Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Sonja
danielle1980 schreef: hallo ik dani's moeder die even antwoordt want danielle is even weg Estrelle had vanmiddag voor het eerst 38.5 tot nu toe heeft ze aldoor boven de 39 graden gezeten. Ze heeft geen harde schijvenen maakt geen trillende bewegingen .
Gelukkig, dan lijkt het dus iets beter te gaan.
Door Sonja
Lizzy schreef: Ik heb het boek "vitaminen/mineralen, bijwerkingen, symptomen, hoeveelheden" er ook bij gepakt. Daar staat weer, bij ijzer:

"Calcium: de combinatie is noodzakelijk voor een efficiente calciumresorptie".

En, in hetzelfde boek staat dat melk de ijzerresorptie vermindert.

En, in weer hetzelfde boek staat dat calcium de werking van ijzersupplementies vermindert, tenzij men tegelijkertijd vitamine C in neemt.

In het boek Canine Nutrition and Feeding staat dat je geen ijzersupplementen toe moet dienen, tenzij de dierenarts dat aanraadt. Ik zou ook geen ijzersupplementen geven zolang deze niet worden voorgeschreven door de DA.

Maar goed, zekerheidshalve kun je dus je melkmix geven. Dit is om aan te sterken, bevat rauwe (geneeskrachtige) honing, eieren en lijnzaadolie. Dit bijt elkaar dus niet.

en dan apart:

Bij de Carnibest zou je dus gepureerde/geplette en wel verse! peterselie kunnen geven. Dit bevat ijzer. Maar natuurlijk ijzer en natuurlijk calcium (zoals in CB) bijt elkaar in mijn ogen niet. Verder bevat CB ook voldoende vitamine B's. Eventueel zou je wat tarwekiemen extra kunnen toevoegen....

Wat denk je Sonja, lijkt dit een goed idee?
Ja, ik zou die twee verschillende maaltijden inderdaad apart geven. Ook zou ik geen supplementen toevoegen, maar wel kijken naar voedingsstoffen die van nature ijzer bevatten. Ik zou hooguit een beetje Ferro Roosvicee geven. Als ze het lust. Weet je hoe smerig dat spul is? Brrrrr :P
ok ik ben er weer,
mama had testraks even gereageerd.

we hebben nu besloten om het volgende te doen.

we geven meer cb,
ong 2,5 kilo per dag.

verder geven we stukken rood vlees tussendoor(die stukken was essie t niet mee eens die heeft gewoon 700 gr gejat van t aanrecht :o ::))

verder gaan we peterselie geven bij de cb.

ook geven we het melk recept van lizzy.
hoevaak mag ze dat per dag?

bij de huttekase die ze krijgt gooien we een beetje roosvisee erbij.

dat is wat we doen,
tot maandag dan moet dr koorts gedaald zijn.
(helaas was ie testraks toch weer ruim boven de 39 :()

als de koorts over is overleggen we met de da voor de multivitaminen van groene os.
en gaan we dus extra dr bloedarmoede bestrijden.

we doen die calicium en ijzer dus maar verschillend per maaltijd.

heel erg bedankt voor jullie hulp,
we zijn er echt heel blij mee. :-*
Laatst gewijzigd door danielle1980 op za 02 okt 2004, 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
danielle1980 schreef: ok ik ben er weer,
mama had testraks even gereageerd.

we hebben nu besloten om het volgende te doen.

we geven meer cb,
ong 2,5 kilo per dag.
Eet ze dus wel goed? Blijkbaar wel he, als ze 2.5 kilo eet :o! Dat is toch wel een goed teken?
verder geven we stukken rood vlees tussendoor(die stukken was essie t niet mee eens die heeft gewoon 700 gr gejat van t aanrecht :o ::))

verder gaan we peterselie geven bij de cb.
Goed plan.
ook geven we het melk recept van lizzy.
hoevaak mag ze dat per daf.
Helaas vermeld het boek dat niet. Ik zou 1 a 2 maal per dag geven.
bij de huttekase die ze krijgt gooien we een beetje roosvisee erbij.
Als het dus waar is dat calcium de opname van ijzer vermindert, dan zou je de roosvicee misschien beter met iets anders geven (weet zo gauw ook niet wat.... Misschien door de CB).
dat is wat we voorlopig doen.

