Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Esthertjuh
Rianne145 schreef: Zou kunnen dat het inderdaad iets medisch kunnen zijn of ze vind ergens iets bij. Ik zou even langs de dierenarts gaan en het daar overleggen.
De afspraak voor de DA is gemaakt :)
Ik zou niet weten waar ze nog meer eten vandaan zou moeten halen omdat de tuin is afgezet en ze daar dus niet uit kan.
Voorheen wilde ze nog wel eens brokken eten bij de buurman :-X Maar dat kan dus ook niet meer.
We hebben al zitten denken wat er de afgelopen maanden veranderd is maar kunnen zo niets bedenken. Vandaar dat ik eerst iets medisch uit wil sluiten voor ik haar minder ga geven. Ze heeft het altijd goed gedaan met deze hoeveelheid eten.
En ze is dus in 3 maanden tijd (of misschien wel minder, heb haar 3 maanden geleden voor het laatst gewogen) meer dan 15% in gewicht toegenomen, dat lijkt me ook erg veel.
Door Limpy
Gelijk heb je, kun je iig een en ander laten uitsluiten.
Vraag dan aan de DA of hij ook op schildklierwaardes kan testen,misschien werkt die gewoon te traag.
(ondanks dat ze nog zo jong is)
Door Esthertjuh
Ben zojuist bij de DA geweest en voor zover hij kon nagaan was het niets medisch.
Waarschijnlijk is het dus toch een combinatie van te weinig bewegen en te veel eten.
Ik moet nu dus toch minder gaan geven en dan even kijken hoe dat gaat en mocht dat niet helpen dan gaan we verder zoeken.
Een te traag werkende schildklier is zeer zeldzaam bij katten, zeker op zo'n jonge leeftijd. Ik heb dat dus nog niet laten onderzoeken omdat de vorige keer bloedprikken bij Ranga een hel was.

Ranga weegt nu dus 5,4 kilo en ze mag zeker afvallen tot 4,5 kilo.
Ze krijgt nu 100gram per dag, zou ik dat nu verlagen naar 80 gram?
Wat adviseren jullie.
Door Limpy
Kun je die schildklier iig effe afschrijven, pff.
Dik zijn en weinig bewegen is natuurlijk een vicieuse cirkel....

Kun je haar eten evt verstoppen of in een kong oid doen zodat ze moeite ervoor moet doen?
Ze moet ook niet te snel afvallen ineens, das ook niet gezond.
Je zou idd eens met 80 gr kunnen beginne, schooit of bietst ze dan te veel bij de anderen evt verhogen naar 90 gr... dan doet ze er maar wat langer over.
Als ze niet wil spelen kun je haar iig proberen te motiveren wat te werken voor dr eten (doe ik ook bij mijn rooie monster maar die houdt wel van van uitdagingen)

Succes ermee!
Door *Flip*
80gram lijkt mij goed om mee te beginnen. Als je wekelijks met haar op de digitaleweegschaal gaat staan kan je zien of het effect heeft. Katten mogen absoluut niet te snel afvallen, dat kan weer andere gevaren mee brengen. Afbraak van vet heeft als neveneffect de vrijstelling van potentieel giftige stoffen.
Waar de grens van afvallen per week ligt weet ik niet, maar met 50-75gr per week denk ik dat je wel goed zit. Liever te traag dan te vlot. Mocht ze nou in eens heel veel afvallen dan kan je 90gram per dag gaan voeren en als er niets gebeurd ga je naar 70 gram.
Door Esthertjuh
Thanx :)
Als het straks wat beter weer is dan zal ik ook eens kijken hoe ik haar wat meer moet laten bewegen voor haar eten.
Probeer ze nu net te leren om op hun eigen plek te eten, want ze slepen het hier nogal graag naar boven en ik kan de keuken niet afsluiten:-\

Bedoelen jullie dan een Kong voor honden? Ik heb zoiets volgens mij nog nooit voor katten gezien.
Heb wel een Pipolino, maar denk dat ze daar niets uit gaat krijgen en dan valt ze wel heel hard af :P
Door Limpy
Jep, ik gebruik idd hondenkongs, kun je lekker vlees in proppen.

