Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Bas is 65 kilo en krijgt 1kg CB per dag verspreid over 2 maaltijden.

Ik ken de theorie om het voer in 1x te geven maar ik voel me beter bij 2x een maaltijd van 500 gram :-[ slaat wellicht nergens op maar ik vind 1kg in 1x erg veel.

Ach wie weet probeer ik het nog wel een keer.
[quote="Ivonne"]

Ik ken de theorie om het voer in 1x te geven maar ik voel me beter bij 2x een maaltijd van 500 gram :-[ slaat wellicht nergens op maar ik vind 1kg in 1x erg veel.

[/quote]

Ik heb hetzelfde probleem, maar in verhouding krijgt Balou nog meer te eten. Die weegt tussen de 10 en 11 kg en krijgt 's winters 400g per dag eten...Voor zo'n wurmpje is dat echt veel in een maaltijd. De dag voor haar vastendag krijgt ze ook zo veel en dan zit ze echt heel vol.
Ik heb het al een keer geprobeerd om 1x per dag te voeren, maar het probleem is dan dat ze 's ochtends heel vroeg eruit moet omdat ze zo nodig moet poepen en als het iets te lang duurt, houdt ze het niet meer. Maar dat was nog op kvv. Nu op barf poept ze veel en veel minder, dus misschien probeer ik het nog wel een keer. Want ik ben het er helemaal mee eens dat 1x voeren veel beter en natuurlijker is dan meerder keren per dag.
[quote="Helen"]
[quote="Ivonne"]

[/quote]

Ik heb hetzelfde probleem, maar in verhouding krijgt Balou nog meer te eten. Die weegt tussen de 10 en 11 kg en krijgt 's winters 400g per dag eten...Voor zo'n wurmpje is dat echt veel in een maaltijd. De dag voor haar vastendag krijgt ze ook zo veel en dan zit ze echt heel vol.
Ik heb het al een keer geprobeerd om 1x per dag te voeren, maar het probleem is dan dat ze 's ochtends heel vroeg eruit moet omdat ze zo nodig moet poepen en als het iets te lang duurt, houdt ze het niet meer. Maar dat was nog op kvv. Nu op barf poept ze veel en veel minder, dus misschien probeer ik het nog wel een keer. Want ik ben het er helemaal mee eens dat 1x voeren veel beter en natuurlijker is dan meerder keren per dag.
[/quote]
Die van mij wegen rond de 9 a 10 kilo en krijgen varierend per hond tussen de 200 en 300 gram per dag
[quote="sylvia"]
[quote="Helen"]
[quote="Ivonne"]

[/quote]

[/quote]
Die van mij wegen rond de 9 a 10 kilo en krijgen varierend per hond tussen de 200 en 300 gram per dag
[/quote]

o echt?

jeetje minx weegt 22 kilo maar die geef ik 450 gram per dag.
ben nu op aktief gegaan.
ze krijgt ook 2 keer en me moeder vind het ook altijd maar een zielig beetje :-[

en essie normaal maar 800 gram al weegt ze wel 55 kilo.
maar ze doet t daar prima op,
meer word ze gewoon echt te dik.
die krijgt dus ook 2 keer per dag.
want 1 keer per dag vind ik dan weer veel in 1 keer.
Laatst gewijzigd door danielle1980 op za 23 okt 2004, 17:51, 1 keer totaal gewijzigd.
[quote="Ivonne"]

[/quote]
Nou ik probeer het niet hoor ;)
Kobus woog ruim 80 kilo! en slurpte zeker 1800 gram vlees per dag naar binnen, verdeeld over 2 maaltijden.
Om dit in 1 keer te geven.... :-\
De nollebakmonsters blijven straks gewoon op 2 maaltijden per dag.
Meerdere fokkers met de grotere rassen geven tot 9 maanden 3 maaltijden per dag.
Door Ordell
Ik heb het even verder uitgezocht;

De maag is een grote gespierde zak, die inwerkt op de harde spijsbrij.
verkeerde, slechte of te regelmatige voeding in kleine proties doet die gespierde zak minder hard werken waardoor die spieren verzwakken en niet meer of niet meer voldoende kunnen werken .
wanneer de maag dan leeg is, en de hond wind zich op, en grote sprongen maak, bruuske bewegingen of op zijn achterste poten ergens bijvoorbeeld tegen op springt, dan kan zulke een slappe , niet meer krachtige spier zich vanaf het moment dat ze een bepaalde beweging maakt niet meer corrigeren en kan dan draaien om haar lengte-as zodat de in en uitgang van de maag worden afgesloten door een soort van kronkel.
De gisting van het beetje voedsel dat in de maag zit gaat wel door. De maag zwelt, gassen kunnen er niet meer uit en de organen die rond de maag liggen worden tegen de ribbenkast verplet.

