Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Esther Q
Het heet pederipra spray. Tja, een Estisch label, maar ik probeer het te vertalen. Kloortetratsükliini nahasprei suspensioon.

Bevat:
Kloortetratsükliini wordt vertaald als chloortetracycline
hulpstoffen Ethylcellulose, veevabaränidioksiid (kan ik niet vinden), ethanol (watervrij), propel 45 (propaan, n-butaan en isobutaan, patent blauw V (ik denk kleurstof, want het is groen blauwig) (E131).

Het wordt gebruikt bij paarden, geiten, schapen honden en nog wat dieren. Vooral in de veeteelt, we krijgen het van onze da die oa op boerderijen heeft gewerkt. We hoeven het zelden vaker dan twee keer te gebruiken, dus twee dagen achtereen. Goed volspuiten (het prikt wel), niet laten likken en niet verbinden werkt hier het beste, dan kan het goed opdrogen. Daarna laten we de honden het zelf uitzoeken en dus ook likken als ze dat willen. Maar wij hebben geen snijwonden, altijd huidwonden van het vechten met hooguit een gaatje van een tand. Dus het kan bij jou wel eens langer gaan duren :-\
Door Lil
Esther Q schreef: Het heet pederipra spray. Tja, een Estisch label, maar ik probeer het te vertalen. Kloortetratsükliini nahasprei suspensioon.

Bevat:
Kloortetratsükliini wordt vertaald als chloortetracycline
hulpstoffen Ethylcellulose, veevabaränidioksiid (kan ik niet vinden), ethanol (watervrij), propel 45 (propaan, n-butaan en isobutaan, patent blauw V (ik denk kleurstof, want het is groen blauwig) (E131).

Het wordt gebruikt bij paarden, geiten, schapen honden en nog wat dieren. Vooral in de veeteelt, we krijgen het van onze da die oa op boerderijen heeft gewerkt. We hoeven het zelden vaker dan twee keer te gebruiken, dus twee dagen achtereen. Goed volspuiten (het prikt wel), niet laten likken en niet verbinden werkt hier het beste, dan kan het goed opdrogen. Daarna laten we de honden het zelf uitzoeken en dus ook likken als ze dat willen. Maar wij hebben geen snijwonden, altijd huidwonden van het vechten met hooguit een gaatje van een tand. Dus het kan bij jou wel eens langer gaan duren :-\
is dat niet gewoon blauwspray? Ik geloof dat die hier niet meer verkocht wordt.
Door Esther Q
Lil schreef: is dat niet gewoon blauwspray? Ik geloof dat die hier niet meer verkocht wordt.
Zou kunnen, Lil. Misschien kent evds het wel.
Door Eef+Stippels
Ik lees het nu pas. Heel veel beterschap!!

Ik zou de wond precies zo verzorgen, afwisselend honingzalf, dichtplamuren met wondpasta en zilverwater om schoon te spoelen.
Als je twijfelt zou ik naar je eigen da gaan voor wondcontrole.

Hechten kan op zich nog wel dacht ik, maar dan moet de hele wond worden schoongemaakt en maken ze de wond dus groter door de randen weg halen.
Zo hebben ze het bij Wandor gedaan.
Is de wond niet direct gehecht omdat er op de poot te weinig extra huid was?

De ingredienten van de pederipra spray klinken een beetje erg chemisch vind ik  :-\
Door Lizzy
Dit is 'm:

Afbeelding

Zo verkleind en er niet in kunnen kijkend, lijkt het mee te vallen. In het echt is de wond vrij goor....
Door *Natasja*
Lizzy schreef: Dit is 'm:

Afbeelding

Zo verkleind en er niet in kunnen kijkend, lijkt het mee te vallen. In het echt is de wond vrij goor....
Nou, ik vind het zo ook al echt niet meevallen hoor Lizzy  :-\ Mij lijkt dat dit toch echt wel gehecht had moeten worden, maar ja daar schiet je nu niets meer mee op  ::) Wat natuurlijk ook niet echt meehelpt, is dat de huid daar niet echt dik is, dat zal het genezingsproces ook niet bevorderen.
Door Lizzy
We zijn toch maar even naar onze DA geweest. Hij heeft de wond goed geinspecteerd, goed schoongemaakt en er toch een paar krammen in gedaan. Dat is niet "volgens de regels" zoals hij zelf zegt en lekker onorthodox :biggrin2: maar hij heeft daar zeer goede ervaringen mee en hij is briljant met dit soort dingen (heeft onder plaatselijke verdoving rare goedaardige uitgroeisels bij Brutus weggehaald waar onze vorige dierenarts hem voor geopereerd had en een slachtveld had aangericht en die dingen kwamen dus weer terug. Onze huidige DA heeft ze daarna zo weggehaald en Brutus heeft er nooit meer last van gehad). Hij heeft ons strakke instructies gegeven waar we de komende 48 uur op moeten letten. En hij heeft ons wondverzorgings-adviezen gegeven (1 keer per dag goed schoonmaken en honingzalf erop smeren). Ze mag er niet aan zitten, moeten we het zo weinig mogelijk verbinden (liefst niet, gewoon lekker aan de lucht blootstellen) en dan gaat het helemaal goed komen. Mocht het gaan ontsteken, dan zal dat waarschijnlijk binnen de komende 2 dagen zijn en dan moeten we terug, kijken we verder of we wat moeten doen. Ik ben blij dat we even gegaan zijn. De wond is inmiddels wel iets aan het dicht gaan hoor, van binnenuit. Het is al minder diep dan toen het net gebeurd was.
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 03 mei 2011, 18:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Kaio
hmm Maci hier heeft wel eens een kleinere snee gehad maar die stond ook op die manier open, die is toen gewoon gehecht, met plaatselijke verdoving.  Is het niet zo dat de huid juist wat terugkrult bij die wond? Zo lijkt het op de foto. Maar dan groeit het denk ik niet zo snel tegen elkaar aan.

Aah lees net dat je naar eigen DA bent geweest. Gelukkig dat stelt in ieder  geval weer wat geruster.
Laatst gewijzigd door Kaio op di 03 mei 2011, 18:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Door claudiaB
Dat is een flinke wond  :o Ik begrijp dan ook niet waarom de weekend arts niet heeft gehecht.
maarja daar heb je nu niets meer aan.
Sterkte en beterschap voor Pinkel!
Door Esther Q
Achossie, arm Pinkeltje :-\ Hoe heeft ze dat nou toch voor elkaar gekregen... Hopelijk groeit het snel toe met de krammetjes en honingzalf!
Door Lizzy
Ik vergeet nog te vertellen (sta ook te koken dus ben wat gehaast): door het verbinden bleef er vocht in de voet staan. En dat golfde er dus uit op het moment dat de verbandjes er afgehaald werden. Als een huilende boom, noemde mijn DA het, van een boom die je om hebt gekapt en waarbij al het vocht van de boom naar buiten stroomt. En als hij in haar voet kneep, dan golfde inderdaad het vocht naar buiten. Er is genoeg ruimte voor vocht om nog steeds naar buiten te kunnen maar doordat het niet meer afdekken, zal het vocht ook snel afnemen. Ja, echt fijn dat we toch even gegaan zijn, ik voel me er veel geruster op.
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 03 mei 2011, 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door