Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Laura2004 schreef: Ik snap niet waarom een biefstukje meer gerechtvaardigd is dan een schattig lammetje. Ik geef mijn dieren geen hele prooidieren, maar vind het prima als anderen dat wel doen.

Ik zie ook werkelijk de connectie niet tussen het eten van een heel dier en het jagen op levend wild, dat is net zo'n onzin theorie, als de theorie dat als een hond eenmaal bloed heeft geproefd agressief wordt en volgens mij geloven we daar op bp allemaal niet zo in.

Als je met honden zoals deze weimaramer jachttraining doet, dan is het gewenst dat ze dode dieren apporteren, als je je hond daarvoor gaat bestraffen wordt het tijdens de jacht(training) heel lastig om dit weer aan te leren, de hond is immers voor zijn natuurlijke apporteergedrag gecorrigeerd.

Mijn hond heeft nog nooit een heel prooidier gegeten, maar zal helaas wel achter schapen aangaan, als ze de kans krijgt, en deze ook verwonden, maar ik ben een verantwoordelijke hondenbaas en zal er dus te allen tijde voor zorgen dat mijn hond hier de kans niet voor krijgt. En als ik ooit een heel prooidier zal krijgen, dan zal ik het zeker geven...

En ach jeetje, ik ben ook zo'n ontaarde hondenbaas die het toestaat dat haar hond af en toe graaft, en ik zal het nog sterker vertellen, ze heeft weleens een mol/muis te pakken gehad, so shoot me  ::)

Ik vind het allemaal wat overtrokken, we zijn allemaal niet roomser dan de paus en ik ga er niet vanuit dat hier allemaal veganisten hebben gereageerd die volledig ecologisch en zonder schade te berokkenen aan dier en natuur leven, als dit wel het geval is, dan neem ik mijn woorden terug en begrijp ik de ontzette reacties.

@ Jara: Wat fijn dat je hondje zo genoten heeft van zijn maaltijd.
Hier sluit ik me bij aan. Lam heel of in stukken via een leverancier de nutrienten blijven hetzelfde. En ook ik heb 100% volbloed staande jachthonden en die lopen gewoon een weiland voorbij en apporteren wild. Het is echt niet zo dat de hond daar geen onderscheid in kan maken. Die van mij eten geen hele prooidieren, heb het ooit weleens geprobeerd met konijn en haas. Vind de reacties echt wat overdreven. Het lijkt wel alsof wanneer het herkenbaar is dat het dan in ene keer ethisch niet zou kunnen, redelijk hypocriet.
Pff wat een discussie over een dood geboren lammetje. Iedereen moet zelf weten wat hij/zij voert!
Ik vind het zelf juist mooi dat zo het lam nog nut heeft gehad. Maar kun je dit gewoon geven? Ben je niet
bang voor ziektes enz?
Is jammer dat Iza een allergische reactie geeft op schaap/lam. Een vriendin van mij fokt schapen en ook daar gaat t
wel eens mis. Had mooi voer voor Iza geweest!
malimaniac schreef: Pff wat een discussie over een dood geboren lammetje. Iedereen moet zelf weten wat hij/zij voert!
Ik vind het zelf juist mooi dat zo het lam nog nut heeft gehad. Maar kun je dit gewoon geven? Ben je niet
bang voor ziektes enz?
een doodgeboren lam is idd geen gekeurd vlees...10 dagen invriezen bij -20 en wormen/parasieten die aanwezig zijn dan geen gevaar meer
Zo te zien heeft Jara genoten van haar lamsvlees!

De discussie wel of niet voeren van een heel prooidier...ik zou het denk ik niet kunnen om mijn honden een heel lammetje voor te zetten. Dat is gevoelsmatig, omdat ik lammetjes te leuk vind.
Van de andere kant heb ik zoiets van 'dood is dood' en kan ik prima een lamskop voeren of een reeënkop zien als voer voor de honden. Maar ja, daar zit geen lijfje meer aan. ::)
Ik hoef echter niet te zien hoe een dier gedood word ... ::) (door een slager of hond)

Dit lammetje is dood geboren, het was zonde geweest als hij de kliko in was gegaan. Ik heb er geen moeite mee om dit kort te zien via de PC, maar denk dat ik dat irl niet zo makkelijk zou kunnen.

