Even toelichten: we grijpen niet in na bevallingen bij zwakke pups de eerste week zo ongeveer, of misschien wel langer, maar tot nu toe zijn er nooit pups overleden na die eerste week. Er komt een punt waarop we wel zouden ingrijpen, dat zal dan een beetje op gevoel gaan, maar heb ik iig nog niet meegemaakt. De pups die de eerste week doorkomen zijn altijd prima gezond opgegroeid. We laten geen doodsoorzaken onderzoeken, maar bijna altijd is wel te zien dat de overleden pups al van begin zwakker waren, niet perse kleiner, maar gewoon minder beweeglijk, of erg schreeuwerig (door honger als ze niet goed drinken) of anderszins net wat ander gedrag. Maar soms is het ook volkomen onduidelijk. En ik was er niet bij, maar Stef legde ooit een ogenschijnlijk in orde pup die aan zijkant was geraakt aan mams tepel waarna mams de pup duidelijk weer afstootte. Daar gaan we dan niet tegenin.
7)Vaccineer jij tegen Herpes? Zo ja, waarom? Zo nee, waarom niet?
Nee, vind ik niet nodig.
8)Was er iemand bij je, bij de eerste keer dat je hond ging bevallen? Zo ja, waarom? Zo nee, waarom niet?
Mijn vriend, maar hij was daarvoor altijd alleen. Los van het feit dat hier geen dierenartsen beschikbaar zijn om langs te komen (te verweg, te druk, zeker geen 24/7 instelling) en we niemand kennen die zou kunnen helpen, vind ik het ook gewoon fijn om samen te zijn en onze eigen weg te volgen.
9)Is er wel eens uberhaubt iets mis gegaan tijdens de bevalling? Zo ja, wat? En wat heb je gedaan?
Tijdens bevallingen is niets misgegaan. Wel was een teefje (inmiddels gecastreerd) altijd laat en had pijnlijke weeën, maar de bevallingen verliepen verder goed.
10)Hoe selecteer je pupkopers? Welke vragen stel je mogelijke pupkopers?
We wijzen mensen eerst heel duidelijk op alle nadelen en op alles wat de hond nodig gaat hebben en op de consequenties als de hond niet krijgt wat hij nodig heeft. Op basis daarvan haakt een deel af. Degene die dan nog interesse hebben spreken we verder per mail, of ze komen langs. Daar heeft tot nu toe niemand tussen gezeten die we hebben geweigerd. Alleen wel de hoeveelheid pups, sommige mensen willen er 2 tegelijk, dat doen we in principe niet.
11)Hoeveel pupkopers wil je minimaal op je wachtlijst hebben voordat je het nest fokt? Hoeveel pups krijgt jouw ras gemiddeld?
We hebben nauwelijks een wachtlijst. Af en toe is er een vraag om een pup, maar we zeggen dan dat ze ons zelf in de gaten moeten houden en pas weer contact kunnen opnemen als er daadwerkelijk een nest geboren is. Ik denk dat 6 gemiddeld is voor de malamute.
12)Adverteer je voor je pups? En zo ja, waar?
In een internetkrant waar alle (ras)honden worden aangeboden.
13)Vind je het acceptabel dat pupkopers werken en zo ja, hoeveel uur maximaal?
Ja, nadat we ze gewezen hebben op de dingen waarvan wij vinden dat ze die moeten weten is de rest hun eigen verantwoordelijkheid. In Estland is de situatie wel anders dan in NL, mensen wonen ruim, vooral wat buitenplaats betreft en vaak wonen gepensioneerde ouders nog in huis.
Door Angelique
Lizzy schreef: :'(

Mag ik vragen, komt dit vaak voor mastitis? En hoe wordt het behandeld (in de regel)?
Het komt best regelmatig voor, vooral bij kleinere nesten. De eerste keer had de teef 1 pup en ontwikkelde ze een ontsteking aan één van de achterste tepels. Een goed gevulde dus. Daar is Ab ingegaan, gekoeld, afgeplakt zodat zuiplap dusty er niet meer aan kon lurken. Regelmatig afgetapt en dat was met een paar dagen over.

