Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Parelridder
Ha, fijn! Ik gebruik een keukenmachine, zelfde principe als de staafmixer dus: hakken. En dat kost idd vele uren!

Wie nog ervaringen heeft, info, advies.. Ik houd me aanbevolen :)
Door Madelief.
Ik heb geen tips, want gebruik ook een keukemachine, uiensnijdertje of staafmixer. Ik lees wel even mee, want zoveel tijdwinst lijkt me geweldig!
Door judith vd
Voor een maand of 2 ben ik een uurtje bezig.
Die Braun wordt daar niet warm of koud van: je kan gewoon door blijven gaan.
Dat komt natuurlijk ook, omdat ik na elke groente soort (soms vaker) de zeef schoon maak, anders zit die helemaal vol en werkt het niet meer.

http://link.marktplaats.nl/449379954

Deze bedoel ik dus.
Door Madelief.
Ik was net in de Blokker om nieuwe batterijen voor mijn weegschaal te kopen, en zag daar een Tomado sapcentrifuge van 69,95 voor 39,95.
Die ik heb ik maar meegenomen. Zo'n dure topper lijkt me geweldig, maar ik kan hem echt niet aanschaffen helaas.
Er zit een jaar garantie op en ik heb meteen voor mijzelf ook wat fruit gehaald.
Door Madelief.
Nou. Als je het kunt betalen zou ik investeren in een betere. Hij maakt sap, maar de pulp blijft grotendeels in het deksel hangen. Wel erg droge pulp, dus hij doet zijn werk wel ;)
Ook zitten er nog wel wat grotere stukken in de pulp. ongeveer een cm bij 4 à 5 en dan wel dun. plakjes dus. Die zou ik dus met een staafmixer nog wat kleiner kunnen maken (ware het niet dat die van mij stuk is).

Qua tijdwinst moet ik zeggen; geniaal! Alleen heeft dit ding wel veel af te wassen onderdelen, dus iedere morgen een sapje voor mezelf maken zie ik nog niet zo (ben het wel van plan  8) maar of het lukt  :P).

Ik heb ook even de groentenmix geproeft. Beetje veel witlof want een tikje bittter, haha.
Mijn eigen sapje was lekkerder  ;D

Anyway, voor de prijs ok.
Door deja
Ik heb de philips HR 1861 en een blender wel een grote, ik gebruik de sapcentrifuge voor bv. komkommer wortel biet dus harde dingen dan gooi ik het sap gedeeltelijk in de blender en doe daar dan derest bij, bladgroente bloemkool broccoli enz. door dat vocht uit de sapcentrifuge gaat dat heel goed.
Je hebt alleen wel wat afwas maar dat is een kwestie van spoelen.  Als ik dan de centrifuge leeg haal komen er soms nog wel harde stukken uit de deksel die gooi ik dan ook nog even in de blender. Ik ben ook wel met ruim een uur klaar, maar het blijft toch een hele klus.
Door Madelief.
Ik ben stiekem toch wel heel tevreden met mijn nieuwe hebbedingetje  :biggrin2:. Vanmorgen begonnen met een sapje voor mezelf om vervolgens een lading groentenmix te maken. En...heb alweer fruit gehaald voor morgenochtend. De pulp vries ik in als "fruitmix" denk ik.

Zelfs pompoen in de schil gaat er moeiteloos doorheen. Ok, ik heb even afwas, maar het gaat stúkken sneller dan met de keukenmachine en wat zijn de kleuren van de pulp moooooi (hahaha, een kinderhand is gauw gevuld ;D).
Door Benjy en Misty
Ik heb een phillips HR77750 keukenmachine met sapcentrifuge. Gaat best goed hoor maar ik geef de voorkeur aan de blender. Voor grove stukken gebruik ik eerst de keukenmachine en daarna doe ik het door de blender.
Door Parelridder
Madelief. schreef: Ik ben stiekem toch wel heel tevreden met mijn nieuwe hebbedingetje  :biggrin2:. Vanmorgen begonnen met een sapje voor mezelf om vervolgens een lading groentenmix te maken. En...heb alweer fruit gehaald voor morgenochtend. De pulp vries ik in als "fruitmix" denk ik.

