Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Hope
Vandaar ook mijn keus voor maar 4 diersoorten in de eerste 6 weken. Hij heeft nog voor een week medicijnen tegen de jeuk, die ik echt af moet bouwen van de DA. Ik zit te denken om de 6 weken pas in te laten gaan als hij geen medicijnen meer gebruikt. Dan heb ik de betrouwbaarste periode denk ik.
Gaat dit goed, dan per 2 weken een diersoort erbij. Verder heb ik mijn ouders ten strengste verboden hem zonder mijn toestemming iets tussendoor te geven. Vooral mijn vader vind dit heel erg moeilijk, maar ik wil hem de eerste 6 weken gewoon persé op alleen zijn menu.

Gaat het niet goed, dan een eliminatiedieët met eend of konijn.

Ik gok gewoon dat het dat is, dan hoef ik niet te starten met elimineren. Want hij mag niet meer afvallen.
Hij staat nu 2 dagen op kvv (kip) en hij doet het hier vooralsnog goed op. Hij heeft geen nieuwe plekken (op de huid) meer bijgekregen. Ik ben in het dieet gewoon uitgegaan van gezond gewicht (27 kg) en daar 2% van.
Hij weegt nu 24,5 kg.
Door Lizzy
[quote="Hope"]
Vandaar ook mijn keus voor maar 4 diersoorten in de eerste 6 weken. Hij heeft nog voor een week medicijnen tegen de jeuk, die ik echt af moet bouwen van de DA. Ik zit te denken om de 6 weken pas in te laten gaan als hij geen medicijnen meer gebruikt. Dan heb ik de betrouwbaarste periode denk ik.
Gaat dit goed, dan per 2 weken een diersoort erbij. Verder heb ik mijn ouders ten strengste verboden hem zonder mijn toestemming iets tussendoor te geven. Vooral mijn vader vind dit heel erg moeilijk, maar ik wil hem de eerste 6 weken gewoon persé op alleen zijn menu.

Gaat het niet goed, dan een eliminatiedieët met eend of konijn.

Ik gok gewoon dat het dat is, dan hoef ik niet te starten met elimineren. Want hij mag niet meer afvallen.
Hij staat nu 2 dagen op kvv (kip) en hij doet het hier vooralsnog goed op. Hij heeft geen nieuwe plekken (op de huid) meer bijgekregen. Ik ben in het dieet gewoon uitgegaan van gezond gewicht (27 kg) en daar 2% van.
Hij weegt nu 24,5 kg.
[/quote]

Volgens mij heb jij echt een strak plan. En nu maar hopen dat je ouders meewerken..... Vertel pap ook maar elke dag dat het echt voor zijn eigen bestwil is. Jeetje, hij is wel dun he...... Op zich denk ik dat het een gezond uitgangspunt is hoor, 2% van het gewicht waarop je hem eigenlijk zou willen hebben. Ik zou daar gewoon mee beginnen. Als je vindt dat hij niet voldoende aan komt, geef je hem 3%.
Door Hope
@Lizzy
Wat een schitterende honden heb je zeg! Dat doet me ook vertrouwen in barf, moet ik eerlijk bekennen.
De honden die ik hier voorbij zie komen zien er allemaal zo goed uit.

Hope is inderdaad behoorlijk dun. Fijn dat je zegt dat het een goed plan is zo!
We gaan het gewoon proberen. Pa en ma vinden ook wel dat er echt iets moet gebeuren.
Mijn vader heeft zijn eigen hond vroeger ook altijd vers gegeven, hoewel hij daar nooit zo over heeft nagedacht.
Hij werkte bij de slager en gaf gewoon wat er over was. Hij zegt dat zijn hond het daar erg goed op deed dus hij ziet het ook wel zitten geloof ik. Voorheen gaf hij hem altijd voor dat hij naar bed ging een stukje droog brood (toen wisten we nog niet dat dit slecht was) en vooral met dit moment heeft hij veel moeite. Dat hij hem 'zonder eten naar bed moet sturen' zoals hij dat melodramatisch kan zeggen. Maar het is een hond, geen baby dus hij moet het maar leren. Ons pa.
Want onze hond heeft het helemaal niet moeilijk. Het lijkt alsof hij met de kvv veel beter vol zit. Hij is in ieder geval niet de hele dag naar eten aan het speuren.
Door Kaela
Dan droog je toch snackjes voor die momenten? Er is ook genoeg te koop op het gebied van gedroogde snackjes. Dan kan je vader dat geven voor het slapen gaan. Dat soort momenten zijn ook wel erg fijn en op deze manier hoef je dat niet te stoppen. Maakt het ook makkelijker vol te houden lijkt mij.