Het idee dat de hond later zomaar een pas gestorven dier zal opeten...?? Ik geloof daar niet in. Mijn honden kunnen prima van een vis afblijven die dood langs de waterkant drijft. En ook kunnen zijn prima van hap-klare vleesjes afblijven die in de woonkamer of keuken in een doos op de grond liggen.
Als je hond weet waar de grens ligt is het prima.
Hier is het zo dat ze eigenlijk alleen mogen eten wat ik hun geef en wat ze in hun voerbak voorgezet krijgen. Bij Jara ligt de grens waarschijnlijk bij het gegeven vlees of het gegeven prooidier in huis of tuin.
Ik kan me nog herinneren dat er pas geleden nog een topic was waarin foto's stonden dat Jara een gevonden halve eend kwam brengen....als het zo 'onverantwoord' was om hele prooidieren te voeren, had Jara die halve eend op gegeten ipv terug te brengen. ;)
Stoere hond hoor en hij heeft duidelijk genoten.
Tegen de tijd dat Biggy een lam durft te eten zijn we heel veel verder.
Die is nog bang voor een dooie muis. (levende dieren vindt hij harstikke leuk om mee te spelen maar dode dieren zijn doodeng)
En de hele discusie tja een dood lam is een dood lam of hij nou in zijn geheel wordt gevoerd of in nette vierkante plakjes het is en blijft een dood lam.
Persoonlijk vind ik er niks zieligs aan, ik heb genoten van de filmpjes in de zin van: de hond weet precies wat te doen met zo'n dood diertje.
Het is dat mijn honden niks in de jas eten maar anders...
Wat maakt het nou helemaal uit?, een hele prooi(beestje was doodgeboren, zo heeft zijn lichaampje toch nog nut) of een frankenstein prooi, mij om het even. ;)
Ik vind het wel een mooi filmpje om te zien, zielig en respectloos vind ik het zeker niet.
Of een lam nou compleet gevoerd wordt of in stukken is verwerkt, voor mij is en blijft het een lam.

Maar of ik het zelf ook in het echt op deze manier zou durven voeren weet ik niet,
maar ik ben gewoon een watje wat dat betreft.  :P
En Kjell is een Belg, dus ik verwacht dat hij ook niet zo stoer is als Jara :biggrin2:
jara schreef: Jara is ook nog steeds een Belg...heeft nog steeds geen NHSB nummer  :P ;D
Héééé J&J ook van geboorte, daarom vonden ze haar natuurlijk zo'n lekker ding!

En v.w.bt. het lam...., het is te groot voor J&J daarom teveel gesmeer voor mij. Zij zouden er geen moeite mee hebben. Ze hebben ook weleens haas met vacht en al van me gekregen en eten dat idd met smaak op.
tja als ze leven zijn ze er leuk. maar als ze dood zijn, met vacht of zonder dan is het toch echt voedsel. Liever gevoerd aan de honden dan verspild en weggegooid, omdat boer niets aan rammetjes heeft. En wat dacht je? Dat zuiglam bij de betere slager geen pluizeltje is geweest? Dit hoort nu eenmaal bij vlees eten en ook het houden van carnivoren als huisdier. Ik zie dus liever hoe het er uit zag voordat de honden het op hun bordje krijgen.

Zelf voer ik wel eens jonge lammetjes, maar meestal vil ik ze eerst omdat het stugge haar van lam en geitje wat slechter verteerd bij mijn honden.
Laatst gewijzigd door Aquillo op vr 08 apr 2011, 17:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Zie hier het bewijs dat Jara zich prima kan gedragen bij een weiland vol schapen en lammetjes.... we waren er gister (en minstens 3x in de week lopen we hier langs) net voorbij gelopen en ze bleef keurig naast me.
Nog even op de foto speciaal voor hier  ;)
Afbeelding
Had dit topic niet eerder gezien maar kan me zowel bij de voor als tegenstanders scharen geloof ik. Tuurlijk, dood is dood en wat er dan mee gebeurt, moet iedereen zelf weten.
Ik vind het alleen krom dat hier foto's bij geplaatst worden van honden die eten tussen den kippen of wat dan ook. Zijn dit jullie eigen dieren? Dan ziet de hond deze als onderdeel van de roedel en is het 'normaal' dat hij/zij ze niet op eet! Maar wat doen ze tussen vreemde kippen? Hier duurt het iig een week of twee voor de hond nieuwe kippen accepteerd...
Maar goed, daarnaast vind ik de manier waarop dit voeren gebeurt ethisch niet kunnen. Woon je lekker buitenaf en heb je een grote schuur? Prima, laat haar daar haar gang gaan als je er lol aan beleeft. Maar zo in de nieuwbouw in je achtertuin? Ik vind het bizar! Wat als een buurkindje even uit het ram kijkt jouw tuin in en dit ziet gebeuren. Ik denk dat dat voor een kind heel traumatisch kan zijn. BARF is heel erg leuk, maar ik vind wel dat je na moet denken waar de grens ligt. Wat jij normaal vindt hoeft een ander niet normaal te vinden en aangezien we hier in NL hutje mutje op elkaar leven, moet je respect voor je medemens en woonomgeving hebben.
Ik wens je veel wijsheid toe met Jara, maar we hebben al eerder een meningsverschil gehad over het trainen en opvoeden van een jachthond, dus daar begin ik niet weer aan. Denk alleen dat je op deze manier nooit mee zal mogen doen aan een echte jacht, of je moet wat dingen verzwijgen  ;).
Jantina schreef: Denk alleen dat je op deze manier nooit mee zal mogen doen aan een echte jacht, of je moet wat dingen verzwijgen  ;).
Ik vraag me af wat het feit dat je barf voert en ook complete dieren voert te maken heeft met het wel of niet mee mogen doen aan een jacht. Dat staat toch compleet los van elkaar. Of zit het jachtwereldje zo raar in elkaar dat ze dit niet los van elkaar kunnen zien.

Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door