Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Barf
Esther Q schreef: Zolang je aan de gebitten geen slijtage ziet en de ontlasting goed is kun je die botten best voeren, denk ik. Maar bedenk wel dat sommige dingen pas op de wat langere termijn zichtbaar worden :)
In al die jaren dat ze hier barfen is er nog nooit een tand afgebroken of wat dan ook dus die ene keer dat ze nu eens paardenribben hebben die overigens echt heel zacht zijn want binnen no time hebben ze ze op ga ik niet moeilijk doen.
Voorzichtigheid is prima, ben ik ook maar overdrijven is ook een vak 8)
Door WillyP
Francisca schreef: Heb vol interesse de voorgaande pagina's gelezen. Want ook ik durf nog niet zo  :-\ goed.... tot nu toe voer ik alleen maar kippenkarkas, kippenrug, ganzenkarkas en zalmkop als botvlees. Veel te éénzijdig als ik alles goed gelezen heb. Maar ik ben zo bang dat ander bot te hard is en dat het ergens blijft hangen of zelfs schade geeft. Ik ben hierin echt een angst  :rabbit: ! Bij de gans haal ik zelfs de vleugelbotjes er nog uit omdat ik bang ben dat deze ergens in zijn keel blijven hangen.

Maar nu ik dit allemaal weer lees moet ik er misschien toch aan geloven om ook andere botsoorten te gaan voeren. Help  :-[ !!!!

Paardenribben? Is dat niet veel te groot en hard?
Je kan op de markt ook heel goed kalkoennekken en (tamme)eendenkarkas halen bij de poelier. Deze zijn niet te hard, Hummer zal die goed kunnen wegknagen. De eendenkarkas is redelijk groot, maar die verschilt niet veel van een kleine gans, zonder vleugels en poten.  Kalkoen kost daar iets van €1,75 p/kg eend €2,50 p/kg. maar je neemt het wel per 10kg tegelijk af. Ik voer dit vooral in de zomer als ik door de wintervoorraad ;) ben.
Door Francisca
May Linn schreef: Je hoeft je geen zorgen te maken, je voet genoeg variatie  :)
4-5 diersoorten is goed, waarvan het liefst 2 vleesbotsoorten, nou dat klopt is jou menu.
Weer helemaal gerust gesteld  :thumbup: dank jullie wel! Ga voorlopig gewoon lekker door met mijn menu'tje en als ik wat meer lef heb  :biggrin2: ga ik gewoon nog meer variatie aanbrengen.

Willy, bedankt voor de tip! Vertel maar een keertje bij welke poelier voordat ik bij het  ;D verkeerde kraampje sta  :biggrin2: :biggrin2: :biggrin2:! Zou weer echt wat voor mij zijn...

Maar heeft "Millik" nu al antwoord op haar  ??? vraag?
Door WillyP
Francisca schreef: Weer helemaal gerust gesteld  :thumbup: dank jullie wel! Ga voorlopig gewoon lekker door met mijn menu'tje en als ik wat meer lef heb  :biggrin2: ga ik gewoon nog meer variatie aanbrengen.

Willy, bedankt voor de tip! Vertel maar een keertje bij welke poelier voordat ik bij het  ;D verkeerde kraampje sta  :biggrin2: :biggrin2: :biggrin2:! Zou weer echt wat voor mij zijn...

Nou, ik zal je vertellen, dat heb ik al een keertje gehad. Vorig jaar december, ´s ochtends vroeg, de meiden net naar school, op mijn fietsje naar de markt Middelburg. Ik had nog meer te doen die dag, nog wat boodschapjes en dan nog even snel de doos met 10kg kalkoennekken ophalen bij de kraam. Ik zet mijn fiets neer, vlakbij, en ik was meteen aan de beurt. `Ik heb kalkoennek besteld,´ zei ik. ´Sorry!?´ zegt die man. ´Kalkoennekken, voor WillyP!´ En hij kijkt me stom aan en zodoende kijk ik nog eens goed de kraam in, zie ik overal kaas.  :sofa: ;D ;D ;D
Ik heb wel heel hard moeten lachen hoor, en die man gevraagd of hij het niet verder vertelde 8)  Nou,  hij had vast de grap van de dag.
Het was nog vroeg zullen we maar zeggen.
Door TMG1961
WillyP schreef: Nou, ik zal je vertellen, dat heb ik al een keertje gehad. Vorig jaar december, ´s ochtends vroeg, de meiden net naar school, op mijn fietsje naar de markt Middelburg. Ik had nog meer te doen die dag, nog wat boodschapjes en dan nog even snel de doos met 10kg kalkoennekken ophalen bij de kraam. Ik zet mijn fiets neer, vlakbij, en ik was meteen aan de beurt. `Ik heb kalkoennek besteld,´ zei ik. ´Sorry!?´ zegt die man. ´Kalkoennekken, voor WillyP!´ En hij kijkt me stom aan en zodoende kijk ik nog eens goed de kraam in, zie ik overal kaas.  :sofa: ;D ;D ;D
Ik heb wel heel hard moeten lachen hoor, en die man gevraagd of hij het niet verder vertelde 8)  Nou,  hij had vast de grap van de dag.
;D ;D ;D
Door millyckk
Francisca schreef:
Ja hoor! Ik weet nu beter wat ik moet zeggen als ik dat andere baasje weer tegenkom ;)

