Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Martine-Tom
Blij dat ik nog even de tijd heb om alles uit te zoeken zeg!

Ok, ik heb iig besloten het bij in Nederland voorkomende beeste te houden, exoten zie ik niet zitten.
Ik denk dat ik ook maar een vleesmolen aan ga schaffen en de wat zachtere botten ga malen (kan dat eigenlijk? Ff zoeken straks.)
Tom wil wel kauwen maar niet echt al te veel moeite doen.
Kippenek dat doet hij wel, vleugel lukt ook nog wel maar zodra het groter word geeft hij het al vrij snel op.
Kwartel at hij ook niet tot ik die te lijf ging en hapklaar afleverde, toen was het ineens zalig :biggrin2:

Denk dat ik daar maar mee ga beginnen en steeds grovere stukken geef tot hij zover is dat hij zelf een kwartel (of iets van die grote) te lijf gaat.

Ik vind het trouwens wel grappig, zelf doe ik alles om zuinig te leven en mijn hond gaat straks paard wegknagen ;D
Net even een globale bestelling gedaan, kwam op iets van 15 dieren ofzo, meer dan voldoende, er waren 5 botten die ik vertrouwde van 3 dieren dus ook dat viel wel mee.
En dan de prijs, 60 euro voor in totaal 25 kilo :-X
Daar eet hij 15 weken van! Dat is gewoon 4 euro per week.
En mensen maar zeggen dat hij zo luxe eet, de gemiddelde beetje fatsoenlijke brok is duurder!

het is ook verslavend hoor...
Ik heb al een droger besteld, voor de snackjes.
Ik wil graag een vleesmolen, en ik wil er eigenlijk wel een vriezer bij...

Oh en ik las over eierschalen als calciumbron, die ga ik dan ook maar malen en bewaren, altijd makkelijk :)

Ik krijg er zin in, baal bijna van alle KVV die er nog ligt 8)
Door Too
15 diersoorten  :o Tom boft maar!

Waarschijnlijk gaat t ook al 'werken' als je t botwerk in eerste instantie met een hamer bewerkt en in niet te grote stukken aanlevert [hoeveel krijgt Tom per dag/keer, de stukken kunnen toch niet zo groot zijn? De dametjes poes met de kleine bekkies krijgen 45gr/keer meestal aan 1 stuk]
Ik zou eerst maar even kijken of hij t ook ongemalen wil eten, een molen kan altijd nog, kauwen geeft nl ook veel voldoening.
Door Martine-Tom
In totaal moet hij aan 924 gr. vleesbot per week eten, 2 keer per week krijgt hij al 2 kippenekken en dat hou ik erin, bij elkaar is dat iets van 150 gram, als ik het elke dag voer blijft er nog 100 gram per dag over.
Door Angela_Bodhi
Hij krijgt zo genoeg variatie... Je kunt bot gaan malen, maar alleen gevogelte-vleesbot geven is ook goed hoor.
Volgens mij kun je aan alles komen, alleen nog even kijken of er ergens nier te krijgen is. Dat moet goed komen, bij poeliers of kwaliteitsslagers hebben ze meestal ook wel iets van nier.
Door Martine-Tom
Ik heb kippennier en lam of kalf weet ik zo even niet.
Rund geloof ik ook.
Ik heb een goede toko hier :biggrin2:
Door Martine-Tom
Ik heb een poging gedaan tot een menu, Tom eet ong. 250 gr per dag, het eerst genoemde zal de grootste hoeveelheid zijn (tussen de 150 en 200 gram)

Dag 1: wild spiervlees, 2 kippennek
Dag 2: eendennek, groente, orgaan (kip)
Dag 3: runderspiervlees, 2 kippennek
Dag 4: konijnenrug, gedroogde vis
Dag 5: paardenspiervlees, 2 kippennek
Dag 6: pens, eendennek
Dag7: runderspiervlees, 2 kippennek
Dag 8: kwartelkarkas, orgaan (rundernier?)
Dag 9: paardenspiervlees, 2 kippennek
Dag 10: wildspiervlees, groente
Dag 11: konijnenrug, pens
Dag 12: runderspiervlees, 2 kippennek
Dag 13: geit (met bot, gemalen)
Dag 14: gemengd wild, gedroogde vis

Ik zet de vis als gedroogd omdat hij nu dus nog weigert vis te eten, ik krijg straks een droger en hoop dat hij het op die manier wel leert eten...
Zelfde geld voor orgaan, ook dat ga ik in den beginne drogen om het hem te leren, kippenlevertjes lust hij wel maar verder niks mits gedroogd.
Is de gedroogde vis alleen filet? Anders moet je op die dagen even opletten of je niet teveel vleesbot voert, maar je hond had snel slappe ontlasting zei je, dus misschien loopt het wel los. Ik zou de kippenorgaan vervangen door orgaan van iets anders (omdat je al vrij veel kip als vleesbot voert) en ik zou er lever bijdoen, dat zie ik nu niet staan, behalve kippenlevertjes. Misschien kun je aan runderlever komen, dat is interessanter om te voeren dan nier :) Je kunt ook nog een eitje voeren af en toe.
Door Martine-Tom
Ik las juist dat runderlever beter niet kon ivm gifstoffen die daarin opgeslagen zaten (of was dat nou juist de nier)?

