Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

ik heb alleen naar de foto's gekeken maar zo te zien heeft Jara heerlijk van de lam gesmuld.
Ik zou het zelf niet durven geven maar dat is omdat ik niet tegen bloed kan ( nu ik de honden barf geef wel meer maar ik zou het niet kunnen aanzien hoe ze een heel dier opeten en scheuren ).
Ik heb me barf wel over wat dingen heen kunnen zetten, ik durf ze nu kuikens te geven ( durfde ik eerst ook niet ) en steeds grotere karkassen waar je beter aan kan zien wat het was. Maar voor mij moet de kop en vacht/veren er echt af zijn ( behalve bij kuikens dat durf ik nog net maar dat is hap, slik, weg bij de mannen ).

De een voert hele prooidieren de ander niet. Ik vind dat ieder voor zichzelf moet weten wat ze voeren. Of het nu heel is of in stukken, hoe je het ook went of keert het was een dier.
Dus of je het nu in zijn geheel voert of in stukjes of gemalen voert het blijft nog steeds hetzelfde ( maar dat is mijn mening )
inge58 schreef: Er valt niet zoveel inhoudelijk te discusseren van mijn kant.
Deze manier van voeren stuit mij tegen de borst,en ondermijnd alle normen van respect waarmee ik ben opgegroeid.
Ik heb geleerd dat je zoiets niet doet.Je voert het ene hele dier niet aan een ander dier op.Punt uit
Ik ben de vijftig gepasseerd,en misschien wel ouderwets hierin.

Hallo,
Ik ben ook net de vijftig gepasseerd en juist in mijn kindertijd leerde ik om alles wat je hebt goed mee om te gaan en niet te verspillen.
Toen slachtten de ouders nog eigen konijnen en kippen voor eigen consumptie.
Ze lieten mij het nooit zien, maar daar er in de schuur toch wel konijnenstaartjes hingen, die mijn broers weer aan hun brommer als decoratie hingen.
Wist ik indirect wel dat het gebeurde. Dat het konijn hier ook op tafel kwam, was ik mij niet zo van bewust. daar werd ik met een kerstlied, "Flappie"ineens bewust van. We leerden respect te hebben voor al wat leeft en daar ook de vruchten van te plukken.
Nu hoeven we gelukkig niet meer ons eigen konijn of kip noodzakelijk op te eten, maar verspillen moeten we het ook niet. Dus kunnen we het beter aan de honden voeren. En wat maakt het dan uit, hoe? Persoonlijk zou ik deze dan echt niet ontvellen, ontleden, malen en dan aan de hond geven.
dat zou ik veel erger vinden om te doen, dan het konijn zo geven.
En geloof mij, mijn honden jagen de (levende) kippen en konijnen die in de tuin lopen niet achteraan en eten ze niet op.

[/quote]
Laatst gewijzigd door sphynxlover op zo 03 apr 2011, 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.
lizzy
ts zal dit niet kunnen uitleggen.
het is immers een gevoel, dat is niet altijd uit te leggen. ::)
en ze is ook zo opgevoed blijkbaar, tja
mijn gevoel, en velen met mij, vinden haar gevoelens en
gedachten dus, op zijn zachts gezegd, heel bizar.
heel dier, respectloos, gemalen dier niet, heel apart.

jara,
ik heb genoten van de foto,s en films
ben nog wel benieuwd, naar hoeveelheid eten, en vertering ervan.
inge58 schreef: Er valt niet zoveel inhoudelijk te discusseren van mijn kant.
Deze manier van voeren stuit mij tegen de borst,en ondermijnd alle normen van respect waarmee ik ben opgegroeid.
Ik heb geleerd dat je zoiets niet doet.Je voert het ene hele dier niet aan een ander dier op.Punt uit
Ik ben de vijftig gepasseerd,en misschien wel ouderwets hierin.
Ik begrijp dit dus absoluut niet. Al het leven op onze aardbol is gebaseerd op eten of gegeten worden. Carnivoren eten nou eenmaal dieren. Heel of in stukjes what's the difference. Overigens ben ik de vijftig ook ruim gepasseerd.
coby.p schreef: lizzy
ts zal dit niet kunnen uitleggen.
het is immers een gevoel, dat is niet altijd uit te leggen. ::)
en ze is ook zo opgevoed blijkbaar, tja
mijn gevoel, en velen met mij, vinden haar gevoelens en
gedachten dus, op zijn zachts gezegd, heel bizar.
heel dier, respectloos, gemalen dier niet, heel apart.

jara,
ik heb genoten van de foto,s en films
ben nog wel benieuwd, naar hoeveelheid eten, en vertering ervan.
Misschien dat Allard nog zelf antwoord geeft, maar toch wil ik er even op ingaan.
Bij mij heb ik het doodgeboren lam in twee gesneden.