Mijn oosterlingen peuteren het vlees er helemaal uit, grote puppykong of die rode maat M is leuke maat voor kat.
Door Esthertjuh
Limpy´s aai-assistente schreef: Jep, ik gebruik idd hondenkongs, kun je lekker vlees in proppen.

Mijn oosterlingen peuteren het vlees er helemaal uit, grote puppykong of die rode maat M is leuke maat voor kat.
Dan ga ik daar eens naar op zoek :)
Moet ik alleen even kijken wanneer ik haar daar mee laat eten, want ze krijgen 's ochtends het orgaan en spiervlees omdat ik dan weinig tijd heb. En een karkas erin stoppen lijkt me niet zo handig :P

Overigens adviseerde de DA om brokken te geven, daar zat tenminste alles in zodat ze geen tekorten krijgen :-X
Door *Flip*
Esthertjuh schreef: Dan ga ik daar eens naar op zoek :)
Moet ik alleen even kijken wanneer ik haar daar mee laat eten, want ze krijgen 's ochtends het orgaan en spiervlees omdat ik dan weinig tijd heb. En een karkas erin stoppen lijkt me niet zo handig :P

Overigens adviseerde de DA om brokken te geven, daar zat tenminste alles in zodat ze geen tekorten krijgen :-X
geen te korten voor de DA zelf denk ik ;)
Door Too
Heb je wel eens geclickerd [of een andere manier van 'denksporten'] met de poezels?
Als de mooie rooie t eenmaal snapt.... leuk hindernisbaantje : op de stoel, onder de stoel, op de bank, in een doos etc  of een apportje -alle beetjes beweging helpen en denken kost ook energie  ;)

Hier vinden ze t iig geweldig, Catoo heeft t eindelijk ook door en haalt alles uit de kast als ze de klik-balpen hoort, als beloning knip ik van die zachte [proline] gedroogde kipreepjes in ienimini-piezeltjes

Zélfs een friemeltje eetbaar onder een koelkastbakje kan voor minutenlange activiteit zorgen al is dat erg afhankelijk van de slimmigheid én frustratie-tolerantie  ;D
Door Esthertjuh
Too schreef: Heb je wel eens geclickerd [of een andere manier van 'denksporten'] met de poezels?
Als de mooie rooie t eenmaal snapt.... leuk hindernisbaantje : op de stoel, onder de stoel, op de bank, in een doos etc  of een apportje -alle beetjes beweging helpen en denken kost ook energie  ;)

Hier vinden ze t iig geweldig, Catoo heeft t eindelijk ook door en haalt alles uit de kast als ze de klik-balpen hoort, als beloning knip ik van die zachte [proline] gedroogde kipreepjes in ienimini-piezeltjes

Zélfs een friemeltje eetbaar onder een koelkastbakje kan voor minutenlange activiteit zorgen al is dat erg afhankelijk van de slimmigheid én frustratie-tolerantie  ;D
Dat heb ik nog nooit gedaan, ga eens kijken of ik daar wat info over kan vinden.
Heb nu geen idee hoe ik za dat aan ga leren :-[
Door Too
Esthertjuh schreef: Dat heb ik nog nooit gedaan, ga eens kijken of ik daar wat info over kan vinden.
Heb nu geen idee hoe ik za dat aan ga leren :-[
Op YouTube is echt heeel veel te vinden over clicker-training mét filmpjes ;
een redelijk slimme heeft de basis zo door klik=snoepie, goed gedaan =klik....
omdat Cera errug gefocust was[is] op de hand die klikt en voert heb ik t met een soort 'target-stick' aangeleerd en we hebben in t begin vooral heel veel op-en-afspring, mooizit-dingetjes gedaan
Catootje 'sloeg' een beetje dicht van zoveel 1-op-1 aandacht, die deed  liever synchroonzitten op de achtergrond Inmiddels kan ze [als enige -ze hebben allebei een paar eigen trucjes-] netjes in een klein mandje staan, zitten en eruit hopsen, pakt ze op commando een groen rubber draaddinkie op -en laat los- als voorbereiding op t echt netjes apporteren [om de nodige energie kwijt te raken] nu moet ze m nog terugbrengen én niet schrikken alssie weer weggegooid wordt  ::) [t is nou eenmaal een bangebroekkig neurootje]
Laatst gewijzigd door Too op do 13 jan 2011, 14:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Door koekje
Ahgossie, daar is Otje stevig bij.

