Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Het is vooral ook een kwestie van gewoon doen en uitproberen. Ik doe dat altijd gewoon op het oog.
Ik heb al ondervonden dat bijvoorbeeld de ene kipfilet de andere niet is,
soms zit er best wel veel verschil in benodigde droogtijd.

De meeste dingen bewaar ik voor de zekerheid in de vriezer, gedroogde dingen zijn zo ontdooit als je ze uit de vriezer haalt en ik zou het zonde vinden als ik ze weg moet gooien omdat er schimmel op zit.

Het is wel enorm verslavend hoor  :D dus veel plezier ermee!
:D :D :D mijn droogmachine is een uurtje geleden aangekomen en staat al te draaien  ;D
Ik had het pas morgen verwacht dus ik had alvast deze morgen kippenekken  uitgelegd.  En dan maar snel in de diepvries gedoken en een beetje kalkoen en paard ontdooit en in stukjes gesneden.
Er zijn vier laatjes aan het drogen en ik kan niet wachten tot ik wat resultaat mag uittesten bij Bono en Nena  :biggrin2:
"Toevallig" had ik gisteren ook nog een bestelling geplaatst bij een slachter om wat hart,kopvlees, long en luchtpijp te kunnen ophalen morgen  om te gaan testen ;D
Ik ben helemaal blij!
Door Nynke
RuBep schreef: Wat ik me af vraag, is er ergens een verzamellijst met gegevens waar ik terug kan vinden...
*kipfilet reepjes van 2/3 cm drogen binnen XXX uur
*stukjes pens van XXX cm drogen op XXX uur
En dan het liefst met voorbeelden/foto's ;)
kipfilet snij ik in plakjes van 4 mm. die zijn met 8-10 uur kurkdroog. Als het tenminste niet koud is, want dan wordt de lucht niet genoeg verwarmd. Dan staat de droger dus binnen, nu ook.

Pens heb ik nog nooit gedroogd en dat ben ik ook niet van plan, de lucht van pens :nerves: :nerves: :nerves:
Door *Marga*
weet iemand hoe het zit met salmonella met gedroogde kip?

dit voor iemand die er mee wil gaan trainen met de hond maar ze loopt nog wel eens met een baby.

en dan zit ze met de handen in de jaszak en soms aan de baby kan dit gevaar opleveren?
Door Xada
Ik zit eraan te denken een Bomann droogmachine te kopen. Maar wie weet hoeveel zo'n machine weegt? Dit ivm portokosten. Ik zou er dan twee willen kopen. En wie weet welke winkels zo'n machine naar Portugal willen sturen? Ik heb tot nu toe alleen winkels kunnen vinden die alleen binnen Nederland en België versturen.
Door millyckk
1 bomann weegt 1550 gram inclusief doos. 2 stuks dus 3100 gram maar dan moet er nog wel een stevige doos omheen.

Heb er laatst 2 besteld, verzendkosten 6,50 Geen idee hoeveel porto er bij komt naar Portugal,maar als je dat uitvogelt, wil ik wel als tussenstation fungeren ;)
Door Xada
*milik* schreef: 1 bomann weegt 1550 gram inclusief doos. 2 stuks dus 3100 gram maar dan moet er nog wel een stevige doos omheen.

Heb er laatst 2 besteld, verzendkosten 6,50 Geen idee hoeveel porto er bij komt naar Portugal,maar als je dat uitvogelt, wil ik wel als tussenstation fungeren ;)
Bedankt dat je het voor me hebt willen wegen. Ik ga uitzoeken hoeveel het kost en dan hoor/lees je wel van me (via pb)
Alvast bedankt.
Door marjan23
Mijn hubbie heeft vandaag een droogmachine voor me besteld (zoals beloofd) :D
Ik kan niet wachten.

Nu nog op zoek naar vlees om te drogen, want daar had ik natuurlijk helemaal niet bij stilgestaan toen ik mijn bestellingen ging doen ;D
Door Beppie1
Ohh ik vind deze topics zo heerlijk te lezen!!!!

Eergister was ik bij mn zus(een versvoerster/barfgever) dus had wat gedroogde eendenpoostjes en kalfslong mee(mijn voorraad is altijd zo dat men vraagt: heb je ff voor mij.. tuurlijk die blije hupsende hondjes....)
Komt haar schoonzus ook op de koffie.. wat is dat.. oh pootjes/long lust jouw boomer ook(krijgt soms/regelmatig kvv)
OHHHH binnen 30 min: DAT VOND ZE HEERLIJK!!!! IK WIL OOK!!!!

DUS: zuslief heeft ook een droger, ik volgende week richting VSE voor nwe pootjes.... long nog voldoende in de vriezer: Het is er weer Zuslief haha

Al die blije hondjes..... ;) :D
marjan23 schreef: Ik ga zaterdag naar de markt in Eindhoven om vis in te slaan, haal ik gelijk wat extra sardines, wijting en sprot oid om te drogen...
Van wijting weet ik het niet maar ik denk dat sardienen en sprot te vettig zijn om goed gedroogd te krijgen... Kan je niets missen van gewoon spiervlees om te drogen uit je vriezer of is er nergens een aanbieding van kip of zo...
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door