tot maandag dan moet dr koorts gedaald zijn.
(helaas was ie testraks toch weer ruim boven de 39 :()
Ik kan me voorstellen dat jullie je zorgen maken hoor... pff.... wat een toestand zeg.... Als je het het weekend niet vertrouwt: wel de DA bellen he! Ik hoop zo dat de koorts nu gaat zakken joh! Heb je trouwens vitamine C tabletten en probiotica in huis? Dat mag je wel supplementeren. Dat kan ook geen kwaad. Vitamine C is erg goed om de weerstand te verhogen en werkt zelfs mee met de antibioticakuur. Probiotica idem dito.
als dat zo is overleggen we met de da voor de multivitaminen van groene os.
en gaan we dus extra dr bloedarmoede bestrijden.
Ik weet persoonlijk niet wat dit kan doen hoor.... Het is gewoon een multivit (je kunt ook gewoon een mensen multivit nemen trouwens) en volgens mij vindt jouw DA dat je dat niet moet geven... Want, er zit al een vitaminen/mineralenpreparaat in Carnibest.... Maar goed, als jullie DA het wel een goed idee vindt: ik heb die pot nog steeds staan hoor!
Door Sonja
Als je met roosvicee de roosvicee ferro bedoelt, dan zou ik dat inderdaad niet met huttenkäse mengen. Ik meende me te herinneren dat op de fles zelf al stond dat je het beter niet met zuivelproducten kunt mengen, dus ik heb even op hun site gekeken en daar staat dat advies ook.
http://www.roosvicee.nl/cgi-bin/index.cgi?page=21

Jammer trouwens dat haar temperatuur weer opliep. :(
Ik hoop dat ze nu snel opknapt, maar ik vind het wel een goed teken dat ze lekker blijft eten.
Lizzy schreef:
Eet ze dus wel goed? Blijkbaar wel he, als ze 2.5 kilo eet :o! Dat is toch wel een goed teken?

Goed plan.

Helaas vermeld het boek dat niet. Ik zou 1 a 2 maal per dag geven.

Als het dus waar is dat calcium de opname van ijzer vermindert, dan zou je de roosvicee misschien beter met iets anders geven (weet zo gauw ook niet wat.... Misschien door de CB).

Ik kan me voorstellen dat jullie je zorgen maken hoor... pff.... wat een toestand zeg.... Als je het het weekend niet vertrouwt: wel de DA bellen he! Ik hoop zo dat de koorts nu gaat zakken joh! Heb je trouwens vitamine C tabletten en probiotica in huis? Dat mag je wel supplementeren. Dat kan ook geen kwaad. Vitamine C is erg goed om de weerstand te verhogen en werkt zelfs mee met de antibioticakuur. Probiotica idem dito.

Ik weet persoonlijk niet wat dit kan doen hoor.... Het is gewoon een multivit (je kunt ook gewoon een mensen multivit nemen trouwens) en volgens mij vindt jouw DA dat je dat niet moet geven... Want, er zit al een vitaminen/mineralenpreparaat in Carnibest.... Maar goed, als jullie DA het wel een goed idee vindt: ik heb die pot nog steeds staan hoor!
voor mij even zo want quoten kan ik nog steeds niet zo goed :-[

essie eet wel gewoon goed ja,
ook dr ogen staan weer helder.

de roosvisee doen we dan wel door de cb of gewoon met het vlees.
essie eet toch alles.

probiotica hebben we niet helaas,
hadden we wel voor gekeken maar helaas hadden ze dat ook niet in alphen ::)
vitamine c zou ik aan mama moeten vragen,
maar los denk ik niet dat we dat hebben. :-\

we bellen zeker de da hoor als we t weer neit vertrouwen,
heb m nu al zo vaak gebeld.
we hopen toch echt dat de koort zakt of in ieder geval onder de 39 blijft en niet steeds terug omhoog schiet.
als de koort gezakt is zal ik met me da overleggen voor de vitaminen.
maar misschien dat dr bloedarmoede dan ook weer over is.
maar anders wil ik graag de pot van je want hier is echt niets te krijgen.
je bent echt een super schat weet je dat :-*
Sonja schreef: Als je met roosvicee de roosvicee ferro bedoelt, dan zou ik dat inderdaad niet met huttenkäse mengen. Ik meende me te herinneren dat op de fles zelf al stond dat je het beter niet met zuivelproducten kunt mengen, dus ik heb even op hun site gekeken en daar staat dat advies ook.
http://www.roosvicee.nl/cgi-bin/index.cgi?page=21

Jammer trouwens dat haar temperatuur weer opliep. :(
Ik hoop dat ze nu snel opknapt, maar ik vind het wel een goed teken dat ze lekker blijft eten.
ok dan doe ik dat zeker met iest anders.
ik zal de link even lezen.
Door Lizzy
danielle1980 schreef:

daar ben ik het helemaal mee eens :D
Hihihi, dank jullie wel, ik bloos ervan! Ik vind het alleen zelf heel erg jammer dat ik niet meer ervaring heb met bevallingen bij honden.... En als ik dit zo allemaal lees, wat jij door moet maken, dan krijg ik eerlijk gezegd niet direct de behoefte om ooit ervaring op te doen. Want jeetje joh, dit valt echt niet mee! Ik moet steeds denken aan die tread van Karin waarin in ze vraagt/stelt "is fokken leuk?". Sinds Essie bevallen is zeg ik steeds in mijzelf "nou, nee...". Ik weet natuurlijk dat je ook heel erg geniet, maar het moet ook ontzettend moeilijk en zwaar voor je zijn....