Zelfs pompoen in de schil gaat er moeiteloos doorheen. Ok, ik heb even afwas, maar het gaat stúkken sneller dan met de keukenmachine en wat zijn de kleuren van de pulp moooooi (hahaha, een kinderhand is gauw gevuld ;D).
:biggrin2: Dat klinkt heerlijk enthousiast! Wat afwas is geen punt, maar de maandelijks úren hakken van groentenprut, dus wil ik dol graag terug brengen naar een aanvaardbaarder tijdsduur. Afwas zal wel me vallen denk ik, als je de spullen af spoelt, voor het opdroogt.
Hee en die grotere stukken/plakken die je na 'centrifugeren' er tussen aan trof, was dat weer zo of lijkt dat afhenkelijk van de wijze van gebruik en/of de groente?
Of (Lizzy?) is dit eigenlijk bij iedere sapcentrifuge wel zo?
Door Parelridder
Ik heb gisteren de Tomado sapcentrifuge gekocht die bij de Blokker in de aanbieding is voor 39,95. Vanomorgen heb ik 'm uitgeprobeeerd.
Ik heb 2 winterpenen, 1/3 pompoen, 1 courgette, 1 paprika en een stronkje broccoli 'gecentrifugeerd'. De pompoen had ik geschild. Het door draaien van de pompoen kostte 'm wat meer moeite. Maar goed, wat heet 'moeite' :biggrin2: Het ging nog steeds bliksemsnel!! Niet te vergelijken met 't hakken in de keukenmachine!! Alle overige groenten gingen alsof het niks was. In enkele minuten tijd was ik voor bovenstaande 'proefpakketje' heen!
Bij het doorscheppen van pulp en sap ontdekte ik idd wel enkele plakjes groenten (niet meer dan enkele). Dit betrof de paprika, de wortel en de pompoen. Maar laten we wel wezen, het was een fractie van het geheel wat er door gegaan is en dit tikkie 'verlies' weegt ruimschoots op tegen de vele úren werk die dit mij per maand scheelt.
Bovenstaande hoeveelheid pastte precies in de pulp-bak en ook de sapkan raakte zo aardig vol. Dus na zo'n hoeveelheid zou je even beiden moeten leeg maken om door te kunnen gaan.
Het appraat heeft een doorbrandbeveiliging. Dat betekent dat als de motor door overbelasting te heet zou worden (was totaal niet warm na mijn prutje van deze ochtend, dus gebeurt niet 1,2,3) deze automatisch af slaat. Na een half uurtje kun je 'm dan weer gebruiken.
De gebruiksaanwijing (ik had nog nooit een sapcentrifuge gebruikt) is hartstikke helder.
In en uit elkaar halen van het apparaat gaat makkelijk, afwassen idem dito. Het zeefje was even wennen, maar als je dat onder water borstelt gaat het fijn. Op 2 onderdelen na kan het niet in de afwasmachine, dus wie echt een mega hekel heeft aan afwassen... Maar als je het na gebruik gewoon gelijk spoelt/wast, zodat de pulp niet in aangekoekt, dan is het een karweitje van niks ;)
Enige 'aanmerking' is dus die enkele, dunne plakjes groenten tussen de bak vol pulp, wat misschien niet bij iedere sapcentrifuge zo is? Maar geen twijfel: voor 40 euro vind ik het (1e indruk) een fantastisch apparaat!!!
Door Parelridder
Madelief. schreef:(...) Hij maakt sap, maar de pulp blijft grotendeels in het deksel hangen. Wel erg droge pulp, dus hij doet zijn werk wel ;)
Ook zitten er nog wel wat grotere stukken in de pulp. ongeveer een cm bij 4 à 5 en dan wel dun. plakjes dus. Die zou ik dus met een staafmixer nog wat kleiner kunnen maken (ware het niet dat die van mij stuk is). (...)
Er bleef hier geen pulp in de deksel hangen, behalve natuurlijk wat opspattende pulp, maar verder alles gewoon in de pulp-bak. De enkele plakjes die ik tussen de pulp vond waren hier ook dun en varieerden van grootte tussen 1,5 en 3 cm. Ik was eerst voornemens die te gaan hakken met de staafmixer, maar toen ik het allemaal verzameld had en zag dat het eigenlijk maar een lepel vol was, dacht ik "Je kunt ook overdrijven... Op die hoeveelheid is het een te verwaarlozen hoeveelheid die niet verpulverd is". 'k Heb het gewoon weer terug in de mix gegooid en in porties verdeeld. Misschien is het wel de moeite als ik een grotere hoeveelheid maak.
Mijn doel was écht fijn vermalen groenten binnen beduidend minder tijd en dat levert het me op (op die enkele snipper na). De sapcentrifuge krijgt het in enkele minuten fijner dan de keukenmachine in al die uren van hakken voor elkaar krijgt.
Oh ben ik blij met mijn nieuwe maatje!!! :circle:
Door Parelridder
;D Ja, 'k was een beetje enthousiast...

In de folder op internet heb ik 'm ook niet gezien, maar in de winkel staat 'ie echt in de aanbieding.
Maar als jouw keukenmachine een kleine 6 kilo pulp voor je hakt in een half uur, dan zou ik het lekker zo houden. Ik heb het wel over het eind product qua kilo's, niet over eea met schil, zaden, enz.  maar ik neem aan dat jij zelfs dan nog binnen een uur klaar zou zijn. Dat was hier helaas heel anders. En nu is 't in een zucht fijner dan ooit. Prachtig!
Door Parelridder
Ja, absoluut veel fijner dan na snijden, raspen en vervolgens hakken met de keukenmachine (wat ik dan ook nog na deed met de staafmixer, pfff).
Groenten in de opening (hoeft niet gesneden, zolang het maar zonder aandrukken in de opening past), machientje aan en hoppekee, het is al 'gecentrifugeerd'. Links super fijne pulp, als meel zo fijn, rechts een kan met sap. Daarna alles in 1 kom en roeren :)
Ik heb bij de lading van vanmiddag de enkele kleine plakjes/snippers die niet verpulverd waren er uit gevisd. Dit was op de totaan bijna 6 kilo eindproduct nog gen 2 ons. Ik heb daar de staafmixer op gezet en hoe fijn dat ook werd, absoluut nog niet als met de sapcentrifuge.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door