Bij Angels gebeurde het dus al voor de bevalling. Eén van de voorste tepels. Ook hier met Ab en kouwe lappen aan de gang, maar het werd met de dag beroerder. Toen verder gespeurd wat we konden doen en toen kwamen we de warme lappen tegen. Dat gaan doen en halleluja, de melk wilde er eindelijk uitkomen, na het aftappen weer terugkoelen en dat een x-aantal keren per dag. Angels borst is uiteindelijk open geknapt, iets wat je eigenlijk probeert te voorkomen omdat het zo'n schrikbeeld is, maar wat achteraf gezien de weg naar genezing was, want toen kon in 1x al die melk, met bloed en andere ontstekingszooi eruit komen.
Een volgende keer (behoedde me please...) zal ik dan ook zeker Hepar sulfuris erbij geven om doorbraak van de infectie, wat in deze gewoon een groot abces was geworden te bevorderen.

Ter illustratie

Afbeelding

De lijntjes rond de tepel, daar stond de huid letterlijk op scheuren, zo strak stond het, want er werd meer vocht aangemaakt, dan we er via de tepel uitkregen. De lichte plekken bovenin zijn de plekken waar uiteindelijk het gat viel en zo alle zooi eruit kon.

Ik had natuurlijk geen pups erbij, maar normaliter zorg je ervoor dat de pups die tepel niet meer kunnen gebruiken en laat je ze wel bij de rest drinken. Punt 1: omdat er niets boven moedermelk gaat en punt 2, het feit dat een tepel niet gebruikt wordt en toch volstroomt de veroorzaker van de ontsteking is.
Door Borke
Mastitis, een keer meegemaakt met een poes.
Ongelofelijk, ik ging om 09.00 uur de deur uit, kom 3 uur later thuis en moederpoes nergens te vinden en alle kittens (2.5 week oud) gillen en krijsen.
Moederpoes was op sterven na dood.
Direct met haar naar DA, AB injectie, AB kuurtje mee en de tip van de DA dat er waarschijnlijk een groot gat in de tepel zou vallen en dat gebeurde ook, ter grootte van een rijksdaalder.

Kittens weggehouden en om de 2 uur gevoerd en een vriendin kwam langs als ik afspraken buiten de deur had.
Veel vrije dagen opgenomen en gelukkig een begripvolle werkgever, ook al had hij niets met dieren.

