Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door mirdj
Hoe gaat het nu met de patient?

Max spuugt 3x per jaar een megabal uit, zelfs de da is geschrokken van de grote. De laatste tijd gaat het wel iets beter en spuugt hij wat vaker een iets kleiner formaat uit, maar nog steeds mega in vergelijking met wat Snoepie uit spuugt.
Door Lil
mirdj schreef: Hoe gaat het nu met de patient?

Max spuugt 3x per jaar een megabal uit, zelfs de da is geschrokken van de grote. De laatste tijd gaat het wel iets beter en spuugt hij wat vaker een iets kleiner formaat uit, maar nog steeds mega in vergelijking met wat Snoepie uit spuugt.
lief dat je vraagt  :-*

Ze is aan het afvallen (sjips, toch niet hetzelfde als vorig jaar en het jaar ervoor. Ik weet niet zo goed of ik haar nog eens er doorheen wil/moet slepen  :-\ :-X :'(). In ieder geval niet veel haar meer uitgespuugd, wel nog zelfgevangen barfhappen gehad. Dat heet door Whiskey gevangen en met haar gedeeld, ook dat staat me niet aan. Doet Whiskey anders nooit, die houdt normaal haar prooi voor zichzelf  :'(
Dus dat is niet zo denderend voor haarballen  ::) Maar denk dat voorlopig pasta van de da wel helpt  :D
In huis heeft ze niet meer gepiest (klopt af, klopt af, klopt af!!!). Ze is nu errrrrug veel buiten en heeeeeeeel knuffelig (vreselijk irritant  :-[) als ik thuit ben 's avonds.

we zullen zien hoe alles gaat verlopen.

@Marjolein73

fijn dat je meedenkt  :-*
Het zou kunnen dat ze een slechte associatie met de bak heeft, nadat ze vorig jaar een heftige ontsteking bijna niet had overleefd en heel ziek is geweest. Maar ja, waarom ze dan niet achter in de tuin gaat zoals altijd is zelfs de gt een raadsel (maak zelden bakken schoon, want ze gaan zelden in de bak, korrels dus altijd schoon. Achterom in de tuin ligt een mooie zandberg én een leeg perk waar de dames in mogen en ook keurig ingaan normaal gesproken).
De enige reden dat ze normaal naast de bak doet is ziekte, maar ja wat het nu weer is. Ze geeft bij da namelijk geen pijn aan en als dan uit het bloed niets blijkt, dan weet je niets. Handig zo'n knetterharde kat  :-\
ze heeft in haar leven zo veel pijn gehad door de blaas en nierproblemen, dat ze gewoon geen pijn meer aangeeft. Behoorlijke snee in poot, verwondingen, bijtende prikken van de da, het doet haar helemaal niets meer cq ze toont geen pijn  :'(

schoonmaakazijn willen pieskatten nog wel eens met opzet overheen gaan, gelet op de geur (volgens da). Ik gebruik speciale geurverwijderaar, maar daar gaat mijn parket van kapot (dus daar gebruik ik het maar niet op).  >:( :( Mijn luxe schoonloopmat die heel duur en heel groot was (de hele gang mee bedekt, was 2 bij 6 meter met ondertapijt) heb ik weggegooid  :'( en daar gaat ze niet meer.  ::) Heb nu dus wel weer constant zooi van de wandelingen met de honden in huis  :-\
Door marjolein73
Oeioeioei zeg, wat naar als ik het zo lees. Lijkt me een moeilijke situatie waar je nu in zit met die schat. Je kent haar al 11 jaar en als ik je verhaal zo lees dan begrijp ik er ook uit dat ze de laatste tijd zo anders is. Draagt dat ook bij aan de zorgen  :'(die je hebt?

Zag vanmorgen op animal planet bij Cats 101 nog een tip aangaande haarballen: vaseline voeren. Had ik nog nooit van gehoord, maar hierbij geef ik de info door.  :)
Door Lil
vaseline, serieus? Ga eerst even kijken of het niet giftig is, maar verder lijkt het wel logisch.

Ja, met name dat rare gedrag baart zorgen. Zo normaal gedrag en zo niet. We hebben goed geobserveerd, omdat het dementie zou kunnen zijn gelet op de symptomen. Maar... de vorige keer dat ze zo ziek werd begonnen ook met raar gedrag en slechter eten en ondanks eten toch afvallen. Na ja, nog even aankijken en anders ga ik maar weer eens rondje dierenarts (maar dan wel een andere).
Door Mevroi Kruim
"Het origineelste, maar weinig nagevolgde gebruik van Vaseline kwam van Chesebrough zelf. Hij geloofde dat een mens een eetlepel vaseline per dag moest eten om zijn goede gezondheid te bewaren. Hij werd 99 jaar oud en vergat nimmer zijn ochtendlepeltje. Maar als hij dat niet had gedaan was hij misschien wel 109 geworden."