Jammer dat je geen probiotica hebt joh... wat is dat voor een gat, Alphen? ;D
Lizzy schreef:

Hihihi, dank jullie wel, ik bloos ervan! Ik vind het alleen zelf heel erg jammer dat ik niet meer ervaring heb met bevallingen bij honden.... En als ik dit zo allemaal lees, wat jij door moet maken, dan krijg ik eerlijk gezegd niet direct de behoefte om ooit ervaring op te doen. Want jeetje joh, dit valt echt niet mee! Ik moet steeds denken aan die tread van Karin waarin in ze vraagt/stelt "is fokken leuk?". Sinds Essie bevallen is zeg ik steeds in mijzelf "nou, nee...". Ik weet natuurlijk dat je ook heel erg geniet, maar het moet ook ontzettend moeilijk en zwaar voor je zijn....

over dat van karin, is fokken leuk,
als je dat leest van arak en nu met essie moet je toch wel hard nadenken hoor of het wel leuk is.
er kan zoveel mis gaan,
en je hebt volgens mij gewoon geluk als de bevalling goed gaat,
met de teef alles goed blijft
en dat dan ook nog de pupjes tot lieve,mooie,gezonde pups opgroeien.

maar toch,
ik geniet nog steeds van alles,
sinds vandaag worden de pups levendiger,
ze gapen en klimmen en proberen op hun kont te zitten dat is echt super :D
Door Helen
Lizzy schreef:

Nou nou, ik kom er ook vandaan het valt wel mee hoor ;D Danielle, probiotica kan je wel kopen in de HEMA, gewoon in de aarhof. Het heet darmcomplex. Er zit in de aarhof ook ergens zo'n alternatief winkeltje, met theetjes, en vitamines etc. Daar zal je vast vanalles kunnen halen. Verder kan je vitamines bij de apotheek bestellen.

groetjes en heel veel sterkte Helen
Daniëlle ik herken zo wat je door maakt. Toen ik in april een nestje had, precies hetzelfde. Moederhond gestresst, wilde niet in de werpkist blijven, zocht steeds koude plaatsen, was geloof ik het liefst met de puppen in een koele kuil in de tuin gaan liggen, want als ik haar uitliet, dan ging ze onmiddellijk graven en de temperatuur bleef hoog.
Wat ik toen heb gedaan: warmtebron in de werpkist uitgezet en temperatuur teruggebracht naar 21 graden, een kleinere deken in de kist gelegd, zodat de teef zelf op de koele bodem van de werpkist kon liggen. Ben essentiële olieën van marjolein en lavendel gaan branden omdat die rust geven. Verder heb ik van de dierenarts bij het ab nog methergin gekregen. Hier in België is dat een geneesmiddel voor mensen, maar het werkte perfect, dus ik ken niet de naam van een eventueel diergeneeskundig equivalent. Daarnaast kreeg de teef bij elke voeding yoghurt of kwark of bouillon. Heb pannen vol bouillon gekookt.
Alhoewel de temperatuur van de teef 's avonds nog steeds hoog bleef, bereikten we stapje voor stapje toch een lagere temperatuur.
Al met al heeft het toch wel 2 weken geduurd tot ik echt kon zeggen, dat er geen koorts meer was. Toch ook bij mijn teef geen rare uitscheiding of zo.
Achteraf heb ik dan ook de indruk, dat die verhoogde temperatuur meer met stress te maken had. Ook mijn teefje had voor het eerst een nestje.
Probeer het dus een beetje van je af te zetten, want jouw ongerustheid slaat ook over op de teef.
Sterkte meisje.
Nicolette
Laatst gewijzigd door oebaya op za 02 okt 2004, 23:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Joan
Helen schreef:

Nou nou, ik kom er ook vandaan het valt wel mee hoor ;D Danielle, probiotica kan je wel kopen in de HEMA, gewoon in de aarhof. Het heet darmcomplex. Er zit in de aarhof ook ergens zo'n alternatief winkeltje, met theetjes, en vitamines etc. Daar zal je vast vanalles kunnen halen. Verder kan je vitamines bij de apotheek bestellen.

groetjes en heel veel sterkte Helen
Bij de Groene Winkel in de Hooftstraat hebben ze sowieso ook grote potten probiotica (maar vast duurder dan bij de Hema), weet niet of de Moriaan in de Aarhof (want die bedoelt Helen) ook echt dat soort dingen heeft (is momenteel meer thee, ouderwets snoep, wierrook en kaarsen), maar in de Van Nesstraat zit De Hazelaar waar ze allerlei olieen, kruiden, specerijen, vitamines, homeopatische spullen en zo hebben.

En als je vóór maandag vitamine C wilt hebben, dan heb ik hier nog een pot voor je staan die ik wel even af wil komen gooien hoor! Laat maar weten....

Groetjes, Joan
Laatst gewijzigd door Joan op zo 03 okt 2004, 00:22, 1 keer totaal gewijzigd.
ik heb de groene winkel,de moriaan en de hazelaar gebeld,
geen van 3en hebben ze echt iets wat ik kan gebruiken.

alhoewel bij de groene winkel was wel de lijnzaad olie te koop,
hij was ook de enige winkel zei hij.
Laatst gewijzigd door danielle1980 op zo 03 okt 2004, 03:29, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door