Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Ik zit met een probleem.
Aangezien ik niet elke dag spiervlees, bot & orgaan geef, weet ik niet hoeveel ik hem per dag moet geven.
Normaal is het 240gr per dag - is dat niet weinig? Gisteren in de winkel stond er vrouw met hondje van 10kg en de verkoper zei dat die 300gr per dag mocht eten! Phelan moet er 12 wegen... - moet ik dan zorgen dat hij 240gr per dag binnen heeft (dus bv de dagen dat ik enkel vleesbot en spiervlees geef, krijgt hij 240gr en de dagen dat ik spiervlees, bot & orgaan geef krijgt hij ook 240gr maar dan zijn mijn hoeveelheden anders verdeeld). Wiskunde, tis niet mijn sterkste kant ::)
Hier wegen ze 12.5 en 14 kilo en krijgen ook 250 gram per dag....

Ik geef wel 3 x per week in de ochtend orgaan en dat weegt ongeveer 80 gram dat is dan extra.

Ze wegen al 3 jaar hetzelfde dus dat gaat goed. ;)
Laatst gewijzigd door *Marga* op zo 20 feb 2011, 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Je kunt het aantal grammen orgaanvlees, spiervlees en vleesbot x 7 doen, dan weet je wat je per week moet voeren. Dit kun je dan door de week zelf indelen. Kan elke dag alles zijn, maar kan ook een dagje spiervlees zijn en de volgende dag vleesbot met orgaanvlees zijn. Of vleesbot gecombineerd met spiervlees... Alles is mogelijk. Een dagje 260 gram en de volgende dag 220 gram is bijvoorbeeld ook niet zo erg.
Bedankt!

Nu vroeg ik mij wel nog iets af. Op internet staat er dat honden allergisch kunnen reageren op kip, omdat er graan kan achterblijven in de nek of de maag.
Nu, Phelan reageert dus allergisch op kip (getest met kippennekken & kippenfilet). Maar hoe zit het dan met kalkoen of eend? Die eten toch ook granen, zou hij daar dan ook niet allergisch op reageren!?
[quote="DarkWolf"]
Bedankt!

Nu vroeg ik mij wel nog iets af. Op internet staat er dat honden allergisch kunnen reageren op kip, omdat er graan kan achterblijven in de nek of de maag.
Nu, Phelan reageert dus allergisch op kip (getest met kippennekken & kippenfilet). Maar hoe zit het dan met kalkoen of eend? Die eten toch ook granen, zou hij daar dan ook niet allergisch op reageren!?
[/quote]

Als Phelan op filet ook reageert ligt het mijn gedacht niet aan de granen?
Dus denk ik dat kalkoen en eend ook wel lukken.
Om dat zeker te weten mag je hem een tijdje niks anders geven he.
Oh en wat betreft kalkoen: die botten liever niet (die zijn scherp)
[quote="orinake"]
Als Phelan op filet ook reageert ligt het mijn gedacht niet aan de granen?
Dus denk ik dat kalkoen en eend ook wel lukken.
Om dat zeker te weten mag je hem een tijdje niks anders geven he.
Oh en wat betreft kalkoen: die botten liever niet (die zijn scherp)
[/quote]
Kheb nu wel kalkoennekken gekocht, zou dat kwaad kunnen?
Het zal inderdaad niet alleen aan de granen liggen, maarja omdat kalkoennen ook granen eten dacht ik dat hij daar misschien ook op zou gaan reageren. En dan zou ik mss beter geen nekken en maagjes voeren. Maarja dan wordt het wel heel beperkt. Kip kan ik ook niet voeren, en das nu net zo goedkoop ::)
[quote="DarkWolf"]
Kheb nu wel kalkoennekken gekocht, zou dat kwaad kunnen?
Het zal inderdaad niet alleen aan de granen liggen, maarja omdat kalkoennen ook granen eten dacht ik dat hij daar misschien ook op zou gaan reageren. En dan zou ik mss beter geen nekken en maagjes voeren. Maarja dan wordt het wel heel beperkt. Kip kan ik ook niet voeren, en das nu net zo goedkoop ::)
[/quote]

Ik zou het proberen, reageert hij slecht en wil je van de nekken af dan neem ik ze wel over, de rotties hier zijn vuilbakjes
Mijn wiskundig inzicht wordt met de seconde beter.