Succes ermee, ik hoop dat hij helemaal opknapt!
Door Hope
Dat is wel slim inderdaad! En dan gewoon van diersoorten die hij al in het menu heeft.
Goed idee, dan houd hij het inderdaad wat makkelijker vol.

Grappig eigenlijk. Toen ik dan zover was dat ik een hond mocht riep mijn vader hard:
Als je maar niet denkt dat ik hem uitlaat. Ik geef hem nog niet te vreten!
Moet je nu eens kijken wie het hier het moeilijkst heeft nu!  ;D
En gek dat hij is met dat beest! Hij is dan ook wel onweerstaanbaar, haha!

Voeren jullie 2 keer per dag of 1 keer?
Hope is gewend 2 keer brok. De kvv verdeel ik ook in 2.
Laatst gewijzigd door Hope op zo 24 jul 2011, 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Door beesteboelmona
[quote="kimi"]
Als startende barfer begin je best met kippennekken zeker? Geef je daar dan best wat meer orgaan bij om te voorkomen dat de stoelgang te hard wordt, of maakt het niet zo uit?
Dus je hoeft geen organen mix te maken als je bijvoorbeeld maakt dat hij iedere keer een ander orgaan eet. Bijvoorbeeld maandag alleen lever, woensdag alleen nier, vrijdag alleen hart en dan de week erop ook eens maag of long... Die pens hoeft dus niet noodzakelijk de helft te zijn van het orgaanvlees per week? De ene beweert van wel, de andere niet...
[/quote]

Over de orgaanmix dat is net wat je zelf makkelijk vindt ik doe het zelf wel.
En met pens heb ik gewoon 1 keer in de week pens dag dan krijgt hij de hoeveelheid die hij normaal op een dag eet aan pens plus nog een haaskarkas of eendenrug voor de ontlasting.
En daarnaast heb ik nog een visdag dan kijgt hij 1 zalmkop en 300 gram aan hele visjes zoals capelin of sardientjes of inktvis.
Door Limpy
Je bent echt lekker bezig geweest met lezen en puzzelen :thumbup:

Als je vader echt zo´n dramaqueen is, de C1000 heeft ook gedroogde kipfilet i/h assortiment voor honden....
(of katten, die van mij vinden het heerlijk)
En anders idd heropvoeden! (is me met mijn moeder ook gelukt, dus komt wel goed)
Door Hope
Nou, na 3 dagen puzzelen ben ik eruit!  :D
Ik ben toch maar even uitgegaan van een gezond gewicht van 28 kg.
Hij weegt nu 24,5, maar als ik uitga van een gezond gewicht en daar 2% van neem dan zou hij moeten aankomen. Zo doe ik het in ieder geval met de konijnen die hier wel eens binnenkomen en dat werkt altijd goed.

Dan heb ik met de rekenhulp hier op de site berekend wat de behoefte is per dag (560 gr.)
Ik ga gewoon even voor het makkelijke en het van het orgaan 50 % pens en de rest hart, nier, lever.
Dan voor nu 4 diersoorten, en daar doe ik als het allemaal goed gaat wat diersoorten bij.

Morgen ga ik bestellen, als het niet deze week komt dan ga ik er wel voor naar Lupa, want ik wil niet te lang meer wachten. Hoe sneller op barf, hoe beter voor deze hond denk ik. Vandaag komt de vriezer. Die kan dan mooi een dag of 2 staan en daarna op temperatuur komen.

Pa en ma hebben zojuist het menu gelezen. Ze vinden dat ik het erg goed heb uitgezocht en dat er daarmee ook veel duidelijkheid is gekomen. Pa heeft uit zichzelf de gedroogde boterhammen aan de paarden gegeven zodat hij ze niet per ongeluk aan de hond kan voeren. Hij kwam wel vragen of hij hem zo af en toe 's avonds nog wel zijn eten mocht geven. Dat vind hij altijd leuk en voorheen deed hij dat met zijn brokken. Natuurlijk mag hij dat, haha! Ik zet gewoon de avond ervoor het in de koelkast om te ontdooien en dan maakt het mij niet uit wie het in zijn bak doet.
Wat de berekeningen, de vriesruimte, het te bestellen vlees etc. moet het nu goedkomen. Nu hopen dat Hope net zo enthousiast is als ik en dat hij snel opknapt.

