Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door renate1985
hier nog een poging  ;D
als het goed is moet hij nu goed zijn:

8 zalmkoppen
8kg kippenkarkas
2kg runderpenslappen
4kg haaskarkas
1kg kippenlever
4kg eendenvleugels
8kg eendenkarkas
8 parelhoenkarkassen
1kg runderhart
1kg rundernier
1kg kippenhart
2kg kalkoenvlees
2kg hert/ree vlees fijn gesneden
1kg runderspiervlees

Dit schema is ook voor 4 weken!
Door Too
Ik zit nog even te rekenen

2% voor 40kg hond  = 800gr/dag =5,6 kg/week
              30kg hond  =600gr/dag  = 4,2kg/week  weektotaal = 10kilo [dat rekent lekker makkelijk!]

Vleesbot 45%    4500gr
Spier      30      3000
Orgaan    20%  2000    [Dit is inclusief 10% pens!]
Vis            5%    500gr      .... zalmkop is vleesbot , dat komt dan bij t botpercentage

Volgens mij moet je je bestellijst nog even nalopen en per groep de te bestellen artikelen en hoeveelheden noteren, zeker je orgaan klopt volgens mij nog niet helemaal  ;)
Door Too
Ja hoor,  alles met een bot erin is vleesbot/bevleesd bot

Ik ben ook niet zo,n rekenaar maar ergens zat iets dat een beetje bleef jeuken  ;)

Voor mij werkt t nog steeds t fijnste als ik de dingen per soort uitsorteer, geeft me overzicht
Door renate1985
Als het  goed is moet het nu echt kloppen  ;D

vleesbot voor 4 weken totaal 18kg:

6kg kip karkas
4kg haas karkas
4kg eendenvleugels
4 parelhoen karkassen ( zijn per 2 verpakt )

Spiervlees voor 4 weken totaal 12kg:

3kg hert/ree vlees fijn gesneden
2kg runderspiervlees
4kg kalkoen vlees
3kg eendenspiervlees

Orgaan voor 4 weken totaal 8kg:

2kg runder penslappen
2kg runder nier
2kg runder hart
1kg kippenhart
1kg kippenlever

Vis voor 4 weken totaal 2kg:

Kan daar alleen vissen koppen bestellen dus dan haal ik 1x per week op de markt of bij de visboer verse vis  ;)

Als het goed is moet hij nu echt kloppen anders weet ik het echt niet meer hahaha
Laatst gewijzigd door renate1985 op di 24 aug 2010, 17:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Too
Bijna  :D

[quote="renate1985"]

Orgaan voor 4 weken totaal 8kg:

2kg runder penslappen
2kg runder nier
2kg runder hart
1kg kippenhart
1kg kippenlever

Vis voor 4 weken totaal 2kg:

Kan daar alleen vissen koppen bestellen dus dan haal ik 1x per week op de markt of bij de visboer verse vis  ;)

Als het goed is moet hij nu echt kloppen anders weet ik het echt niet meer hahaha
[/quote]

Als je 20% orgaan geeft mag/moet dat voor de helft uit pens bestaan
dusss  4kilo pens en de rest verdeel je over de andere organen

voor de rest moet je gewoon beginnen...
als je bij Herby bestelt : kalkoen is volgens mij gemalen, daar is verder niet zoveel mis mee maar je moet t wel even weten

Verse visjes van de markt zijn super -[pan]haring, sardien, [hors]makreel-, je kunt ze ook gewoon invriezen.
Wellicht heeft de visboer ook zalmkarkassen =graat+kop [vaak voor niet te veel geld] die geef je dan als variatie op je vleesbot dingen
als je een pas hebt van Makro/Sligro daar hebben ze nogal s leuke vis-aanbiedingen
Door renate1985
ik bestel bij Richards versvoeding daar is het volgens mij niet gemalen.

En voor het orgaan vlees dat word dan:

4kg runder penslappen
1kg runder nier
1kg runder hart
1kg kippenhart
1kg kippenlever