Runderlever is in elk geval aan te komen, rundernier weet ik niet, zou ik moeten zoeken...
Behalve kip is orgaan best lastig te krijgen, ja ok runderlever maar dan houd het al snel op.

Ohja, ei, dat is waar ook, hij krijgt dat ook hoor, maar idd niet op het schema gezet.
Twee keer per week een eitje is dat genoeg?
In lever zitten aardig wat waardevolle stoffen, oa vitamine A. Als het zo is dat er ophoping in de lever plaats vindt van schadelijke stoffen (vind ik trouwens best logisch klinken, maar of het ook echt waar is weet ik niet) dan is de kip er nog het slechtst aan toe. Dan kun je beter runderlever voeren en nog beter biologische lever.
Door Martine-Tom
[quote="martine-tom"]
Ik heb een poging gedaan tot een menu, Tom eet ong. 250 gr per dag, het eerst genoemde zal de grootste hoeveelheid zijn (tussen de 150 en 200 gram)

Dag 1: wild spiervlees, 2 kippennek
Dag 2: eendennek, groente, orgaan (kip)
Dag 3: runderspiervlees, 2 kippennek
Dag 4: konijnenrug, gedroogde vis
Dag 5: paardenspiervlees, 2 kippennek
Dag 6: pens, eendennek
Dag7: runderspiervlees, 2 kippennek
Dag 8: kwartelkarkas, orgaan (rundernier?)
Dag 9: paardenspiervlees, 2 kippennek
Dag 10: wildspiervlees, groente
Dag 11: konijnenrug, pens
Dag 12: runderspiervlees, 2 kippennek
Dag 13: geit (met bot, gemalen)
Dag 14: gemengd wild, gedroogde vis

Ik zet de vis als gedroogd omdat hij nu dus nog weigert vis te eten, ik krijg straks een droger en hoop dat hij het op die manier wel leert eten...
Zelfde geld voor orgaan, ook dat ga ik in den beginne drogen om het hem te leren, kippenlevertjes lust hij wel maar verder niks mits gedroogd.
[/quote]

Op de dagen dat hij geen kippenek krijgt wil ik of een ei of iets van zuivel gaan geven.
Heb je de percentages nagerekend? Je zit aan behoorlijk veel spiervlees. Orgaanvlees wat minder, tenzij je grotere porties geeft.
Je kan ook op een NRV-menu uitkomen hoor, met wat meer spiervlees.

Ik heb gehoord dat lever en nier idd afvalstoffen verwerken. En dat je met kip en rund het slechts uit bent, omdat die veel antibiotica krijgen in de bio-industrie. Dan zou je beter lever of nier van lam/geit of wild kunnen geven, of biologische lever en nier (van kip of rund of andere dieren).
Ik heb zelf wel rundernier gegeven, ben nu overgestapt op lamsnier. Ik geef nog wel kippenlever, maar stap liever ook over op iets anders.
Door Martine-Tom
NRV...is dat weer anders?
Ik dacht altijd dat dat hetzelfde was...
Zal er zo de zoekfunctie eens op los gooien!

En ja het is nagerekend, orgaan wil ik idd grotere porties van geven per keer en dat compenseren door er bot naast te geven.
Door Martine-Tom
Ok het is dus iets anders kom ik achter, wat ik nu doe lijkt idd meer op NRV.
Hoe het precies uit gaat pakken weet ik nog niet, hij heeft tot nog toe niet langer dan 2 dagen achtereen Barf gegeten (of hoe we het ook noemen).
Ik denk dat bovenstaand schema het best bij Tom past.
Als ik merk dat de ontlasting te dun danwel te vast word ga ik percentages aanpassen, ik merk nu dat hij het op spiervlees heel goed doet, orgaan (muv pens) zorgen hier snel voor dunne ontlasting, bot heeft hij weinig last van, hij kan op een dag naast KVV makkelijk 4 kippennekken eten zonder er iets van te merken maar een halve portie levertjes leveren al diarree op.

Mss orgaan eerst koken en langzaam steeds minder om hem eraan te laten wennen, zou dat helpen?

Pens doet hij het ook goed op maar hij vind het niet zo lekker...raar beest :biggrin2:

Ik ga inderdaad eens rondkijken voor ander orgaan dan rund en kip.
Door Martine-Tom
Mss weet iemand dit.
Tom doet het het best op Smuldier vlees (de blauwe, niet de complete) met 2 kippennekken (ong 60 gram) per dag, van de Smuldier eet hij dan 2 tot 3 ons.

De ideale verhouding is dus iets wat hier in de buurt komt denk ik.
Op AHV vlees compleet doet hij het ook goed, hier krijgt hij geen nekken bij.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door