1. omdat ik wou kiijken hoe hard het bot was
2 omdat ik het anders wel een heel grote maaltijd vond.

als ik een heel prooidier voer ( is niet zo heel vaak) zijn het altijd dieren die anders in de kliko gaan.
Ik vind het niet altijd makkelijk, maar weggooien vind ik zelf het toppunt van respectloos met deze dieren omgaan.
Ik wordt er dan op zo'n moment stevig op gewezen dat het een dier is wat ik voer en gek genoeg maakt dat dat ik steeds bewuster ben ga nadenken over hoe ik en mijn honden om gaan met eten.

De honden hebben het lam volledig opgegeten incl vachtje. De dagen erna hebben ze gewone barfdrolletjes gedraaid , maar wel met veel haar erin. Had zelf de indruk dat het nog beter opgenomen/verteerd was.

Ze eten niet altijd de vacht op hoor, als ik een konijn geef dan eten ze het van binnenuit op en blijft het schoongelikte vachtje liggen.
De oren en kop gaan wel helemaal op.
Zo......even de tijde genomen om alles eens rustig door te lezen.....
t Heeft nogal wat teweeg gebracht dit topic blijkbaar  ::)

Dat er voor en tegenstanders zijn van het geven van hele prooidieren....begrijpelijk. Toen ik vorig jaar oktober begon met Barf (t was toen helemaal nieuw voor me) had ik ook niet gedacht dat ik nu een goede 6 maand verder op dit punt zou zijn, laat staan dat ik toen wist waar alles te verkrijgen was.
Ieder zijn grens in wat hij/zij aan kan qua aanblik...ook helemaal prima...
Ik vind het alleen jammer dat de discussie gaat over ethiek/ normen en waarden die erbij gehaald worden. En de opmerkingen over Jara dat ze door het krijgen van prooidieren een hond zou zijn die niet onder controle te houden is bij elk loslopend lam/haas/eend of elk ander dier dat ze gevoerd krijgt raakt kant nog wal. Degenen waar we gisteren mee gewandeld hebben zullen ook niet beamen dat ze een ongeleidde hond is denk ik.

Ik geef prooidieren omdat het zonde is om deze (doodgeboren) dieren weg te laten gooien (over respect voor het dier zullen we het dan verder maar niet hebben, ook niet mbt tot het fijnmalen van het eten voor je huisdier), maar ook vooral omdat ik het goed vind voor elk huisdier wat zo gevoerd kan worden.
Als ik kijk naar Jara hoe ze met een prooi bezig is zie haar met haar hele lijf en koppie qua denkwerk bezig.
Eerst zie haar kijken en denken hoe dit aan te pakken en als ze vervolgens begint te eten zie je elke spier in haar lijf meewerken van kop tot teen en tot haar staart.
Na het eten valt ze ook moe en voldaan in slaap vaak.
Naar mijn mening de ultieme wijze om je hond gezond en gelukkig te krijgen en houden door het eten.

Dat mijn grenzen wat verder liggen dan die van een ander maakt mij nog geen slecht mens en Jara geen slechte hond.
Tot zover.

Vwb het eten en vertering daarvan; Een heel lam krijgt ze niet op...wat overblijft (in dit geval halve ribbenkast, 3 poten, en lever en longen) snijd ik verder in dagporties en is de vriezer weer ingegaan.
Darmen (deels) en gal/blaas is het enige wat ze niet eet en dat is alles wat weg gaat.
Qua vertering zie je in haar ontlasting wat vacht terug, maar niet veel. Drollen zijn compact en stevig.
jara schreef: Eerst zie haar kijken en denken hoe dit aan te pakken en als ze vervolgens begint te eten zie je elke spier in haar lijf meewerken van kop tot teen en tot haar staart.
Ik vind dit ook heel mooi om te zien !