Kittens bleken later licht tot sterk allergisch (2 van de 5 en dat heb ik daarna nooit meer gehad voor zover is teruggerapporteerd door de eigenaren).
Wond was pas na 2.5 week dicht, was een drama periode....
Door Lizzy
Esther Q schreef: Ik kan alleen antwoord geven voor de tijd dat ik het fokken hier meemaak, wat nu zo'n 4 jaar is, waarvan ik het eerste jaar alleen deeltijd hier was.
1)Welk ras fok je?
Alaska Malamutes
4 jaar
7 nesten
4)Waarom fok je honden?
We werken met ze. En we vinden het leuk.
5)Is er wel eens iets mis gegaan met een moeder hond tijdens bevalling/zoogperiode? Zo ja, wat?
Een keer heeft een teefje eclampsie gehad. Niets aan overgehouden. De pups waren bijna 8 weken.
- 5 pups overleden, ze waren misvormd. Ik denk aan een virus, maar ben niet zeker wat het is geweest. 2 pups blijven leven, in goede gezondheid, behalve dat een van hen zeer schichtig is. We vermoeden dat dit komt door de stress die ze heeft meegemaakt direct na en misschien ook voor de bevalling. Moeder heeft verder nergens last van gehad.
- 2 pups van 8 overleden, misschien omdat ze zwak waren, misschien omdat de moederhond op ze is gaan liggen.
- 1 pup van 2 overleden door misvormd bekkie, kon niet drinken. De moeder hond heeft morning after gekregen na een ongewenste dekking. Bleek dus uiteindelijk toch zwanger van 2 pups, waarvan er eentje mooi is uitgegroeid.
-1 pup van 6 overleden.
- 3 pups van 7 overleden.
Even toelichten: we grijpen niet in na bevallingen bij zwakke pups de eerste week zo ongeveer, of misschien wel langer, maar tot nu toe zijn er nooit pups overleden na die eerste week. Er komt een punt waarop we wel zouden ingrijpen, dat zal dan een beetje op gevoel gaan, maar heb ik iig nog niet meegemaakt. De pups die de eerste week doorkomen zijn altijd prima gezond opgegroeid. We laten geen doodsoorzaken onderzoeken, maar bijna altijd is wel te zien dat de overleden pups al van begin zwakker waren, niet perse kleiner, maar gewoon minder beweeglijk, of erg schreeuwerig (door honger als ze niet goed drinken) of anderszins net wat ander gedrag. Maar soms is het ook volkomen onduidelijk. En ik was er niet bij, maar Stef legde ooit een ogenschijnlijk in orde pup die aan zijkant was geraakt aan mams tepel waarna mams de pup duidelijk weer afstootte. Daar gaan we dan niet tegenin.
Nee, vind ik niet nodig.
8)Was er iemand bij je, bij de eerste keer dat je hond ging bevallen? Zo ja, waarom? Zo nee, waarom niet?
Mijn vriend, maar hij was daarvoor altijd alleen. Los van het feit dat hier geen dierenartsen beschikbaar zijn om langs te komen (te verweg, te druk, zeker geen 24/7 instelling) en we niemand kennen die zou kunnen helpen, vind ik het ook gewoon fijn om samen te zijn en onze eigen weg te volgen.
9)Is er wel eens uberhaubt iets mis gegaan tijdens de bevalling? Zo ja, wat? En wat heb je gedaan?
Tijdens bevallingen is niets misgegaan. Wel was een teefje (inmiddels gecastreerd) altijd laat en had pijnlijke weeën, maar de bevallingen verliepen verder goed.
We wijzen mensen eerst heel duidelijk op alle nadelen en op alles wat de hond nodig gaat hebben en op de consequenties als de hond niet krijgt wat hij nodig heeft. Op basis daarvan haakt een deel af. Degene die dan nog interesse hebben spreken we verder per mail, of ze komen langs. Daar heeft tot nu toe niemand tussen gezeten die we hebben geweigerd. Alleen wel de hoeveelheid pups, sommige mensen willen er 2 tegelijk, dat doen we in principe niet.
11)Hoeveel pupkopers wil je minimaal op je wachtlijst hebben voordat je het nest fokt? Hoeveel pups krijgt jouw ras gemiddeld?
We hebben nauwelijks een wachtlijst. Af en toe is er een vraag om een pup, maar we zeggen dan dat ze ons zelf in de gaten moeten houden en pas weer contact kunnen opnemen als er daadwerkelijk een nest geboren is. Ik denk dat 6 gemiddeld is voor de malamute.
In een internetkrant waar alle (ras)honden worden aangeboden.
Ja, nadat we ze gewezen hebben op de dingen waarvan wij vinden dat ze die moeten weten is de rest hun eigen verantwoordelijkheid. In Estland is de situatie wel anders dan in NL, mensen wonen ruim, vooral wat buitenplaats betreft en vaak wonen gepensioneerde ouders nog in huis.
Jij ook heel erg bedankt Esther, voor het beantwoorden van de vragen!
Door Lizzy
Angelique schreef: Het komt best regelmatig voor, vooral bij kleinere nesten. De eerste keer had de teef 1 pup en ontwikkelde ze een ontsteking aan één van de achterste tepels. Een goed gevulde dus. Daar is Ab ingegaan, gekoeld, afgeplakt zodat zuiplap dusty er niet meer aan kon lurken. Regelmatig afgetapt en dat was met een paar dagen over.