Het is volgens mij verwant aan paraffine, ook minerale olie die niet door het lichaam wordt opgenomen. Paraffine geven we aan paarden met verstoppingskoliek, om de verstopping uit de darmen te spoelen. Het komt er onveranderd weer uit, het werkt echt als glijmiddel.
Door koekje
Bij sommige (of alle, dat weet ik niet) merken haarbalpasta is het hoofdbestanddeel (witte) vaseline.
Door Lil
koekje schreef: Bij sommige (of alle, dat weet ik niet) merken haarbalpasta is het hoofdbestanddeel (witte) vaseline.
het geven van haarbalpasta kan dus goedkoper  ;) :D
Door mirdj
Snoepie kreeg ook paraffine bij zijn verstoppingen, het verzacht de ontlasting ook als het heel hard is en vast zit. Vaseline ga ik er hier echt niet in krijgen dus ik hou het gewoon bij haarbalpasta.
Door marjolein73
Lil schreef: vaseline, serieus?
Ja echt! Heb het niet zelf verzonnen.
Het komt vast wel weer een keer voorbij, want die cats101 wordt steeds herhaald. Het is die aflevering met die gevlekte katten (zilver, bronskleur enzo) die lijken op die wilde roofkatten met vlekken waarvan ik nu de naam kwijt ben, en die met die kat met die gekrulde haren (ook de snorharen) afkomstig uit een mix met pers (ook daarvan weet ik nu niet meer hoe het soort heet)....
Door Lil
Nee, ik dacht ook niet dat je het zelf had verzonnen haha. Ik vertrouwde in eerste instantie echter de info niet, aangezien programma wordt gesponsord door royaal konijn. Maar onderzoek leert dat vaseline idd de oplossing is! Helaas hier eet men het ook niet, dus pasta (waar dus ook paraffine in zit blijkt hahaha).
Door Lil
Nou, mevrouw is al een dikke week gewoon weer normaal, lief en rustig.
Dierenarts kon dementie niet echt ontdekken en idd ook niet echt dingen die niet normaal zijn. Wel zijn verschillende bloedwaardes, zogenaamde randwaardes. Maar geen dat een behandeling nodig is. Mevrouw is dus volgens de dierenarts gewoon oud, "versleten" en dat is met haar achtergrond ook niet vreemd. ze denken dat wat extra ondersteuning met vitamines wel helpt. Maar zouden jullie dat doen bij een kvv kat? (barf eet ze al een dik jaar niet meer, ja af en toe stukje long of zo, maar ze wil niet meer moeite doen voor haar eten).
Door Limpy
Mooi dat ze weer lekker gaat! Hoe dacht de da dementie te ontdekken?
Volgens de oude da die ik vroeger voor mijn demente ozzy had was het moeilijk lichamelijk aan te tonen, maar is het vooral de symptonen die de eigenaar opmerkt...
Weet ook niet of daar zoveel aan te doen is behalve evt cholodin en de kat geestelijk stimuleren (bv denkspelletjes)

Over welke vitamines had de da het dan?
En kreeg ze al niet e.e.a. aan vitamines en chin. kruiden?
Door koekje
Ik denk dat ik wel een multivitaminenpreparaatje van de DA voor katten dan zou gebruiken. Oude mensen nemen ook moeilijker bepaalde vitamines op, dus katten wellicht ook wel. Verder zou ik haar directe omgeving stabiel houden, of toch zo stabiel mogelijk. Dus stressmomenten reduceren; zorgen dat er geen andere katten in de achtertuin of aan de voorkant kunnen, niet ineens gezellig je inrichting veranderen.
Die denkspelletjes klinkt ook wel leuk. En als ze het dan snapt en goed doet, altijd helemaal in de hemel prijzen. Ook katten zijn daar gevoelig voor en het geeft een boost aan haar eigenwaarde. En natuurlijk veel aaien en lieve woordjes zeggen.
Door Lil
Nee, ze krijgt nog geen vitaminepreparaat. Wel chineese kruiden voor de blaas/nierstenen en dat helpt enorm goed. Joepie! Ik ga idd dan een multivitaminepreparaat halen. Heb er nog even mee gewacht, omdat ik het niet zeker wist. Dementie kun je idd niet vast stellen, maar aangezien het lange periodes goed gaat en lange periodes slecht, lijkt stress (ook door ziek zijn) voor de hand liggend. Vreemde katten weren gaat het helaas niet worden. Mijn Whiskey en de buurkater zijn echt een geweldig stel samen. Soms krijgt Whiskey muisjes van hem cadeau en ze zijn veel samen. Scooby kan deze kater goed aan: als ze hem aankijkt loopt hij achterwaarts weg. Je zou ook bang worden van twee boze gele. Ogen in een pikzwarte poes haha.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door