Ik merk zoiets trouwens ook wel bij Sien. Sien is geboren in een huis waar zo naar mijn maatstaven niet goed verzorgd werd, ook qua voer. Moederpoes (zelf ook nog een kitten) kreeg mogelijk het eea aan goedkoop brok en blik en verder primair hondenbrok en -blik. Toen was toen ze bij mij kwam dus te klein en te licht voor haar leeftijd. Niet heel dramatisch, maar ruim 800 gram is te weinig voor een kitten van 12 weken. Daarbij zat ze onder de vlooien en had ze een enorme wormenbuik. En ze was bang voor handen  :'(
Daarbij at ze de oren van mn hoofd en alles wat los en vast zat. Ik dacht in het begin uit gekkigheid en jeugdig speels, later bleek het pica te zijn erbij.

Toen Sien werd ontstokt met 5 maanden (was ze al 3x krols geweest), was ze al niet heel mager meer. Met 7-8 maanden was ze al officieel te dik bevonden door 2 dierenartsen. Ik gaf soms al wat kvv of barfonderdelen erbij en Sien vond dat erg lekker. Je staat toch raar te kijken als je kittentje ineens naar je gromt met een stuk vlees in de bek.
Vanaf dat moment ben ik me acuut gaan inlezen, want Sien zou op volledig vers gaan. Eerst heb ik de koolhydraten geschrapt. Ze heeft een maand of 2 eerst alle blikvoer zonder kh opgemaakt, met een kuikentje of wat er per dag bij. Daarna was Otje ook erbij gekomen en die moest van mij dan ook maar op rauw. Zo kon Sien minder problemen krijgen als ze wat van Ot zou jatten. Ot deed gelijk erg moeilijk over vers, ze was erg brokverslaafd. Ot bleek niet te kunnen knagen, dus kvv (wat later zelfgemalen barf is geworden) en wonderbaarlijk bleek Otje ook erg van knaagdiertjes te houden, dus zij die er ook bij.

Sien is inmiddels nog steeds niet slank te noemen, maar niet moddervet. Sien is mollig en wel een kilo te zwaar. Ze weegt nu ergens tussen de 5 en 5,5 kilo en we proberen het rond die koers te houden. Sien kan niet tegen een strak dieet van minder voer, dan wordt ze erg vervelend en vooral gestressd, wat zorgt voor meer pica-aanvallen. Dus ik ben tevreden met een middenmoot van wel mollig, maar dat als max.
Met barf blijkt Sien toch de meeste voldoening uit haar eten te halen, door het zelf dagelijks knagen en moeite doen om het op te eten. Ze vindt het ook erg lekker. Ot inmiddels ook, mijn eigen maalsels zijn van de lekkerste receptuur, daar heeft nog geen kvv tegenop gekund. Siens pica is met barf ook redelijk onder controle (niet weg, haar hongerzucht ook niet). Ze mag iedere dag aan iets knagen en dat houdt de paniek en overmatige stress net voldoende in toom.
Door *Flip*
Esthertjuh schreef: http://dev.wijtweetjes.com/images/album ... C00439.JPG
http://dev.wijtweetjes.com/images/album ... C00530.JPG

Dit was overigens Ranga toen we haar kregen, 2,7 kilo woog ze :'(
Vermoedelijk heeft ze dus echt honger geleden waardoor ze nu alles eet wat ze pakken kan.
of de foto's vertekenen of ik ben niet wijs (mag je eerlijk zeggen hoor  ;) ) maar eerlijk gezegd vind ik haar niet extreem mager op de foto's :-X
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door