Bij Angels gebeurde het dus al voor de bevalling. Eén van de voorste tepels. Ook hier met Ab en kouwe lappen aan de gang, maar het werd met de dag beroerder. Toen verder gespeurd wat we konden doen en toen kwamen we de warme lappen tegen. Dat gaan doen en halleluja, de melk wilde er eindelijk uitkomen, na het aftappen weer terugkoelen en dat een x-aantal keren per dag. Angels borst is uiteindelijk open geknapt, iets wat je eigenlijk probeert te voorkomen omdat het zo'n schrikbeeld is, maar wat achteraf gezien de weg naar genezing was, want toen kon in 1x al die melk, met bloed en andere ontstekingszooi eruit komen.
Een volgende keer (behoedde me please...) zal ik dan ook zeker Hepar sulfuris erbij geven om doorbraak van de infectie, wat in deze gewoon een groot abces was geworden te bevorderen.

Ter illustratie

Afbeelding

De lijntjes rond de tepel, daar stond de huid letterlijk op scheuren, zo strak stond het, want er werd meer vocht aangemaakt, dan we er via de tepel uitkregen. De lichte plekken bovenin zijn de plekken waar uiteindelijk het gat viel en zo alle zooi eruit kon.

Ik had natuurlijk geen pups erbij, maar normaliter zorg je ervoor dat de pups die tepel niet meer kunnen gebruiken en laat je ze wel bij de rest drinken. Punt 1: omdat er niets boven moedermelk gaat en punt 2, het feit dat een tepel niet gebruikt wordt en toch volstroomt de veroorzaker van de ontsteking is.
Bedankt voor je duidelijke uitleg Angelique! Ik waardeer dat zeer.
Maar, als je AB krijgt voor mams, de pups toch door laten drinken, begrijp ik dat goed? En de warme lappen heb je uiteindelijk gebruikt om de doorbraak van de ontsteking/abces te bevorderen?
Door Angelique
Lizzy schreef: Bedankt voor je duidelijke uitleg Angelique! Ik waardeer dat zeer.
Maar, als je AB krijgt voor mams, de pups toch door laten drinken, begrijp ik dat goed? En de warme lappen heb je uiteindelijk gebruikt om de doorbraak van de ontsteking/abces te bevorderen?
Ja hoor, ja, niet leuk natuurlijk, ab in je pups, maar dan is het ff niet anders. Ik denk dat het voordeel van de moedermelk wel opweegt tegen de nadelen van de ab en het gebruik van kunstmelk. Ik heb er in ieder geval geen rare effecten zoals diarree bij de pup oid van gezien.
Maar, de da zei toen wel dat, omdat het holtes zijn de ab deze maar moeilijk bereikt en op de spuiten met abzalf die rechtstreeks die tiet ingingen zag ik ook veel vlotter resultaat. Dus je kan je ook afvragen hoeveel effect die ab werkelijk heeft. Maarja, uittesten is ook zoiets weer hé.

Warme lappen..ja dat en de melk/pusrommel werd er ook wat stroombaarder van. Daar deed ik het in eerste voor.
Door Decibels
koelen is om de pijn te onderdrukken en de ontsteking te remmen. Warmtepacking om de zaak wat soepeler te maken waardoor je makkelijker de melk kunt uitdrukken, wat ook weer verlichting kan geven. Een uier wat hard is en gespannen staat willen pups niet aan drinken.
Door Lizzy
Decibels schreef: koelen is om de pijn te onderdrukken en de ontsteking te remmen. Warmtepacking om de zaak wat soepeler te maken waardoor je makkelijker de melk kunt uitdrukken, wat ook weer verlichting kan geven. Een uier wat hard is en gespannen staat willen pups niet aan drinken.
Maar ik begrijp niet helemaal wanneer je nou wat doet....?

