Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

[quote="Fritz"]
Jemig Meis wat een hoop kopzorgen allemaal.

Ik heb mijn Berner in het verleden toen ze bloedarmoede had, ook kwark met roosvicee (met extra ijzer) gegeven misschien ook een tip.

Groet Fritz.
[/quote]

bedankt voor de tip :-*
[quote="Sonja"]
Misschien een domme vraag, maar is het niet zo dat de calcium de opname van ijzer belemmert?
Ik heb daar volgens mij wel eens iets over gelezen, maar dan m.b.t. mensen. Veranderingen in het dieet m.b.t. de hoeveelheid calcium zou op korte termijn de ijzeropname bemoeilijken, maar na verloop van tijd zou het lichaam dat normaliseren. Om die reden wordt ook wel afgeraden om producten als Ferro Roosvicee in combinatie met zuivel te geven.
Vitamine C zou de opname van ijzer juist vergemakkelijken, dus vitaminesupplementen lijken me een goed idee.
[/quote]`

ok als ik het dus goed begrijp als ik zuivel producten geef,
helpen de dingen die ik geef voor de bloedarmoede niet genoeg,
omdat ze opgeheven worden?
[quote="Unique"]
[quote="danielle1980"]
hier in alphen dus nergens multivit van groene os te krijgen,

wel 2 andere
bogene v12 extra(lijkt me niet echt wat ik zoek)
en carmix
http://www.inhetgroen.nl/avian_carmix.htm

daar zit ijzer,b12 en b6 in.

kent iemand dat en is dat ook goed,
kan dat hier namelijk gelijk halen.

[/quote]

Als die 3 er in zitten zou ik dat zeker doen.
[/quote]

ok bedankt
ok da nog een keer gebeld.
ze krijgt dus de ab kuur synulox omdat er ergens een ontsteking moet zitten.
omdat de koort maar hoog blijft.
die moet eerst weg en dan willen ze pas wat aan de bloedarmoede doen,

omdat je niet te veel door de brokken moet doen >:(
luisteren ze wel we geven vlees.pff
ook even duidelijk gezegt. >:(

ze willen nu ook niets geven voor de armoede tekort.

ze hebben hier wel bij de winkel dus die vitaminen en ook staaltabletten van de vsm.

ik weet nu even niet meer wat ik moet doen. :-\
ik word er nu echt wanhopig van,
want essie dr temp is weer gestegen :'(

heb in ieder geval lizzy's recept gegeven,
brood en meer cb.
Laatst gewijzigd door danielle1980 op za 02 okt 2004, 13:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
Nou nee. Er is wel iets met ijzer/calcium, maar juist andersom:

Calcium en vitamine C en vitamine E bevorderen de opname van ijzer en deze stoffen kunnen dus het beste in combinatie aan het lichaam worden toegediend middels voeding.
[quote="Lizzy"]

Calcium en vitamine C en vitamine E bevorderen de opname van ijzer en deze stoffen kunnen dus het beste in combinatie aan het lichaam worden toegediend middels voeding.

[/quote]

huh ik snap even niet wat je bedoeld,
waar zeg je nou nee op?
Door Sonja
[quote="Lizzy"]

[/quote]

Zijn dat nieuwe inzichten? Want ik heb het echt altijd precies andersom geleerd toen ik zelf last had van bloedarmoede. Maar dat is wel zo'n 15 jaar geleden, hoor.
Door Lizzy
Ik begrijp dat je wanhopig wordt meis.... ik weet het eerlijk gezegd ook niet zo goed meer....

Maar ik weet in ieder geval 1 ding: het toedienen van supplementen is niet altijd onschuldig. Je zou alleen natuurlijke voedingsmiddelen toe kunnen dienen die veel ijzer en vitamine B enzo bevatten.

Dus, ik zou die melk-mix geven (da's hartstikke goed).

Ik zou Carnibest geven met fijngehakte en daarna gestampte peterselie (voor ijzer). In vlees zit trouwens ook al heel veel ijzer! Dit bevat (vlees) ook gewoon genoeg vitamine B's.

