Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lizzy
martine-tom schreef: Mag ik er 1 vraag bij aansluiten waar ik gewoon razend nieuwsgierig naar ben?
Mogen jullie pups naar mensen die niks van voeding weten of zelfs willen weten en gewoon aldi brok voeren "want dat is lekker goedkoop en vorige Fikkie is er 12 mee geworden"?

Voor mij persoonlijk, als ik zou fokken, nee.... :-[ Als ik zou fokken zouden pups alleen naar minimaal KVV gezinnen mogen.
Op mijn site staat:
Onze honden worden gevoerd met rauwe, verse, zelf samengestelde voeding (BARF) en ook zullen onze puppy's hiermee worden afgespeend. Wij zouden het heel fijn vinden wanneer de door ons gefokte hondjes bij hun nieuwe baasje rauw, vers blijven eten. Dus wil je meer informatie over de voeding zoals wij die geven, kijk dan onder het hoofdstuk "voeding".
Ik weet gewoon dat ik het niet kan controleren. En ik weet ook dat een pup het heel goed kan treffen, ook al krijgt ie brokjes. En het slecht kan treffen, ook al krijgt ie KVV/BARF.

Maar de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik mijn zorgvuldig gefokte pupje niet meegeef aan iemand die gelijk zegt 'Vers? Neuh, wij voeren Aldi brokjes en dat doen we altijd zo".
Door charmed
Lizzy schreef:

1)Welk ras fok je?
Shetland Sheepdog

2)Hoe lang fok je honden?
Sinds 1997

3)Hoeveel nesten heb je gefokt?
Ik heb 3 nesten gefokt

4)Waarom fok je honden?
Ben in het begin ooit aangemoedigd om te gaan fokken, toen later ben ik er over na gaan denken, en het leek me wel wat. Het leek me wel interessant punten die aan je hond minder zijn, te verbeteren in de fok (toen was ik nog optimist)

5)Is er wel eens iets mis gegaan met een moeder hond tijdens bevalling/zoogperiode? Zo ja, wat?
Het eerste nest had ik te warm liggen, die hebben longontsteking gehad inclusief de moeder.

6)Is er wel eens iets mis gegaan met de pups? Zo ja, wat?
In mijn laatste nest is er eentje overleden. Deze had geen zuigreflex en uiteindelijk heeft ze de strijd verloren

7)Vaccineer jij tegen Herpes? Zo ja, waarom? Zo nee, waarom niet?
Voorheen deed ik wat een dierenarts adviseerde. Nu weet ik niet of ik nog wel tegen herpes zou vaccineren. Niet over nagedacht.

8)Was er iemand bij je, bij de eerste keer dat je hond ging bevallen? Zo ja, waarom? Zo nee, waarom niet?
Ja, er was iemand bij die fokker was. Dat leek me veiliger voor de moederhond. Gewoon uit voorzorg dus.

9)Is er wel eens uberhaubt iets mis gegaan tijdens de bevalling? Zo ja, wat? En wat heb je gedaan?
nee, gelukkig niet!

10)Hoe selecteer je pupkopers? Welke vragen stel je mogelijke pupkopers?
Pupkopers die moeten op bezoek komen, tijdens een telefoongesprek hoor ik ze al helemaal uit, over wat ze doen, hoeveel tijd ze willen gaan besteden aan de hond. De mensen die echt goed mee bezig zijn, die hebben je meestal alles al verteld voordat je de vraag kan stellen.
Mensen die niet de tijd hebben om op bezoek te komen vallen af, ik wil mensen minimaal 2 of 3x gezien hebben voordat ze de pup komen halen. Mensen die een sheltie in een kofferbak willen vervoeren, die krijgen zowieso geen pup van mij, ook mensen die de pup direct willen sterriliseren wijs ik af. Mensen die te weinig interesse hebben tijdens de tijd dat de pup nog bij mij is, heb ik ook zo mijn twijfels over.