En ook zoiets, hoe druk je melk eruit?
Door Mevroi Kruim
Ik heb zelf een borstontsteking gehad en ik vond warmte een stuk fijner dan koelen. Dan ging de melk er iig goed uit zonder dat ik tegen het plafond zat. Kind moest trouwens vooral doordrinken, ik kreeg ook geen AB om die reden, dat zou pas gebeuren als het echt te erg werd. Nou, kind hing gedurig aan de tiet want je wilt de druk er echt wel af hebben  :-X
Door Decibels
Lizzy schreef: Maar ik begrijp niet helemaal wanneer je nou wat doet....?

als de borst heel erg gespannen staat wil je de melk eruit kunnen drukken....dat geeft verlichting. Met warmte gaat het allemaal wat soepeler en leegdrukken gaat net zoals het melken van koeien....;-)
Door Angelique
Lizzy schreef: Maar ik begrijp niet helemaal wanneer je nou wat doet....?

Die melk in die tiet wordt hard, daar vormen zich schijven en klonten, dus dat gaat er niet uitkomen, terwijl de productie, zo lijkt het, wel gewoon doorgaat. Plus je onsteking wat wondvocht en bloed geeft, dus die tiet stroomt vol, maar stroomt niet meer uit zichzelf leeg.
Ik laat geen pup aan zo'n tiet drinken, omdat ze dan pusmelk zitten te drinken, dus nee, bedankt, en het doet hartstikke zeer natuurlijk en een moederhond die een aversie tegen drinkende pups gaat krijgen wil je ook niet.

Hoe de zut eruit...wat Marijke al zegt...melken :biggrin2: Tepel aan de basis pakken en dan lichtte trekbewegingen en dan komt het er wel uit. Heb je nog voelbaar schijven, dan kun je die dus met die warme lappen en lichte massage losmasseren.
Bij Angels stond die tiet zo gespannen dat we 'm niet meer aan de basis konden pakken, dus we kregen er ook amper wat uit. Toen heeft Ing. Meneer Lique van een injectiespuit + slangetje een soort kolfje gemaakt waarmee we de melk dus wat aan konden zuigen, waardoor de toestroom beter op gang kwam.
Door Nathascha
pusmelk  ???
Ik heb met Norah de jongste zelf tegen een borstontsteking aan gezeten. harde schijven waren duidelijk voelbaar. Borst was rood. ikzelf had verhoging. Eigelijk dus dezelfde symptomen als een hond heeft.
Zoals Koekje als schreef, moest ik idd ook vooral Norah laten drinken, drinken, drinken. Maar omdat ik telkens maar 1 kind krijg en er voor 3 melk produceer...legde ik norah om en om aan en tegelijk kolfde ik dan de andere borst. De zuster heeft het niet over pupsmelk gehad...Zou het bij een hond dan pusmelk zijn en bij een mens gewoon drinkbare melk?? Dat gaat er bij mij niet zo goed in. Maar misschien vergelijk ik nu mensen te sterk met honden.
Door Esther Q
martine-tom schreef: @Esther, waarom plaats je in principe geen 2 pups tegelijk?
Als mensen een reu-reu combi of teef-teef combi willen doen we dat niet omdat er bij malamutes een vrij grote kans is dat ze ruzie krijgen onderling. Hoewel wij hier meerder broers en zussen in harmonie samen hebben leven, maar bij ons groeien ze op in een roedel en worden grotendeels opgevoed door de oudere honden. Neem je alleen twee honden van dezelfde leeftijd kan dat behoorlijk mis gaan vanaf de puberteit. Dus aan mensen zonder ervaring doen we dat liever niet.
Gaat het om een reu-teef combi doen we het ook liever niet, iig niet aan onervaren mensen, omdat ze vaak onderschatten hoe moeilijk het is de honden gescheiden te houden wanneer de teef loops is. Een ongewenst nest zit dan in een heel klein hoekje.
We hebben enkele malen twee pups in een gezin geplaatst, dat was bij mensen met ervaring met honden en die zich bovendien heel goed hadden georiënteerd in het ras, en de andere bij mensen met al een roedel malamutes.
Door danielle1980
1)Welk ras fok je?

