Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

danielle1980 schreef:

zulke smallen speentjes hebben we ook al geprobeerd.

we gaan ze straks wegen,
ik durf haast niet te kijken,
maar misschien zijn ze wel gegroeit.
morgenochtend komt de da dus als t echt niet lukt vandaag kunnen we nog overleggen :-\

als ze niet willen drinken KAN het ook zijn dat ze geen honger hebben.
probeer op het moment dat essie gaat voeren 1 pupje een speentje voor te houden,als die dan wel drinkt en tussen de voedingen door niet ,krijgt hij toch voldoende van essie.
drinkt hij ook dan niet heb je waarschijnlijk kieskeurige pupjes en willen ze een ander speentje....

succes

groetjes janet
Laatst gewijzigd door chamourel op do 07 okt 2004, 18:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Ja dat bedoelde ik ook eigenlijk met een pipetje of een spuitje, de pups een voor een vastpakken, en bekje opendoen , en achterin de keel wat drupppels laten vallen...t is niet de leukste manier , maar t kan dan even niet anders.... :-\ succes
ok bedankt voor de reacties,
ze waren een paar dagen maar 20 of 30 gr aangekomen.
en zelfs afgevallen.

maar er is hoop vandaag zijn ze zijn sinds eergister gemiddeld 100 gr per dag aangekomen.

dat is voor hun niet veel maar al wel meer,(ze kwamen soms meer dan 200 per dag aan)
uiteindelijk hebben we een paar pupjes die wel willen drinken met het speentje.(baby speen nu gedaan)
want het klopt wat je zei karin de kleinere knijpen ze dicht.
die zijn ook t meest aangekomen.

ze willen wel drinken uit de spenen,
er kwam dus denk alleen te weinig uit of helemaal niets,
dus daarom gaven ze t op.
maar als een paar wel met fles willen drinken krijgt iedereen toch wel genoeg binnen denken we.

we gaan ze nu 2 keer per dag bijvoeren ipv 4.
ze zijn morgen al 2 weken dus nog 1 week en dan gaan we kijken of ze zelf wat willen drinken.
nou ja pap dan :D
Door K@rin
Zie je wel niks vreemds aan de hand met de puppen .......
Als je in het vervolg OOK verteld dat ze soms 200 gram op een dag aankomen (wat echt NIET normaal is in de 2e week) en niet alleen dat ze "maar" 10 of 20 gram aankomen of afvallen, dan had ik je al eerder kunnen vertellen, dat de puppen niet kreunen van de honger, maar dat ze krampen hebben omdat veel te VOL zitten .............
Wanneer ze gemiddeld 100 gram per dag aankomen is er wat dat betreft helemaal niets aan de hand.
Je moet het per WEEK bekijken, ca. 700 gram per week groeien is heel mooi. Naarmate ze ouder worden (vanaf ca. 7 à 8 weken, mogen ze ca. 1000 gram per week groeien, liever NIET meer.
Als ze zo doorgroeien zou ik ze helemaal niet bijvoeden, laat ze maar lekker bij Essie drinken, want mijnsinziens heeft die wel voldoende melk .........
Karin & Pyrs schreef: Zie je wel niks vreemds aan de hand met de puppen .......
Als je in het vervolg OOK verteld dat ze soms 200 gram op een dag aankomen (wat echt NIET normaal is in de 2e week) en niet alleen dat ze "maar" 10 of 20 gram aankomen of afvallen, dan had ik je al eerder kunnen vertellen, dat de puppen niet kreunen van de honger, maar dat ze krampen hebben omdat veel te VOL zitten .............
Wanneer ze gemiddeld 100 gram per dag aankomen is er wat dat betreft helemaal niets aan de hand.
Je moet het per WEEK bekijken, ca. 700 gram per week groeien is heel mooi. Naarmate ze ouder worden (vanaf ca. 7 à 8 weken, mogen ze ca. 1000 gram per week groeien, liever NIET meer.
Als ze zo doorgroeien zou ik ze helemaal niet bijvoeden, laat ze maar lekker bij Essie drinken, want mijnsinziens heeft die wel voldoende melk .........
ok het gaat dus weer de goede kant op nu.
maar voor ze dus zo weinig aankwamen groeide ze echt 200 gr per dag soms.(dat was de eerste week ::))
dus dan is echt n verschil nu.

dus 100 gram is goed.
sommige pups zijn al op n paar gram na 2 kilo.

te vol zitten daar heeft de da ook naar gekeken,
maar ze zien er niet dik uit,
de buikjes staan niet strak of bol.

ik kijk morgen wel weer hoe essie is,
als ze normaal bij de pups ligt voeren we niet bij.
morgenochtend toch even overleggen met de da.
want dat bijvoeren is ook niet alles :-[ ::)
Hoi Danielle,

Nou ik weet niet waar die dierenarts zijn kennis vandaan haalt maar als ik de gewichtstoename van jullie puppen hoor, dan denk ik eerder dat Es slagroom serveert dan te weinig melk !!!

Ik heb het net even voor je opgezocht en van onze nesten (pyrs én newfs, die toch zwaarder zijn en worden) zat er géén één pup met 2 weken al op de 2 kilo ! Na 2 weken zaten ze gemiddeld rond de 1500 gram. Géén één pup is hier op één dag 200 gram aangekomen, een top aankomdag was zo'n 140-150 gram. En na zo'n dag kwamen ze even niets aan, vielen af of kwamen hooguit 10 gram aan. Gemiddeld kwamen AL onze nesten de eerste week zo'n 300-500 gram aan en de tweede week 450-650 gram. Dit waren ook pups die bijgeflest werden.