Van de makro heb ik geen pas maar ik kan weleens bij de supermarkt gaan kijken en bij de visboer vragen of hij zalmkarkassen heeft.
Heel erg bedankt voor al de hulp  ;D
Na een hele middag bezig te zijn geweest eindelijk het goede voerschema jippie  ;D
We hebben nu nog voor 3 weken vers liggen maar ik wilde alvast een goed voerschema voor de volgende bestelling hebben  ;)
Door May Linn
Yep, ik vindt hem ook kloppent  :biggrin2:
Nu die gewichten nog verdelen per week en je hebt een prima menu!
Hier eten ze (grote honden) ook de meeste tijd zalmkoppen, af en toe haal ik eens zalmkarkas of sardientjes of panharing.
dat is dus geen probleem  :)
Door renate1985
Voor de vis ga ik eerst kijken bij de visboer en bij de supermarkt want volgens mij ben ik dan goedkoper uit dan met de zalmkoppen.
Echt super bedankt allemaal  ;D
Het is wel een heel gedoe dat samen stellen maar ik ben er eindelijk met jullie hulp  :biggrin2:
En dan wil ik iedere 4 weken een beetje erin blijven variëren maar ik heb nu een richtlijn voor een voedingsschema.
Door Too
Jups, zalmkoppen/karkassen variëren bij visboeren van gratis tot wel 1.50 per stuk, mijn visvriend vraagt 50ct per kop+karkas

De kop doneer ik dan aan een bevriende hond, voor mijn dames poes wordt de graat geportioneerd, vinden ze erg lekker!
Supermarkt is een erg dure barf-bron, als je een marktvisboer in de buurt hebt..
Marktpoelier heeft vaak rugstukken/soeppakketten voor niet te veel [max 1 euro/kg] of [erg]kale karkassen -daar moet je echt spiervlees aan toevoegen om krijtjespoep te voorkomen-, kippenklauwtjes leuk als snack
Door renate1985
op donderdag staat hier op de markt een visboer de zal wel wat hebben denk ik voor niet teveel en we hebben hier ook een visboer in het dorp zitten die zal ook wel resten hebben die hij voor een paar cent weg doet denk ik. ik kan het altijd proberen. En de vis van de supermarkt, tja het is misschien wat duurder maar ik hoef maar 2kilo te hebben voor 4 weken dus ik denk dat het wel mee zal vallen. Ik ben nu met het samenstellen 25euro goedkoper uit dan wanneer het al kant en klaar is en voor die 25euro heb ik volgens mij best veel vis voor mijn mannen  ;D

Maar moet je alleen bij rugstukken en kale karkassen spiervlees toevoegen of bij al het vis?
Ik wil het vis namelijk gewoon tussendoor geven want dat is bij hun zo snel op dus dat is gewoon af en toe een visje als beloning
Door Too
Zalmkarkassen zijn over t algemeen prachtig bevleesd daar hoeft niks bij, zalmkop gaat ook gewoon goed.
Kipkarkassen [van de poelier] willen wel s heel erg kaal zijn dan voeg je wat spiervlees toe, kipruggen[en soepvleespakketten] zijn zeer goed bevleesd is mijn ervaring

Bij de bevleesd bot/vleesbot in je menu berekening ga je uit van een goed bevleesd bot dat uit ong 50%bot en 50%vlees bestaat -eendenruggen, -vleugels, parelhoenkarkas ed zijn gewoon ok, je leert 't vanzelf inschatten- en waar nodig compenseer je een beetje

T komt allemaal niet zo heel nauw, je moet vooral kijken naar je beestjes.. t allergrootste voordeel van zelf samenstellen is dat je kunt ingrijpen en bijstellen als blijkt dat je hond t beter 'doet' bij iets andere verhoudingen/diersoorten [tóch een hapje groenten] etc

Wat de 'besparing' betreft... zelf samenstellen is idd voordeliger dan kvv, maar om nou alle 'winst' naar de super te brengen..  ::)
als je de mogelijkheid hebt zou je s kunnen zoeken naar biologisch orgaan.. t is wat duurder maar veel honden[en katten] vinden t veel lekkerder dan t gebruikelijke.
Door renate1985
Oke nu snap ik hem helemaal, ja af en toe duurt het even voor het kwartje valt  ;D
De winst stop ik eigenlijk weer terug in de hondjes hè hahaha
Wat betreft het biologisch vind ik het zelf fijner om bij 1 leverancier te blijven anders zie ik straks door de bomen het bos niet meer.
Misschien is dat meer als ik er iets verder mee ben en het helemaal onder de knie heb.

Wij voeren normaal ook op het oog de ene keer krijgen ze iets meer de andere keer iets minder, het ligt er net aan wat ze allemaal gedaan hebben die week zeg maar.
En ik vind het ook een voordeel dat als de honden iets niet lekker vinden je het kan vervangen door wat anders, dat gaat niet als het al helemaal is samengesteld.

In ieder geval alweer heel erg bedankt voor je uitleg.
Ik ben in 1 middag veel wijzer geworden dan al die weken dat me in aan het lezen was over zelf samenstellen want ik snapte er niet veel van  :D
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door