11)Hoeveel pupkopers wil je minimaal op je wachtlijst hebben voordat je het nest fokt? Hoeveel pups krijgt jouw ras gemiddeld?
Ik heb nog nooit pups op een wachtlijst gehad, er kan zoveel mis gaan voordat een teef drachtig is en/of gaat bevallen.
Gemiddeld nestje heeft 3 pups

12)Adverteer je voor je pups? En zo ja, waar?
Nee, nog nooit geadverteerd, heb me daar ook nooit zorgen om gemaakt of ik ze wel kwijt zou raken.

13)Vind je het acceptabel dat pupkopers werken en zo ja, hoeveel uur maximaal?
Ik vind dat een pup maximaal 5 uur alleen mag zijn.

Ik ben echt reuze benieuwd!
Door Nathascha
Lizzy schreef: Jij ook ontzettend bedankt voor je antwoorden!

Zou je die vragenlijst willen delen, heel misschien? (misschien via PB/email?)
ja hoor, ik stuur je de lijst wel op :)
Door var Stolthet
martine-tom schreef: Mag ik er 1 vraag bij aansluiten waar ik gewoon razend nieuwsgierig naar ben?
Mogen jullie pups naar mensen die niks van voeding weten of zelfs willen weten en gewoon aldi brok voeren "want dat is lekker goedkoop en vorige Fikkie is er 12 mee geworden"?

Voor mij persoonlijk, als ik zou fokken, nee.... :-[ Als ik zou fokken zouden pups alleen naar minimaal KVV gezinnen mogen.
Nee, dat gaat niet door... "Vraag" wel of ze in elk geval de eerste 9 maanden vlees willen voeren en hoop dan maar dat ze het "normaal" zijn gaan vinden en van de brokken afblijven. Maar iemand die gelijk al aangeeft dat soort rommel te gaan voeren kan mijn huis voorbij lopen
Door Nathascha

ALLEMAAL zouden ze vers gaan voeren.....na veel voorlichting etc.

nu uit mijn laatste nest 2 op brok. En nu dus 2 met ellende. gelijk diaree. hebben al 3 verschillende brokken geprobeerd....pup is 5 maanden :'( :-\ :'(

helaas kan je dus niet controleren. En niet dwingen. Alleen maar hopen dat ze ooit een keer naar je gaan luisteren. :( dit is dus 1 van de rot kanten van fokken.
Door Martine-Tom
Nathascha schreef: ALLEMAAL zouden ze vers gaan voeren.....na veel voorlichting etc.

nu uit mijn laatste nest 2 op brok. En nu dus 2 met ellende. gelijk diaree. hebben al 3 verschillende brokken geprobeerd....pup is 5 maanden :'( :-\ :'(

helaas kan je dus niet controleren. En niet dwingen. Alleen maar hopen dat ze ooit een keer naar je gaan luisteren. :( dit is dus 1 van de rot kanten van fokken.
Dwingen en controleren niet idd...Ik denk dat ik mensen zou zoeken die al vers voeren, KVV/Barf of wat dan ook...
Lijkt me idd een lastig stukje, hier zijn we allemaal toch boven gemiddeld bewust van wat we voeren en dan de wetenschap dat je pupjes iets krijgen wat zo tegen je eigen idee ingaat, lijkt me heel lastig.

(Sorry voor het inbreken in je topic Lizzy maar ik was er al langer nieuwsgierig naar en dit was een mooie kans om het eens even te vragen :embarassed: ;))
Door Lizzy
tessa schreef: Ik had eerder pitton moeten spuiten, maar ja, dat is achteraf, en weer een leer voor de volgende keer.
Heel erg bedankt voor het beantwoorden van de vragen!! Super!

Maar hoe weet je of je veilig piton kan spuiten?
Door Lizzy
charmed schreef: Het eerste nest had ik te warm liggen, die hebben longontsteking gehad inclusief de moeder.
Heel erg bedankt voor het beantwoorden van de vragen! Kun je me hier iets meer over vertellen?
Door charmed
Lizzy schreef: Heel erg bedankt voor het beantwoorden van de vragen! Kun je me hier iets meer over vertellen?
Bij mijn eerste nest had ik een warmte lamp, ik was bang voor tocht en heb de lamp schijnbaar te dicht boven het nest gehangen. Er kwamen rare geluiden uit de werpkist, dat leek ons niet goed toen zijn we naar de dierenarts geweest, ze hebben een AB-kuur gekregen en al snel knapten ze weer op. Hierna heb ik met een warmte kussentje gewerkt, dat was veel prettiger.
Door Kaela
Charmed schreef:

Mensen die een sheltie in een kofferbak willen vervoeren, die krijgen zowieso geen pup van mij,

Hoi Charmed, wat bedoel je hiermee? Dat mensen hun hond in een afgesloten kofferbak doen? Of in de achterbak van een stationwagon?
Door charmed
Kaela schreef: Charmed schreef:

Mensen die een sheltie in een kofferbak willen vervoeren, die krijgen zowieso geen pup van mij,

Hoi Charmed, wat bedoel je hiermee? Dat mensen hun hond in een afgesloten kofferbak doen? Of in de achterbak van een stationwagon?
Er was ooit iemand die was een herder gewend, en die wilde de sheltie in een gesloten kofferbak vervoeren. Dat leek me geenzins een goed idee.
Door Nathascha
martine-tom schreef: Dwingen en controleren niet idd...Ik denk dat ik mensen zou zoeken die al vers voeren, KVV/Barf of wat dan ook...
Lijkt me idd een lastig stukje, hier zijn we allemaal toch boven gemiddeld bewust van wat we voeren en dan de wetenschap dat je pupjes iets krijgen wat zo tegen je eigen idee ingaat, lijkt me heel lastig.

(Sorry voor het inbreken in je topic Lizzy maar ik was er al langer nieuwsgierig naar en dit was een mooie kans om het eens even te vragen :embarassed: ;))
Ik moet eerlijk zeggen dat mensen die er voor open staan om vers te gaan voeren, of mensen die al vers voeren, stiekem wel een beetje voorrang krijgen. Maar dan alleen als ze inderdaad aan de rest ook al voldoen.
Toch lukt het met een gem. nest van 10 echt niet om 10 kvv of barfers van te voren te krijgen. Zeker niet als mensen echt geschikt zijn. Super met de honden zijn. Alles met de honden doen. En er alles voor over hebben. Behalve vers voer.... in het laatste nest waren er dus zulke 'perfecte' mensen. En ze hebben ook echt geprobeerd om vers te voeren. Ze zijn gestopt omdat het tot bijna knokpartijen leidde met de andere honden die brokken kregen... :o ja de brokken honden wilde OOK vers ::) ahum...dus pup moest toen maar brok. :( Erg jammer dat sommige krom denken.

Voer is niet het enige waar je op moet selecteren. Het is WEL zaak om de pupmensen er bewust van laten worden. En er zitten ook pupmensen bij die nu ( sommige hadden al een hond) alle honden op de KVV hebben ipv de brok die ze eerst voerde. Voorlichting is dus van cruciaal belang!
Door Kaela
charmed schreef: Er was ooit iemand die was een herder gewend, en die wilde de sheltie in een gesloten kofferbak vervoeren. Dat leek me geenzins een goed idee.
Ooooh, wat sommige mensen ook niet denken. Ik geef je groot gelijk dat je dat geen goed idee vond!
Door tessa
Lizzy schreef: Heel erg bedankt voor het beantwoorden van de vragen!! Super!

Maar hoe weet je of je veilig piton kan spuiten?
Nou, dat vind ik ook lastig dus.
het liefst spuit ik helemaal niet, ik wil de teef ook de tijd geven om het zelf te doen, ik vind dat er vaak veel te snel wordt ingegrepen door ongeduld van de fokker.
Tanja had echter bij de 10e pup wel wat persweeen, maar ik wist eerst niet zeker of er nog een pup inzat of dat het nog een placenta was.
nadat er een aantal uren waren verstreken en ze zo nu en dan toch nog perste, maar niet heel actief, heb ik nog een keer getuocheerd en voelde een pup, die ik net niet kon pakken.
Dus de dierenarts gebeld en daar heen gegaan.
Dierenarts kon er ook niet bij en daarom piton gespoten.
Binnen 5 minuten was de , toen dode pup er, ze had geen kracht meer gehad om net dat zetje te geven dat nodig was om haar geboren te laten worden.
Bij een eventuele volgende keer zou ik in dit geval dus eerder spuiten.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door