Verder  las ik veel nuttige info, zo had ik me o.a. niet gerealiseerd dat bijna alle bot wat ik voerde, gevogelte was!
Nou gaat-ie daar niet dood van heb ik begrepen  :D, maar ik ga toch eens kijken of ik daar meer variatie in aan kan brengen al zal ik me toch niet snel aan paarden- of runderribben wagen.
Door Francisca
WillyP schreef: ´Kalkoennekken, voor WillyP!´ En hij kijkt me stom aan en zodoende kijk ik nog eens goed de kraam in, zie ik overal kaas.  :sofa: ;D ;D ;D
;D  ;D  ;D  ;D  ;D  Zou ik ook kunnen hebben!!!!
Door wijkje
*milik* schreef: Ja hoor! Ik weet nu beter wat ik moet zeggen als ik dat andere baasje weer tegenkom ;)

Verder  las ik veel nuttige info, zo had ik me o.a. niet gerealiseerd dat bijna alle bot wat ik voerde, gevogelte was!
Nou gaat-ie daar niet dood van heb ik begrepen  :D, maar ik ga toch eens kijken of ik daar meer variatie in aan kan brengen al zal ik me toch niet snel aan paarden- of runderribben wagen.
Dat heb ik ook..Ik heb in het begin ook vrij veel gevogelte gevoerd..Ook omdat ze in het begin er moesten wennen aan de vertering van bot. En dan begin je toch met beginnersbotten...En al doende leert men bij...
En het is toch telkens kijken naar hoe je hond reageert en wat ze lusten...En ik moest wel even wennen aan het gekraak van botten..Nu ben ik het gewend en zie je ook dat de honden ervaring krijgen...En ik blijf opletten..Nora had bijvoorbeeld ooit een stuk parelhoen vast in haar bek zitten..
Ik kan me nog goed herinneren dat ik ooit een stuk haaskarkas heb weggegeven omdat ik het niet aandurfde...

Nu probeer ik toch enigzins wat variatie in het menu aan te brengen maar ik heb geen standaard weekmenu..maar wel een systeem qua samenstelling vleesbot/orgaan/spiervlees per week..Ik ben nog steeds wel beetje aan het experimenteren wat ze lusten en wat niet..Maar de lijst van dingen wordt steeds langer..
Door ellyE
ik was al heel trots op mijn honden die van de week hun eerste kippepoten hebben gegeten!  ;)
ik ben met kippennekjes begonnen en dat ging allemaal hartstikke goed. trouwens het overzetten naar barf en kvv gat helemaal zonder problemen. bot vind ik inderdaad nogal eng, maar ze eten erg voorzichtig en smakelijk! ze hebben van de week ook DARF gehad, zag er hartstikke mooi uit en ze vonden het erg lekker. dus ze krijgen in elk geval alle voedingsstoffen binnen.
overmorgen ga ik vis proberen, hebben ze nog nooit gehad. ik heb gewoon diepvriesvisfilet  (witvis) in de supermarkt gekocht, eerst eens kijken wat ze er van vinden, want ik vind graten erg eng. en daarna maar eens een zalmkop proberen.
die sardientjes, waar jullie het over hebben, zijn gewoon vers van de markt, met graat en al?
Door Anne in Zweden
Oooowww, ik vind dat zo schattig om te lezen nu, die onzekere "beginners" die met angst en beven toekijken hoe hun hond een botje verschalkt! Anderhalf jaar geleden ging het mij precies zo, had ik precies dezelfde onzekerheden en angsten. Het is ongelofelijk hoe snel je het als een volkomen natuurlijk gegeven gaat beschouwen, dat woeste gekraak! ;D En hoe snel je dus het vertrouwen ontwikkelt om ook wat veeleisender botten te geven: lam-/reeribjes, konijnenkoppen (die leken me zo scherp in het begin!), en nog later zelfs reenekken - al zal ik ook nooit aan paardenribben beginnen, tenzij ze met een snoeischaar doormidden gaan. (Maar paardenribben kan ik hier ook niet krijgen.)

Hou vol meiden, barfen is leuk, en het wordt alleen maar leuker!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door