Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Ze heeft haar poot vanmorgen een heel klein beetje meer gebruikt dan gisteren maar het is niet wild hoor.... Ik moet haar echt dwingen om op 4 poten te lopen. Ik ga maandag naar Krooshof bellen. En ik heb gisteren naar de fysio hier gebeld maar die mevrouw is voorlopig afwezig (ziek). Ga dus nog op zoek naar een andere fysio.
Lizzy schreef: Ik weet het niet, met die enorme wond op haar poot.... (en daarmee in het water). Ik vraag het maandag wel aan Krooshof.
Hydro therapie start je als de hechtingen eruit zijn en de wond aan de oppervlakte dicht is. Als je een ervaren hydrotherapuet hebt dzal die goed in schatten wanneer het kan. bovendien hoort bij elke sessie de hond voor en na geod gecontroleerd te worden.

Verder kan je natuurlijk de loopband ook zonder water gebruiken hè. Dat langzame lopen wat Lizzy doet kan je dan heel secuur doen net met een kanteling van de loopband zodat het lichter of zwaarder wordt.
Mijn dokter zei ook dat voor Sien hydrotherapie een goede optie zou zijn (toen ik vroeg of ik zelf haar pootje moest masseren of oefeningen ermee doen). Maar krijg maar eens een kat in het water...
Sien heeft ook een nieuwe knieband gekregen, die zit als een lus om haar knieschijf heen. Ik moest bij Sien ook de benchrust afbouwen, maar ze mocht de eerste 6 weken absoluut niet springen. Ik had in huis al allerlei opstapjes naar de bank en tafel en vensterbank en het bed gemaakt. Als Sien op de armleuning van de bank zit, laat ze ook helemaal niet meer zo vaak haar kippenpoot bungelen, alleen als ze gestresst is of veel heen en weer heeft gelopen. Wat ik wel merk is dat Sien moeite heeft met zigzagrennen. Nu heeft ze haar postuur en verhoudingen (klein propje met iele korte pootjes en een stomme korte staart) ook niet mee, maar Sien kan alleen maar goede snelheid maken door rechtdoor te rennen. Otje heeft absoluut geen problemen met van die gazelle-sprongen, dus hier valt dat op.
Ze ligt nog steeds wel graag op haar zij met de pootjes uitgeklapt en niet op een bolletje met de pootjes onder zich gevouwen. Ik denk dat het ook iets met haar kippenpoot te maken heeft.

hier het draadje van Sien:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 520.0.html

Ik weet dat katten toch net iets anders in elkaar steken dan honden, maar mss kan je er wat tips uit halen.
mits een hond een goede controle over het lichaam heeft. Onze dame was ongeschikt voor hydro, ze had (en heeft) een wat elastiek lijf en weinig intresse voor hoe ze haar poten neerzet (als je maar vooruit komt is haar motto). Wij moesten overigens de knie na beweging gelijk steeds koelen met die diepvrieszakjes (die je ook voor mensen gebruikt), uiteraard wel een handdoek er tussen. Dat koelen moest 2 zijdig (dus binnen en buiten kant), na iedere wandelronde (van een paar tellen in het begin) en min 15 minuten. Dat deed de zwelling goed tegen gaan. Daarnaast 3x in de week fysio (die ondermeer met laser heeft gewerkt ivm litteken).

We duimen voor een spoedig herstel, enneh Krooshof is (althans dat is onze ervaring na een schouderoperatie van de golden door haar) altijd blij als je belt om te vragen of het herstel volgens het boekje gaat (wij konden toen nog dezelfde dag terecht voor een extra controle). Dus als je twijfels hebt Lizzy gewoon bellen maandagochtend 9 uur.
Nou, ik heb Krooshof gebeld en ze vond het inderdaad helemaal fijn dat ik belde. Ik vertelde haar dat Linga hinkepinkt op de geopereerde poot. Helemaal normaal. Aan het eind van deze week zal ze vermoedelijk haar poot er steeds meer en beter bij gaan zetten dus ze ligt volstrekt op schema, qua herstel. Het scheelt ook dat haar meniscus aan gort was natuurlijk. Fysiotherapie: de komende 2 a 3 weken zeker niet. Wel zelf oefeningen doen door de poot te strekken (dijbeen aaien - dat klopt, dan strekt ze de poot) en buigen (de voetjes te kriebelen - klopt, dan buigt ze de poot). We moeten het de komende tijd rustig aan kijken en ik mag altijd bellen als ik vragen heb.

Nou fijn. Ik ben weer gerustgesteld.

De knie is trouwens nog maar minimaal dik. En dat is ook normaal, een dikke knie, na zo'n heftig trauma en operatie.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door