Dus als jij zegt dat je pups al bijna 2 kilo wegen met 2 weken en soms wel 200 gram aankwamen :o (wat denk ik echt te veel is voor een pupje van die leeftijd en gewicht) dan KAN het NIET dat Es niet genoeg melk heeft !!! Dan zou ik ook absoluut NIET gaan bijflessen want dan groeien ze zelfs gewoon té hard en dat kan ook voor problemen zorgen.
Zoals Karin al zei: gemiddeld 700 gram in een week is meer dan genoeg en minder is ook geen enkele reden om je zorgen over te maken. Onze Newfreuen die we zelf hebben gefokt en aangehouden waren gewone, gezonde en goed opgroeiende pups met alleen maar moedermelk (geen fles). Zij wogen op 2 weken zo'n 1400-1600 gram en zijn nu twee zeer uit de kluiten gewassen jonge reuen van ruim 76 cm hoog (gemiddeld is 72 cm voor een newfreu) en wegen boven de 60 kilo.
Een pyr hoeft niet meer te wegen en niet groter te worden en dus hoeven de pups ook echt niet als tientonners aan te komen. Liever zelfs een wat slanke pup dan de veel te zware !

En wat dierenartsen betreft: de meesten hebben geen flauw idee van hoe pups van een bepaald ras groeien, wat gemiddelde gewichten zijn etc etc. Zo te horen doet Es het prima en groeien de pups als kool.
o bedankt marit,
misschien dat de pups dus zo piepen omdat ze te dik worden :-\
ik weet niet kan dat ook?
ze hebben geen dik of rond buikje.

ze doen t ook wel snel volgengs mijn fokker,
oogjes zijn al sinds maandag open,
ze zitten en lopen al.

misschien groeien ze dus te hard.

zijn er ook problemen als een pup te hard groeit?

gaat essie misschien daarom er zo weinig in liggen,
ze heeft nu bijna de hele ochtend erin gelegen en ze blijven drinken :-[
misschien klink ik wel een beetje dom,
maar als een pup eerst 200 aan komt en dan een paar dagen maar 20 dan denk ik dat t niet goed is.

sommige zijn echt heel groot.
alleen de laatste pup is nog klein en ong 1200 gr nu.
maar die groeit dus ook prima.

maar ben blij dat t volgens jullie goed gaat.

mama zei net nog dit staat allemaal niet in een boekje en dat klopt,
bovendien hebben de meeste da helemaal geen ervaring met pyrs.

daarom ben ik ook blij met jou hulp en die van karin.
jullie kunnen in ieder geval goed vergelijken
Door K@rin
danielle1980 schreef: misschien klink ik wel een beetje dom,
maar als een pup eerst 200 aan komt en dan een paar dagen maar 20 dan denk ik dat t niet goed is.
Bij je eerste nestje denk je dat .............
Later weet je wel beter.
Marit heeft bij haar eerste nestje Pyrs ook het gewichtenverloop van mijn nestjes gekregen, om te vergelijken of hun eerste nestje een beetje normaal groeide ........
Al doende leert men ..................
Karin & Pyrs schreef:

Bij je eerste nestje denk je dat .............
Later weet je wel beter.
Marit heeft bij haar eerste nestje Pyrs ook het gewichtenverloop van mijn nestjes gekregen, om te vergelijken of hun eerste nestje een beetje normaal groeide ........
Al doende leert men ..................
ja was wel handig geweet zo'n groeischema,
we hebben die van essie wel,
maar dat is 1 pup.

ben in ieder geval blij dat we ons daar geen zorgen meer over moeten maken.
essie knapt ook helemaal op,
ze krijgt gewoon meer eten en dat lijkt de oplossing wel te wezen.

nu kan ik lekker genieten van de pups,
en straks komen de eerste pupkopers al kijken. :D

nu alleen nog kijken hoe t met knikstaart afloopt.

o en karin nog even een vraagje,
zijn extra nagels en hubertus klauwen rasfouten?
van 2 kon ik vinden dat t in frankrijk zelf een pluspunt kon zijn.
maar van 1 kan ik het nergens vinden?
Door Nitus
danielle1980 schreef: ja was wel handig geweet zo'n groeischema,
we hebben die van essie wel,
maar dat is 1 pup.

ben in ieder geval blij dat we ons daar geen zorgen meer over moeten maken.
essie knapt ook helemaal op,
ze krijgt gewoon meer eten en dat lijkt de oplossing wel te wezen.

nu kan ik lekker genieten van de pups,
en straks komen de eerste pupkopers al kijken. :D

nu alleen nog kijken hoe t met knikstaart afloopt.

o en karin nog even een vraagje,
zijn extra nagels en hubertus klauwen rasfouten?
van 2 kon ik vinden dat t in frankrijk zelf een pluspunt kon zijn.
maar van 1 kan ik het nergens vinden?
??? ??? Daniëlle, heb jij je wel enigzins in het ras verdiept? Dit is de link naar de rasvereniging: http://www.nvlph.nl/rasstandaard.htm dan kun je het nog even na lezen.
o nou gelukkig dat het beter gaat.
ze willen dus niet uit de fles drinken omdat ze genoeg krijgen. ;D
en jeetje wat zijn ze al zwaar zeg onze pups waren met 14 dagen tussen de 1335 en 1440 gram.
eentje was de zwaarste bij de geboorte en woog toen als uitschieter 1770 gram.
maar al jouw pupjes zelfs je kleinste woog bij de geboorte al zwaarder als sommige pupjes van ons en wij hadden er 6.............zou me verder niet zo veel zorgen meer maken. ;)

succes verder groetjes janet
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door