Pyreneese berghonden...

Ons eerste nest was in 2004 geboren, mijn eerste op mijn nest in 2007

5, mama 2 met estrelle, ik 2 met Angel en dan tel ik het 'per ongeluk' nestje van Ashi dan maar mee want die waren hier tenslotte ook 10 weken.
Heb nu in co-owning een nestje bij Peter liggen en hoop ergens binnen 10 weken een dekking te hebben met mama dr teefje.

4)Waarom fok je honden?

Ik begon met fokken omdat ik het leuk vond en 1 van de puppen op wilde leiden als mijn hulphond en me geweldig leek om vanaf dag 1 mee te maken de band die je dan hebt.
Tegenwoordig probeer 'mijn' ideale pyr te fokken, die het leuk doet op show, goed kan lopen, mooie expressie heeft, maar bovenal die stabiel zijn, wat voor mij betekend, 100% te vertrouwen met mensen en dieren, die goed met andere honden overweg kunnen, niet te waaks zijn, bij elk gezin zou kunnen passen die geschikt zijn voor pyr en die ook nog s gezond zijn en ouder worden dan 10.

Het eerste nest was estrelle gelijk ziek, weken lang, dat was leuke binnenkomer, nu ja in medische hoek hebben vele het wel gevolgt.

Het eerste nest van Angel is er de eerste nacht een pup doodgedrukt door angel per ongeluk, alhoewel mama erbij sliep toch gebeurd, ze zijn de eerste dagen soms zo moe van bevalling en lomp en onhandig want ze zijn zo groot natuurlijk.
Sinds dat zit de schrik er beetje in en heb ik bij eerste en 2de nest de pups in aparte hoek gelegt en als ze wat ouder zijn mama naast de kist en zet ik me wekker en leg ik de pups om de 2 en later 3 uur aan bij mama.
Ik slaap zelf de eerste 3 weken ong naast de kist.

Nee echt sterk argument heb ik niet.

Mama en ik deden t zelf, maar de rest van familie kwam later aanwaaien en zaten aan de tel/webcam met de fokker van estrelle.

wat is mis gegaan? eerste nest van essie vrat ze een dode half gemummyficeerde pup op, geloof me dat vond ik niet zo prettig :-X
en er kwam 6 uur later nog een pupje ::)

2de nest halverweg kwamen de pups niet goed eruit, lagen met 3 voor de opening door dode pup, da gebeld en werden 3 tegelijk geboren.
de dode, 1 die dus verdronken is omdat vlies eraf was, en de ander heeft heel lang geduurd voor die ging doen, wat hulp van ons en de da, schokeffect onder de koude water kraan :P
dus 2 dode pups waarvan 1 niet nodig was geweest :(

dan het nestje van ashi, die lagen dus 2 onder mijn keuken tafel en 1 op me bed bij een teef die niemand er bij wilde laten ;D
dat was nog s spannend, heb dus de 2 er maar bij 'gegooid' na hele tijd om ze warm te krijgen want die waren me toch koud al en daarna de kist in elkaar laten zetten naast me bed, er kwamen 5 pups totaal, erg makkelijk als mama je niet wilt laten helpen :-X voor mij graag geen 2de ervaring als dat.

het eerste nest van angel was ook niet simpel, er waren helaas 2 dode pups die weer de boel ophielden en angel vond t niet echt geweldig en wilde er de eerste dag niet echt wat van weten, daarna wel.