Wat lees ik bij Juliette, D'hondt, Vander Molen en Donath ?

zij noemen allemaal de maag "een gespierde peervorminge zak" of "een sterk gespierd orgaan".

Ik citeer Donath , maar kon net zo goed de drie andere citeren:

"Is de vertering in de maag , die onder invloed van een daaromheen liggend net van zenuwen en zenuwcellen zich regelmatig samentrekt en daardoor als het ware de spijs kneed, de zogenaamde maagperalistiek 2 -3 per minuut een samentrekkening zo ver mogelijk voortgeschreden , dan word een deel van de maaginhoud die voldoende gekneed is en waarop de maagsappen voldoende hebben ingewerkt door de pyforus sphineter ook kortweg pylorus genoemd de krachtig werkende sluitpier van de maag , gespoten ......."
Dus dat is duidelijk die maag moet samentrekken, werken om de voeding te verteren.

Dan citeer ik verder effe uit d'Hond in zijn boek / de Duitse dog , hoofdstuk voeding:
"vloeibare stoffen blijven maar heel kort in de maag. Omgekeerd blijkt , dat wanneer een vast voorwerp in de maag komt de kringspier zich samentrekt. Op deze wijze word bereikt dat alleen wanneer het op te nemen voedsel tenminste half vloeibaar geworden is, voedsel uit de maag kan worden gelaten."

Dan is mijn vraag, wat is vloeibaar voedsel: voor mij oa. brok want dat word zo goed als papperig of semi-vloeibaar zodra het nog maar in water gekieperd word.
Wat is nog een haast vloeibare of papperige massa:..... inderdaad, heel fijn gemalen versvlees, dus KVV.
Wat stimuleerd de maagspier of hoe je het ook wil noemen : .......vaste voorwerpen en wat zijn dat in dit geval..........enkel en alleen maar grote afgescheurde lappen vlees, orgaan, of stukken bot;

Dat is niet iets wat is verzonnen heb, ik geef zelf ook regelmatig KVV (afgewisseld met Barf) en dat is natuurlijk altijd beter dan brokken maar het voorgaande verhaal is nu eenmaal zo.

Natuurlijk spelen er nog andere factoren zoals bijvoorbeeld predispositie van het ras, dat door showmensen zo waanzinnig kapotgefokt is dat er waanzinnige proporties zijn zoals te diepe borstkas of wat dan ook maar dat is dan een heel ander verhaal. ;)
[quote="Ordell"]

verkeerde, slechte of te regelmatige voeding in kleine proties doet die gespierde zak minder hard werken waardoor die spieren verzwakken en niet meer of niet meer voldoende kunnen werken .
wanneer de maag dan leeg is, en de hond wind zich op, en grote sprongen maak, bruuske bewegingen of op zijn achterste poten ergens bijvoorbeeld tegen op springt, dan kan zulke een slappe , niet meer krachtige spier zich vanaf het moment dat ze een bepaalde beweging maakt niet meer corrigeren en kan dan draaien om haar lengte-as zodat de in en uitgang van de maag worden afgesloten door een soort van kronkel.
De gisting van het beetje voedsel dat in de maag zit gaat wel door. De maag zwelt, gassen kunnen er niet meer uit en de organen die rond de maag liggen worden tegen de ribbenkast verplet.

[/quote]

Hoi Ordell, bedankt voor dit stuk tekst. Ik heb alleen dit anders geleerd. Ik heb geleerd (moet de bron weer even opzoeken) dat teveel voeding er juist voor zorgt dat de maag "uit zakt", niet meer goed in z'n oorspronkelijke vorm terug kan komen en daardoor een maagtorsie zou kunnen veroorzaken (bij honden die daar gevoelig voor zijn). Dus, bij magen waar "de rek" eruit is, zeg maar, maar dan is de rek eruit juist doordat er teveel voedsel in terecht is gekomen.

Ik zou ook Tannetje en Linda's mening hier graag eens over horen!
Door Ordell
[quote="Lizzy"]
[quote="Ordell"]

[/quote]

Hoi Ordell, bedankt voor dit stuk tekst. Ik heb alleen dit anders geleerd. Ik heb geleerd (moet de bron weer even opzoeken) dat teveel voeding er juist voor zorgt dat de maag "uit zakt", niet meer goed in z'n oorspronkelijke vorm terug kan komen en daardoor een maagtorsie zou kunnen veroorzaken (bij honden die daar gevoelig voor zijn). Dus, bij magen waar "de rek" eruit is, zeg maar, maar dan is de rek eruit juist doordat er teveel voedsel in terecht is gekomen.

