Mijn DH Ammy is allergisch voor 4 soorten mijten. Ook bij hem zijn afkrabsels gemaakt, is hij nagekeken op schimmels en heeft hij 6 weken een eliminatie dieet gekregen (eend-rijst van Carnibest). Ammy kreeg al 2 jaar uitsluitend vers vlees en zelf dacht ik dus niet aan een voedsel allergie. Zes weken op de eend-rijst gaf bij hem dan ook geen verbetering. Daarna is bij hem een allergie test afgenomen via het bloed wat dus nagekeken is op een allergie voor zowel stoffen binnenshuis als buitenshuis. Ook kan je een huidallergie test doen, maar deze is minder uitgebreid en minder prettig voor de hond. Ammy gaan we nu desensibiliseren middels injecties met de 4 stoffen waar hij allergisch voor is. De behandeling duurt ongeveer 10 maanden (kost iets van 130 euro) en wat ik er over lees hebben we een kans van 60-80% dat hij voorgoed van zijn allergie af is, een kleine kans dat de kuur jaarlijks moet worden herhaald (maar ook dan heeft hij geen jeuk meer) en een hele kleine kans dat het niet werkt. Prednison vind ik persoonlijk geen oplossing en ben daarom van DA verandert. Mijn vorige DA wou hem gelijk prednison geven zonder dat we wisten waar hij allergish voor was

. Deze DA had waarschijnlijk wel een vermoeden, maar gelooft blijkbaar niet in desensibiliseren, of had hier geen zin in. Vic volgens mij kan je beter beginnen met de eend-rijst van carnibest om te kijken of hij een voedsel allergie heeft. Als zijn jeuk en bultjes hierdoor verdwijnen kan je een andere variant proberen. Als ook dit goed blijft gaan is hij waarschijnlijk allergisch voor brokken

. Zo niet zou ik een allergie test laten afnemen om te kijken waar hij allergisch voor is. Het geit-rijst dieet wat je nu geeft bevat waarschijnlijk nog erg veel rijst (meer dan 10%) en wordt waarschijnlijk gekookt. Je zou hiermee verder kunnen gaan, maar dan weet je volgens mij nog niks. Persoonlijk geloof ik niet zo in een voedselallergie. De meeste DA zeggen dat een hond of kat dan allergisch is voor een soort eiwit, maar volgens mij los je heel veel problemen op door het eiwit rauw te geven (bij verhitting verandert de structuur en is het heel goed mogelijk dat het lichaam hier op reageert, maar dat is mijn mening

). Ook een allergie voor graan is mogelijk of voor een van de vele conserveringsmiddelen (god weet wat er allemaal in brokken zit

). Als je een komplete vers vlees voeding geeft (of zelf wat maakt) waar heel weinig graan in zit (vaak ook alleen rijst) en rauw eiwit sla je dus meerdere vliegen in een klap. Veel succes.
Groetjes Rosita