Iedereen onwijs bedankt voor alle hulp. De komende paar weken gaat hij op dit menu.
Als ik het menu wil gaan uitbreiden, dan gil ik wel weer! En als jullie het leuk vinden zal ik jullie op de hoogte houden van alle vorderingen wat betreft Hope.
Wat ik wel weet: als er ooit een nieuwe hond komt, dan nooit meer brokken!
Door kimi
[quote="beesteboelmona"]
Over de orgaanmix dat is net wat je zelf makkelijk vindt ik doe het zelf wel.
En met pens heb ik gewoon 1 keer in de week pens dag dan krijgt hij de hoeveelheid die hij normaal op een dag eet aan pens plus nog een haaskarkas of eendenrug voor de ontlasting.
En daarnaast heb ik nog een visdag dan kijgt hij 1 zalmkop en 300 gram aan hele visjes zoals capelin of sardientjes of inktvis.
[/quote] Mag het ook vis zijn van de supermarkt uit d vriezer? Ik verondersteldat die sardientjes niet uit blik mogen komen? :-)
Door kimi
[quote="Senta"]
Alleen vette vis want dat hebben ze nodig. Bv een zalmkop met graat en staart.

Er is een witvissoort die een hond niet mag hebben en die wel in de schappen liggen van de supermarkt.
Talipa of zoiets kan niet op de naam komen, maar koop jij vette vis uit de supermarkt ben je echt velen malen duurder uit, je zit toch wat krap met je budget?
[/quote] Idd, maar waar vind je zalmkoppen met graat en staart?
Door beesteboelmona
[quote="kimi"]
Mag het ook vis zijn van de supermarkt uit d vriezer? Ik verondersteldat die sardientjes niet uit blik mogen komen? :-)
[/quote]

Tja je kan best zalm en andere vette vis in de supermarkt halen.
Maar dat is vele male duurder.

Zalm koppen en lijven kan je bij de visboer halen gewoon vragen of hij die volgende week voor je mee kan nemen
Door Hope
Ik ben op de markt geweest.
Daar konden ze het een en ander krijgen zeiden ze.
Als ik aan het einde van de dag langs kwam kon ik zo wat resten meenemen.
Door kimi
Ik zie mijn hond nog geen volledige rauwe zalmkop of staart eten eigl... Hij is zooo zindelijk vind ik. Een stukje rauwe kip daar snuffelt hij eens aan en laat het dan gewoon liggen. Ik vind het jammer, want zou toch zo graag barfen.
Door beesteboelmona
[quote="kimi"]
Ik zie mijn hond nog geen volledige rauwe zalmkop of staart eten eigl... Hij is zooo zindelijk vind ik. Een stukje rauwe kip daar snuffelt hij eens aan en laat het dan gewoon liggen. Ik vind het jammer, want zou toch zo graag barfen.
[/quote]

Sommigen dingen vinden ze lekkerder dan andere dingen.
Mijn eene kat eet absoluut geen stukjes eendenvlees al is het in hele kleine stukjes gesneden maar een zalmlijf trekt ze uit de mond van de hond als ik niet oplet.

Van een van mijn katten had ik nooit verwacht dat het ze zich als een hongerige leeuw zou gaan gedragen met eten toen ze nog op brok zat.
Ze at altijd heel rustig en voorzichtig, grotere brokken at ze niet want daar moest ze te veel op kauwen maar nu op barf beschermt ze zelfs haar eten als een ander het wil afpakken.
Van een klein ielig poesje is ze verandert in een mooie grote kat met geen grammetje te veel maar ook niet te weinig zoals het eerst was.

Het is gewoon een kwestie van proberen.
soms eten ze bepaalde grote dingen waar vele kluif werk aan zit wel terwijl ze iets kleins niet eten.
Mijn hond eet absoluut geen nekken maar karkas van hetzelfde dier gaat er moeiteloos in.
Laatst gewijzigd door beesteboelmona op zo 24 jul 2011, 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door