Maar nu zit ik weer ff vast.
Ik zou per week 1008 gr spiervlees moeten voeren. Als ik dat verdeel over 6 dagen is dat 168gr per dag, op dag 7 krijgt hij pens.
Maar pens wordt in NRV gezien als compleet. Dus moet ik minder spiervlees/bot & orgaan voeren, aangezien ik 1x per week een complete maaltijd voer he.
Maar ik weet dus niet voor hoeveel spiervlees/bot/orgaan ik pens moet rekenen. ::)
Pens wordt niet door iedereen gezien als compleet, sommigen rekenen het als orgaan. Maar als je het als compleet rekent kun je de hoeveelheid pens gewoon aftrekken van het totaal per week en dan wat je overhoudt opdelen in de verschillende percentages vleesbot, spiervlees enz. Dus stel je voert 150 gram pens, en stel je week totaal is 4000 gram (dus spiervlees, plus vleesbot, plus orgaan, plus overig) dan krijg je dit:
4000 - 150 = 3850
Die 3850 kun je vervolgens weer opsplitsen in de verschillende percentages die je voert.
Hopelijk ben ik duidelijk :)
Bedankt :) Mijn wiskundig inzicht zag het ook net...
Dus dit zou het worden:

Maandag: Kalfssnippers + lever (50gr)    Eendenrugkarkas
Dinsdag: Eendennekken                         Runderkaak + orgaan
Woensdag: Lamssnippers + nier (20gr)  Eendennekken
Donderdag: Zalmkop tot staart               Rundervleessnippers + orgaan
Vrijdag: Rundervleessnippers                  Konijnenkarkas + orgaan
Zaterdag: Geitensnippers                        Konijnenkarkas + orgaan
Zondag: Runderpenslappen                    /

Spiervlees     Orgaan                Bot
Maandag:    152 gr         50 gram lever      42 gr
Dinsdag:      152 gr           46 gr                   42 gr
Woensdag:  152 gr           20 gr nier            42 gr
Donderdag:  152 gr          46 gr                   42 gr
Vrijdag:        152 gr           46 gr                   42 gr
Zaterdag:     152 gr           46 gr                   42 gr
Zondag:        80 gr            80 gr                    80 gr

Hij krijgt dan wel iets meer dan 240gr per dag. Maar volgens mij zal dat toch niet teveel kwaad kunnen. Als hij toch zou verdikken, dan kan ik nog steeds wat minder gaan voeren.
Maar als ik begin te sleutelen aan alles, klopt mn eindtotaal ook niet. Nu zouden mijn % spiervlees, orgaan & bot moeten kloppen.
Laatst gewijzigd door DarkWolf op wo 23 feb 2011, 18:20, 1 keer totaal gewijzigd.
[quote="*Marga*"]
Ben wel benieuwd hoe je 42 gram bot gaat geven??
Dat worden wel hele kleine stukjes bot ;)
[/quote]
Euhm...goed punt!
Kzal is moeten zien hoeveel een nek weegt he :biggrin2: Da reken ik dan toch al 50% bot/50% spiervlees.
En als dat niet lukt jah dan zalk het vant weekend weer neke mogen herbekijken pff :P
Die 42 gram bot klopt, maar dan geef je geen 42 gram eendennekken o.i.d., maar 84 gram. Het spiervlees reken je namelijk ook mee en dat trek je weer af van het aantal grammen extra spiervlees dat je geeft.
Vleugels/poten hebben meestal een verdeling van 1/3 bot en 2/3 vlees, karkas 2/3 bot en 1/3 vlees. Als je die 2 afwisselt met nekken (1/2 bot en 1/2 vlees), dan kom je dus ongeveer aan een 50-50% bot/vleesverdeling.
Mijn bot-berekening is kaal bot he. Maar ik ga nooit kal bot geven.
Dus als ik bv een eendennek voer, reken ik 50% bot en 50% spiervlees. Dan geef ik inderdaad minder spiervlees bij.

Maar ik zou dus op maandag & donderdag bot geven (126 gr). De overige dagen enkel spiervlees & orgaan. En zondag dan pens, wat ik als een complete maaltijd zie.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door