Nog 1 ding: zou het zinvol zijn om bloed te laten prikken bij haar en een complete bloedanalyse te doen? Daar zou dan tenminste uit moeten komen dat ze ergens een ontsteking heeft.....
Door Lizzy
[quote="Sonja"]
[quote="Lizzy"]

[/quote]

Zijn dat nieuwe inzichten? Want ik heb het echt altijd precies andersom geleerd toen ik zelf last had van bloedarmoede. Maar dat is wel zo'n 15 jaar geleden, hoor.
[/quote]

Nou.... geen idee of het nieuw is. Ik haal het net uit het boek 100 vitamine van Jean Louis Pasteur....
Door Lizzy
Sorry voor de onduidelijkheid Danielle. Met die NEE bedoelde ik dat wat jij hier schreef over zuivel en ijzer in mijn boek anders verwoord stond.
ok als ik het dus goed begrijp als ik zuivel producten geef,
helpen de dingen die ik geef voor de bloedarmoede niet genoeg,
omdat ze opgeheven worden?

Meer over ijzer/zuivel op deze site:http://www.nice-info.be/html/PROF/prof_ ... zerART.htm (moet je even copy/pasten)
Door Sonja
Lizzy schreef:

Nou.... geen idee of het nieuw is. Ik haal het net uit het boek 100 vitamine van Jean Louis Pasteur....
Nou, ik heb net even zitten googlelen op 'ijzeropname calcium', en ik kom nog heel vaak hetzelfde verhaal tegen als wat ik geleerd heb. Ik ben echter ook het verhaal tegengekomen dat dit idee mogelijk achterhaald zou zijn, maar dat calcium de ijzeropname juist zou bevorderen, ben ik nog niet tegengekomen. Maar ik heb nog niet alles gelezen, hoor. Feit blijft wel dat hier kennelijk nogal wat tegenstrijdige informatie over bestaat. :( :-\
Door Sonja
Lizzy schreef: Sorry voor de onduidelijkheid Danielle. Met die NEE bedoelde ik dat wat jij hier schreef over zuivel en ijzer in mijn boek anders verwoord stond.

Meer over ijzer/zuivel op deze site:http://www.nice-info.be/html/PROF/prof_ ... zerART.htm (moet je even copy/pasten)
Ja, de info van die site komt meer in de richting van wat ik hierover destijds heb geleerd. Hier wordt ook iets geschreven over de verschillen tussen de lange en de korte termijn.
Maar welke conclusie je in het geval van Essie hieruit zou moeten trekken? Ik geloof dat ik zelf voor de veiligheid ervoor zou kiezen om in de ene maaltijd wat meer ijzerrijke voeding te geven, in combinatie met vitamine C, en in de andere maaltijd wat meer calciumrijke voeding. Want natuurlijk heeft ze in deze situatie ook calcium nodig. Maar misschien is dat ook wel weer onzin ook? ???
Karin & Pyrs schreef: Wat is haar temperatuur ??
Heeft ze geen harde (rode) schijven bij de melkpaketten ?
Maakt ze geen trillende bewegingen ??
hallo ik dani's moeder die even antwoordt want danielle is even weg Estrelle had vanmiddag voor het eerst 38.5 tot nu toe heeft ze aldoor boven de 39 graden gezeten. Ze heeft geen harde schijvenen maakt geen trillende bewegingen .
Door Lizzy
Ik heb het boek "vitaminen/mineralen, bijwerkingen, symptomen, hoeveelheden" er ook bij gepakt. Daar staat weer, bij ijzer:

"Calcium: de combinatie is noodzakelijk voor een efficiente calciumresorptie".

En, in hetzelfde boek staat dat melk de ijzerresorptie vermindert.

En, in weer hetzelfde boek staat dat calcium de werking van ijzersupplementies vermindert, tenzij men tegelijkertijd vitamine C in neemt.

In het boek Canine Nutrition and Feeding staat dat je geen ijzersupplementen toe moet dienen, tenzij de dierenarts dat aanraadt. Ik zou ook geen ijzersupplementen geven zolang deze niet worden voorgeschreven door de DA.

Maar goed, zekerheidshalve kun je dus je melkmix geven. Dit is om aan te sterken, bevat rauwe (geneeskrachtige) honing, eieren en lijnzaadolie. Dit bijt elkaar dus niet.

en dan apart:

Bij de Carnibest zou je dus gepureerde/geplette en wel verse! peterselie kunnen geven. Dit bevat ijzer. Maar natuurlijk ijzer en natuurlijk calcium (zoals in CB) bijt elkaar in mijn ogen niet. Verder bevat CB ook voldoende vitamine B's. Eventueel zou je wat tarwekiemen extra kunnen toevoegen....

Wat denk je Sonja, lijkt dit een goed idee?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door