Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Luna vind de meeste soorten groenten en fruit wel lekker, maar het zit niet standaard in het menu omdat ik de toegevoegde waarde bij haar niet zo zie. Maar omdat ze het zo lekker vind krijgt ze wel eens wat. Hetzij gekookte groente, hetzij gewoon rauw. Van fruit krijgt ze altijd wel een klein stukje, vooral banaan is ze verzot op!
Zelf aardbeitjes plukken uit de tuin vind ze ook geweldig en tijdens het uitlaten sprint ze eerst naar een zielige appelboom die in zijn uppie langs de route staat. Als ze een appeltje vind vreet ze hem gelijk op, ik snap niet wat ze er lekker aan vind :o Heb ze zelf wel eens geproefd en die krengen zijn zuur :o
wat ik me nu even zit te bedenken over het uitschudden van organen of het niet eten van groen...
heeft dat ook niet deels te maken met het feit dat de hond zoals wij die houden en voeren altijd voldoende te eten krijgt en hierdoor ook kieskeuriger
zou kunnen zijn ?
wolven bijvoorbeeld, leven van prooi naar prooi... nu een maaltijd, maar wanneer is het volgende maal? een dier wat een onzekere toekomst heeft wat betreft eten zal idd alles optimaal willen benutten...een dier wat gewend is iedere dag dezelfde hoeveelheid eten voor zijn neus te krijgen zal hier misschien makkelijker in zijn en idd uitschudden etc...
Zou het niet kunnen omdat de maaginhoud verschilt?
Grote grazers hebben meerdere magen. De eerste maag (dit is de pens) zit gewoon vol met vrijwel onverteerde plantenresten met heel hoog vezelgehalte.  Daar kan een wolf (of hond) echt niets mee! Meer zelfs, zo'n grote hoeveelheid lange vezels zouden ervoor zorgen dat het voedsel sneller door de darmen heen gaat en hij zelfs voedingstoffen uit het vlees kan mislopen.  Dan is het zelfs een nadeel om die te eten.
De andere magen (na het herkauwen) bevatten 'voedsel' waarin de vezels in meer of mindere mate afgebroken zijn (door de symbiotische bacterien in de maag) en waar een hond dus, als hij zou willen, wel wat mee kan.  Of het erg nuttig is, dat weet ik niet.  

In kleinere prooien (meestal geen herkauwers) gaat het anders. Een konijn vb eet ook plantaardig en vezelrijk, maar het is wel fijner gemalen dan de inhoud van de pens bij een herkauwer. Een herkauwer steekt maar binnen zonder al te veel te kauwen (ooit een grazend dier gadegeslaan?  :)) en gaat daarna op zijn gemak herkauwen. Dit herkauwde voedsel komt niet meer in de pens terecht maar gaat door naar de andere 3 magen. Daar is het dus reeds beter verteerd. De inhoud van de pens is dus altijd ruw, onverteerd voer.
Een planteneter zoals een konijn kauwt van in het begin erg goed. Alles wordt door de kiezen fijn gemalen en komt dan pas in de maag terecht. Deze hebben ook maar 1 maag en de bacterien die de vezels verteren zitten in de achterdarm (vandaar dat ze een deel van hun ontlasting opeten, maar dit terzijde). De inhoud van een maag van een konijn is dus vergelijkbaar met gepureerde groenten in de groentenmix, al zal het wel een stuk vezelrijker zijn, dus minder voedzaam voor de wolf.

En verder heb je nog kleine prooien die niet noodzakelijk planteneters zijn.  Vele vogels eten van nature niet enkel zaden (granen) en vruchten maar ook insecten en wormen. Dat is dierlijk materiaal en dus nuttig voor de hond.

Mijn ervaring is dat katten enkel de ingewanden van vb muis laten liggen als ze niet meer kraakvers is. Een pas gevangen muis gaat volledig naar binnen.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op vr 07 okt 2011, 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn katten aten echt geen muizeningewanden in de tijd dat ze nog zelf vingen. Die gingen er uit.

Ik denk dat wolven bij kleine prooien geen zin hebben om ze te ontleden voor de maaltijd. Een konijn of haas is al geen grote hap voor een wolf, de maag is relatief klein en de darmen weliswaar lang maar ook niet zo'n enorm volume. De ingewanden van een kariboe of eland zijn wel ff andere koek qua volume en inhoud.
Ik geloof zelf niet dat een wolf (of andere hondachtige) er bewust mee bezig is dat ze een maag aan het leeg schudden zijn en dus zo hun prooi aan het ontleden zijn. Dat is iets wat mensen ervan maken.
Als ik kijk naar hoe Kai een konijn opeet (of eender welk ander dier), dan schud hij daar ook mee, gewoon om het beter op te kunnen eten (een konijn is voor hem al best groot). Dan zoeken mensen daar geen oorzaak achter. Maar als een wolf/hond een maag van een groot dier begint te schudden dan ineens wilt hij die leeg schudden. Tja natuurlijk zal die inhoud daar dan uit vliegen en zullen ze die inhoud nadien niet gaan opeten (meestal dan toch niet). Maar echt bewust de inhoud eruit schudden omdat ze weten dat ze er niets mee zijn...
Ik bedoel met 'ontleden' natuurlijk niet dat ze een dier met scalpel en schaar te lijf gaan  :P maar dat het nogal een gedoe is om de maag eruit te peuteren bij een klein beest. Voeg daarbij dat er niet veel in zo'n maag zit en het is geen probleem om die op te eten.

Bij grote grazer-magen gaat het wel degelijk om bewust leegschudden zodat de inhoud eruit valt voor het opeten. Die inhoud eten ze ook later niet op, wel vaak de inhoud van de darmen. Ze trekken doelbewust de magen er uit, scheuren ze open, schudden ermee zodat de inhoud eruit valt en gaan dan pas eten.
Mijn honden doen dat ook met pens of boekmaag met inhoud, dat wordt eerst geschud zodat de halfverteerde inhoud eruit valt en dan eten ze hem pas op.
Door Martine-Tom
Tom schud ook met vuile pens...om vervolgens eerst de inhoud op te eten en dan pas de rest van de pens ::)
Ook half vergane bladeren die in een plas liggen ofzo vind hij heerlijk om te eten.

Groentemix krijg ik er dan weer niet in ondanks dat ik het eigenlijk wel wil voeren.

Is mijn hond nu raar? :biggrin2:
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door