Ik wil ook graag even mijn mening geven...
Dat er mensen zijn die dit niet fijn vinden is te begrijpen. Ik vind dat je de mening van die mensen ook moet respecteren.Of dat nou hyprocriet is of niet. Daar een discussie over hebben vind ik ook niet zinnig- deze mensen hoeven voor mij hun mening ook niet aan te passen of te veranderen, zij mogen er best anders over denken dan ik. (wel hoop ik dat zij ook mijn mening respecteren).

Ik voer ook Barf en ook hele prooidieren. Mijn honden genieten ervan en ik dus ook. Maar toch heb ik ook een zekere moeite met het voeren van schape en geiten lammeren.... Het hoort namelijk gewoon niet. Het is nieuw leven wat in de wei hoort op te groeien.... Maar door onze maatschappij zijn de mannetjes niet gewenst en moeten geslacht worden. Ja, ik heb daar moeite mee ! Maar  !!!! ....  deze mannetjes  belanden iig niet wasted in de kliko, ze hebben dan toch nog enig nut, en sterven ze niet voor niks. En ja als mijn honden daar happy van worden, net als Jara dan ben ik daar ook happy mee- hoe dubbel ook.
(hetzelfde ook voor doodgeboren dieren die anders weggegooid zouden worden)
Laatst gewijzigd door miik op zo 03 apr 2011, 18:07, 1 keer totaal gewijzigd.
miik schreef: Maar door onze maatschappij zijn de mannetjes niet gewenst en moeten geslacht worden. Ja, ik heb daar moeite mee ! Maar  !!!! ....  deze mannetjes  belanden iig niet wasted in de kliko, ze hebben dan toch nog enig nut, en sterven ze niet voor niks. En ja als mijn honden daar happy van worden, net als Jara dan ben ik daar ook happy mee- hoe dubbel ook.
(hetzelfde ook voor doodgeboren dieren die anders weggegooid zouden worden)
En wat tot nu toe niet genoemd werd: De energie die het moederdier in de dracht en worp gestopt heeft was dan ook niet helemaal voor niets.
Ik heb er geen probleem mee. Kan wel begrijpen dat dit niet voor iedereen weggelegd is en dat sommige mensen er moeite mee hebben. Vindt wel dat je ook al ben je het er niet mee eens je iemands beslissing om complete dieren te voeren moet respecteren.

Zelf heb ik alleen nog maar complete duiven gegeven aan Pixie, ze eet ze maar ik moet dan wel een begin maken. 
inge58 schreef: Ik zeg ook niet dat je een dood lammetje niet als voeding mag gebruiken.
We hebben nu eenmaal vlees consumerende huisdieren.
Het gaat mij om de etische grens van je hond vlees aanbieden zoals het bv bij de slager ligt,ten op zichte van gewoon maar een volledig dier in de tuin gooien en scheur het maar aan stukken...... :-\
Ik snap die grens ook niet.. Een stuk vlees wat bij de slager in de vitrine ligt is gefokt om dood te gaan.. Dit lammetje is per ongeluk dood gegaan. Dus tja wat is beter..

Zelf zou ik knikkende knieen hebben bij het voeren. Maar ik ben dan ook een watje met het voeren van hele prooidieren.. Maar wat Nova zegt, wat osis het verschil tussen een eendagskuiken of een muis voor de kat?
Door Martine-Tom
TMG1961 schreef: Zelf heb ik alleen nog maar complete duiven gegeven aan Pixie, ze eet ze maar ik moet dan wel een begin maken.   
Nu zie ik voor me dat je op je knieen een dooie duif aan het schudden bent om Pixie duidelijk te maken dat het een prooi is :biggrin2:
martine-tom schreef: Nu zie ik voor me dat je op je knieen een dooie duif aan het schudden bent om Pixie duidelijk te maken dat het een prooi is :biggrin2:
Je moet als barf voerend baasje natuurlijk wel wat over hebben voor je hond  :biggrin2:  ;D  :biggrin2:
Ik was gister met iemand aan het praten die lammetjes heeft en ze zei dat er ook dode lammetjes waren ik durfde het niet om te vragen of ik ze mocht :-[

Moet je weer zoveel uitleggen, maar als iemand ze mee zou nemen zou ik ze zeker geven aan de honden, met een gans heb ik ook geen moeite om te geven.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door