dan nest van bellamy bij peter dat was echt 1 die niet leuk was qua bevalling, die eerste pup zat muurvast zonder vlies en die heb ik er dus uitgehaald met me honden dmv de weeen te trekken.
de 2de en 3de waren ook weer zonder vlies, de 4 was gewoon half dood die heb ik met alle kracht ect moeten helpen om weer tot leven te krijgen, slijmzuiger was nog nooit zo nodig, maar door es dr 2de nest heel wat geleerd.
buiten dat was bellamy steeds feller door feit van de pijn en we die puppen steeds zo lang weg moesten houden bij dr om ze tot leven te krijgen.
verder ging het gewoon vlot bevallen en is ze super moeder en zijn de pups heel leuk, maar kon makkelijker :P

ik vraag eerst veel, laat ze komen, krijgen ze vuurdoop van al mijn honden, lol, vele zien er dan al vanaf die geen ervaring hebben :biggrin2:
ze vullen vragenlijst in, ik vertel de voorwaarden qua pup kopen die ik heb, vertel ze over t vlees, medische dingen ect.
secteren doe ik gewoon gevoelsmatig, ik wijs met regelmaat mensen af of zorg dat ze geen pyr meer nemen :P

bij mij moeten de pupkopers patella op een jaar laten controleren, liefst op showdag en dat ze geshowt worden, maar niet verplicht soms wonen ze te ver weg of kunnen door bepaalde omstandigheden niet ;D
ze moeten vlees gaan geven, kvv is prima, is voorwaarde mensen die bij voorbaad brok willen voeren vallen af en ja kan dat ze veranderen in de toekomst maar ik zit er wel bovenop :-[ ik heb gewoon veel contact met me pupkopers, zeker eerste jaar, daarna heb ik met vele nog contact via email, langskomen, via nu bv facebook, mailinglist ect.
ik heb ook nog met fokker van essie contact ookal fokt ze geen pyrs meer.

geen reuen bij reuen, tenzij die ander gecastreerd en oud is lol, geen mensen zonder omheining hoger dan 1.50, geen mensen die hun pyrs in kennel doen, geen mensen die ze alleen maar buiten laten lopen, bij voorkeur gaan ze naar hondenschool ivm socialisatie met mens en hond.

ik ben onwijze zeur met me honden en pups, geef t gelijk toe :biggrin2:

tja paar zou leuk zijn, maar vaak zijn t er niet zo veel, altijd als ik nestjes heb, zijn er meerdere pyr nesten en is het afwachten hoeveel mensen je werkelijk op de lijst hebt als ze geboren zijn.
Nu bv heb ik 2 zekere mensen indien bij devil nest geboren word, maar dat komt dus ook omdat ik de kans dat niet lukt meer dan de helft inschat. buiten dat zijn er nog andere fokkers die pups over hebben op moment.
buiten dat hebben we dus ong vorige week belsoten om dr te laten dekken nog keer voordat ze te oud is voor eerste nest, dus staat as dag of 4 of zo op internet.
gemiddeld laten we zeggen dat kan wisselen van 2 tm 12, ik zelf ong 9 gemiddeld maar dan dode erbij, 7 vind ik zelf ideaal nestje.

ja, overal op internet,rasvereniging, facebook, op me site, hmm maar dat is dus niet adverteren echt lol, soms dus ook op mp, omdat gewend ben daarmee te werken en zelf super ervaren ben met selecteren en me ervaring is dat toch iedereen op marktplaats kijkt, ook de goede fokkers en ik voor de herplaatsers altijd super adresjes heb gevonden via ook voornamelijk mp.
misschien niet gewenst volgens vele maar voorlopig plaats ik zo wel onmogelijke honden en houd ik zo soms dus ook leuke pupkopers over eraan.

ligt beetje aan hoe opgelost is, ik heb uit me laatste nest diva geplaatst bij mensen die fulltime werken, maar werken deels overlappende uren en ze wonen naast hun ouders die met 2 kleine hondjes dus op haar letten als ze werken. ;)
het gaat mij om hoe veel tijd ze wel besteden aan hun honden, ik plaats ze bv niet als kennelhond, want dat wil ik niet en ik plaats liefst bij mensen waar ze ook in huis komen paar uur per dag en liefste ook nog s nachts, al willen sommige niet binnen slapen ::)
maar dat is ivm sociaal houden en niet te waaks worden, dat ik vind dat ze ook veel binnen moeten en niet alleen maar op groot terrein.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door