Ik zou ook Tannetje en Linda's mening hier graag eens over horen!
[/quote]

Ik ook.... :)
[quote="Helen"]
Kortom: Zet die maag aan het werk door niet enkel gemalen brei te voeren, maar grote stukken karkas!!
Ik denk dat dat nog een gradatie belangrijker is dan of je een of twee maal daags voert. Wat denken jullie?
[/quote]

Nou ja, daar heb je natuurlijk wel een punt. Ik dit ook te denken dat het soort/type voer misschien belangrijker is als de hoeveelheid. Ik merk bijv. dat als ik ze hier 700 gram gemalen kalkoendij geef met groente (per hond he) dat ze geen vol gevoel hebben en direct door blijven zeuren om meer eten.
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 26 okt 2004, 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Zelf maal ik al heel lang niets meer. Balou heeft ook absoluut geen voldaan gevoel met gemalen voedingen tja ik heb het vaker gezegd, gemalen voeding voldoet voor mij niet aan de eisen die ik stel aan hondenvoeding. Ik denk dat het wel belangrijk is dat de maag regelmatig geheel leeg is, omdat zoals ordell zegt de maag een spier is en die ook allebei de extremen (zo kort en zo lang mogelijk) moet ondervinden om in optimale vorm te blijven. Maar als je 12 uur tussen voedingen laat zitten en af en toe een GF-ontbijtje geeft(ipv vaste voeding), kan je er mijns inziens van op aan dat de maag dagelijks gedurende langere tijd ook leeg is.
Dat de maag daadwerkelijk gespierd wordt bereik je alleen door hem aan het werk te zetten en dus grote stukken te voeren.
Hoe denk jij hierover?
Laatst gewijzigd door Helen op di 26 okt 2004, 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Sorry Helen, hierboven ging iets mis. Ik nam jouw tekst in de update ipv dat ik citeerde. Maar, heb geen tekst veranderd hoor!!

[quote="Helen"]
Zelf maal ik al heel lang niets meer. Balou heeft ook absoluut geen voldaan gevoel met gemalen voedingen tja ik heb het vaker gezegd, gemalen voeding voldoet voor mij niet aan de eisen die ik stel aan hondenvoeding. Ik denk dat het wel belangrijk is dat de maag regelmatig geheel leeg is, omdat zoals ordell zegt de maag een spier is en die ook allebei de extremen (zo kort en zo lang mogelijk) moet ondervinden om in optimale vorm te blijven. Maar als je 12 uur tussen voedingen laat zitten en af en toe een GF-ontbijtje geeft(ipv vaste voeding), kan je er mijns inziens van op aan dat de maag dagelijks gedurende langere tijd ook leeg is.
Dat de maag daadwerkelijk gespierd wordt bereik je alleen door hem aan het werk te zetten en dus grote stukken te voeren.
Hoe denk jij hierover?
[/quote]

Kalkoenbot is ook het enige dat ik maal (ik vind die botten nog steeds te hard).

Bij mij weten (onderzoek van Ellenberger en Scheunert) is vlees na 12 uur uit de maag verdwenen. Na 9 uur heeft 1/10 deel de maag gepasseerd. Dus als je 's morgens wat karkasjes geeft en 12 uur later weer vlees, dan is de maag leeg geweest. Niet lang, maar de lengte in tijd doet er in mijn ogen niet toe. Leeg = leeg (als we het over maagspieren/training hebben).
Ja kalkoen vind ik ook erg hard. Ik geef voornamelijk kalkoenvlees en geen bot. Als ik kalkoen met bot geef, geef ik er heel veel vlees bij. En als ik het te hard vind geef ik het niet, want ik kan het niet eens malen ;D

O ja, dat had ik ook ergens gelezen dat vlees 12 uur in de maag blijft. Mij lijkt dat een vrij lange periode. Maar dat is gewoon gevoelsmatig.
Laatst gewijzigd door Helen op di 26 okt 2004, 22:56, 1 keer totaal gewijzigd.
[quote="Helen"]
Ja kalkoen vind ik ook erg hard. Ik geef voornamelijk kalkoenvlees en geen bot. Als ik kalkoen met bot geef, geef ik er heel veel vlees bij. En als ik het te hard vind geef ik het niet, want ik kan het niet eens malen ;D

O ja, dat had ik ook ergens gelezen dat vlees 12 uur in de maag blijft. Mij lijkt dat een vrij lange periode. Maar dat is gewoon gevoelsmatig.
[/quote]
Ik heb ergens gelezen dat beweging de spijsvertering remt en bij rust de spijsvertering versnelt.
OOk is er verschil tussen jonge en oudere honden.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door